چاپ خبر

۵ تغییر مهم در آموزش پرستاری/ شغل دانشجویان تضمین شد

پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (پیام نورنا) : معاون آموزشی وزارت بهداشت از تحول گسترده در آموزش پرستاری خبر داد و گفت: با طرح جدید تربیت پرستار در بیمارستان های دولتی و خصوصی، شغل دانشجویان پرستاری تضمین می شود.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : مهر – دکتر باقر لاریجانی با اشاره به یکی از مهمترین طرح های تحول در آموزش پزشکی برای تربیت پرستار گفت: بر اساس محاسباتی که ما در وزارت بهداشت برای تربیت پرستار انجام دادیم، حدود ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر پرستار برای تامین نیازهای کشور کم داریم.

وی افزود: در حال حاضر مراقبت های درمانی و پزشکی ما در کشور در سطح خوبی است و با دنیا قابل مقایسه است، اما مجموعه پزشکی ما در ایران در سطح دنیا نیست. علت کجاست؟ یکی از علت ها کمبود پرستار است که موجب شده که هر بخش بیمارستانی با تعداد معدودی پرستار مراقبت شود.

لاریجانی یادآور شد: امسال ۳۰ درصد ظرفیت آموزش پرستاری را در کل کشور افزایش دادیم اما با وجود افزایش ۳۰ درصدی پس از پایان آموزش این گروه، تعداد پرستارانی که افزایش می یابند خیلی محدود است. در واقع با همه تلاشی که در وزارت بهداشت انجام می دهیم تا زمانی که بخواهیم نیازهای کشور را رفع کنیم چندین سال طول می کشد.

پرستار باید بر بالین بیمار تربیت شود

وی تاکید کرد: بنابراین تصمیم گرفتیم روش های دیگری بیابیم و از سوی دیگر آموزش پرستاری هم نیازمند تحول است تا پرستار بر بالین بیمار تربیت شود. از همین رو روش آموزش را متحول کردیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به مهمترین تحول در این زمینه گفت: بر این اساس از این پس دانشکده های پرستاری با بیمارستان های بزرگ قرارداد تربیت آموزش پرستار امضا می کنند.

بیمارستان های بزرگ مجاز شدند پرستار تربیت کنند

وی افزود: بر این اساس بیمارستان های بزرگ مجاز هستند که پرستار تربیت کنند. برای اینکه جنبه آکادمیک این موضوع را کاملا رعایت کنیم این موضوع با نظارت دانشکده های پرستاری انجام می شود. در واقع بیمارستان های دولتی به دانشکده های پرستاری دانشگاه های دولتی و در بخش خصوصی به دانشکده های پرستاری دانشگاه آزاد وابسته می شوند.

لاریجانی اظهار داشت: این طرح به این معنی نیست که هر بیمارستانی بتواند پرستار تربیت کند. بلکه بیمارستان باید قراردادی با دانشکده پرستاری به امضاء برساند و این قرارداد با امضای رئیس دانشگاه به شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت بیاید و پس از آن بیمارستان اجازه پیدا می کند که پرستار تربیت کند.

وی با تشریح مراحل جذب دانشجوی پرستاری به این شیوه گفت: ابتدا یک امتحان عمومی گرفته می شود، پس از امتحان عمومی سه برابر ظرفیت به بیمارستان اعلام می شود و پس از پایان امتحان دو مرحله ای، بیمارستان از میان آن افراد به میزان یک برابر جذب می کند، آنها را بورسیه کرده و استخدام می کند. این افراد طرح قانونی شان را نیز در آن بیمارستان می گذرانند.

تضمین شغل دانشجویان پرستاری در بیمارستانها

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در واقع بیمارستان از ابتدا کسی را تربیت می کند که می داند آن فرد قرار است در همان بیمارستان مشغول به کار شود و نیازهای درمانی را برآورده کند.

وی خاطرنشان کرد: این مدل سعی شده است به گونه ای طراحی شود که هم آموزش پرستاری را در کشور متحول کند و هم افراد از ابتدا تکلیف استخدام خود را بدانند تا کمترین ایراد در شیوه آموزش باشد.

ارتقای کاردانی ها به کارشناسی پرستاری

لاریجانی با اشاره به تحول دیگر در زمینه آموزش پرستاری، از ارتقای کاردانی ها به کارشناسی پرستاری خبر داد و گفت: همزمان تحول دیگری که برای پرستاری در نظر داریم این است که جهت تامین نیروی آموزش پرستاری کاردانی های متفاوت می توانند با گذراندن امتحاناتی مسیر کارشناسی پرستاری را طی کنند. ضوابط این کار در حال تنظیم است و به زودی اعلام می شود.

وی به حمایت حوزه آموزشی وزارت بهداشت از ارتقای پرستاران خبر داد و گفت: سعی داریم متناسبت با گسترش تعداد پرستاران در کشور، زمینه های ارتقاء پرستاری را هم فراهم کنیم و ایجاد دکتری تخصصی با گرایش های پرستاری مورد حمایت وزارت بهداشت قرار دارد.

امکان ارتقای پرستاران به دکتری تخصصی سایر رشته ها

معاون وزیر بهداشت افزود: همچنین فارغ التحصیلان پرستاری می توانند در برخی از تخصص های دکتری تخصصی شرکت و ارتقاء پیدا کنند.

وی گفت: ما در وزارت بهداشت معتقدیم حوزه پرستاری هم مانند دیگر حوزه های آموزش پزشکی می تواند برای اینکه فعالیت ها و زمینه های علمی خود را توسعه دهد. باید انجمن های علمی در حوزه پرستاری گسترش یابد و از همین رو از افزایش این انجمن ها حمایت می کنیم.

تدوین ۱۵ آموزش حرفه ای در گروه پرستاری

لاریجانی از تدوین آموزش های مهارتی برای ارتقاء پرستاری خبر داد و گفت: حدود ۱۵ آموزش حرفه ای در گروه پرستاری از میان آموزش های حوزه آموزش پزشکی انتخاب شده که می تواند به مدد حرفه پرستاری بیاید. از همین رو این آموزش های مهارتی تدوین شده است و به زودی برای حرفه پرستاری اعلام می شود تا پرستاران شاغل و علاقه‌مند بتوانند در این آموزش ها شرکت کنند و ارتقاء یابند.

وی افزود: پرستاران با این آموزش های مهارتی می توانند در بخش هایی که مورد علاقه شان است بیشتر متمرکز شوند. بخش هایی مانند آی سی یو، اورژانس، سی سی یو و یا تغذیه دیابت نیاز به این آموزش ها دارد.

تشکیل هیات علمی پرستاری در بیمارستان

معاون وزیر بهداشت از تشکیل هیات علمی پرستاری به عنوان تحول دیگری در آموزش پرستاری نام برد و گفت: ما امیدواریم بتوانیم با گسترش آموزش های پرستاری در بیمارستان ها، هیات علمی پرستاری را در واحدهای بیمارستانی سامان دهیم. برای این کار چارچوب هایی را طراحی کرده ایم که با کمک همکاران حوزه پرستاری، امیدواریم هیات علمی پرستاری را ایجاد کنیم.

وی افزود: در حال حاضر تعداد زیادی پرستار با تجربه در کشور داریم که در زمینه کاری خود تبحر دارند و می توانند به کمک توسعه دانش پرستاری در بیمارستان ها بیایند. از همین رو بحث های آموزشی در بیمارستان ها در حال گسترش است و امیدواریم با استفاده از ظرفیت بخش های دولتی و خصوصی برای آموزش های برخی از دوره های فلوشیپ پرستاری از این پرستاران استفاده کنیم.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top