چاپ خبر
مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت خبر داد:

برگزاری اولین المپیاد انجمن‌های علمی با تاکید بر سلامت

سایت پیام نورنا : مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: تاسیس انجمن‌های علمی بین رشته‌ای از اولویت‌‌های وزارت بهداشت است و قصد داریم اولین المپیاد انجمن‌های علمی دانشجویی را در سال ۱۳۹۶ برگزار کنیم.

به گزارش سایت پیام نورنا (PNUNA.COM) : مهر – دکتر حسام علامه در نشست کارشناسان انجمن‌های علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با تاکید بر توسعه برنامه‌ریزی شده فعالیت‌های انجمن علمی در سال آینده، اظهارداشت: تاسیس انجمن‌های علمی بین رشته‌ای از اولویت‌‌های برنامه وزارت بهداشت است.

وی گفت: قصد داریم اولین المپیاد انجمن‌های علمی دانشجویی را در سال ۱۳۹۶ برگزار کنیم و تاکید ما چه در المپیاد و چه در فضای مجازی بر کار عملی در حوزه سلامت است.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر آیین‌نامه فعالیت‌ انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌ها مصوب و آماده ابلاغ شده است و از این پس زمینه برای فعالیت‌های علمی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی فراهم است. در چند روز آینده نامه‌ جدا شدن انجمن‌های علمی دانشجویی از کمیته‌های پژوهش دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

وی اظهار داشت: ما در دانشگاه یک وظیفه اصلی داریم که وظیفه درس خواندن است و فعالیت‌های فوق برنامه مکمل شغل اصلی دانشجویان و تحصیل آنها است.

علامه به فعالیت‌های فوق‌برنامه دانشگاه‌های جهان اشاره کرد و گفت: همه دانشگاه‌های جهان هم‌ برای تقویت کارگروهی و هم برای پر کردن وقت فراغت و ایجاد نشاط و ترویج مهارت‌های ارتباطی، فعالیت‌های فوق برنامه‌ای را در دانشگاه‌ها تعریف می‌کنند.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت توجه به علایق دانشجویان را در برنامه‌ریزی ضروری دانست و خاطر نشان کرد: مجموعه فعالیت‌ها فوق‌برنامه باید با ذائقه‌های دانشجویان و سلایق مختلف آنها مرتبط باشد به عنوان مثال برخی از دانشجویان به فعالیت‌های ورزشی، برخی دیگر به فعالیت‌های قرآنی و برخی هم به عضویت در کانون‌های هنر علاقه دارند.

وی با اشاره به پیشینه تاسیس انجمن‌های علمی گفت: آیین‌نامه انجمن علمی دانشجویی در اوایل دهه هشتاد توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد، اما در وزارت بهداشت به اجرا در نیامد، به جای آن یک آیین‌نامه داخلی تحت عنوان کمیته تحقیق و پژوهش زیر نظر دانشگاه به وجود آمد که این آیین ‌نامه ملاک عمل فعالیت‌های علمی شد.

علامه با مقایسه کردن اقدامات انجام شده وزارت علوم و بهداشت، تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از همان ابتدای ابلاغ آیین‌نامه انجمن‌های علمی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی‏، کار تاسیس انجمن‌های علمی را با جدیت اجرا کرد و اکنون بیش از شش هزار اتجمن علمی دانشجویی در دانشگاه‌های زیر مجموعه این وزارتخانه مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت افزود: همانگونه که در وزارت بهداشت المپیادها و جشنواره‌ها مختلف نظیر المپیاد ورزشی، جشنواره‌های قرآن و عترت‎؛ ‏‌فرهنگی و هنری و نشریات دانشجویی، برگزار می‌شود، باید جشنواره یا المپیادی برا انجمن‌های علمی نیز برگزار شود تا در چنین عرصه‌ای با هم رقابت کنند.

وی افزود: نقطه عطف ما برای پرداختن به انجمن‌های علمی، زمانی جدی شد که یک انجمن علمی، تحت عنوان انجمن دانشجویی پزشکان ایران که عضو فدراسیون پزشکان جهانی نیز بود، برای برگزاری همایش در داخل و خارج از کشور به ما مراجعه کرد.

علامه خاطرنشان کرد: البته این همایش از قبل نیز در داخل و خارج کشور برگزار می‌شد، اما دو سال پیش همایش در آنتالیای ترکیه برگزار شد که برخی از شرکت‌کنندگان آن از وضعیت پوشش اسلامی مناسبی برخوردار نبودند. این همایش علمی تبدیل به یک مراسم رقص شد که خبر آن به گوش مقام معظم رهبری هم رسید.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت علت شرکت دانشجویان رشته پزشکی کشورمان در همایش آنتالیای ترکیه را، خلا انجمن و ستاد در داخل کشور، که بتواند متولی کار همایش علمی شود دانست و افزود: در خلا یک مرکز یا تشکل که بتواند انجمن‌های علمی دانشجویان پزشکی را سامان دهد، چنین اتفاقی افتاد و متاسفانه یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی به جهت بی‌اطلاعی با این حرکت همراهی کرد. 

وی گفت: این امر منجر به تاسیس دفتر در دانشگاه و عضوگیری آن گروه شد، البته ما بعد از اطلاع یافتن بلافاصله فعالیت‌ آنها را ممنوع کردیم و مصمم شدیم فعالیت علمی دانشجویان علوم پزشکی را سازماندهی کنیم از این رو با تنظیم آیین‌نامه‌ای فعالیت‌های آنها را سامان بخشیدیم.

علامه به ارزیابی کمیته‌های علمی تحقیق و پژوهش دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: اینکه دانشجویان محفلی برای فعالیت علمی داشته باشند یک ایده مثبت و در خور تأمل است، چون در کمیته‌های تحقیق و پژوهش دانشگاه‌ها که در حال حاضر فعال هستند، متاسفانه محوریت با استاد است.

وی افزود: برخی مواقع مشاهده می‌شود، بعضی از استادان برای اینکه مقالات و تحقیقی به نام خود داشته باشند، از دانشجویان استفاده می‌کنند و این موضوع موجب می‌شود، زمینه برای بروز خلاقیت دانشجویان و اجازه عمل دادن به دانشجویان از بین برود، از این رو دانشجویان استقبال چندانی از کمیته‌ تحقیق و پژوهش دانشگاه‌ها نمی‌کنند.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت از تصمیم جدی برای توسعه انجمن علمی دانشجویی خبر داد و تاکید کرد: برای شروع فعالیت‌های انجمن علمی دانشجویی مصمم هستیم که تا مهرماه سال ۹۵ هر دانشکده یک انجمن علمی داشته باشد.

وی افزود: در صورت تأمین بودجه مورد نیاز در سال  ۹۵-۹۶ برای هر رشته یک انجمن علمی و در سال ۹۶-۹۷ برای موضوعات مختلف در هر رشته یک انجمن علمی داشته باشیم به عنوان مثال در رشته پیراپزشکی، موضوع انجمن علمی سالمند تشکیل شود.

علامه تاسیس انجمن‌های علمی بین رشته‌ای را از اولویت‌‌های برنامه وزارت بهداشت دانست و تاکید کرد: تاسیس انجمن بین رشته‌ای بین علوم مختلف چه در درون علوم پزشکی و چه در علوم دیگر با علوم پزشکی، مانند ارتباط جامعه شناسی با علوم پزشکی و یا رشته‌های مهندسی با پزشکی، نظیرمهندسی توانبخشی از اولویت کار ما است.

وی در خصوص تامین بودجه مورد نیاز برای توسعه انجمن‌های علمی دانشجویی در دانشگاه‌ها گفت: مذاکراتی با وزیر بهداشت داشته‌ایم که بر اساس موافقت ایشان انتظار داریم، بخشی از بودجه مورد نیاز در روزهای باقی مانده از سال ۹۴ اختصاص یابد که در صورت تخصیص در روند اجرای طرح تسریع می‌شود.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با تاکید براینکه انجمن‌های علمی دانشجویی به دنبال پژوهش‌های علمی صرف نیست،‌ افزود: ما به دنبال کار ترویجی هستیم و مصمم هستیم که در آینده نزدیک به این هدف برسیم. به عنوان مثال انجمن‌های علمی پرستاری دانشگاه‌های مختلف کشور با یکدیگر ارتباط برقرار ‌کنند و فعالیت‌های خود را در کشور توسعه دهند.

وی تقویت حس خلاقیت و نوآوری در دانشجویان را مهمترین کار انجمن‌های علمی دانشجویی دانست و افزود: انجمن‌های علمی باید با خلاقیت و ابتکار عمل به آینده‌پژوهی و بررسی تعالی درآینده توجه جدی داشته باشند.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top