چاپ خبر

نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایران 3 برابر سایر کشورها

پیام نورنا :مشاور عالی رییس هیات صندوق نوآوری و شکوفایی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در ایران ۳ برابر بیشتر از سایر کشورها اعلام کرد و گفت: طبق آمارهای به دست آمده از هر ۱۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاهی فقط یک نفر در مشاغل دولتی استخدام می‌شود.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر محمدحسین صادقی در نشستی در خصوص معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی و نحوه ارائه تسهیلات به اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی همدان، اظهار کرد: به منظور استفاده سریع‌تر و روان‌تر دانشگاهیان و پژوهشگران از تسهیلات این صندوق، مسؤولان آن به استان‌ها سفر کرده و مشکلات را بررسی کرده و خدمات ارائه شده به شرکت‌های دانش‌بنیان را به تفصیل بیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان و صنعتگران از وجود چنین صندوق حمایتی بی‌اطلاع هستند، افزود: با سفر به استان‌ها و معرفی این صندوق به دانشگاهیان در راستای تسهیل در استفاده از خدمات آن، از نظرات دانشگاهیان نیز استفاده می‌کنیم.

صادقی با اشاره به معضل درآمدهای دولت طی سال‌های اخیر، تصریح کرد: متاسفانه تا کنون اقتصاد کشور وابسته به درآمدهای نفتی بوده است که با کاهش قیمت نفت از سال ۹۰ میزان درآمدها به یک پنجم رسیده است.

وی خام‌فروشی، معضل اشتغال جوانان، فارغ‌التحصیلان بیکار و کم‌رونقی تولید را از دیگر مشکلات اقتصادی کشور طی سال‌های اخیر عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه در کشور به جای ایجاد ارزش‌افزوده در محصولات، آنها را به قیمت پایین به کشورهای دیگر می‌فروشیم.

خام‌فروشی گیاهان دارویی

صادقی در خصوص خام‌فروشی گیاهان دارویی گفت: متاسفانه به جای فرآوری گیاهان دارویی به راحتی آن‌ها را به کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه می‌فروشیم و در مقابل داروهای بسیار گران‌قیمتی همچون داروهای سرطانی، MS و داروهای فاکتور انعقادی که از همین گیاهان دارویی تولید می‌شوند را وارد کشور می‌کنیم.

وی ادامه داد: نفت، محصولات دریایی، کشاورزی و باغی همگی از جمله محصولاتی هستند که با قیمت‌های بسیار ناچیز به کشورهای دیگر صادر می‌شوند.

صادقی خاطرنشان کرد: محصولاتی همچون زعفران و سیر به صورت فله‌ای در ایران به فروش می‌رسند، در صورتی‌که قریب به اتفاق جوامع نیازمند کالاهای نهایی و با ارزش افزوده این محصولات هستند.

غلبه واردات بر صادرات از عوامل کم‌رونقی تولید

مشاور عالی رییس هیات صندوق نوآوری و شکوفایی غلبه واردات بر صادرات را از عوامل کم‌رونقی تولید دانست و با تاکید بر اینکه نامساعد بودن فضای کسب‌وکار از مهمترین دلایل ورشکستی برخی از صنایع در ایران بوده است، افزود: عوامل توسعه یک کشور همچون سرمایه، مغز و فناوری در صورتی می‌توانند موثر باشند که فضای کسب‌وکار مساعد باشد.

وی بزرگ بودن دولت و ناکارآمدی بخش دولتی، مشکلات قوانین مادر و کم‌توجهی به بازاریابی، فروش و صادرات را از دیگر مشکلات طی سال‌های اخیر عنوان کرد و یادآور شد: متاسفانه با وارد کردن کالاهای خارجی، بازار ۸۰ میلیونی کشور را از دست دادیم و بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه را هم نتوانستیم تصاحب کنیم.

وی ادامه داد: نبود نگاه کلان و آمایش سرزمین، ضعف اخلاق حرفه‌ای و نبود روحیه انجام کارهای گروهی از دیگر عوامل تاثیرگذار در مشکلات اقتصادی کشور بوده است.

صادقی با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید توسعه اقتصادی و توجه به عوامل داخلی و خارجی در این زمینه را از اولویت‌های کاری خود قرار داده است، اظهار کرد: برای پیشرفت در این حوزه باید برای یکدیگر فرصت‌سازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید همواره مزیت‌های نسبی و منطقه را ببینیم؛ چرا که تولیدکننده بهترین مواد خامی هستیم و البته هنر ایجاد کالاهایی با ارزش‌افزوده را از این محصولات باید فرابگیریم.

اقتصاد سنتی بر کشور حاکم است

صادقی با بیان اینکه متاسفانه اکنون اقتصاد سنتی بر کشور حاکم است، افزود: برای اینکه بتوانیم از اقتصاد سنتی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم باید از راه کسب دانش به ثروت برسیم.

وی با اشاره به اینکه درآمد سالیانه شرکت‌هایی همچون گوگل ۴ برابر درآمد نفتی ایران است، نداشتن دانش فنی را عامل اصلی تولید کالاهایی با ارزش‌افزوده در ایران دانست و ادامه داد: لزوما نباید برای تولید این نوع کالاها خود را از دانش جهانی محروم کنیم؛ بلکه فناوری را می‌توان در پژوهشگاه‌ها ایجاد و یا از کشورهای دیگر دریافت کرد.

علت غیررقابتی بودن کالاهای تولید شده عدم تسلط بر دانش روز دنیاست

وی علت غیررقابتی بودن کالاهای تولید شده در ایران را عدم تسلط بر دانش روز دنیا دانست و تصریح کرد: متاسفانه خود را اسیر آمارها کرده‌ایم، به گونه‌ای که کشور ایران رتبه ۱۶جهان را در تولید مقاله دارد اما این به معنای حقیقی تولید علم نیست.

وی اضافه کرد: به ازای ۱۸۸ مقاله کشور، فقط یک ثبت اختراع داخلی برای آن وجود دارد و در شاخص نوآوری نیز از میان ۱۸۹ کشور، ایران حائز رتبه ۱۰۳ بوده است؛ در حالی‌که طی ۱۰ سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان برای پایان‌نامه‌های دکتری هزینه شده که این خود نشان‌دهنده کاربردی نکردن دانش توسط این کشور است.

دانشگاه‌ها ۹۰ درصد درآمدهای خود را صرف حقوق کارمندان می‌کنند

مشاور عالی رییس هیات صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه دانشگاه‌ها تقریبا ۹۰ درصد از درآمدهای خود را صرف حقوق کارمندان خود می‌کنند، افزود: این مراکز باید به جایگاه حقیقی خود دست یابند و به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای تغییر وضعیت در زمینه اقتصادی، دولت باید فضای کسب‌وکار را بهبود بخشیده و بخش صنعتی نیز باید به سمت تسلط بر فناوری روز دنیا حرکت کند.

۳ برابر کشور فرانسه دانشجو جذب کرده‌ایم

صادقی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر ۳ برابر کشور فرانسه دانشجو جذب کرده‌ایم، افزود: ماحصل چنین کاری اثربخش نبودن فارغ‌التحصیلان در جامعه خواهد بود.

وی تصریح کرد: ۶۰ درصد پتانسیل دانشگاه‌ها در زمینه مهارت‌آموزی دانشجویان، ۳۰ درصد در زمینه پژوهش و ۱۰ درصد در زمینه فناوری به‌کار گرفته می‌شود، در صورتی‌که نیاز فعلی کشور در فناوری و توجه به نیازهای اصلی جامعه است.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های ارزیابی موفقیت دانشگاه‌های بزرگ اشتغال دانشجویان این دانشگاه‌ها است.

تجاری‌سازی ماموریت اصلی صندوق نوآوری است

مشاور عالی رییس هیات صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تجاری‌سازی ماموریت اصلی این صندوق است، گفت: فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان باید از دانشگاه‌ها آغاز شود و این دانشگاه‌ها دانشجویانی دانش‌بنیان در دانشگاه تربیت کنند.

صادقی توسعه فناوری و تکنولوژی در کشور را ماموریت اصلی این صندوق دانست و افزود: این صندوق پس از صندوق توسعه ملی بزرگترین صندوق کشور است.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه این صندوق تجاری‌سازی یافته‌ها و پژوهش بوده و به مفهوم انجام کارهای پژوهشی نیست.

فعالیت ۲۳۹۰ شرکت دانش‌بنیان در ایران

وی با بیان اینکه اکنون ۲۳۹۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در سال ۸۹ به تصویب مجلس رسید و صندوق نوآوری نیز در راستای حمایت از پژوهشگران در اواخر سال ۹۱ تاسیس شد.

وی مزایای صندوق حمایتی دانش‌بنیان را برشمرد و تصریح کرد: معافیت ۱۵ساله مالیاتی، معافیت خدمت سربازی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و استفاده از انواع خدمات و تسهیلات صندوق از جمله حمایت‌های این صندوق از پژوهشگران است.

وی منابع حمایتی این صندوق را از طریق کمک‌ها و مشارکت‌های مردم و سازمان‌ها و بانک‌ها عنوان کرد و یادآور شد: طی ۳ سال اول باید ۳ هزار میلیارد تومان و از سال سوم به بعد نیز ۰٫۵ درصد بودجه عمومی کشور به این صندوق اختصاص داده شود.

وی شرایط استفاده شرکت‌ها از حمایت‌های این صندوق را برشمرد و عنوان کرد: ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها، تعاونی و یا خصوصی بودن مؤسسه و یا شرکت و دانش‌بنیان بودن شرکت از جمله شرایط استفاده از حمایت‌های این صندوق است؛ همچنین فعالیت شرکت باید در زمینه فناوری برتر بوده و ارزش‌افزوده زیادی داشته و نباید سوءسابقه حرفه‌ای داشته باشد.

همدان ۳۶ شرکت دانش‌بنیان دارد

صادقی با بیان اینکه استان همدان دارای ۳۶ شرکت دانش بنیان است، گفت: از این تعداد، ۱۳شرکت هنوز طرحی به صندوق ارائه نکرده‌اند؛ در صورتی‌که در این استان به طور متوسط باید ۵۵ شرکت دانش‌بنیان وجود داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات ارزان به صورت قرض‌الحسنه و یا با ۸ درصد سود زیر نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، پذیرش تضامین ساده‌تر، قبول ریسک بیشتر، سرعت بررسی بالاتر و عدم نیاز به آورده نقدی از جمله تفاوت‌های این صندوق با بانک‌ها است.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top