چاپ خبر
معاون آموزشی وزارت علوم:

اختیارات شورای مناطق 10 گانه دانشگاه‌های کشور افزایش می‌یابد

پیام نورنا : معاون آموزشی وزارت علوم، با بیان اینکه به دنبال افزایش اختیارات شورای مناطق 10 گانه دانشگاه‌ها هستیم، تاکید کرد: در این راستا تلاش بر این است که یکی از شرایط تصویب رشته جدید برای دانشگاه‌ها، تائید آن رشته توسط شورای مناطق باشد.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشست مشترک معاونین آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های منطقه سه کشور در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه  توجه به منطقه بندی یکی از بندهای طرح آمایش آموزش عالی بود، گفت: بر این اساس هم اکنون دانشگاه‌های کشور به 10 منطقه، تقسیم بندی شده‌اند.

وی با بیان اینکه هنوز  دانتشگاه‌های مناطق به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند، افزود: شورای مناطق به تدریج جای خود را پیدا کرده و تاثیرگذاری بیشتری  خواهد داشت.  به دلیل اینکه شورای مناطق باید در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم سازی جایگاه خود را داشته باشد، بنابراین ضرورت دارد برای رسیدن شورای مناطق به این جایگاه برنامه‌ریزی کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، با بیان اینکه قبلا ملاک عمل برای توسعه، شاخص‌های سنجش‌پذیر بود، اضافه کرد: امروز پارامتر مهمتری در نظر گرفته‌ایم که آن هم ایجاد رشته‌های متناسب با بازار کار در دانشگاه‌ها است که در این مورد هر چند آموزش عالی متولی ایجاد اشتغال نیست، ولی مسئول آموزش است که باید این آموزش‌ها را به سمت آموزش‌های کاربردی پیش ببرد.

معاون آموزشی وزارت علوم، افزود: در برخی از کشورها نظام ارزیابی تخصصی و حرفه‌ای وجود دارد، اما در کشور ما چنین نظامی وجود ندارد، به همین خاطر به دنبال ایجاد چنین نظامی در تمامی رشته‌ها هستیم تا این نظام توانمندی فارغ التحصیلان را مورد ارزیابی قرار دهد.

وی با بیان اینکه بحث سطح بندی دانشگاه‌ها در دستور کار قرار دارد، گفت: سطح بندی دانشگاه‌ها برای اولین بار انجام می‌شود. در این راستا حدود 70 دانشگاه اطلاعات لازم را به وزارتخانه ارسال کرده‌اند و انتظار می‌رود که دانشگاه‌های دیگر هم اطلاعات خود را برای سطح بندی ارسال کنند.البته در مورد سطح بندی دانشگاه‌ها نقدهایی مطرح می‌شود، اما معتقدیم املای نانوشته غلط ندارد، بنابراین این نقدها هم وجود دارد.

 معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: سطح بندی نباید توسط دستگاه‌های دولتی انجام شود، بلکه این کار به مانند سایر کشورهای جهان باید توسط بخش خصوصی انجام شود و وزارت علوم نیز صرفا برای به جریان انداختن این کار، به مساله ورود پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: ماموریت گرایی از دیگر نکته‌هایی است که باید به آن توجه شود، بنابراین اگر دانشگاهی در یک حوزه ماموریت گرفته است، نباید از ماموریت خود عدول کند.

شریعتی ادامه داد: در کشور 143 دانشگاه دولتی، بیش از 350 دانشگاه غیردولتی و در کل حدود دو هزار و 850 دانشگاه وجود دارد که تعداد این دانشگاه‌ها حتی با کشورهای دیگر هم قابل مقایسه نبوده و بیشتر از آنها است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: در دانشگاه‌های منطقه3، وضعیت هرم اعضای هیات علمی خوب نیست، طوریکه حدود 40 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌های این منطقه مربی و قریب به همین تعداد استادیار هستند و این یعنی بالغ بر 80 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌های منطقه استادیار به پایین بوده و تنها چهار درصد اعضای هیات علمی دارای مرتبه علمی استادی هستند.

دکتر محمد تقی اعلمی دبیر شورای معاونان آموزشی دانشگاه‌های منطقه سه کشور نیز گفت: در سال‌های اخیر دانشگاه‌ها تعدادی اعضای هیات علمی جذب کرده‌اند و همین مساله سبب شده که با کمبود اعتبارات مواجه شوند که در این مورد باید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چاره‌اندیشی کند وگرنه دانشگاه‌ها به مشکل بر می‌خورند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های منطقه 3 در مورد تجهیزات نیاز به توجه ویژه دارند، ادامه داد: برخی از تجهیزات این دانشگاه‌ها متعلق به 40 سال پیش است و باید این تجهیزات به روز رسانی شوند.

دبیر شورای معاونان آموزشی دانشگاه‌های منطقه سه کشور اضافه کرد: رتبه بندی دانشگاه‌ها آفتی است که موجب ایجاد رقابت کاذب در بین دانشگاه‌های کشور شده است و همین رقابت کاذب موجب تولید مقالاتی با کیفیت پایین می‌شود.

اعلمی با اشاره به واگذاری اختیار تصویب رشته‌های جدید به خود دانشگاه‌ها افزود: در پروسه تصویب رشته‌های جدید به دلیل عدم هماهنگی دفتر برنامه‌ریزی، دانشگاه‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شوند، بنابراین نیاز است که قبل از ارسال بخشنامه‌ها، هماهنگی‌های لازم انجام شود.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top