چاپ خبر
معاون آموزشی وزیر علوم خبر داد؛

جمع آوری پردیس‌های دانشگاهی در دستور کار وزارت علوم

سایت پیام نورنا : معاون آموزشی وزارت علوم از تصمیم این وزارت خانه برای جمع‌آوری پردیس‌ها خبر داد و افزود: در این رابطه طرحی در دست تدوین است که امیدواریم تا پایان سال جاری نهایی‌ شود و بر اساس آن دانشگاه‌ها خواهد توانست مازاد بر ظرفیتشان از طریق پرداخت هزینه شهریه، دانشجو بگیرند.

به گزارش سایت پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر “مجتبی شریعتی نیاسر” در گردهمایی معاونین آموزشی دانشگاه‌های منطقه شش کشور که امروز به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد، افزود: در طرح آمایش چند محور مهم و کلیدی که عدم توجه به آنها، آموزش عالی را دچار چالش‌هایی می‌کند، مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان این که نزدیک به نیمی از 140 مرکز آموزش عالی موجود در کشور از استاندارد‌ها فاصله دارند، یکی از محورهای طرح آمایش را ساماندهی مراکز آموزش عالی ذکر و اظهار کرد: باید با ساماندهی مراکز، ارتقای مراکز را در چارچوب سیاست‌های آموزش عالی دنبال کنیم.

معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه ارتقای کیفی دانشگاه‌ها از موضوعات مورد توجه در این طرح است افزود:به نظر می‌رسد یکی از علل بی‌توجهی به کیفیت در دانشگاه‌ها و توجه این روزهای آنها به این مقوله، ناشی از رشد کمی بی‌رویه بوده باشد که امیدواریم با برنامه‌های پیش‌بینی شده‌ی در دستور کار بتوانیم در جهت ارتقای کیفی آنها گام برداریم.

شریعتی نیاسر یکپارچه‌سازی در نظام پذیرش دانشجو را نیز یکی دیگر از محورهای مطرح شده در طرح آمایش آموزش عالی خواند و تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر زیرنظام‌های مختلف اعم از دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های غیردولتی، دانشگاه‌های نهادی و دانشگاه آزاد اسلامی، هر کدام شیوه‌های متفاوتی را در پذیرش دانشجو دارند که باید در این رابطه یکپارچه‌سازی شوند.

وی در ادامه با بیان این که سالانه بالغ بر 750 هزار نفر در کشور فارغ‌التحصیل می شوند،اظهار کرد :درصد بالایی از فارغ‌التحصیلان در جایگاه شغلی خود به لحاظ تحصیلی قرار نمی‌گیرند و باید رابطه‌ای معنادار بین اشتغال و تحصیل ایجاد شود که این موضوع نیز به عنوان یکی از مسائل اساسی در طرح آمایش دیده شده ‌است.

معاون وزیر علوم با تاکید بر توجه به نقش بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی گفت:حدود 13 درصد از جمعیت دانشجویی چهار میلیون و 800 هزار نفری کشور از خدمات دانشگاه‌های دولتی بهره می‌گیرند مابقی هزینه‌های شخصی مشغول به تحصیل هستند.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه پتانسیل جامعه برای پرداخت هزینه‌های آموزشی یک امتیاز فرهنگی در کشور به شمار می‌آید، اظهار کرد:برای ارتقای کیفی داشگاه‌ها و توسعه آموزش عالی باید از توان بخش خصوصی بهره گرفت و بار هزینه‌های دولت در این بخش را کاهش و در مقابل ارتقای کیفی دانشگاه‌ها را دنبال کرد.

وی با اشاره به مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها اظهار کرد: متاسفانه امروزه دانشگاه‌های کشور مشتاق به فعالیت در تمام زمینه‌ها هستند و به عبارتی خواستار ورود به تمام رشته‌ها، مقاطع تحصیلی و همه‌ی دوره‌ها و زمینه‌ها هستند که این روندی نادرست است. بحث مأموریت‌گرا کردن مراکز دانشگاهی این است که هر دانشگاهی در هر استان، یک مأموریت خاصی را متناسب با شرایط استانی و منطقه‌ای برعهده بگیرد و بر همان اساس پیش برود.

معاون آموزشی وزیر علوم به موضوع تفویض اختیارات نیز به عنوان یکی دیگر از موضوعات مطروحه در طرح آمایش اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید بتوانند مقتدرانه تصمیم‌شان را در یک نظام هیئت امنایی بگیرند و دلیلی ندارد که دستگاه آموزش عالی بخواهد در مسائل جزئی دانشگاه‌ها مستقیماً اظهارنظر یا دخالت داشته ‌باشد. امیدوارم طرح آمایش بتواند جایگاه ستاد آموزش عالی را منحصراً در جایگاه نظارتی تقویت کند و کمتر در حوزه اجرا ورود پیدا کند.

شریعتی نیاسر در پایان با بیان اینکه پردیس‌های دانشگاهی یکی از موضوعات جدی‌ است که دانشگاه‌ها پیگیر آن هستند،اظهار کرد: پردیس‌های دانشگاهی در ابتدا بیشتر با هدف حفظ دانشجویان مشتاق به تحصیل در خارج کشور با دعوت و جلب اساتید خارجی برای تدریس در داخل کشور و همچنین رشد تعاملات بین‌المللی و شکل‌گیری واحدهای دیگر که از استانداردهای دانشگاه‌های مادر برخوردار هستند، ایجاد شد ولی متاسفانه هیچ‌کدام از این شاخص‌ها و اهداف را دنبال نکردند بلکه به بنگاه‌های اقتصادی‌ برای تامین نیازهای مالی دانشگاه‌ها تبدیل شدند که بعضاً نیز با کیفیت پایین‌تری دانشجویان را ثبت‌نام و جذب می‌کردند.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top