چاپ خبر
معاون فرهنگی،دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت خبر داد؛

افزایش 15 درصدی وام‌های دانشجویان پزشکی

سایت پیام نورنا : معاون فرهنگی،دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت با اعلام این که وام‌های دانشجویی در سال جدید 15 درصد افزایش می‌یابند تصریح کرد: متاسفانه توزیع منابع اختصاصی دولت بین دو وزارتخانه علوم و بهداشت ناعادلانه است در نتیجه تسهیلاتی که وزارت علوم در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد قابل مقایسه با وزارت بهداشت نیست.

به گزارش سایت پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر فراهانی در نشست خبری که به مناسبت هفته خوابگاه‌ها برگزار شده بود با تاکید بر این که 70 درصد از دانشجویان پزشکی غیر بومی هستند، اظهار کرد: توجه به معیشت و اسکان دانشجویان بخش مهمی از اهداف وزارت بهداشت است. در واقع جایی که دانشجویان زندگی می‌کنند در شخصیت و سلامت آنها تاثیرگذار است اگر نسبت به این موضوع غفلت شود به اهداف خود در آموزش عالی نخواهیم رسید.

وی در ادامه موضوع سلامت جسمی و روانی دانشجویان را بسیار مهم و حساس ارزیابی کرد و گفت: بر اساس آمارهای اعلام شده 6.1 درصد دانشجویان پزشکی دچار آسیب‌های اجتماعی هستند اگر چه بسیاری از این آسیب ها در خوابگاه‌های خودگردان و خصوصی وجود دارد اما در قسمت دولتی نیز خوابگاه پاک نداریم و بخشی از دلایل آسیب‌های اجتماعی از بی‌توجهی به حوزه معیشت دانشجویان نشات می‌گیرد.

دکتر فراهانی خاطرنشان کرد: در قانون اساسی تاکید شده که آموزش عالی باید رایگان باشد اما هیچ توجهی به موضوع معیشت دانشجویان صورت نگرفته است. دانشگاهها از باب اصولی مبنی بر تاکید به تقسیم فرصت‌های برابر درکشور سعی کردند بسیاری از افرادی که برای آموزش مهاجرت می‌کنند را از نظر معیشت تامین کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، با اشاره به اهداف نامگذاری هفته‌ای با عنوان هفته خوابگاه‌ها، گفت: در واقع یکی از مهمترین اهداف این نامگذاری توجه مسؤلین نظام، قوای سه‌گانه، مسؤلان ستادی،‌دانشگاه‌ها، عموم مردم و خیرین به موضوع معیشت دانشجویان است چرا که بدون کمک خیرین و بخش خصوصی، امکانات دولت پاسخگوی تامین نیاز‌های دانشجویان نیست.

به گفته فراهانی در حال حاضر یک میلیون دانشجو در خوابگاه‌ها مستقر هستند که 85 هزار نفر آنها در حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دارند.

وی همچنین به مهمترین برنامه‌های اجرا شده در حوزه خوابگاه‌ها طی یکسال گذشته پرداخت و افزود: خوشبختانه در این مدت توانستیم 8 خوابگاه را با ظرفیت 1800 نفر و با متراژ 34 هزار و 920 متر در شهرهای بیرجند، جیرفت، زاهدان، شهرکرد، قم، گناباد و لارستان به مجموعه خوابگاه‌های علوم پزشکی کشور اضافه کنیم.

رونمایی از سند خوابگاه استاندارد در دانشگاههای علوم پزشکی

معاون فرهنگی،دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت از رونمایی سند خوابگاه استاندارد خبر داد و گفت: این سند مشتمل بر اصول حاکم بر طراحی و ساخت یک خوابگاه استاندارد از نظر فرهنگی، طرح‌های داخلی و فنی است. بر اساس این سند قرار است 21 خوابگاه هر یک با ظرفیت 400 نفر تاسیس شود که کار طراحی و محاسبات آن انجام شده در حال حاضر دو دانشگاه در حال ساخت این خوابگاه‌ها هستند و دانشگاه‌های دیگر نیز آمادگی خود را اعلام کردند.امیدواریم با این ساخت و سازها در دانشگاه‌های علوم پزشکی بسیاری از معضلات فعلی خوابگاه‌ها برطرف شود.

دکتر فراهانی افزود: سند خوابگاه استاندارد توسط افرادی که بیش از 50 سال در خوابگاه زندگی کرده بودند تهیه و تدوین شده و کاملا استاندارد است.

افزایش سرانه خوابگاههای علوم پزشکی به 18 متر

دکتر فراهانی سرانه فعلی خوابگاه‌ها برای هر دانشجو را 10 متر اعلام کرد و افزود: بر اساس سند خوابگاه استاندارد، سرانه فضای خوابگاهی به ازاء هر نفر از 10 به 18 متر افزایش می یابد. اگر چه در حال حاضر خوابگاه استاندارد وجود ندارد .

معاون فرهنگی،دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت اضافه کرد: 21 خوابگاهی که قرار است بر اساس سند استاندارد خوابگاهی تاسیس شوند تنها پاسخگوی 10 درصد از نیازها بوده و تنها برای 8000 نفر جوابگو است.

برداشت نادرست از یک ماده قانونی

دکتر فراهانی عدم تخصیص اعتبار به خوابگاه‌ها را از مهمترین معضلات وزارتخانه‌های علوم و بهداشت عنوان کرد و گفت: در برنامه پنجم ماده‌ای وجود داشت که بر اساس آن دانشگاه‌ باید هر ساله 20 درصد از تصدی‌گری خود در حوزه خوابگاه‌ها را واگذار می‌کرد و بر اساس همین برداشت نادرست مجلس بودجه‌ای را به حوزه خوابگاه‌ها اختصاص نمی‌داد در حالی که منظور از این ماده خصوصی کردن اداره خوابگاه‌ها نبود. البته اقداماتی در برخی مصوبات مجلس برای بهبود معیشت دانشجویان صورت گرفته است.

معاون فرهنگی،دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت با تاکید بر این که 27 تا 30 درصد دانشجویان در اختیار این وزارتخانه قرار دارند، گفت: منابع اختصاصی دولت بین دو وزارتخانه بهداشت و علوم عادلانه نیست. تسهیلاتی که به وزارت علوم داده شده بسیار بیشتر از این وزارتخانه است. در حالی که بر اساس برآورد باید میزان اعتبارات وزارت علوم 2.5 برابر بیشتر بود.

ابلاغ آیین نامه شوراهای صنفی دانشجویان پزشکی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به آیین‌نامه شوراهای صنفی در خوابگاه‌ها اشاره کرد و گفت:‌در حال حاضر آیین‌نامه این شوراها را در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ کردیم و گردهمایی دبیران شوراهای صنفی نیز برگزار شد . در واقع شوراها نقش نظارتی و مشورتی در اداره امور خوابگاه‌ها را دارند و باید بر اساس این آیین‌نامه اداره خوابگاه‌ها به دانشجویان سپرده شود.

دکتر فراهانی اضافه کرد: در برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته قرار است 20 درصد خوابگاه‌ها در سال جاری دارای شهردار باشند که بر اساس آن اداره خوابگاه‌ها به دانشجویان سپرده خواهد شد که در این صورت بهره‌وری و مدیریت خوابگاه‌ها افزایش خواهد یافت و زمینه برای ایجاد خوابگاه‌های پاک فراهم می‌شود.

وی در خصوص بحث همتایاران سلامت نیز خاطرنشان کرد: به دلیل بالابودن میزان آسیب‌های اجتماعی در خوابگاه‌ها مقرر شد توجه بیشتری به موضوع همتایاران سلامت در خوابگاه‌ها اعمال شود که بر این اساس گروهی از دانشجویان آموزش خواهند دید تا به کمک دانشجویان آسیب دیده در خوابگاه‌ها بشتابند.

دکتر فراهانی یادآور شد: در حال حاضر دو کانون سلامت رفتار و اخلاق حرفه‌ای در خوابگاه‌های علوم پزشکی کشور راه‌اندازی شده که این کانون‌ها کاملا مستقل و دانشجویی هستند و به بهبود فضای خوابگاه‌ها کمک می کنند. خوشبختانه آیین‌نامه این کانون‌ها نیز ابلاغ شده است.

مشارکت جدی خیرین در ساخت خوابگاهها

وی با استقبال از مشارکت خیرین در امور خوابگاه‌ها، افزود: در حال حاضر 6 خوابگاه از طریق بنیاد 15 خرداد با ظرفیت 250 نفر و با متراژ 18 متر مکعب توسط خیرین در 6 شهر کشور در حال احداث است و 9 خوابگاه دیگر در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم توسط خیرین احداث می‌شود.

اعتبارات ناکافی وزارت بهداشت برای ساخت خوابگاههای متاهلین

معاون فرهنگی،دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت با تاکید بر این که این وزارتخانه اعتبار لازم برای ساخت خوابگاه‌های متاهلین در اختیار ندارد، گفت: حداقل فضایی که برای ساخت خوابگاه‌های متاهلین نیاز است 55 تا 60 متر است در حالی که 3 دانشجوی مجرد می‌توانند در این فضا سکونت داشته باشند بنابراین میزان اعتبارات وزارت بهداشت برای ساخت خوابگاه‌های متاهلین کافی نیست.

دکتر فراهانی یادآور شد: البته در برنامه ششم ماده‌ای افزوده شده که بر اساس آن منابعی را هر ساله برای ساخت خوابگاه‌های متاهلین به وزارتخانه‌های علوم و بهداشت تخصیص می‌دهند و در احکام دایمی نیز که توسط دولت به تصویب رسیده به وزارتخانه‌های علوم و بهداشت اجازه داده شد که از طریق فروش بخشی از اموال خود و تحویل درآمد آن به صندوق رفاه موجب افزایش سرمایه شوند در این صورت صندوق رفاه نیز آزادی عمل را دارد که در حوزه خوابگاه‌های متاهلین سرمایه‌گذاری کند.

آغاز رتبه بندی های خوابگاهها بعد از ماه رمضان

معاون فرهنگی،دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت در خصوص رتبه‌بندی خوابگاه‌ها نیز افزود: در حال حاضر معیارهای رتبه‌بندی خوابگاه‌ها تعیین شده که بر اساس آن خوابگاه‌ها به چهار رتبه A،B،C و D طبقه‌بندی می‌شوند که کار اجرایی آن بعد از ماه رمضان آغاز و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

دکتر فراهانی اضافه کرد: خوابگاه‌هایی که در رتبه A قرار بگیرند استاندارد، رتبه B وضعیت مطلوب اما قابل ارتقاء ، رتبه C وضعیت نامطلوب اما قابل سکونت و رتبه D غیر قابل سکونت خواهد بود.

وی همچنین با بیان این که 55 درصد شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تشکیل شده اند، گفت: حدود 365 واحد از 672 واحدی که باید شوراهای صنفی داشته باشند در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تعیین شده است ودر حال حاضر 2000 نفر عضو شورای صنفی دانشگاه‌ها هستند .

اعتبارات ناکافی وزارت بهداشت برای بهبود کیفیت غذاها

معاون فرهنگی،دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت با بیان این که اعتبارات لازم برای بهبود کیفیت غذای دانشجویان خوابگاهی وجود ندارد، اظهار کرد: متاسفانه اعتباری که برای حوزه تغذیه دانشجویان اختصاص داده شده بسیار ناکافی است به طوری که مبلغی که از دانشجویان دریافت می‌شود جوابگوی تامین کیفیت غذای دانشجویان نیست. امیدوارم با برنامه الگوی تغذیه سالم که از جهت “نظری” کیفیت و کمیت غذای خوابگاه‌ها را تعیین می‌کند تا حدودی این وضعیت بهبود یابد.

صنعتی سازی آشپزخانه خوابگاه های علوم پزشکی تا پایان سال

دکتر فراهانی از عملیاتی کردن الگوی صنعتی سازی آشپزخانه‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی تا پایان سال خبر داد و گفت: در حال حاضر برخی دانشگاه‌ها با توجه به شرایط خود الگوی صنعتی سازی آشپزخانه‌ها را آغاز کردند و امیدواریم این طرح تا پایان سال عملیاتی شود.

وی همچنین با بیان این که فضای خوابگاه‌ها از نظر نشاط و شادابی نسبت به سالهای قبل بهتر شده است، اظهار کرد: اگر چه هنوز رخوت و تک صدایی در خوابگاه‌ها وجود دارد اما باید فضایی ایجاد شود تا دانشجویان با صدای بلند فکر کنند تضارب آراء و افکار وجود داشته باشد. متاسفانه وزارت بهداشت تنها یکی از بخش های تامین کننده این فضا است و باید سایر نهادها نیز در ایجاد نشاط بین دانشجویان تلاش کنند.

معاون فرهنگی،دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت در خصوص شناسنامه سلامت الکترونیک دانشجویان پزشکی نیز گفت: بر اساس این شناسنامه بسته‌هایی را در حوزه سلامت جنسی، اعتیاد، خودکشی و خود مراقبتی در این وزارتخانه تهیه شده و به موازات تشکیل پرونده سلامت دانشجویان در دانشگاه‌ها ملزم به اجرای این بسته‌ها خواهیم شد.

تبدیل تمامی خوابگاه های خودگردان به مشارکتی در سال جاری

وی در پایان با بیان این که تمامی خوابگاه‌های خودگردان تا پایان سال جاری به مشارکتی تبدیل خواهند شد، گفت: در حال حاضر 30 خوابگاه خودگردان در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت وجود دارد که تلاش می‌کنیم این تعداد تا پایان سال، تبدیل به خوابگاه مشارکتی شوند. این در حالیست که وزارت بهداشت طرحی برای راه‌اندازی خوابگاه‌های خودگردان ندارد.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top