چاپ خبر
معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد؛

تخصیص اعتبار از درآمد اختصاصی دانشگاه های علوم پزشکی به حوزه آموزش

پیام نورنا : معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به چالش های دانشگاهها در حوزه اعتبارات، از تصویب اختصاص 1 تا 3 درصد درآمد اختصاصی دانشگاهها به حوزه آموزش خبر داد.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : مهر – دکتر باقر لاریجانی در افتتاحیه همایش دو روزه رصد بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی امروز  ۱۹ مرداد ۹۵ گفت: با گذشت حدود ۱۸ ماه از تدوین برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تلاش های زیادی در سطح کشور و در دانشگاههای علوم پزشکی صورت گرفته و همکاران در دانشگاهها علی رغم چالش هایی که در حوزه آموزش با آن مواجه هستند تلاش های زیادی در این حوزه داشته اند.

لاریجانی اظهار داشت: از دانشگاههای علوم پزشکی درخصوص چالش های حوزه آموزش نظرسنجی شده و مواردی ذکر شده که جای توجه دارد. عمده چالش دانشگاهها در حوزه توسعه زیرساخت های آموزش بود و این چالش ها در حوزه های مختلف نظیر هیات علمی، منابع مالی و فیزیکی و … بوده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به افزایش پذیرش دانشجو طی چندسال گذشته اشاره کرد و گفت: هرچند در سال جاری سعی شده ظرفیت ها تثبیت شود ولی این افزایش تعداد دانشجویان چالش هایی را در زمینه نسبت استاد به دانشجو ایجاد کرده است.

وی گفت: ما حدود ۱۶ هزار عضو هیات علمی رسمی در کشور داریم و آموزش برخی از دانشگاهها و دانشکده های نوپای ما کاملا با نیروهای تعهد خدمت اداره می شود . با توجه به دانشگاهها تراز اول جهان ما حدود ۱۰ هزار عضو هیات علمی کمبود داریم.

لاریجانی اظهار داشت: علی رغم چالش هایی که در حوزه هیات علمی داریم و درخواست بازنشستگی زودهنگام اعضای هیات علمی در سالی که گذشت یک هزار عضو هیات علمی بین دانشگاهها توزیع شد.

وی تاکید کرد: گروه های آموزشی باید از ظرفیت های یکدیگر، خصوصا اعضای هیات علمی بهره برداری کنند و در توسعه رشته های بین رشته ای اعضای هیات علمی با وابستگی دوگانه در گروه های مختلف فعالیت کنند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به چالش های دانشگاهها در حوزه اعتبارات گفت: تدابیری در این زمینه اتخاذ شده و از نهادهای بالادستی درخواست هایی به منظور جبران کسری اعتبارات دانشگاهها صورت گرفته است. با تصویب اختصاص ۱ تا ۳ درصد درآمد اختصاصی دانشگاهها به حوزه آموزش لازم است مسئولان دانشگاهها پیگیری لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به برنامه های معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای فراهم آوری فضا و تجهیزات مناسب برای آموزش اظهار داشت: تفاهم نامه ای با معاونت درمان برای تجهیز بیمارستان های آموزشی منعقد شده و در دست پیگیری است. از دیگر برنامه ها استفاده از فضای مطب ها و کلینیک های ویژه به عنوان فیلد آموزش است.

لاریجانی راه اندازی مرکز مهارت های بالینی در دانشگاهها را اقدامی مثبت در جهت ارتقای سطح مهارتی و دانشی دانش آموختگان علوم پزشکی برشمرد و گفت: برنامه هایی برای تجهیز این مراکز در دانشگاهها وجود دارد.

وی همچنین از راه اندازی بیمارستان های جامع زنان و مراکز سنجش در کلیه مناطق آمایشی کشور به عنوان اقدامی مثبت در جهت تحول در حوزه آموزش یاد کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: البته باید به این نکته توجه داشت که بحث تحول تنها به منابع مالی و فیزیکی وابسته نیست و همین گفتمانی و تغییر تفکری که در بین دست اندرکاران آموزش علوم پزشکی ایجاد شده می تواند منشا تحولات بزرگی در نظام سلامت کشور باشد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: تغییراتی که در سطح ملی و جهانی رخ داده و بالطبع آن نیازها و حوزه های جدیدی که در نظام سلامت ایجاد شده،  بازنگری در برنامه های آموزش علوم پزشکی را اجتناب ناپذیر می کند و برهمین اساس مسیری جدید را از سال گذشته آغاز کردیم.

لاریجانی گفت: شاید بتوان گفت هیچ نهادی در کشور مانند وزارت بهداشت اقدام به پیاده سازی اسناد بالادستی کشور نکرده است. در طراحی برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تمامی اسناد بالادستی نظام سلامت رصد شده و برنامه ها بر این مبنا تدوین شده است.

وی حرکت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در یک حوزه تخصصی را از عوامل مهمی برشمرد که زمینه های توسعه علمی کشور و سرآمدی در منطقه و جهان را فراهم می کند. کشورهایی در منطقه در مسیر مرجعیت فعالیت های جدی را آغاز کرده اند و کشور ما در همه حوزه ها از جمله علوم پزشکی باید حرکت های سریع تری را پیش بگیرند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ارتقای پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت را از اهداف اصلی برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و به اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: راه اندازی رشته تخصصی پزشکی خانواده از جمله برنامه هایی است که اجرای اثربخش آن زمینه های خوبی را برای ارتقای نظام ارائه خدمات فراهم می کند.

وی اظهار داشت: ما در برخی از حوزه های نظام سلامت نیازمند نیروهای مهارتی هستیم و لازم است دوره های آموزش مهارتی به صورت کوتاه مدت تر برای تربیت این نیروها ارتقا یابد و این امر به نوعی مدرک گرایی را در برخی حوزه ها که نیازی نیست کاهش می دهد.

لاریجانی از مطالعات صورت گرفته در زمینه محاسبه نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت سخن گفت و اعلام کرد: تا چند وقت آینده برنامه نیروی انسانی نظام سلامت با افق ۵ سال نهایی شده و در شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی طرح و تصویب می شود.

وی گفت: مدل استقرار برنامه های تحول و نوآوری در بستر مصوبه آمایش سرزمینی ترسیم شده و با اجرای این برنامه دانشگاهها در مسیر ماموریت گرایی در حرکت هستند.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: ظرفیت های بی شماری در دانشگاههای علوم پزشکی وجود دارد که تاکنون استفاده مناسبی از آن نشده و در مدل استقرار برنامه های تحول سعی شده از این ظرفیت در کنار وزارت بهداشت بهره برداری شود.

وی گفت: مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت حداقل در یکی از جلسات مناطق آمایشی کشور حضور یافته اند و با انتشار گزارش مناطق آمایشی و دانشگاهها سعی داریم همکاران از تجربیات یکدیگر در جهت بهبود امور بهره برداری کنند.

لاریجانی توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی را از جمله محورهای مهم برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و گفت: برای اشاعه فرهنگ و زبان کشور باید دانشجوی خارجی جذب کنیم و باتوجه به اقبالی که به رشته های علوم پزشکی وجود دارد می توانیم اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهیم.

وی با اشاره به توافقاتی که با موسسات بین المللی در زمینه برگزاری کلیه آزمون های بین المللی منعقد شده گفت: این زمینه در کشور فراهم شده و درصدد هستیم تا با همکاری این مراکز آزمون های ملی را استانداردسازی کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت توسعه آموزش مجازی را از دیگر زمینه های در دست پیگیری برشمرد و گفت: ۹۰۰ عضو هیات علمی در دوره مجازی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی ثبت نام کرده اند و از مهرماه این دوره آغاز خواهد شد. همچنین برنامه ریزی شده تا چند دانشگاه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مجازی برخی دروس را به صورت مجازی ارائه کنند.

وی راه اندازی مراکز صلاحیت های بالینی در مناطق آمایشی و برگزاری آزمون صلاحیت بالینی را یکی از اقدامات مهم در زمینه ارتقای آزمون ها برشمرد و گفت: آزمون پیش کارورزی دو  دوره به صورت الکترونیکی برگزار شده و این تجربه خوبی است که می تواند برای سایر آزمون ها نیز در آینده ای نزدیک اجرایی شود.

لاریجانی گفت: سال ۹۵ سال اجرایی سازی برنامه های تحول در آموزش است و شاخص های پایش این برنامه ها تدوین شده و امیدواریم تا آخر مرداد این شاخص ها نهایی شود و وارد فاز جدیدی برای پایش برنامه های تحول شویم.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top