چاپ خبر
مدیر دفتر مشاوره وزارت علوم:

شکستهای عاطفی دانشجویان درمان می شود

سایت پیام نورنا : مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با بیان اینکه دانشجویان در مدیریت شکست های عاطفی، مهارت لازم ندارند، گفت: از این رو برای درمان‌ این مشکل اقدام به تربیت درمانگر می کنیم.

به گزارش سایت پیام نورنا (PNUNA.COM) : مهر – حمید یعقوبی در بیست و هفتمین گردهمایی روسای مراکز مشاوره دانشجویی دانشگاه ها که صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد با اشاره به برنامه های سال ۹۵ مرکز مشاوره و سلامت وزارت علوم گفت: یکی از برنامه هایی که در سال ۹۵ در مراکز مشاوره دانشگاه ها پیگیری خواهد شد بحث پیشگیری از اعتیاد و دانشگاه عاری از دخانیات است.

وی ادامه داد: بحث سالم سازی دانشگاه ها از دخانیات و سیگار در صدر برنامه های سال ۹۵ این مراکز قرار دارد.

مدیر کل مرکز مشاوره و سلامت وزارت علوم ادامه داد: یکی دیگر از مباحثی که در سال آینده به آن خواهیم پرداخت، اجرای طرح سیمای زندگی دانشجویی در ابعادی وسیع‌تر است که این طرح از اردیبهشت سال آینده اجرایی خواهد شد.

تربیت درمان گر مداخله در شکست های عاطفی دانشجویان

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه هایی که مرکز مشاوره وزارت علوم آن را در سال آینده پیگیری خواهد کرد، برنامه کشوری تربیت درمان گر مداخله در شکست های عاطفی دانشجویان است.

یعقوبی توضیح داد: بین سن بلوغ تا ازدواج فاصله افتاده است. سن بلوغ پایین آمده و سن ازدواج بالا رفته است و بین این دو حدود دو دهه فاصله وجود دارد. بر همین اساس ممکن است در این فاصله تعاملاتی بین دانشجویان دختر و پسر رخ دهد که لازم است دانشگاه در زمینه آموزش های پیش از ازدواج وارد کار شود.

مدیر کل مرکز مشاوره و سلامت وزارت علوم یادآور شد: دانشجویان ما در مدیریت شکست های عاطفی، مهارت لازم را ندارند و ممکن است سراغ رفتار پرخطر بروند. برای همین تربیت درمان‌گر برای مداخله در شکست های عاطفی پیش بینی شده است.

وی در ادامه به بحث پیشگیری از ایدز در سال جاری و سال آینده اشاره کرد و گفت: در سال جاری در این زمینه تفاهم نامه ای با وزارت بهداشت امضاء کردیم، برخی از دانشگاه ها دوره هایی را نیز برگزار کردند و این برنامه در سطح آموزش به دانشجویان نیز در برخی از دانشگاه ها اجرا شده است.

قول وزیر علوم برای ارائه درس مهارت زندگی در دانشگاهها

یعقوبی در ادامه به بحث مهارتهای زندگی اشاره کرد و گفت: در جلسه ای که اخیراً با حضور وزیر علوم برگزار شد، وزیر علوم قول شفاهی دادند تا درس مهارت های زندگی به عنوان دو واحد درسی اختیاری در شورای برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم طرح و تصویب شود. البته ممکن است با توجه به اینکه قرار است این درس به صورت اختیاری باشد، مشکلاتی را در ارائه آن در دانشگاه ها داشته باشیم که سعی می کنیم با همکاری گروه های آموزشی دانشگاه ها این مشکل را نیز حل کنیم.

مدیر کل مرکز مشاوره و سلامت وزارت علوم از دیگر برنامه های سال ۹۵ اجرای طرح کانون همیاران سلامت روان اشاره کرد و گفت: امسال اساسنامه طرح کانون همیاران سلامت روان به دانشگاه ها ابلاغ شده است و خیلی از دانشگاه ها شروع به عضوگیری نیز کرده اند. دبیران کانون ها نیز مشخص شده و قرار است تا آخر اسفند در دانشگاه ها راه اندازی شود و همچنین همایش کشوری نیز در همین زمینه در تابستان ۹۵ برگزار خواهیم کرد که پیش بینی شده وزرای علوم و بهداشت در این همایش حضور پیدا کنند.

یعقوبی در ادامه به طرح فعال سازی مددکاری اشاره کرد و گفت: البته این طرح در سال جاری نیز اجرا می شده و برای پیشگیری از مشکلات دانشجویان می توان از مددکاران استفاده کرد. همچنین در پیشگیری از رفتارهای آسیب رسان نیز مددکاران اجتماعی می توانند نقش تعیین کننده ای داشته باشند.  

وی با اشاره به طرح پایش سلامت دانشجویان گفت: این طرح برای تمام دانشجویان در تمام مقاطع و دانشجویان دانشگاه های غیر انتفاعی که سرانه فرهنگی و ورزشی می گیرند، اجرا می شود.

اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی

مدیر کل مرکز مشاوره و سلامت وزارت علوم در ادامه به اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی در خوابگاه ها اشاره کرد و گفت: موارد اقدام به خودکشی از نظر تعداد بسیار کم است ولی حتی یک مورد اقدام به خود کشی نیز جای نگرانی دارد که در این زمینه برنامه هایی پیش بینی شده است.

وی از دیگر برنامه های مرکز مشاوره وزارت علوم به نظارت و بازدید از دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: بسیار خوب است که دبیران استانی نیز در این زمینه فعال شوند.

یعقوبی همچنین از تشکیل کارگروه مشورتی دبیران مناطق و مسئولان خبر داد که متشکل از دبیران مناطق و روسای مراکز مشاوره منتخب است.

مدیر کل مرکز مشاوره و سلامت وزارت علوم در ادامه به وضعیت نیروی انسانی مراکز مشاوره دانشگاهی اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقی که در سال ۹۳ بر روی ۸۵ دانشگاه انجام گرفت، مشخص شد یک هزار و ۳۴۴ نفر به عنوان روانشناس، مشاور و کادر پرسنلی تمام وقت و پاره وقت در مراکز مشاوره این ۸۵ دانشگاه با جمعیت دانشجویی حدود ۶۰۰ هزار نفر فعال هستند که به ازای هر هزار دانشجو ۲.۲ پرسنل و مشاور فعال است که نسبت به سال قبل آن دو دهم رشد داشته است.

وی با اشاره به گزارش عملکرد کادر مراکز مشاوره دانشگاه ها در سال گذشته گفت: بیش از  ۱۱۵۵ جلسه مشاوره ای در سال گذشته برای این ۶۰۰ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه ها برگزار شده که دو مشکل اساسی که این دانشجویان مطرح کردند اول مشکلات ارتباطات عاطفی و خانوادگی و مشکلات تحصیلی بوده است.

یعقوبی با اشاره به جنسیت شرکت کنندگان گفت: ۶۱.۵ درصد مراجعه کنندگان دختر بودند و این نشان می دهد دختران بیشتر از خدمات مراکز مشاوره استفاده کرده اند. ۸۳.۵ درصد از مراجعه کنندگان مجرد بودند همچنین ۶۰ درصد مراجعه کنندگان خوابگاهی و بیش از ۷۱ درصد آنها در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بوده اند.

مدیر کل مرکز مشاوره و سلامت وزارت علوم ادامه داد: بیش از ۵۹۰ هزار نفر ساعت جلسه آموزشی برای دانشجویان، کارکنان، اساتید و دانشجویان برگزار شده است.

وی در مورد فضای مراکز مشاوره برای دانشجویان گفت: به ازای هر هزار دانشجو، ۱۸ متر مربع فضای فیزیکی در مراکز مشاوره وجود دارد.

یعقوبی یادآور شد: سال تحصیلی گذشته ۳۱۴ شعبه خوابگاهی و دانشکده ای داشته ایم که نسبت به سال قبل خود ۳۴ شعبه رشد داشته است. همچنین در حال حاضر ۷۵۰ تا ۸۰۰ خوابگاه دولتی داریم که ۴۰ درصد آنها مرکز مشاوره دارد که نسبت به قبل رشد داشته است.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top