چاپ خبر

5 دلیل نبودن دانشگاه‌های کشور میان 100 دانشگاه برتر دنیا از نظر شهرت

سایت پیام نورنا : رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با تاکید بر این که دانشگاه‌های ایران در شاخص شهرت و اعتبار در جمع 200 یا 400 دانشگاه‌های برتر جهان دیده می‌شوند، گفت: این امر به دلیل آن است که بسیاری از دانشگاه‌های کشور از شرایط کیفی لازم برای تحصیلات عالی برخوردار نیستند، ضمن آن که سیاست خاص و مدونی در خصوص جذب استادان خارجی در دانشگاه‌ها وجود ندارد.

به گزارش سایت پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر جعفر مهراد با تاکید بر این که دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان سه دانشگاه برتر در میان دانشگاه‎‌های ممتاز جهان در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی چون QS، تایمز و شانگهای هستند، افزود: دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران و علم و صنعت ایران نیز در بین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی و در سال‌های مختلف در میان دانشگاه‌های برتر جهان مشاهده می‌شوند.

وی با بیان این که برخی از دانشگاه‌های کشور در ارزیابی‌ رشته‌های موضوعی، جایگاه‌هایی در بین سایر دانشگاه‌های ممتاز کسب می‌کنند، اضافه کرد: با وجود این وقتی صحبت از شهرت و اعتبار بین المللی دانشگاه‌ها به میان می‌آید، دانشگاه‌های ایران در جمع 200 یا 400 دانشگاه‌های برتر جهان دیده می‌شوند.

مهراد تاکید کرد: از سال 2003 میلادی که نظام‌های رتبه بندی فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند، هیچ یک از دانشگاه‌های ایران در بین دانشگاه‌های ممتاز از نظر رتبه بندی شهرت و اعتبار قرار ندارند.

به گفته وی رتبه بندی‌های دانشگاهی بر حسب شهرت و اعتبار بر اساس اظهار نظر متخصصان آموزش عالی و تاثیر استادان دانشگاه‌های جهان به نسبت دانشجو به استاد و سایر شاخص‌ها انجام می‌گیرد.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز، قرار نگرفتن ایران در میان دانشگاه‌های ممتاز جهان به لحاظ اعتبار و شهرت را ناشی از 5 دلیل دانست و یادآور شد: یکی از این دلایل عناصر غیر مرتبط است، به این معنا که عناصری که برای اندازه گیری شهرت جهانی به کار می‌رود برای دانشگاه‌های ایران سودمند نیست. این عناصر شامل تنوع جهانی، اعضای هیات علمی بین المللی، دانشجویان بین المللی، شدت پژوهش و تعداد استادانی که درگیر تحقیقات علمی هستند، می‌شود.

به گفته وی بسیاری از دانشگاه‌های ایران بر اساس معیارها و شاخص‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می‌کنند و بر این اساس نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و معیارها و شاخص‌های دفاتر نظارت بر آموزش و پژوهش در این دو وزارتخانه منحصر به خود است.

مهراد، شمول اجتماعی را از دلایل دیگر قرار نگرفتن دانشگاه‌های ایران در میان دانشگاه‌های برتر در شهرت و اعتبار ذکر کرد و ادامه داد: دانشگاه‌های ایران بر اساس سیاست‌های حاکم و به ویژه با راه اندازی مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی و پردیس‌های بین المللی و نیز کمیت گرایی می‌کوشند طبقات اجتماعی و جمعیت‌های گوناگونی را پذیرش کنند و این در حالی است که بسیاری از دانشگاه‌های کشور از شرایط کیفی لازم برای تحصیلات عالی برخوردار نیستند.

وی با تاکید بر این که دانشگاه‌های ایران بخش‌های به حاشیه رانده شده جامعه را برای بهبود و اصلاح کشور پذیرش می‌کنند، در حالی که بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان با شهرت بین‌المللی چنین اجباری ندارند، اضافه کرد: از سوی دیگر مسائل دیگری وجود دارد که در رتبه بندی دانشگاه‌ها بر اساس شهرت و اعتبار لحاظ نمی‌شود، از جمله آن که دانشگاه‌های ایران برای ساخت کشور و فراهم آوردن بستر لازم برای توسعه تلاش می‌کنند و پروژه‌های متعددی در حوزه دفاع و ابتکارات راهبردی که در این نظام‌های رتبه بندی انعکاس نمی‌یابند، اجرایی می‌کنند.

وی با بیان این که ایران فاقد نظام رتبه بندی ملی است، یادآور شد: به نظر می‌رسد این اقدامات می‌تواند انگیزه‌ای برای ایجاد نظام رتبه بندی برای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور باشد.

به گفته مهراد، در دولت دهم نظام رتبه بندی ملی طراحی شد، ولی عملا مورد استفاده قرار نگرفت. محتوای این نظام بیشتر به ارزیابی شباهت داشت تا یک نظام رتبه بندی معمول و متعارف جهانی.

این چهره ماندگار علمی کشور، گردآوری داده‌ها را از دیگر دلایل قرار نگرفتن دانشگاه‌های ایران در میان دانشگاه‌های برتر در شهرت و اعتبار عنوان کرد و گفت: بسیاری از دانشگاه‌های کشور فاقد نظام ثبت آماری از عملکردهای آموزشی، پژوهشی، مالی و منابع انسانی هستند و از سوی دیگر نظام‌های رتبه بندی بین المللی به داده‌های دقیق و بهنگام نیاز دارند.

وی با بیان این که دانشگاه‌ها برای بهبود و ارتقای مستمر باید در این زمینه تلاش کنند، ادامه داد: داده‌ها باید به طور دقیق مستند شوند، ضمن آن که دانشگاه‌ها باید در زمان ارسال این داده‌ها نیز توجه لازم را داشته باشند. این امر به گونه‌ای است که حتی ارسال بخشی از داده‌های رتبه بندی کمک می‌کند تا نام دانشگاه‌ها مطرح و محاسبه شود.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز همکاری را از دیگر دلایل نام برد و خاطر نشان کرد: حوزه‌ای که دانشگاه‌های برتر کشور موفقیت نسبتا خوبی به دست آورده‌اند، مربوط به همکاری‌های بین المللی است. این بخش به ویژه در انتشار مقالات علمی قابل توجه است و بخش دیگر به آموزش و پژوهش مربوط می‌شود که نیاز به تلاش بیشتر دارد.

وی با تاکید بر این که دانشگاه‌ها بدون برنامه‌ راهبردی در این زمینه موفقیت چندانی به دست نخواهند آورد، اضافه کرد: سال‌ها است که نسبت استادان خارجی به کل استادان، مورد سنجش و محاسبه قرار می‎گیرد، اما اکثر دانشگاه‌های کشور در این زمینه سیاست خاص و مدونی ندارند، از این رو امتیازی که از این شاخص نصیب دانشگاه‌های کشور می‌شود، از آنها سلب خواهد شد.

مهراد ترویج پژوهش و آموزش را از دیگر دلایل این امر عنوان کرد و یادآور شد: دانشگاه‌های کشور می‌توانند حضور بین‌المللی خود را با ترویج پژوهش و آموزش در خارج از کشور تقویت کنند، ولی مشاهده می‌شود به استثنای دانشگاه‌های بزرگ و صنعتی، سایر دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی به نشر نتایج تحقیقات علمی در انتشارات بین المللی نمی‌پردازند.

این چهره ماندگار با تاکید بر این که این امر در حوزه‌های علوم اجتماعی نیز قابل مشاهده است، اظهار کرد: نشر مقالات پژوهشی در یک درصد مجلات علمی و یا 5 یا 10 درصد برتر نشریات پژوهشی موضوع با اهمیتی است که نشان از کیفیت تحقیقات علمی دارد.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با تاکید بر این که فراهم کردن همکاری‌های آموزشی با دانشگاه‌های معتبر و برگزاری دوره‌های مشترک باید از طرح‌های راهبردی دانشگاه‌های کشور باشد، تصریح کرد: علاوه بر آن دانشگاه‌های کشور با ایجاد تغییرات و درخواست از اعضای هیات علمی جهت مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی و جذب استادان و دانشجویان خارجی باید برنامه‌ریزی کنند.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top