چاپ خبر

کسری بودجه ۸۰ میلیاردی دانشگاه ها برای تأمین غذای دانشجویی

پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (پیام نورنا) : معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت گفت: هم اکنون دانشگاهها برای تامین غذای دانشجویی ۸۰ میلیارد تومان کسری بودجه دارند.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : مهر – محمدرضا داوودآبادی فراهانی امروز در نشست خبری در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با اشاره به اقدامات در دست انجام حوزه فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت افزود: رسالت این معاونت در حوزه فرهنگی، تربیت نیروی انسانی در کنار تولید علم است تا انسانهایی مومن، انقلابی، شجاع، پرسشگر، منتقد و فرهیخته تربیت کند.

وی با اشاره به وظایف این معاونت در بخش دانشجویی گفت: تکالیف معاونت دانشجویی وزارت بهداشت معطوف به معیشت دانشجویان و رفاه آنها از جمله خوابگاه، ایاب و ذهاب و وامهای دانشجویی است.

فراهانی تصریح کرد: در حوزه معیشت دانشجویی برای اولین بار سند خوابگاه استاندارد را با توجه به مولفه های فرهنگی برای دانشجویان وزارت بهداشت تدوین کرده ایم که به عنوان یک برند طراحی آن به پایان رسیده و امیدواریم بهره برداری از آن تا پایان دولت در ۲۰نقطه از ۲۰ دانشگاه کشور انجام شود.

وی با بیان اینکه به جهت وجود آسیب های اجتماعی در دانشگاهها، طرح پایش سلامت و روان دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی را کلید زدیم که تمامی مولفه های این بخش را پوشش می دهد. این یک طرح تبلیغاتی محسوب می شود که در سال آتی نتایج آن اعلام خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت های ورزشی دانشجویان اضافه کرد: تا پیش از این فعالیت ورزشی دانشجویان تنها به المپیاد ورزشی ختم می شد اما برای بهبود ورزش همگانی موضوع المپیاد ورزشهای همگانی را ترتیب داده ایم تا سلامت دانشجویان علوم پزشکی که متولی حوزه سلامت کشور هستند تضمین شود.

وی با بیان اینکه زیرساخت های فرهنگی در دانشگاهها در دهه گذشته با بی مهری مواجه شد اضافه کرد: در این حوزه نیازمند کار زیربنایی هستیم که با هماهنگی بین بخشی، نرخ مشارکت دانشگاهی را افزایش دهیم. بر این اساس پروژه نرم افزاری را در این حوزه راه اندازی کرده ایم که به زودی بودجه آن مشخص می شود.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه نیازمند ایجاد فرایندی برای آموزش فرهنگ ایرانی اسلامی به دانشجویان هستیم خاطرنشان کرد: باید با نسل دانشجویی ارتباط گفتاری برقرار کنیم تا معرفت افزایی و دانش افزایی در این بخش داشته باشیم که البته تمام ابزارهای این موضوع در اختیار وزارت بهداشت نیست.

وی افزود: متاسفانه ساختارهای فرهنگی ما در دانشگاهها کاملا مناسب نیست و هم اکنون تشکل های فرهنگی برای هر فعالیتی مجبورند از دانشگاه مجوز بگیرند و این موضوع انرژی آنها را برای هر فعل و انفعالی صرف می کند.

فراهانی اضافه کرد: باید مشکلات ساختاری این بخش حل شود و نگاهمان را به این حوزه عوض کنیم تا نسل جوان بتواند برای تحول در حوزه فرهنگی به دانشگاه اعتماد کند.

معاون وزیر بهداشت در مورد نظارت بر عملکرد معاونت های فرهنگی دانشگاهها گفت: نیازمند تغییر در ابزارهای نظارتی هستیم که بر این اساس سامانه رصد فعالیت های فرهنگی را در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تهیه کردیم و این طرح در مرحله اجرا قرار دارد. بر اساس آن به صورت آنلاین از هر تحول فرهنگی در دانشگاهها مطلع خواهیم شد. برای مثال اخذ مجوز کانون فرهنگی در صورت اهمال دانشگاهها به صورت آنلاین رصد می شود و ما متوجه خواهیم شد که دانشگاه در فرصت قانونی به این درخواست پاسخ داده است یا خیر. این سامانه سال آینده راه اندازی می شود.

فراهانی با اشاره به موضوع کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاههای علوم پزشکی نیز خاطرنشان کرد: این موضوع در کارگروه تربیتی شورای اسلامی شدن دانشگاهها مطرح شده است و دستورالعمل کرسی های آزاداندیشی در دانشگاهها مورد بازنگری قرار گرفت و آئین نامه ای تنظیم و به شورای اسلامی شد دانشگاهها ارائه شد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مورد بحث در کرسی های آزاداندیشی مشکل آزادی پس از بیان است که ما پیشنهاد دادیم دانشجویانی که در این کرسی ها اظهارنظر می کنند به هیچ عنوان به خاطر بیان نظراتشان مورد تعقیب قانونی قرار نگیرند و در گزینش ها به این موضوعات استناد نشود تا این کرسی ها به معنای واقعی اتفاق بیفتد. هم اکنون شاهد آن هستیم که دانشجویانی که در کرسی های آزادی اندیشی اظهارنظر می کنند برای گزینش ها و اخذ مجوز دارای فایل شناسنامه فکری شده و با مشکل مواجه می شوند که این موضوع باید در کرسی های آزاداندیشی برطرف شود.

وی اضافه کرد: پیشنهاد ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است و منتظریم تا این بند به این آئین نامه اضافه شود و پس از آن، آن را ابلاغ کنیم.

وی افزود: در برنامه پنجم توسعه دانشگاهها از تجهیز خوابگاهها خارج شده بودند اما با این وجود ما از بودجه های دیگر تجهیز خوابگاهها را در دستور کار قرار دادیم که ۲۰ خوابگاه استاندارد در این راستا راه اندازی می شود. از سوی دیگر تا دو ماه آینده مشکلات خوابگاههای نیمه کاره وزارت بهداشت نیز حل خواهد شد.

فراهانی در مورد موضوع تغذیه سالم دانشگاههای مرتبط با علوم پزشکی نیز افزود: موضوع تغذیه سالم بر اساس مذاق افراد مختلف در دستور کار ما قرار دارد و تمامی تلاش این است که کیفیت تغذیه دانشجویان افزایش پیدا کند البته این موضوع نیازمند افزایش بودجه از سوی مجلس و سازمان مدیریت است.

وی با بیان اینکه هم اکنون دانشگاهها برای تامین غذای دانشجویی ۸۰ میلیارد تومان کسری بودجه دارند، گفت: چنانچه بودجه های دانشجویی ارتقا یابد ما نیز ترجیحمان بر این است که از برنج ایرانی در غذای دانشجویان استفاده کنیم اما این به این معنا نیست که برنج های خارجی کیفیت خوبی ندارند چرا که برنج های خارجی در ایران حتما بر سالم بودنشان از سوی وزارت بهداشت نظارت صورت می گیرد.

وی در مورد همسو کردن دانشگاههایی تحت لوای سازمانهای دیگر از جمله دانشگاه بقیه الله گفت: تاکنون این دانشگاهها با ما هماهنگ بوده اند و فعالیت های فرهنگی بسیاری از سوی این دانشگاهها انجام شده است اما ما متولی آنها نیستیم و برنامه ای برای همسو کردن نیز نداریم.

معاون وزیر بهداشت در مورد فضای امنیتی دانشگاهها برای تشکل های دانشجویی گفت: در حوزه فعالیت های سیاسی فرهنگی تنها بازیگر ما نیستیم و مقام معظم رهبری نیز در دیدار با روسای دانشگاهها در خصوص انفعال فرهنگی و عدم آزادی عمل دانشگاهها تکلیفی را بر روسای دانشگاهها معین کردند.

وی افزود: فصل الخطاب و تعیین تکلیف مقام معظم رهبری برای ایجاد فضایی درخور دانشجویان و مشارکت دانشجویان بوده است و باید برای دانشجویانی که نسبت به آینده کشور دغدغه دارند میدان فعالیت باز شود.

فراهانی با اشاره به جزئیات دیدار مقام معظم رهبر با روسای دانشگاههای علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در ابتدای این جلسه وزرای علوم و بهداشت گزارشهایی را از دانشگاهها ارائه کردند و مقام معظم رهبری نیز سخنان مبسوط، دقیق و عالمانه در حوزه علم و فرهنگ دانشگاهها مطرح کردند. بر اساس اظهارات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی آسیب های فرهنگی و نگاه غلط در این بخش وجود دارد و ایشان در این زمینه ابراز ناراضایتی کردند که دانشگاهها در حوزه فرهنگی منفعل هستند و خروجی قابل توجهی ندارند.

وی اضافه کرد: رهبر انقلاب تاکید کردند که باید فضا را برای حضور دانشجویان مومن در دانشگاهها باز کنند تا دانشجویان بتوانند در حوزه های مختلف اظهار نظر کنند. در حوزه علمی نیز ایشان برای حفظ سرعت رشد علمی هشدار دادند تا مثل گذشته بتوانیم در حوزه تولید دانش موفق عمل کنیم و تولیدات علمی نیازمحور و نافع داشته باشیم که مشکلی از مشکلات مردم برطرف کند.

معاون وزیر بهداشت در مورد انتصابات دانشگاههای وزارت بهداشت نیز تصریح کرد: وزیر بهداشت در حوزه سلامت مردم سیاسی فکر نمی کند و انتصابات وی نیز سیاسی نبوده و بدور از هرگونه نگاه جریانات سیاسی کشور هست. بر این اساس در شورای معاونان وزارت بهداشت نیز با گرایشهای مختلف افراد مختلف در حال فعالیت هستند. در حوزه معاونت فرهنگی نیز روسای دانشگاهها بر اساس عملکرد انتخاب شده و گرایش سیاسی و فکری آنها در این زمینه موثر نبوده است.

وی در مورد نقش حراست دانشگاهها نیز گفت: تا پیش از این به دلیل وجود نگاه بخشی مشکلاتی در حوزه حراست دانشگاههای علوم پزشکی وجود داشت که با انتصاب دکتر توکلی به ریاست حراست وزارت بهداشت امیدواریم این نگاه افراطی حل شود تا حراست دانشگاهها از اساتید، دانشجوها و کارمندان به صورت واقعی حراست کنند.

فراهانی با اشاره به ارتباط وزارت بهداشت  و مجلس که یکی از مهمترین همکاری های نزدیک در طرح تحول سلامت ایجاد شد اضافه کرد: طی دو سال گذشته فعالیت های زیربنایی خوبی در حوزه سیاستگذاری میان قوه مجریه و مقننه در بخش وزارت بهداشت صورت گرفته است و ۵۰ هزار مکاتبه در سال با نمایندگان از جمله این تعاملات است.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top