چاپ خبر
رئیس سازمان سنجش اعلام کرد:

پذیرش ۷۶۷ هزار کنکوری در دانشگاه ها / تغییرات مهم انتخاب رشته

پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (پیام نورنا) : رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تغییرات مهم در انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۹۴ گفت: ظرفیت پذیرش ۷۶۷ هزار و ۲۵۷ نفر است که این تعداد نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : مهر – دکتر ابراهیم خدایی امروز در نشست خبری اعلام نتایج اولیه کنکور ۹۴ با تشریح تغییرات انتخاب رشته در آزمون امسال گفت: نتایج اولیه آزمون سراسری ۹۴ ساعت ۱۸ روز سه شنبه ۳۰ تیرماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد و فرآیند انتخاب رشته داوطلبان مجاز نیز در روزهای ۵ تا ۱۰ مردادماه انجام خواهد شد.

انتشار پاسخنامه ها در روز چهارشنبه ۳۱ تیرماه

وی افزود: پاسخنامه ۷۵ هزار نفر اول علوم ریاضی، تجربی و انسانی و ۱۰ هزار نفر اول هنر و زبان نیز پس از کارنامه در روز چهارشنبه ۳۱ تیرماه همزمان با انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته منتشر می شود. زمان اعلام نتایج رشته های دارای شرایط خاص و گروه هنر نیز ۴ مردادماه خواهد بود.

خدایی اظهار داشت: نرم افزار انتخاب رشته مجازی از روز پنجشنبه اول مردادماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد و داوطلبان می توانند به همراه ویژه نامه انتخاب رشته از آن برای تخمین شانس قبولی خود استفاده کنند.

قوانین جدید برای سهمیه ایثارگران

وی یادآور شد: یک تغییر شکلی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته بوجود آمده است که رشته ها را بر اساس دانشگاهها تجمیع کرده ایم. همچنین قانون سهمیه ایثارگران بر اساس قانون مصوب مجلس تغییراتی داشته است و میزان ظرفیت از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش و حد نصاب در گروه پزشکی از ۸۰ به ۷۰ درصد آخرین نمره کاهش داشته است.

اعمال سهمیه ۳۰ درصدی مناطق محروم برای رشته های علوم پزشکی

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ۳۰ درصد ظرفیت رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به استانهای محروم و استانهایی که از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود، اختصاص یافته است. اما نکته مهم این است که افرادی که این رشته ها را در این مناطق انتخاب می کنند باید سه برابر مدت تحصیل تعهد خدمت بدهند.

تعهد سه برابری خدمت برای پذیرفته شدگان در سهمیه مناطق محروم علوم پزشکی

وی افزود: داوطلبان توجه کنند که اگر می خواهند در مناطق خود بمانند و ۳ رشته دکتری حرفه ای را بر اساس ظرفیت مناطق محروم انتخاب کنند، باید تعهد خدمت بدهند و علاوه بر آن تنها پس از گذراندن نیمی از تعهد، می توانند ادامه تحصیل دهند. پذیرفته شدگان در این ظرفیت، امکان تغییر رشته و محل ندارند. ضمن آنکه تنها در محدوده اعلام شده امکان کار دارند. این امر به منظور ماندگاری نیروهای پزشکی در مناطق محروم طراحی شده است.

خدایی با اشاره به تغییر دیگر انتخاب رشته گفت: پیش از این برای انتخاب رشته های دارای شرایط خاص و نیمه متمرکز محدودیت وجود داشت و داوطلبان باید از اولویت ۳۰ به بعد رشته های خود را درج می کردند اما دیگر این محدودیت وجود ندارد. رشته های خاص هنر نیز در روزهای ۸ و ۹ و ۱۶ مردادماه آزمون عملی خود را برگزار می کنند.

وی درباره نرم افزار انتخاب رشته یادآور شد: این نرم افزار بر اساس آخرین نمرات و متناسب با ظرفیت، امکان قبولی را برای داوطلب اعلام می کند. ضمن آنکه سازمان سنجش برای مشاوران آموزش پرورش دوره های آموزشی برگزار کرده است که بهتر بتوانند داوطلبان را راهنمایی کنند.

تقریبا همه افراد مجاز به انتخاب رشته شده اند

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به آمار داوطلبان و ظرفیت پذیرش گفت: تعداد ۸۷۷ هزار نفر در آزمون سراسری ثبت نام و ۷۹۶ هزار نفر در آزمون شرکت کردند. کمتر از ۱۰ درصد غایب داشتیم که نشان می دهد داوطلبان واقعی با تعداد خروجی های دبیرستان ها همخوانی دارد. پشت صف کنکور در حال کاهش است و تقریبا همه افراد مجاز به انتخاب رشته شده اند.

وی افزود: از میان ۷۹۶ هزار نفر تعداد ۷۶۷ هزار و ۲۵۷ نفر ظرفیت داریم که ظرفیت پذیرش در علوم ریاضی ۲۸۰ هزار و ۲۴۷ نفر، ظرفیت پذیرش در علوم تجربی ۲۲۷ هزار و ۲۲۰ نفر، ظرفیت پذیرش در علوم انسانی ۲۱۹ هزار و ۲۱۵ نفر، ظرفیت پذیرش در هنر  ۱۸ هزار و ۱۹۶ نفر و ظرفیت پذیرش در زبان ۲۲ هزار و ۳۷۹ نفر است.

ظرفیت روزانه ۱۲۸ هزار و ۵۱۶ نفر است

خدایی گفت: ظرفیت روزانه ۱۲۸ هزار و ۵۱۶ نفر است و سایر ظرفیتها به گروه های پیام نور، غیرانتفاعی، مجازی، پردیس خودگردان و فرهنگیان اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: با احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد و سایر دانشگاهها، ۷۵درصد کل ظرفیت آموزش عالی به پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی اختصاص یافته است. با همین شیب کنونی می توانیم به قانون اعمال سوابق تحصیلی مبنی بر پذیرش ۸۵درصد براساس سوابق تحصیلی دست یابیم.

ظرفیت ۸ هزار و ۵۵۳ نفری برای سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی

رئیس سازمان سنجش با اشاره به ظرفیت سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی گفت: ظرفیت این رشته ها با توجه به مساعدت وزارت بهداشت نسبت به سال گذشته اضافه شده و از تعداد ۷ هزار و ۷۰۰ نفر سال گذشته به ۸ هزار و ۵۵۳ نفر افزایش پیدا کرد. اما داوطلبانی که می خواهند از ظرفیت مناطق محروم استفاده کنند حتما به قسمت تعهدات توجه کنند.

شانس قبولی ۵۰ درصدی در گروه تجربی

وی درباره شانس قبولی در کنکور گفت: با توجه به ظرفیت اعلام شده پذیرش در علوم انسانی و علوم ریاضی به صورت ۱۰۰ درصدی امکان پذیر است اما در گروه تجربی شانس پذیرش ۵۰ درصد است.

نتایج نهایی کنکور نیمه شهریورماه ۹۴ اعلام می شود

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: نتایج نهایی نیمه شهریورماه ۹۴ اعلام می شود. آزمون سراسری سال ۹۵ نیز بعد از ماه رمضان برگزار می شود و در زمان اعلام نتایج یک فشردگی خواهیم داشت.

خدایی درباره احتمال تغییرات در میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور گفت: از دبیرستانها گزارش های متعددی به ما می رسد که درصدهای مختلفی را اعلام می کنند اما هر گونه تغییر باید به تصویب شورای سنجش و پذیرش برسد و پس از آن اعلام شود.

وی درباره میزان رشد پذیرش در دوره های روزانه گفت: رشد ظرفیت پذیرش در دوره های روزانه در مدت ۳۰ سال گذشته شیب محدودی داشته است و در مقابل امسال نیز در دوره های پیام نور و غیرانتفاعی افزایش ظرفیت نداشتیم. اما پیش بینی می شود که با این روند بسیاری از واحدهای دانشگاهی یا باید تجمیع شوند یا تغییر ماهیت دهند.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top