چاپ خبر

27 درصد دانشجویان مصرف یکبار موادمخدر را بلامانع می‌دانند

پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (پیام نورنا) : امروزه اعتیاد یکی از آسیب‌های اجتماعی اصلی کشور محسوب می‌شود، به طوری که تاکنون جوانان زیادی را درگیر خود کرده است.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : ایسنا – علل و عوامل بسیاری نیز در ظهور معضل اعتیاد جوانان نقش دارد اما عدم وجود زمینه‌ها و برنامه‌های موثر، در دسترس و متناسب نسل امروز در جهت افزایش سرگرمی و نشاط اجتماعی نقش موثری را در بروز، شیوع و مداومت مصرف مواد مخدر دارد بنابراین این مسئله نشان دهنده لزوم ایجاد برنامه ریزی‌های بیشتر در جهت افزایش تفریح‌های سالم، نشاط اجتماعی و سرگرمی برای افراد به ویژه جوانان و نوجوانان است.

دکتر حمید صرامی، دبیر اتاق‌های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر ، با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 1383 سالیانه حدود 10 هزار میلیارد تومان خسارت و هزینه از ناحیه مواد مخدر به جمهوری اسلامی ایران تحمیل می شود، گفت: افزایش تفاوتها، شکل گیری شکاف نسلی، تضاد میان گروه‌های سنی و رواج بی ثباتی میان جامعه سنتی و مدرن از جمله مواردی است که می‌تواند موجب بروز مشکلات اجتماعی شود بنابراین این مسائل نیاز به بررسی‌های بیشتر در جامعه دارند.

این آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد: عملکرد نادرست خرده نظام فرهنگی منجر به شکل گیری مدگرایی و خرده فرهنگ‌های متنوع شده است و بروز چند پارگی فرهنگی موجب آسیب به بخش فرهنگی کشور می شود بنابراین یکی از موارد الزامی جهت هم بستگی‌های فرهنگی و اجتماعی، ایجاد یک هسته فرهنگی مشترک با هدف زیر مجموعه قرار دادن تنوع های فرهنگی جوامع است.

دبیر اتاق‌های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: بر اساس پژوهش‌های انجام شده 56 درصد از دانشجویان اطلاعات کافی را در خصوص مواد مخدر ندارند و 27 درصد دانشجویان کشور امتحان کردن یک بار مواد مخدر را بدون عیب تلقی کرده‌اند.

وی با تاکید به اینکه باید اقدام‌های لازم در 12 استان کشور که در آنها میزان مصرف مواد مخدر بالاتر است انجام شود افزود: این مسئله به معنی رها کردن سایر استان‌هایی که در آنها میزان مصرف مواد کمتر است نیست چرا که بی توجهی آنها می‌تواند موجب افزایش اعتیاد در این استانها شود.

محمد مومنی، موسس یکی از مراکز کاهش آسیب نیز با اشاره به اینکه گرایش جوانان به سوی مواد مخدر و محرک می تواند علتهای مختلفی داشته باشد، یادآور شد: اعتیاد یکی از دلایل ایجاد فساد، انحراف، کج رفتاری و نابهنجاری اجتماعی است و می‌تواند منجر به ارتکاب جرم، عدم رعایت قوانین و کج رفتاریهای اجتماعی شود.

وی با اشاره به اینکه واژه اعتیاد اغلب در خصوص وابستگی به مواد مخدر یا مشروبات الکلی استفاده می شود و عموم مردم آن را به عنوان اعتیادهای مواد مصرفی یا اعتیاد به مواد مخدر می شناسند، گفت: ممکن است انسان به فعالیتهای مختلفی مانند قمار، پرخوری، روابط عاطفی و نامشروع، تماشای تصاویر مستهجن یا فعالیتهای اینترنتی نیز معتاد شوند و به این گونه رفتارها نیز اعتیادهای رفتاری گفته می‌شود.

وی تصریح کرد: اعتیاد به مواد در ابتدا با تجربه ‌ای بسیار لذت بخشی همراه است، به صورتی که شخص تصور می کند که می تواند با کنترل، مواد مصرف کند و از تجربه های لذت بخش آن برخوردار شود؛ در صورتی که تصور وی غلط است.

مومنی در ادامه با تاکید به اینکه تا هنگامی که علل گرایش ابتلا به اعتیاد بررسی نشود، درمان جسمی و روانی فرد معتاد فقط برای مدت زمان کوتاهی تاثیر گذار است و فرد معتاد دوباره دچار اعتیاد می‏ شود افزود: مصرف طولانی مدت شیشه منجر به ایجاد بدبینی شدید، خشونت، کاهش شدید حافظه، توهم‌های شنوایی و بینایی، اختلالات عصبی و در نهایت مرگ می شود اما در نهایت مصرف شیشه فرد را در وضعیتی قرار می دهد که تمایلی نیز به درمان ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر یک میلیون و ۳۲۵ هزار ایرانی دچار اعتیاد هستند که به گفته پلیس 7۰۰ هزار مصرف کننده تفننی مواد مخدر را نیز باید به این آمار اضافه شود. همچنین بر اساس این گزارش، ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۳۹۱ هر ساعت 57 کیلوگرم انواع مواد مخدر را کشف کرده اند.

موسس یکی از مراکز کاهش آسیب با اشاره به اینکه عوامل اصلی تشکیل دهنده خانواده، یک زن و یک مرد است که مطابق آداب و رسوم اجتماعی با یکدیگر پیوند زناشویی بسته‌اند و بعد فرزند یا فرزندانی بر جمع آنها افزوده شده است، گفت: عملکرد خانواده و روابط حاکم برآن می تواند بستری برای گرایش افراد خانواده به اعتیاد را ایجاد کند اما اعتیاد یکی از اعضای خانواده، نیز اثرات نامطلوبی در خانواده دارد به طور مثال زمانی که والدین فعالیتهای مخاطره آمیزی را انجام دهند به عنوان الگو، تاثیر مستقیمی بر فرزندان خود دارند.

مهیا بودن شرایط مصرف مواد نقش موثری در گرایش به اعتیاد دارد

امید مساح، درمانگر و پژوهشگر حوزه اعتیاد با اشاره به اینکه شرایط محیطی، مواجهه با فرد مصرف کننده و مهیا بودن شرایط مصرف مواد نقش موثری در گرایش به اعتیاد دارد تاکید کرد: بخشی از مصرف‌کنندگان نیز افرادی هستند که هیچگونه سابقه مصرف این‌گونه مواد در خانواده و نزدیکان آنها وجود نداشته و شاید تازه‌جویی و هیجان‌خواهی علت تجربه‌های گروهی و چند نفره آن ها در مصرف مواد مخدر باشد اما برنامه‌های پیشگیری اولیه می تواند منجر به جلوگیری از ایجاد اینگونه موارد شود.

وی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر تامین منابع و امکانات لازم جهت درمان کامل بیماران سوء مصرف مواد، توانمندسازی آن ها و معیشت خانواده‌هایشان به صورت کامل انجام نمی شود، بنابراین آموزش به عموم مردم و استفاده از ابزار پیشگیری می تواند بهترین راه حل درمان اعتیاد باشد.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top