چاپ خبر
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد؛

امکان راهیابی مستقیم دانشجویان علوم پایه از کارشناسی به دکتری

سایت پیام نورنا : وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از امکان راهیابی مستقیم دانشجویان رشته‌های علوم پایه از مقطع کارشناسی به مقطع دکتری خبر داد و گفت: آیین‌نامه این امر تصویب شده و برخی از دانشجویان ممتاز این رشته‌ها می‌توانند با استفاده از این آیین‌نامه و به شرطی که رشته تحصیلی آنها در هر دو مقطع هم‌راستا باشد از مقطع کارشناسی به مقطع دکتری ورود کنند.

به گزارش سایت پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر محمد فرهادی در نشست خبری که ظهر امروز در وزارت علوم برگزار شد با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه معاونت آموزشی اظهار کرد: 28 مورد تدوین و تصویب برنامه‌های درسی، 22 مورد آماده‌سازی برنامه‌های درسی، بازنگری آیین‌نامه استعداد درخشان و غیره از جمله اقدامات مهم در حوزه معاونت آموزشی است.

وی از امکان راهیابی تحصیل دانشجویان رشته‌های علوم پایه از مقطع کارشناسی به مقطع دکتری خبر داد و افزود: به برخی از رشته‌های تحصیلی مخصوصا رشته‌های علوم پایه بی‌توجهی می‌شد به همین دلیل یکی از اقدامات اساسی که در این زمینه انجام شد این بود که آیین‌نامه آموزشی این رشته‌ها مورد بازنگری قرار گرفت و طبق آیین‌نامه جدید دانشجویان این رشته‌ها می‌توانند به صورت مستقیم از مقطع کارشناسی به مقطع دکتری ورود پیدا کنند.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به رشته‌هایی که قدمت بسیاری داشته‌اند اظهار کرد: عمر برخی از رشته‌ها به بیش از ده سال می‌رسید و اقدام مهمی که در این زمینه انجام شد این بود که برنامه درسی جدید جایگزین این رشته‌ها شد. به عبارتی دیگر باید حدود 600 رشته تحصیلی مورد بازنگری قرار می‌گرفت. به عبارت دیگر از میان دو هزار و 168 برنامه درسی حدود 600 رشته تحصیلی باید مورد بازنگری قرار می‌گرفت. این کار از اوایل سال جاری آغاز شده و تا کنون 322 رشته محل صددرصد بازنگری شده‌اند و به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی رسیده‌اند. بیش از 270 رشته محل نیز مورد بازنگری بیش از 70 درصد قرار گرفته‌اند.

*راه‌اندازی و افتتاح 120 آزمایشگاه مرکزی

فرهادی در ادامه با اشاره به تشکیل شبکه آزمایشگاه‌های علمی کشور (شاعا) گفت: باید در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مرکز علمی آزمایشگاه مرکزی داشته باشیم. تعداد آزمایشگاه‌های مرکزی از دو سال گذشته تا کنون از 20 آزمایشگاه به 120 آزمایشگاه افزایش یافته است.

همچنین تاکنون اطلاعات هزار و 446 آزمایشگاه و هزار و بالغ بر 18 هزار و 240 تجهیزات آزمایشگاهی به ثبت رسیده‌اند. و 263 دانشگاه، موسسه و مراکز پژوهشی عضو این شبکه شده‌اند.

*اعطاء 37 میلیارد تومان وام دانشجویی

وی در ادامه با اشاره به پرداخت وام‌های دانشجویی گفت: امسال به 282هزار دانشجو بالغ بر 37 میلیارد تومان وام داده شد و این دانشجویان موظف هستند وام‌هایی که دریافت کرده‌اند را بعد از فراغت از تحصیل پرداخت کنند.

وزیر علوم با تاکید بر این که اعتبارات صندوق رفاه در سال 94 نسبت به سال 93 با 7 درصد رشد داشته است، افزود: همچنین در زمینه اشتغال و ازدواج دانشجویان صندوق رفاه بودجه‌ای 40 میلیارد تومانی اختصاص داد.

حمایت از دانشجویان دکتری با ظرفیت سازی اعتبار وام ویژه دکتری از دیگر اقدامات صندوق رفاه بود که در این راستا 20 میلیارد تومان بودجه تخصیص یافت و بیش از 6 هزار و 880 دانشجو دکتری وام دریافت کردند.

فرهادی در ادامه از طراحی این سامانه خبر داد.

*اقدامات وزارت علوم در زمینه تعاملات بین‌المللی

وزیر علوم در ادامه در مورد اقدامات وزارت علوم در زمینه تعاملات بین‌المللی گفت: برگزاری اجلاس وزرای علوم و فناوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که در اواخر سال گذشته برگزار شد یکی از اقدامات مهم وزارت علوم در زمینه تعاملات بین‌المللی محسوب می‌شود.

فرهادی از آغاز 95 پروژه تحقیقاتی مشترک خبر داد و گفت: پروژه‌ی جندی شاپور با کشور فرانسه، پروژه ایکات و غیره از جمله این پروژه‌ها است.

وی همچنین از بهره‌گیری از توان ایرانیان نخبه خارج از کشور خبر داد و گفت: 254 ایرانی خارج از کشور امسال در دانشگاه‌های کشور تحصیل کردند. متاسفانه در چند سال گذشته حضور اساتید در کنفرانس‌های بین‌المللی کاهش یافته بود اما این روند اکنون رو به رشد است. اکنون 429 نفر از اساتید در سمینارهای بین‌المللی شرکت کرده‌اند.

*بهره‌برداری از بیش از 500 هزار متر مربع پروژه‌های آموزشی و پژوهشی و رفاهی

وزیر علوم در ادامه با اشاره به پروژه‌های آموزشی و پژوهشی و رفاهی اظهار کرد: در سال جاری بالغ بر 500 هزار متر مربع پروژه آموزشی پژوهشی و رفاهی بهره‌برداری شد.

همچنین 125 هزار متر مربع فضای فرسوده دانشگاه‌ها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت و بیش از 40 هزار از بناهای با ارزش و تاریخی مقاوم‌سازی شد.

وزیر علوم با بیان این که 40 میلیون دلار برای تجهیزات علمی در نظر گرفته شده است، افزود: بازنگری آیین‌نامه مالی دانشگاه‌ها تشکیل بنیادهای حامی علم و فناوری و غیره از دیگر اقدامات قابل ذکر است.

همچنین در این راستا 50 بنیاد خیریه‌ی حامی علم و فناوری در دانشگاه‌های سراسر کشور تشکیل شد.

*تدوین آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیات علمی

فرهادی در ادامه از تدوین آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیات علمی خبر داد و گفت: این آیین‌نامه حدود یکسال است که در وزارت علوم در دست بررسی قرار دارد. اما لازم بود که نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد این آیین‌نامه نیز مطرح شود که سرانجام این آیین‌نامه تدوین شد.

*تصویب طرح آمایش آموزش عالی

وی در ادامه با اشاره به تصویب طرح آمایش آموزش عالی در شب گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: کشور دارای بیش از دو هزار و 880 دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی و غیر دولتی است که باید ساماندهی شود. در طرح آمایش آموزش عالی مناطق آموزشی به 10 منطقه تقسیم شدند و کاهش تمرکزگرایی، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و … در این طرح دیده شده است.

*ایران از نظر رشد علمی در رتبه‌ 4 جهان قرار دارد

فرهادی در ادامه درمورد رتبه ایران بین کشورهای جهان گفت:‌ رتبه ایران از لحاظ کمیت 16 و از نظر رشد علمی 4 است. این در حالیست که رتبه ایران در سال گذشته (2014) 4.4 درصد بود. در حالی که در سال گذشته 12 کشور از جمله آمریکا، انگلیس و غیره در زمینه رشد علمی، رشد منفی داشته است.

*گردش مالی هزار و 400 میلیارد تومان در پارکهای علم و فناوری

وزیر علوم در ادامه از فعالیت 38 پارک علم و فناوری خبر داد و گفت: سال گذشته حدود 1400 میلیارد تومان گردش مالی در پارک‌های علم و فناوری صورت گرفت و بیش از 5 هزار اشتغال‌زایی که 70 درصد آنان از فارغ‌التحصیل دانشگاهی بودند. در این دانشگاه‌ها رخ داد.

*تکذیب ادغام معاونت‌های آموزشی و پژوهشی

فرهادی در پاسخ به سوالی مبنی ادغام معاونت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها گفت: این خبر صحت ندارد و معاونت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها ادغام نمی‌شوند. البته ممکن است دانشگاه‌های تازه تاسیس دارای 2 الی 3 معاونت باشند اما ادغام این معاونت‌ها صحت ندارد.

*اعلام نتیجه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تا سه ماه آینده

فرهادی با بیان این که برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها 130 شاخه آماده شده است، گفت: رتبه‌بندی دانشگاه‌ها یک کار علمی – مطالعاتی و تحقیقاتی است و شاخص‌هایی که برای آن در نظر گرفته هم بین‌المللی بوده و هم بومی. برای این مساله در انتظار تصویب طرح آمایش نیز بودیم و اکنون که این طرح به تصویب رسید احتمالا نتایج رتبه‌بندی دو یا سه ماه آینده اعلام می‌شود.

*تکذیب خبر اخراج کارمندان وزارت علوم

وی در مورد خبری مبنی بر اخراج کارمندان وزارت علوم، گفت: در ماه‌های اخیر سراغ ندارم کارمندی از وزارت علوم اخراج شده باشد. تعداد زیادی از کارمندان وزارت علوم، پروژه‌ای، روزمرد و یا جهادی هستند که قرارداد آنها طی دو سال گذشته تمام شده و تمدید نشد. از طرف دیگر دولت سهمیه‌ای 90 نفری برای وزارت علوم در نظر گرفته تا این وزارتخانه توسط آزمون دستیاران دستگاه‌های اجرایی کشور نیرو جذب کند.

*تعداد دانشجویان ستاره‌دار کمتر از ده نفر بود

وزیر علوم در ادامه در مورد دانشجویان ستاره‌دار گفت: از هنگامی که به عنوان وزیر علوم منصوب شدم تعداد دانشجویان ستاره‌دار زیاد نبود آخرین اخبار در مورد این دانشگاه‌ها مربوط به قبل از مهر ماه بود که نشان می‌داد رایزنی‌های لازم با دستگا‌ه‌های ذی‌ربط انجام شده و تعداد این دانشجویان کمتر از 10 نفر بود در حال حاضر آمار دقیقی ندارم.

*تدوین آیین‌نامه‌ای برای بازگشت نخبگان به کشور

فرهادی از همکاری وزارت علوم با بیان بنیاد ملی نخبگان خبر داد و گفت: با همکاری وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان آیین‌نامه‌ای در دولت تصویب شد و نخبگان شناسایی شده و قرار است سالانه 100 نخبه به کشور بازگشته و در یکی از مراکز علمی دانشگاهی یا پژوهشگاه‌ها مشغول به کار شوند. حقوق این افراد در حد هیات علمی است و این افراد لازم نیست مراحل جذب را طی کنند.

*عدم اعزام دانشجو به 12 موسسه غیر دولتی، غیر انتفاعی

وی از عدم اعزام دانشجو به 12 موسسه غیر دولتی و غیر انتفاعی خبر داد و گفت: تعدادی از موسسات نیز اخطار گرفته‌اند.

*آخرین اخبار از بورسیه‌های غیر قانونی

وزیر علوم در ادامه با اشاره به بورسیه‌های غیر قانونی گفت: مشکل همه بورسیه‌ها به جز 34 نفر حل شد. عده‌ای هستند که کارمند بوده و یا باید کارمند بمانند یا تحصیل کنند و نمی‌توانند همزمان کارمند و بورسیه باشند و در صورتی که می‌خواهند ادامه تحصیل دهند باید توسط هیات امنا دانشگاه‌ها بررسی شوند که تاکنون از 260 مورد 160 نفر مجوز گرفته‌اند. برخی از این افراد هم در مشاغل دولتی مشغول به کار بودند و این به معنی این است که این افراد از دو منبع حقوق دریافت می‌کردند. دیوان محاسبات مخالف این امر است و این افراد یا باید شغل خود را ترک کنند یا دیگر روسیه نباشند. به عبارت دیگر هیچ کس از تحصیل باز نماند.

*مشکل کد رشته‌های دانشگاه آزاد برطرف شده است

وزیر علوم در ادامه در مورد بررسی کد رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کمیته مشترکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی با دانشگاه آزاد اسلامی برای بررسی رشته‌ محل‌ها برگزار شد. حدود 9 هزار کد رشته محل‌های این دانشگاه تایید شده و این دانشگاه تا شهریور سال آینده فرصت دارد که رشته‌های خود را مورد بررسی قرار دهد.

*تصویب خبر تاکیدی 50 درصد از مراکز علمی کاربردی و پیام نور

فرهادی با اشاره به خبری مبنی بر تاکیدی 50 درصد واحدهای دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی و پیام نور اظهار کرد:‌در سیستمیک احکام برنامه توسعه آورده شده بود که 50 درصد واحدهای دانشگاه علمی کاربردی و پیام نور تاسیس شود اما این موضوع در دولت به تصویب نرسید. البته ساماندهی دانشگاه علمی کاربردی در دستور کار است و مجوز‌هایی که به واحدهای این دانشگاه داده می‌شود برای یک تا سه دوره است.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

صفحات نظرات :
  1. نویسنده دیدگاه : سمانه - در تاریخ : 19 اسفند 1394

    چطوری می شه؟یعنی اونایی که کارشناسی علوم پایه خوندن می تونن ازمون دکترا شرکت کنن؟!

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top