چاپ خبر

ابلاغ آیین نامه جدید تغذیه دانشجویان پزشکی تا چند روز آینده

سایت پیام نورنا : مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قول داده بودیم تا پایان سال 94 آیین نامه جدید تغذیه را در سراسر کشور ابلاغ کنیم اما به دلایل حقوقی و یکسری موانع نتوانستیم به این مهم دست یابیم اما امیدواریم ظرف چند روز آینده با امضای وزیر بهداشت، آیین نامه جدید تغذیه را ابلاغ کنیم که قطعاً فرآیند تغذیه در دانشگاه اعم از قیمت یا میزان کالری که یک دانشجو متناسب با شرایط مختلف مصرف می‌کند را تسهیل می‌کند.

به گزارش سایت پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر جلال نژادجواد با اعلام این خبر، اظهار داشت: فضای خوابگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور حدود یک میلیون متر مربع با احتساب خوابگاه‌های استیجاری است که از این تعداد، 700 هزار متر مربع ظرفیت خوابگاه ملکی است که بیش از نیمی از آنها، افزون بر 25 سال قدمت دارد.

وی تأمین اسکان و احداث خوابگاه برای دانشجویان مجرد و متأهل دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را یکی از مهم‌ترین مسائل و دغدغه های مهم معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت عنوان کرد وگفت: باید ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه‌های تحت پوشش را به لحاظ کمی و کیفی ارتقاء دهیم.

ظرفیت زیربنایی خوابگاه‌های ملکی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور 400 هزار مترمربع است

وی با اشاره به اینکه ظرفیت زیربنایی خوابگاه‌های ملکی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور حدود 400هزار متر مربع است، افزود: نوسازی و بهسازی برخی از این خوابگاه‌ها در دستور کار است و امید است با تخصیص اعتبارات لازم این مهم انجام شود.

نژادجواد به در دست ساخت بودن 21 خوابگاه دانشجویی استاندارد جدید در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: هر کدام از این خوابگاه‌ها با ظرفیت حدود 400 نفر ساخته خواهد شد که البته کل ظرفیت این خوابگاه‌ها بالغ بر 8 هزار نفر خواهد بود و امید است با تکمیل این خوابگاه‌ها، 160 هزار متر مربع به ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه های علوم پزشکی اضافه شود.

وی افزود: این 21 خوابگاه، قرار است به شکل سوئیت‌های 6 نفره احداث شود و سرانه هر نفر در این سوئیت‌ها 15.5متر مربع است که یک عدد استاندارد و قابل قبولی است و هر دانشگاه می‌تواند به تناسب نیاز خود از این خوابگاه‌ها به صورت مجردی و متأهلی استفاده کند، هر چند ما هدف‌مان بیشتر تأمین خوابگاه‌های استاندارد مجردی است.

این مقام مسئول افزود: نقشه‌های ساخت این خوابگاه‌ها آماده و به مناطق مربوطه جهت برگزاری مناقصات ارسال شده و جانمایی همه این خوابگاه‌ها مشخص شده است. ضمن اینکه آزمایشات مکانیک خاک در محل احداث خوابگاه‌ها انجام شده و امیدواریم با ساخت این خوابگاه‌ها از جمله در تهران، مشهد، یزد، تبریز و… کمبود محل‌های اسکان دانشجویان تحت پوشش را برطرف سازیم.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در حوزه رفاهی، بحث خوابگاه‌هاست، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور زحمات زیادی در ایجاد و افزایش ظرفیت اسکان دانشجویان می‌کشند و همواره پیگیری‌های لازم جهت تأمین تجهیزات و تأسیسات خوابگاه‌ها را به بهترین نحو انجام می‌دهند. به صراحت باید گفت در سطح کشور شاید سالانه بیش از چندین میلیارد تومان صرف تجهیزات و تأسیسات خوابگاهی می‌شود و امید است ظرفیت خوابگاهی کشور در حد قابل قبولی افزایش یابد تا به استانداردهای لازم به لحاظ کمی و کیفی دست یابیم.

یکی از اهداف ما در احداث این خوابگاه‌ها‏‏‏ کیفی سازی و قدمت بیش از 50 سال است

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه مصالح و تأسیسات بکارگرفته در این 21 خوابگاه با کیفیت مطلوبی تهیه خواهد شد، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما در طراحی و ساخت این خوابگاه‌ها این است که این بناها، بیش از 50 تا 100 سال قدمت و عمر داشته باشند تا جزو سرمایه‌های ماندگار در کشور به شمار روند، از این‌رو در طراحی نقشه‌ها، معماری و نوع مصالح بکاررفته و تأسیسات زیربنایی دقت‌های لازم را انجام خواهیم داد.

رتبه بندی خوابگاه‌های دانشجویی بر اساس 70 شاخص

نژاد جواد به ضرورت رتبه بندی خوابگاه‌های دانشجویی سراسر کشور اشاره کرد وگفت: در راستای افزایش کیفیت زندگی دانشجویان ما این رتبه بندی‌ها را طراحی کردیم و تلاش داریم با رتبه بندی واعتبار سنجی به خوابگاه‌های دانشجویی، سطح خدمات رفاهی و خدماتی را به لحاظ کیفی و کمی ارتقاء دهیم.

وی شاخص‌های طراحی شده برای رتبه بندی خوابگاه‌های دانشجویی را 70 شاخص عنوان کرد و گفت: این شاخص‌ها در 7 محور از جمله شهرسازی، نیروی انسانی، تجهیزات، تأسیسات، عمران طراحی شده است و تلاش داریم بر اساس 70 شاخص طراحی شده، خوابگاه‌های تحت پوشش خود را اعتبار سنجی کنیم.

وی سرانه متوسط برای هر یک از دانشجویان در خوابگاه‌ها را 15 متر عنوان کرد وگفت: در برخی از خوابگاه‌های قدیمی و غیرمطلوب کشور اکنون سرانه فضا برای هر دانشجو حدود 4 متر است که این رقم مناسبی نیست و درصدد هستیم بر اساس شاخص‌های طراحی شده، بر کمیت و کیفیت خوابگاه بیفزاییم.

هزینه‌های مسکن دانشجویی را بر اساس رتبه خوابگاه‌ها از دانشجویان اخذ می‌کنیم

این مقام مسئول افزود: مقرر است در آینده هزینه‌های مسکن دانشجویی را بر اساس رتبه خوابگاه از آنها اخذ کنیم و به همین دلیل این کار به زودی آغاز خواهد شد و همه دانشگاه‌های تحت پوشش باید بر اساس شاخص‌های موردنظر اعتبارسنجی و رتبه‌بندی شوند. هر چند خیلی از دانشگاه‌های ما به طور طبیعی به سمت شاخص‌های استاندارد حرکت می‌کنند و هر کجا نقصی باشد در صدد رفع آن اقدام می‌کنند. در مجموع هدف ما این است که با اعتبارسنجی صحیح خوابگاه‌های دانشجویی بسیاری از کمبودها و معایب را اصلاح سازیم. البته در این راه خوشبختانه دانشجویان ما در شورای صنفی فعال هستند و هر کاری که در خوابگاه‌ها نیاز باشد و از عهده‌ آن برآیند را انجام می‌دهند و این کمک بزرگی به افزایش سطح کیفی زندگی خوابگاهی است.

تغذیه دانشجویان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی است

وی به بحث تغذیه به عنوان یکی دیگر از دغدغه‌های مهم مسئولان معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: کیفیت تغذیه یکی از معضلات جدی ما در خوابگاه‌های دانشجویی است؛ از این رو برای رسیدن به شرایط مطلوب جامعه هدف خود‏ با تشکیل کارگروهی سعی می‌کنیم در اصلاح و تغییرات کیفی غذا اقدامات موثری انجام دهیم. امیدواریم بزودی با فراهم آمدن بسترهای لازم، تغذیه مطلوب دانشجویی را در دانشگاه‌های هدف خود به بهترین نحو ایجاد کنیم و همه دانشگاه‌ها به سمت تأمین غذای مطلوب گام بردارند. هرچند مطلوب بودن غذا صرفا به این مسائل خلاصه نمی‌شود وعوامل مختلفی همچون نیروی انسانی، آشپز، سرآشپز، توزیع کننده غذا و… در کیفیت غذا دخیل هستند. ما برای اینکه الگوی مطلوبی برای تغذیه داشته باشیم، بخش‌هایی از این الگو را در آیین نامه تغذیه لحاظ کرده‌ایم.

تا چند روز آینده‏ آیین نامه جدید تغذیه دانشجویان ابلاغ می‌شود

نژاد جواد افزود: قول داده بودیم تا پایان سال 94 آیین نامه جدید تغذیه را در سراسر کشور ابلاغ کنیم اما به دلایل حقوقی و یکسری موانع نتوانستیم به این مهم دست یابیم اما امیدواریم ظرف چند روز آینده با امضای وزیر بهداشت، آیین نامه جدید تغذیه را ابلاغ کنیم که قطعاً فرآیند تغذیه در دانشگاه اعم از قیمت یا میزان کالری که یک دانشجو متناسب با شرایط مختلف مصرف می‌کند را تسهیل می‌کند.

وی به افزایش منوی غذایی دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد وگفت: در برخی دانشگاه‌ها ناهار با دو منو و حتی شام با سه منو توزیع می شود و تلاش داریم بقیه دانشگاه‌ها را نیز به لحاظ تنوع غذایی تجهیز کنیم.

بخشی از آشپزخانه‌های خوابگاه‌های دانشجویی را صنعتی کرده‌ایم

وی به ضرورت صنعتی کردن بخشی از آشپزخانه‌های خوابگاه‌های دانشجویی در کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم در سال 95 بخشی از این کار انجام گیرد چرا که صنعتی‌سازی تأثیر بسزایی در کیفیت و توزیع غذا می‌گذارد. البته طرح اولیه این پروژه را آماده کرده‌ایم و در نشست آتی مدیران دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، نتایج آن را به مدیران دانشجویی اعلام خواهیم کرد. به هرحال کیفیت پخت و توزیع غذا یکی از مهم‌ترین رسالت‌های ماست که امیداریم با صنعتی‌سازی بتوانیم بسیاری از مشکلات را مرتفع سازیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، نژاد جواد ادامه داد: برخی از دانشگاه‌های ما در راستای صنعتی‌سازی، کباب‌پزهای خود را مکانیزه و صنعتی کرده‌اند که این تغییرات به ظاهر کوچک بسیاری از مشکلات را حل می‌کند و بر سرعت و کیفیت کار تأثیر بسزایی می گذارد. اخیرا در بازدیدی از دانشگاه‌های یزد، مشهد و تربت حیدریه مشاهده شد که برخی از دانشگاه‌ها حتی ظروف آهنی و استیل خود را کنار گذاشته‌اند و نوع دیگری از ظروف را برای خود تهیه کرده‌اند که این کار در بهداشت و سلامت دانشجویان تأثیر بسزایی دارد.

ضرورت یکسان‌سازی نوع و کیفیت غذا در سراسر کشور

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت خواستار همسانی و یکسان‌سازی کیفیت مطلوب غذا در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شد و گفت: این یکسان‌سازی باید رعایت شود و این طور نباشد که در تهران بهترین غذا برای دانشجویان در نظرگرفته شود و در مناطقی کم‌تر برخوردار غذای نامطلوبی در اختیار دانشجو قرار گیرد. به هرحال متاسفانه و علی‌رغم تلاشی که ادارات تغذیه و مدیران دانشجویی ما انجام می دهند، این تفاوت‌ها گاهی دیده می‌شود. در تلاشیم نوع و کیفیت غذای دانشجویان سراسر کشور را از نظر نوع کالری، کیفیت پخت و توزیع، یکسان‌سازی ‌کنیم.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top