چاپ خبر
در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام طه هاشمی مطرح شد؛

مروری بر اقدامات معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد

پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (پیام نورنا) : دانشگاه آزاد یکی از دو بال آموزش عالی کشور است که بواسطه شخصیت‌ها و حامیانش و همین‌طور نفوذ و گستردگی‌ که در سراسر پهنه ایران زمین دارد، همواره کانون توجهات و حتی کشمکش‌های سیاسی بوده و براین اساس نیز فراز و فرودهای بسیاری را طی سه دهه عمر خود پشت سر گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : ایسنا – این دانشگاه در دولت یازدهم و در دوران جدید مدیریتی خود به دنبال بازسازی علمی آموزشی و رشد و بالندگی فرهنگی به دور از حواشی گذشته است، اصلاح ساختار دانشگاه، کاهش وابستگی به شهریه، تعیین و تکلیف واحدهای زیان‌ده، دعوت از نخبگان و شخصیت‌های علمی و تشکیل شوراهای تخصصی برخی از اقدامات انجام شده دانشگاه آزاد طی دو سال اخیر است.

طه هاشمی، روحانی و پزشک سیاستمداری است که در کارنامه خود علاوه بر ریاست پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و مدیر مسئولی روزنامه انتخاب، سابقه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را دارد.

تشریح سیاست‌ها، اولویت‌ها و برنامه‌های دانشگاه آزاد در حوزه فرهنگی و دانشجویی:

هاشمی در ابتدای سخنان خود به تشریح نقش دانشگاه آزاد در آموزش عالی کشور و ویژگی‌های آن پرداخت و اظهار کرد: به نظر من و به تفسیر بسیاری از افرادی که مسائل انقلاب را از آغاز تاکنون به خصوص در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و حتی پژوهشی رصد می‌کنند، دانشگاه آزاد در زمره دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است. زیرا این دانشگاه در سال 61 در بحبوحه‌ جنگ و در شرایطی که حتی تمام کارخانه‌ها و مراکز مهم تولید کشور هم متمرکز به مسائل جنگ بود، تاسیس شد.

وی ادامه داد: دلیل دیگر اهمیت دانشگاه آزاد این است که در آن زمان همه چیز به سمت تمرکزگرایی و دولتی شدن پیش می‌رفت و به ندرت می‌شد در کشور جریان،‌ سازمان یا مراکزی را به یاد آورد که به صورت خصوصی تشکیل شده و امور مهمی مثل آموزش عالی کشور را به عهده داشته باشد. در چنین فضایی آیت الله هاشمی رفسنجانی پیشنهاد تاسیس یک دانشگاه غیر انتفاعی را برای پاسخگویی به نیاز آموزش عالی کشور به امام (ره) ارائه داد و امام خمینی (ره) با دور اندیشی و درایتی که داشتند موافقت کردند.

طه هاشمی با بیان اینکه امام (ره) در بدو امر برای تحقق این ایده یک میلیون تومان کمک کردند، گفت: شخصیت‌های دیگری مثل مقام معظم رهبری و دیگران عضو موسس این مجموعه و اعضای تشکیل دهنده هیئت امنا، اعضا ترکیب سیاستگذاری و تعیین نقشه راه قرار گرفتند. شخصیتی هم مثل آقای دکتر جاسبی به عنوان مجری و رئیس دانشگاه کار را شروع کرد.

هاشمی با اشاره به شرایط سخت ورود به دانشگاه در سال های پس از انقلاب،اظهار کرد:حضور در دانشگاه برای افرادی که قبل از انقلاب در مقطع دبیرستان بودند، مخصوصا افرادی که در شهرستان‌ها سکونت داشتند، یک آرزوی دست نیافتنی بود و بخش عظیمی از مردم و متقاضیان ورود به آموزش عالی، نمی‌توانستند وارد دانشگاه شوند.

وی با بیان اینکه از 10 میلیون فارغ التحصیل دانشگاه در بعد از انقلاب پنج میلیون نفر از دانشگاه آزاد بوده اند، اظهار کرد: در سطوح مدیریتی و عرصه‌های تخصصی کشور هم در میان هنرمندان،‌ ورزشکاران و لایه‌های مختلف اجتماعی افراد با نفوذ و تاثیرگذاری وجود دارند که فارغ التحصیل این دانشگاه هستند.

معاون فرهنگی دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی ،با بیان اینکه دانشگاه آزاد با مشکلاتی روبرو بوده است،افزود: دولت‌هایی مانند دولت آقای هاشمی که خود موسس دانشگاه آزاد بوده‌اند حمایت‌های جدی‌ برای شکل گیری این دانشگاه داشتند، دولت آقای خاتمی هم به همین شکل بود اما دولت آقای احمدی نژاد به دلیل تقابلی که بین خود و آقای هاشمی احساس می‌کرد،‌ به شدت به سمت محدود کردن دانشگاه آزاد حرکت کرد به نحوی که به توسعه بی‌رویه دانشگاه‌های غیر انتفاعی ، غیر حضوری و حتی شبانه‌ها و پردیس‌ها اقدام کرد به نحوی که در حال حاضر دولت به این دلیل که احساس می‌کند این اقدام کارشناسانه نبوده، آن‌ها را ساماندهی و تعطیل می‌کند. علیرغم این مسائل چون مبنای دانشگاه آزاد تقوا بوده، با روح قدسی امام (ره) شکل گرفته است و با توجه به اینکه هرچه که امام (ره) در این کشور تاسیس کردند با همه‌ فراز و فرودها به حیات بالنده‌ خود ادامه داده است،‌ این دانشگاه نیز چنین روندی داشته است. از طرف دیگر با وزیدن نسیم تدبیر و امید به کشور و شکل گیری دولت آقای روحانی دانشگاه آزاد مجددا نفسی تازه خواهد کرد و حیات دوباره‌ای خواهد یافت.

معاون فرهنگی دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی هاشمی با اشاره به سوابق دکتر میرزاده، گفت: ایشان مایه افتخار کشور بوده و به تعبیر آیت الله رفسنجانی آدم کم نظیری است. دانشگاه آزاد با حضور ایشان و دعوت از برخی همکاران حرکت جدیدی را آغاز کرده است.

توقف توسعه کمی و ارتقای کیفیت شعار اصلی دانشگاه آزاد

هاشمی با بیان اینکه دانشگاه آزاد، شعار اصلی خود را توقف توسعه کمی و ارتقای کیفیت قرار داده است، افزود: ارتقای کیفیت در این دانشگاه در چند محور آغاز شده که یک محور آن طرح تجمیع است. همچنین این دانشگاه به سمت جذب اعضای هیئت علمی توانمند حرکت کرده که طبق برنامه‌ای که آقای دکتر میرزاده دارد تا سال 96 باید 20 هزار عضو هیئت علمی تمام وقت به دانشگاه اضافه شود.

تشکیل اولین شورای فرهنگی – اجتمای در سال 92

وی در ادامه با اشاره به تشکیل اولین شورای فرهنگی – اجتمای در سال 93 اظهار کرد:زمانی که مقام معظم رهبری، سال را به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ نام گذاری کردند،تبدیل علم به ثروت یکی از توصیه‌های جدی ایشان بود و بر این اساس یکی از اهداف اصلی و وظیفه دانشگاه‌های کشور، چه دولتی و چه غیردولتی،‌ تولید درآمد ملی و تبدیل شدن به دانشگاه‌های نسل سوم که دانشگاه کارآفرین هستند است و خوشبختانه این کار از همان دوم مهرماه سال 92 ،با استقرار تیم مدیریتی جدید به ریاست دکتر میرزاده،با تاسیس شورای اقتصاد دانش بنیان و تاسیس شورای فرهنگی – اجتماعی شورای راهبردی شروع شد و اقدامات خوبی صورت گرفت.

معاون فرهنگی دانشجوئی دانشگاه آزاد با بیان اینکه اتکا درآمدی دانشگاه آزاد همواره بر شهریه‌ بوده است، گفت: در حالیکه در هیچ جای دنیا دانشگاه‌های نظیر ما چنین اتکایی ندارند. بار علمی و توسعه‌ علوم در سراسر دنیا بر دوش دانشگاه‌های غیردولتی قرار دارد و 25 تا 30 درصد درآمد دانشگاه‌های غیر دولتی و غیر انتفاعی در دنیا از محل شهریه‌ی دانشگاه تامین می‌شود. دانشگاه‌هایی مانند MIT و نیز دانشگاه استنفورد دارای بیش از 30 هزار شرکت دانش بنیان هستند و تولیدات علمی را تبدیل به درآمدزایی کرده و بخش اعظم فارغ‌التحصیلان آن‌ها در همین شرکت‌ها مشغول به کار می‌شوند.

اشتغال و درآمدزایی دو محصول تاسیس شرکت‌های دانش بنیان

هاشمی با تاکید بر اینکه رابطه بین دانشگاه و بازار کار در ایران قطع بوده است،افزود: از آغاز تاسیس دانشگاه‌ها در ایران همیشه رابطه بین دانشگاه، بازار کار، اقتصاد و صنعت بر خلاف همه دنیا،البته به غیر از رشته های پزشکی، قطع بوده است. باید توجه کرد با تاسیس شرکت‌های دانش بنیان دو اتفاق به وقوع می‌پیوندد. اول اینکه عوامل درون دانشگاه که در راس آن اعضای هیئت علمی ،اساتید دانشگاه و دانشجویانی که در آینده فارغ التحصیل می‌شوند، هستند درگیر این کار شده و دانشجویان دغدغه اشتغال نخواهند داشت. البته این مسئله به شرط آن است که به صورت فراگیر و جدی این اقدامات در دستورکار باشد که در حال حاضر این اصل در دانشگاه آزاد وجود دارد.

وی افزود: اتفاق دوم این است که این شرکت‌ها برای کشور تولید درآمد می‌کنند. یعنی در واقع ظرفیت عظیمی برای تولید درآمد به درآمدهای کشور اضافه می‌شود که تا به حال وجود نداشته است.

هیچ‌گاه به فرهنگ به عنوان یک مسئله تخصصی نگاه نشده است

معاون فرهنگی دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هنگام برگشت به ایران قصد پرداختن به فعالیت‌های سیاسی – اداری را نداشته است، گفت: درواقع قصد داشتم یک مرکز مشاوره تاسیس کرده و به صورت خصوصی فعالیت کنم اما آیت الله هاشمی توصیه کردند که تجاربم را در اختیار دولت و بخش‌های مختلف قرار دهم.جناب آقای دکتر جنتی و دکتر میرزاده از من دعوت کردند که من دانشگاه آزاد را به این دلیل که سال‌ها در آنجا تدریس می‌کردم ترجیح دادم، در عین حال این دانشگاه مجموعه‌ای است که مستقیما با آیت الله هاشمی در ارتباط بوده و برای افرادی مثل من که نگاهمان از نظر سیاسی معطوف به ایشان بوده، فضای راحت‌تری برای کار کردن است.

هاشمی ادامه داد:پس از ورود به دانشگاه آزاد طی مطالعاتی که در ارتباط با وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه انجام دادیم متوجه شدیم طی سی سال سرانه پنج هزار تومانی برای دانشجویان اختصاص دادند. رقمی که برای فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه در نظر گرفتند رقم بسیار پایینی بود. به طوری که یک مرکز آموزشی وابسته به دانشگاه آزاد که هزار نفر دانشجو داشت، در سال پنج میلیون تومان بودجه فرهنگی دریافت می‌کرد. این میزان عملا به هیچ فعالیتی نمی‌رسید.

وی با تاکید بر اینکه هیچگاه به فرهنگ به عنوان یک مسئله تخصصی نگاه نشده است،اظهار کرد:این در حالی است که در زمانه‌ای قرار داریم که دانشجویان به راحتی امکان دسترسی به سایت‌های اینترنتی و ماهواره‌ای را دارند، اما هیچ گاه نه در دانشگاه و نه در خارج از دانشگاه به موضوع فرهنگ به عنوان یک مسئله تخصصی نگاه نشده است. البته دانشگاه آزاد در تاسیس رشته مدیریت فرهنگی و برنامه ریزی فرهنگی پیشگام است اما مگر این رشته‌ها چقدر فارغ التصحیل داشته‌اند؟در سال هزاران میلیارد تومان هم در بخش‌های دولتی و هم غیر دولتی خرج حوزه فرهنگ می‌شود اما خروجی آن به هیچ وجه نیاز جامعه را برطرف نمی‌کند.

معاون فرهنگی دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آمارهای موجود گفت:سال گذشته بر اساس آمار مشخص شد 70 درصد مردم ماهواره می‌بینند که البته این رقم به 90 درصد رسیده است، این افراد می‌دانند برنامه‌های تلویزیونی ماهواره تخریب کننده کیان خانواده و بنیان‌های فرهنگی است ولی باز هم این برنامه‌ها را تماشا می‌کنند و علت این مسئله این است که آنها نیازهایی دارند که به آن پاسخ داده نمی‌شود.

هاشمی ادامه داد:مردم علیرغم آگاهی به این وضعیت نابسامان باز هم این برنامه‌ها را تماشا می‌کنند، این در حالی است که اگر در کشور خودمان رسانه‌های جمعی برنامه‌های خوبی که متناسب نیاز جامعه است تهیه ‌کنند، نه تنها مردم کشور بلکه مردم آن طرف مرز هم از آن استقبال می کنند. این مسئله نشان می‌دهد اگر نیازسنجی درستی انجام شود می‌توان پاسخگوی نیاز جامعه بود تا مردم به برنامه‌های فرهنگی دیگران توجه نکنند. متاسفانه امروز رسانه های رسمی و فراگیر تنها برای10 درصد جامعه برنامه سازی می کنند و 90 درصد دیگر را به امان خدا رها کرده اند و کاری به تامین نیاز آنها ندارند.

تشکیل شورای راهبردی فرهنگی برای نخستین بار در دانشگاه آزاد

وی با اشاره به وضعیت نابسامان فرهنگی اجتماعی در برخی دانشگاه‌ها، اظهار کرد:با توجه به وضعیت نابسامان دانشگاه در مسائل اجتماعی و تعطیلی تشکل‌های سیاسی تصمیم بر پیشنهاد شورای راهبردی فرهنگی گرفته شد. این مسئله با دکتر میرزاده و آیت الله هاشمی مطرح شد و از شخصیت‌های کارشناس که سابقه دانشگاهی داشتند دعوت شد و این شورا متشکل از خانم‌ها و آقایان تشکیل شد.

معاون فرهنگی دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه شورا از لحاظ وزن فرهنگی و ثبوتی در تراز شورای عالی انقلاب فرهنگی است،گفت: در جلسات اولیه این شورا که متشکل از بیست نفر از شخصیت‌هایی برجسته مانند دکتر احمد احمدی، دکتر مصطفی محقق داماد،دکتر مهدی محقق، مرحوم دکتر آیینه‌وند، آقای دکتر شیخ الاسلامی، دکتر طباطبایی،‌ دکتر کرمانی،‌ دکتر اعوانی و… است، بودجه‌ فرهنگی حدودا 10 برابر افزایش پیدا کرد .

وی با اشاره به نقش فرهنگی اعضای هیات علمی ادامه داد: در بررسی‌های اولیه مشخص شد اعضای هیئت علمی می‌توانند بیش از 70 درصد بر دانشجویان اثر بگذارند و در تثبیت یا تخریب ارزش‌های آنان نقش داشته باشند.به همین دلیل فکر کردیم اگر بخشی از رویکرد فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را متوجه بخشی از اعضای هیئت علمی کنیم زودتر به مقصد می‌رسیم.

هاشمی از افزایش گستره‌ مخاطبین فرهنگی از دانشجو به هیئت علمی و کارکنان خبر داد و گفت: زیرا علاوه بر اعضای هیات علمی، کارکنان دانشگاه‌ها هم باید حتما مخاطب فرهنگی اجتماعی باشند. در این شورا هشت محور همراه سیصد سرفصل از دین و اخلاق تا تفریحات که نیاز مخاطبین ما در حوزه فرهنگی اجتماعی است مشخص شده است. در نهایت سرفصل‌ها بازنگری شده و بعضی فصل‌ها ادغام شدند که به حدود 150 سرفصل رسید و این سرفصل‌ها را مبنای کار خود قرار دادیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات دانشگاه آزاد سهم کم این دانشگاه از حضور شخصیت‌های فرهنگی دانشگاهی است، افزود: البته شخصیت‌های فرهنگی در دانشگاه حضور دارند اما سابقا این افراد عضو هیئت علمی نبودند و کمتر با مسائل فرهنگی دانشگاه در ارتباط بودند. در همین راستا در طول دو سال گذشته کارگاه‌های متعددی برگزار شد تا شخصیت‌هایی که معاون فرهنگی رئیس و یا دفاتر فرهنگی بودند پوشش داده شود پوشش داده شود. در فرآیند تجمیع و ادغامی که صورت گرفت فرصتی برای حوزه‌ فرهنگی ایجاد شد.

معاون فرهنگی دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اتفاق خوبی که برای حوزه فرهنگی اجتماعی دانشگاه در راستای ادغام صورت گرفته افتاد این بود که مخاطبین ما در حال حاضر در حوزه فرهنگی با برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و اجتماعی به یک شبکه یکپارچه و فراگیر متصل شدند.

انتقال اختیارات به استان‌ها

هاشمی در ادامه از انتقال اختیارات به استان‌ها خبر داد و گفت: تصمیم ما این است که با تاسیس دانشگاه‌های استانی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، تا جایی که ممکن است اختیارات این حوزه را به استان‌ها منتقل کنیم. بر اساس مصوبه 723 شورای عالی انقلاب فرهنگی در هر استانی یک دانشگاه آزاد تشکیل شده است که اکنون احکام آنها صادر و روسای آنها هم مشخص شده‌اند. در حال حاضر به نوعی همه روسای واحدها و واحدهای استان خودشان را شریک در اداره‌ استان می‌دانند و این مسئله باز هم هماهنگی و همکاری آنها را تقویت می‌کند.

وی با بیان اینکه معاونان دانشجویی فرهنگی استان‌ها مشخص شده است، تاکید کرد: البته بر اساس بخشنامه همه افرادی که قصد دارند، معاون دانشگاه شوند باید حتما عضو هیئت علمی باشند.

ساماندهی مراکز مشاوره واحدهای دانشگاه‌ آزاد

معاون فرهنگی دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه اگر علم دو سویه تعریف شود، مسائل جسمی نمی‌تواند از مسائل روحی و معنوی جدا شود، افزود: در واقع بدون نگاه و توجه به مسائل مادی و جسمی جامعه نمی‌توان برای معنویت آن جامعه برنامه ریزی کرد. در سلامت روان همانطور که در طرح نظام سلامت جسمی که امروز در وزارت بهداشت با موفقیت پیش می‌رود فقط بحث درمان مطرح نیست بلکه بهداشت و پیشگیری مهم‌تر است، در بعد روان هم باید هم به مقوله درمان و هم پیشگیری توجه کرد. بخش عمده پیشگیری در حوزه روان مربوط به مسائل فرهنگی اجتماعی است.

هاشمی از ساماندهی مراکز مشاوره واحدهای دانشگاه‌ها خبر داد و گفت:حوزه‌ی مشاوره دانشگاه به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش آن بخش پیشگیرانه و بخش دیگر روان‌درمانی است. وظیفه بخش پیشگیری مستقیما به عهده قسمت فرهنگی اجتماعی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 252 مرکز مشاوره وجود دارد، اظهار کرد: 252 مرکز مشاوره در 397 واحد دانشگاهی وجود دارد که البته همه این مراکز فعال نیستند اما حدود 1052 نفر در این مراکز مستقر هستند که سطوح تحصیلات این مشاوران متفاوت و از کارشناسی ارشد تا دکترا است. در حال حاضر در حال طراحی سیستم ارجاع هستیم.

معاون فرهنگی دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه جامعه دانشگاهی بیشتر از حوزه‌های روان درمانی به مشاوره در خصوص حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و مذهبی نیاز دارد، توضیح داد:امروزه در دانشگاه‌ها مشاورانی در حوزه آموزشی و درسی حضور دارند که به دانشجو درمورد اینکه چگونه واحد بگیرد و چگونه درس را پاس کند مشورت می‌دهند، اما موضوع مهم‌تر مشاوره دادن به دانشجو در ارتباط با چالش‌های فرهنگی،سیاسی و مذهبی است.در واقع با ورود دانشجو به دانشگاه باید وی را به استادی متصل ‌کنیم که تا پایان دوره تحصیل همراه او باشد و در رفع نیاز های غیر درسی او را یاری دهد .

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر بین خانواده و نسل جوان گسست ایجاد شده است،گفت: جوان احساس می‌کند که خانواده از نظر سطح سواد یا از هر جهت دیگری نمی‌تواند پاسخگوی نیاز او باشد. متاسفانه جوان نوعی احساس بیگانگی می کند که این مسئله هم معضل بزرگی است که باید در سطح ملی بررسی شود.بر اساس مطالعات ما هرچقدر دانشجویان از والدین خود فاصله گیرند بیشتر در کلاس به استاد خود اعتماد می‌کنند و نیازهایشان را با او مطرح می‌کنند.

تدوین بخشنامه استاد معتمد

وی از تدوین بخشنامه‌ای تحت عنوان استاد معتمد خبر داد و گفت: معتمد به این معنا نیست که فرد حتما روانکاو یا متخصص علوم انسانی باشد بلکه یک استاد فیزیک هم می‌تواند محبوب و معتمد دانشجویان باشد.در همین راستا واحدها در حال ارسال اسامی و مختصات این افراد هستند،البته برخی از این افراد نیازمند کارگاه آموزشی هستند تا با تکنیک ها و روش های حل مشکلات اجتماعی دانشجویان بیشترآشنا شوند. تاکنون 70 نفر برای بحث استاد معتمد انتخاب شده‌اند که همه آنان از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد هستند.

معاون فرهنگی دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با توجه به همکاری خوبی که اکنون بین معاونت آموزشی و فرهنگی دانشجویی ایجاد شده، تصمیم داریم وقت اضافه اساتید را به حوزه فرهنگی دانشجویی اختصاص دهیم و این افراد به دلیل ارتباطی که با دانشجو دارند یک اتاق فکر تشکیل دهند.در این اتاق فکر برنامه‌ریزی‌های فرهنگی اجتماعی انجام خواهد شد و این مسئله نیز به ما کمک خواهد کرد.

هاشمی با بیان اینکه شناسایی افراد متخصص در دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اقدام دیگری است که در این راستا انجام می‌شود، توضیح داد: این مساله نیز در حال بررسی است تا بتوان از تخصص این افراد که می‌توانند پاسخگوی سوالات علمی،فرهنگی، فلسفی و اجتماعی دانشجویان باشند در مراکز مشاوره بهره برد.

راه‌اندازی سیستم ارجاع در دانشگاه آزاد

وی در ادامه به بحث درمان اشاره کرد و گفت: در مورد بحث درمان باید گفت دانشگاه برشی از جامعه بوده و ممکن است دچار چالش‌های متعددی باشد، برای این منظور در حال طراحی سیستم ارجاعی هستیم که یک مرکز مجهز در مرکز استان تاسیس شود که حتی به مردم عادی هم خدمات مشاوره ای و درمانی ارائه کند.البته ‌اولویت اول ما دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه آزاد است.

معاون فرهنگی دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی از امضای تفاهم نامه با سازمان‌هایی مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: اخیرا با ستاد مبارزه با مواد مخدر تفاهمنامه امضا کرده و در حال تعریف کارگاه‌هایی هستیم تا عواقب وخیم مواد مخدر را در دانشگاه به جوان منتقل کنیم.

ازدواج و طلاق بیشترین دلیل مراجعات دانشجویان به مراکز مشاوره

هاشمی به این سوال که بیشترین علت مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره چیست،پاسخ داد: بیشترین دلیل مراجعات بحث ازدواج، چالش‌های آن و طلاق است. طلاق و مواد مخدر از معضلات اجتماعی هستند که هم دانشجویان و هم افراد خارج از دانشگاه با آن مواجه هستند اما هر چقدر فرد فرهیخته تر باشد، اینگونه مسائل را پنهان می‌کند بنابراین لازم است مراکز مشاوره را به مراکز معتمد تبدیل ‌کنیم.

وی ادامه داد:برخی دانشجویان خودشان احساس می‌کنند باید به سمت درمان بروند اما افرادی هستند که این مسائل را بروز نمی‌دهند،به همین دلیل نباید انتظار داشته باشیم که آمارهای ارائه شده حتی از سوی دانشگاه‌های دولتی واقع بینانه باشد اما عمدتا علت ناهنجاری‌ها به بیرون برمی‌گردد و دانشگاه فضایی نیست که دانشجو را به سمت ناهنجاری ببرد.اخیرا آماری منتشر شده که 2 درصد زندانیان از سطح کارشناسی به بالا هستند که خیلی جالب است. بنابراین هرچه سطح سواد جامعه بالاتر برود از ناهنجاری ها فاصله می گیرد.

6000 دانشجو در نوبت دریافت وام 10 میلیونی ازدواج

معاون فرهنگی دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه از اعطای وام 10 میلیون تومانی ازدواج به دانشجویان این دانشگاه خبر داد و گفت:متاسفانه برخی عینک بدبینی خود را درمورد دانشگاه آزاد از چشم برنمی‌دارند، کدام دانشگاهی 10 میلیون تومان وام ازدواج می‌دهد؟ آیا این در حالی نیست که جوان برای گرفتن وام با مشکل مواجه است؟ تا کنون 18 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که 8 هزار نفر از آنان وام را دریافت کرده و حدود 10 هزار نفر دیگر هم در نوبت هستند و تا پایان آذرماه قرار است پرداخت شود.

هاشمی درمورد سود بانک توضیح داد:در این مورد با بانک‌های مختلفی صحبت شده که برخی 12 درصد و برخی 4 درصد اعلام کرده اند، قرار این بود که سود بانکی برای دختر و پسری که ازدواج می‌کنند و هر دو دانشگاه آزادی باشند چهار درصد شود اما سود بانکی دانشجویانی که زوج آن ها از دانشگاه آزاد نیستند 14 درصد باشد.

وی با تاکید بر اینکه پایا بودن و ماندگاری ازدواج ها اهمیت ویژه ای دارد، اظهار کرد: لذا توصیه من به دانشجویان این است که قبل از اینکه قطعیت پیدا نکردند که این ازدواج نمی‌تواند تداوم پیدا کند ازدواج نکنند. در همین راستا بخشنامه کانون خانه و دانشگاه ابلاغ شد،به این معنی که میان خانواده‌ها هسته‌هایی شکل بگیرد تا معضلات با تعامل بین خانواده‌ها و دانشگاه‌ها به حداقل برسد. بنابراین بحث خانه و دانشگاه می‌تواند به بحث ازدواج و جلوگیری از طلاق کمک کند.

معاون فرهنگی دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر لزوم برنامه‌های شادی‌ آور در چارچوب دینی و ورزشی،اظهار کرد: جامعه‌ امروز ما پژمرده است که یک دلیل آن نبود شغل و مشکلات مادی و به تبع آن ناتوانی در تشکیل خانواده است.قاعدتا آنچه می‌تواند در اصلاح بحران روانی جامعه کمک کند، امید به آینده و اتکا به مسیری که ارزش‌های اسلامی و انسانی را باور کند.

هاشمی درمورد برنامه‌های دانشگاه آزاد برای تعمیق ارزش های فرهنگی و انسانی در محیط دانشجوئی توضیح داد:در این راستا سه طرح ملی در دست داریم که بخشی از آن هم مانند بحث سبک زندگی ایرانی اسلامی ناظر به فرمایشات مقام معظم رهبری بود،سبک زندگی ایرانی اسلامی نیازمند برنامه است،‌در دانشگاه‌ها اقداماتی در این راستا از جمله برگزاری 20 همایش انجام شد.از طرف دیگر یک کمیته عالی اخلاق حرفه‌ایی تشکیل داده‌ایم که در راس آن آیت الله دکتر محقق داماد هستند همچنین از متخصصان دیگری مانند دکتر اعوانی و.. هم دعوت شد و جلسات متععدی درمورد موضوعات مختلف برگزار می‌شود.

وی افزود: ما در حال شناسایی معضلات هستیم و بعد از آن به دنبال تولید محتوا می‌رویم و عجله‌ای هم در این مورد نداریم و به صورت آهسته و پیوسته این مباحث را دنبال می‌کنیم.

تهیه و نصب تندیس بزرگان و شخصیت‌های بزرگ استان‌ها در واحدها

معاون فرهنگی دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی درمورد اقدامات این دانشگاه برای زنده نگه داشتن یاد مفاخر و مشاهیر علمی و فرهنگی کشور گفت:به همه واحدهای خود ابلاغ کرده ایم که شخصیت‌های منطقه‌ خودشان را شناسایی و معرفی کنند، در حال حاضر حدودا 2500 نفر را معرفی شده و در این راستا شورایی از اعضاء هیات علمی مرتبط تشکیل شده و آن‌ها این مشاهیر را در چهار سطح بین المللی، ملی، منطقه‌ایی و محلی تقسیم کرده اند. از این به بعد گروه‌های آموزشی مرتبط به این موضوع وارد کار خواهد شد،از طرف دیگر پایان نامه‌های دانشجوئی متوجه این موضوعات خواهد بود. سرانجام بعد از شناسایی این اشخاص واحدها مسئول هستند نسبت به بزرگداشت آنها و همچنین انتشار آثار ،برگزاری همایش‌ها و حتی نصب تندیس با کمک نهادها و ارگان‌های منطقه اقدام کنند.

هاشمی با بیان اینکه همه معاونت‌های دانشگاه پیوست فرهنگی دارند،افزود: یعنی اگر روزی معاونت‌های فرهنگی اجتماعی دانشگاه نبودند معاونت‌های مذکور موظف‌اند به‌طور متناسب در تحقق اهداف فرهنگی مشارکت داشته باشند.

ضرورت وجود شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی

وی بر ضرورت وجود شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی تاکید کرد و گفت:در حال حاضر تمرکز همه شرکت‌های دانش بنیان روی رشته های فنی مهندسی و و غیر علوم انسانی است،در حالی‌که در حوزه‌های علوم انسانی نیز می‌توانیم موفق شویم، البته علیرغم تاکید مقام معظم رهبری بر موقعیت علوم انسانی اسلامی ، نتوانستیم در این حوزه به موفق‌های قابل توجهی نائل شویم، زیرا علوم انسانی هنوز نتوانسته خود را به جایگاهی واقعی برساند و از سوی دیگر در تشکیل شرکت‌های دانش بنیان هم در ارتباط با علوم انسانی کاری صورت نگرفته است.

معاون فرهنگی دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در حال حاضر 40 درصد آموزش ما ،علوم انسانی است و می‌توان بحث‌های فرهنگی، هنر و همه اینها را در حوزه علوم انسانی دید،بنابراین چه عیبی دارد ما شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف علوم انسانی داشته باشیم؟ اگر بتوان شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی را شکل دهیم مطمئنا بر روی تولید علم در حوزه علوم انسانی در عین تولید درآمد،نقش بسیار موثری خواهد داشت.

دانشگاه آزاد در انتخابات علیه هیچ شخصی وارد نمی‌شود

هاشمی در ادامه با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی،درمورد برنامه های این دانشگاه برای انتخابات توضیح داد:امروزه انتظاراتی که نمایندگان مجلس از دانشگاه آزاد دارند از دانشگاه‌های دولتی ندارند، در حالی که دانشگاه آزاد یک ریال بودجه از دولت دریافت نمی‌کند،شاید یکی از دلایل آن،این است که این دانشگاه در هر حوزه انتخابیه ای شعبه دارد و این برای نمایندگان محترم ایجاد حق کرده است. البته به همان میزان که در دانشگاه آزاد در مناطق مختلف مشکلات آموزشی را حل می کنند باید نمایندگان هم به حل مشکلات دانشگاه کمک کنند و انتظارات خود را متعادل کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد بر اساس سیاست‌های جدید دکتر میرزاده در جلسات خصوصی که با روسای واحدها داشتند و همچنین در بخشنامه‌ای اعلام کردند به هیچ وجه در انتخابات به عنوان له یا علیه هیچ جریان سیاسی و هیچ شخصی وارد نمی‌شود.اگر هم تشکل‌های سیاسی دانشگاه بخواهند وارد فعالیت‌های سیاسی شوند نباید از امکانات دانشگاه استفاده کنند.

معاون فرهنگی دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه همه جریان‌های سیاسی کشور که در چارچوب قانون اساسی رفتار می‌کنند پذیرفته هستند،اظهار کرد:احیانا اگر گروهی بخواهد از شخصی برای حضور در دانشگاه دعوت کند گروه مقابل هم باید این امکان را داشته باشد.از نظر ما همه جریان‌های سیاسی که در کشور پذیرفته شده‌ و در چارچوب قانون اساسی رفتار و عمل می‌کنند محترم هستند و مرز تصمیم سازی و تصمیم گیری همان قانون است.

هاشمی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد هم مانند بخش‌های دیگر تابع قوانین و مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوانین موضوعه کشور است،گفت: قطعا دانشگاه آزاد در شور بخشیدن به انتخابات و در دعوت گسترده مردم نقش خواهد داشت زیرا امکان حضور بیشتر مردم در انتخابات برای کشور مهم است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد لیست ورود ممنوع به دانشگاه ندارد، افزود: اما قاعدتا نمی‌توانیم پذیرای افرادی که هتاکی کرده و شخصیت‌های نظام را تخریب می‌کنند باشیم، زیرا دانشجویان مانند فرزندان ما هستند، بنابراین اگر جریانی بخواهد دانشگاه را ملتهب کند، و فرزندانمان را از وظیفه اصلیشان که تحصیل است باز دارد،‌ ذهنیت فرزندمان را آشفته کند و یا هتاکی کند اجازه حضور در دانشگاه را ندارد.

معاون فرهنگی دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به کرسی‌های آزاد اندیشی گفت:یکی از اهداف اصلی ما بحث کرسی‌های آزاد اندیشی است. به همه واحدها اعلام شده کرسی‌های آزاد اندیشی را برای پاسخگوئی به سوالات و ابهامات دانشجویان برگزار کنند و به آنها اعلام شده یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد مسئولین و واحدها برگزاری همین کرسی های آزاد اندیشی است.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top