چاپ خبر

پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی ایران و دنیا را بشناسید

پیام نورنا : از خالی ماندن صندلی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی که بگذریم اما هنوز رقابت و جنجال بر سر برخی رشته‌های تحصیلی داغ است.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : باشگاه خبرنگاران جوان –  آنها که در دبیرستان معدل بالاتری دارند با فکر پوشیدن لباس سفید دکتری و گذاشتن کلاه ایمنی مهندسی، جذب رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فیزیک می‌شوند، آنها هم که انتخابی جز علوم انسانی در رشته‌های نظری برایشان باقی نمی ماند عزمشان را برای وکیل شدن جزم می‌کنند. از رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش هم در این سالها آنطور که باید و شاید استقبال نشده و همچنان رشته‌های نظری بیشترین حجم داوطلبان کنکور را دارند.

پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی ایران و دنیا را بشناسید

با توجه به رشد دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی، پردیس‌های خودگردان و غیره ظرفیت پذیرش‌ها بیشتر از داوطلبان شده، با این حال آنچه کنکور سراسری سال‌های اخیر را با چند سال گذشته متمایز می‌کند رقابت برسر انتخاب رشته و دانشگاه برتر است. داوطلبان شرکت در کنکورهای سراسری هدف خود را نه تنها کسب یک صندلی خالی بلکه کسب یک صندلی با کیفیت در دانشگاه‌های درجه یک می‌دانند.

وقتی شرکت کنندگان آزمون با ظرفیت پذیرش برابر می شود

چهل و ششمین ماراتن کنکور سراسری امسال صبح و بعدازظهر روزهای ۲۴ و ۲۵ تیرماه برگزار شد و آمارهای سازمان سنجش نشان می‌دهد که تعداد شرکت کنندگان آزمون سراسری و تعداد افراد مجاز برای پذیرش، در حال نزدیک شدن به آمار ظرفیت دانشگاه‌ها است و این مسئله با وجود آمار و ارقامی که مسئولان از ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی ارائه می‌دهند کاملا برای داوطلبان و خانواده هایشان قابل درک است.

آن‌طور که آمارهای وزارت علوم می‌گوید، در کنکور ۹۴ دانشگاه‌ها حدود ۳۰۰ هزار صندلی خالی مانده، علاوه بر آن بیش از نیمی از ظرفیت دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و دانشگاه پیام نور، ۴۰۰ هزار ظرفیت در دانشگاه‌ آزاد و حدود ۶۰ درصد صندلی‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی و البته ۹۰ درصد صندلی‌های دانشگاهی در دوره کاردانی غیرانتفاعی بدون دانشجو مانده و این همان موضوعی است که بیشتر مسئولان وزارتی و دانشگاهی به آن تاکید می کنند.

درواقع خالی بودن صندلی‌ دانشگاه‌ها پدیده‌ای است که به علت رشد بیش از حد مراکز دانشگاهی بی‌کیفیت شیوع یافته است.

بازارگرمی ۲۰ درصد رشته‌ها

در فهرست منتشر شده از پولسازترین مشاغل دنیا؛ رشته‌های مدیریت، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر، طراحی و گرافیک، مهندسی نفت و مهندسی مکانیک جاخوش کرده بود.

اما شورای برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در این باره معتقد است که رشته هایی چون مدیریت و علوم ارتباطات در درعین درآمدزا بودن برای کشورهای پیشرفته صنعتی اما در کشور ما خیلی پرکشش نیست و جزو ۸۰ درصد رشته هایی است که فقط ۲۰ درصد داوطلبان به آن تمایل دارند.

درواقع دلیل این موضوع عدم احساس نیاز جامعه به این رشته‌ها است، مثلا رشته حسابداری به دلیل احساس نیاز جامعه به آن، جزو رشته‌های پرمتقاضی در کشور محسوب می شود.

برای این صندلی‌ها باید جنگید

اینکه گفته می‌شود همه داوطلبان در دانشگاه یک صندلی دارند موضوع درستی نیست چون با وجود این همه ظرفیت و خالی ماندن صندلی های دانشگاه‌ها اما هنوز بازار رقابت برای رشته‌های پرمتقاضی داغ است. موضوعی که حسین توکلی مشاورعالی سازمان سنجش بر آن تأکید می‌کند و می‌گوید: اگر داوطلبی بخواهد در رشته‌های پرطرفدار قبول شود باید خیلی سخت درس بخواند.

به گفته توکلی، داوطلبان معمولا برای ۱۳ رشته رقابت می کنند و هنوز صندلی خالی برای این رشته‌ها در دانشگاه‌های باکیفیت و مطرح کشور وجود ندارد. داوطلبان شرکت‌کننده در رشته ریاضی و فنی بیشترعلاقه‌مند نشستن بر صندلی رشته‌هایی همچون مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، معماری و کامپیوتر و در رشته تجربی رشته‌های پزشکی، داروسازی، دامپزشکی و دندانپزشکی پرطرفدار هستند، همچنین داوطلبان رشته‌های علوم انسانی معمولا روان‌شناسی، حسابداری و حقوق را انتخاب می کنند.

هرچه پردرآمدتر پرطرفدارتر

امروز رشته‌های دانشگاهی جدیدی با بازار کار خوب وجود دارند، حتی برخی از رشته ها که در گذشته تصور می‌شد بازار کارشان خوب است، امروز به مرز اشباع رسیده اند، مثل حقوق و روانشناسی و برخی از رشته‌های مهندسی همچون مهندسی برق.

پیش از این طبق نظر شورای برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، جزئیات رشته های دانشگاهی پردرآمد در ایران و شرایط ورود به آن، این طور اعلام شد: طی ۶۰ سال گذشته و حیات آموزش عالی؛ داوطلبان، توسعه آموزش عالی را جهت دهی می‌کردند. درواقع وقتی صد یا هزار نفر اول کنکور، یک رشته خاص را انتخاب می‌کنند، طبیعتاً یکی از دلایل آن، کشش بازار کار و درآمدزا بودن آن رشته است.

به گفته آنها، اکنون در شرایطی هستیم که ۸۰ درصد جمعیت داوطلبان کشور تنها در ۲۰ درصد رشته ها علاقه مند به ادامه تحصیل هستند که در صدر آن پزشکی و سپس رشته های مهندسی برق، کامپیوتر، عمران و رشته های حقوق و روان‌شناسی قرار دارد و ارزیابی های اولیه نشان می‌دهد که بازار کار این رشته ها بازار خوب و پرکششی است.

بهروز دانشیان رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه گفت: در مقطع کارشناسی و دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی ، پزشکی، داروسازی، علوم تغذیه، علوم آزمایشگاهی، دامپزشکی، مکانیک، مهندسی پزشکی، حقوق، عمران و معماری؛ درمقطع ارشد رشته‌های حقوق، حسابداری، مدیریت مالی، روانشناسی، عمران و در مقطع دکتری رشته‌های مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی، حقوق خصوصی، حقوق کیفری، حسابداری، روانشناسی و معماری جزو پرطرفدارترین رشته‌های انتخابی از سوی دانشجویان است.

استرس فرزندان را دوچندان نکنیم

یکی از ضعفها و چالشهای جدی در آموزش عالی، قدیمی بودن برنامه ها و منابع درسی است و با اشاره به تکلیف آموزش عالی در برنامه پنجم توسعه برای به روز شدن سرفصل های درسی باید گفت که در حوزه علوم انسانی کمتر به فکر به روز کردن، کارآمدی و بومی کردن این محتوا بودیم، در حالی که با تدوین برنامه های درسی متناسب با نیاز جامعه، دانش آموختگان مهارت و کارآیی لازم و کافی را در آن رشته دانشگاهی کسب می‌کنند و دیگر مثل امروز رقابت برای برخی رشته‌هایی خاص وجود ندارد.

هرچند که رقابت در هرکاری انگیزه و شوق فرد را برای موفقیت افزایش می دهد اما این رقابت در ماراتن سختی مثل کنکور که سرنوشت (بیشتر کاری) جوانان را رقم می زد بر دلهره و استرس‌ها دامن می زند و ممکن است شرایط را بر ضد منافع فرد تغییر دهد.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

صفحات نظرات :
  1. نویسنده دیدگاه : ناشناس - در تاریخ : 10 مرداد 1395

    علت عدم کشش رشته مدیریت در ایران وجود بندی بنام بندپ هست که عامل تمام بدبختیها در جامعه میباشد، که موجب عدم اجرای صحیح قانون شده

  2. نویسنده دیدگاه : وحید - در تاریخ : 11 مرداد 1395

    باسلام.توروخدا جوابمو بدین خیلی واجبه.سپاس.
    ورودی 90 ام
    الانم ترمه دهم تموم شده
    برگه معافیتم تا 1/7/96 خورده
    میتونم دوترم معافی بگیرم واحدامو تموم کنم زیر 40تان واحدام.اگه میشه باید چیکاکنم

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 11 مرداد 1395 :

    سلام
    باید به مرکزتان مراجعه کنید و درخواست افزایش سنوات بدید ببینید موافقت می شود یا خیر

  3. نویسنده دیدگاه : ناشناس - در تاریخ : 11 مرداد 1395

    سلام ببخشید چرا هنوز نمرات نهایی نشده ومعدل منو اعلام نکردند مشکل چیه؟دومین سوالم اینکه من موقع پرداخت شهریه اینترنتی رسیدش رو تا حالا نگرفتم اشکالی داره؟

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 11 مرداد 1395 :

    سلام
    مشکلی خاصی ندارد تایید نمرات دست خود مراکز می باشد و طبیعی هست
    خیر مشکلی ندارد

  4. نویسنده دیدگاه : نازنین - در تاریخ : 11 مرداد 1395

    سلام خسته نباشین،یه سوال داشتم، یکی از دروس تشریحیم رو که اردیبهشت امتحان دادیم استاد فعلا نمره رد نکرده،الان که میرم سایت گلستان دیگه تو قسمت مشاهده نمرات لیست دروس نمیاد اصلا،انگاری بسته شده،تو اطلاعات جامع دانشجو هم میبینم بازم نمره رو رد نکرده،وقتی لیست دروس نمیاد یعنی مهلت ثبت نمره تموم شده؟دیگه استاد نمیتونه نمره رد کنه؟؟؟

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 11 مرداد 1395 :

    سلام
    چرا می تواند.
    از مسئول امتحانات مرکزتان پیگیری کنید تا با استاد مورد نظر برای ثبت نمره تماس بگیرند.

  5. نویسنده دیدگاه : شاهین - در تاریخ : 11 مرداد 1395

    با سلام یه سوال داشتم من یه درس رو معرفی به استاد گرفتم میخواستم بدونم استاد تا چه تازمانی وقت دار نمره منو قرار بده آیا بعد از تاریخ معرفی به استاد که 16 هست میتونه قرار بده مثلا 20. ممنون میشم جواب سوالمو بدید.

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 11 مرداد 1395 :

    سلام
    تا همان بازه زمانی معرفی به استاد باید نمره ثبت شود

  6. نویسنده دیدگاه : جواد - در تاریخ : 11 مرداد 1395

    سلام
    ببخشید اینجا مطرح میکنم
    بنده ترم دوم سال 94-95 که بشه ترم بهمن ماه پروژه برداشتم
    و طبق پیگیری هایی که از همینجا و آ»وزش دانشگاه کردم دو ترم تحصیلی به بدون احتساب تابستان فرصت دارم برای تحویل که میشه ترم مهر 95-96
    اما الان استادم به بنده ایمیل زده که براشون ایمیل اومده که دانشجوها تا 15 مرداد فرصت دارند و بنده خواستند پیگیری کنم !!!!
    میشه لطف کمک کنید تا بدون آئین نامه ای قانونی چیزی تغییر کرد در این مرود یا نه هنوز همون دو ترم تحصیلی هست و بنده تا پایان ترم مهر فرصت دارم ممنونم

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 11 مرداد 1395 :

    سلام
    خیر تغییر نکرده. منظورشون این بوده که برای نیمسال دوم 95-94 تا 15 مردادماه فرصت دارند نمره ثبت کنند و برای اینکه نمره شما ثبت بشه بعد از این تاریخ باید صبر کنید تا مجددا سیستم گلستان برای ثبت نمرات باز شود.

  7. نویسنده دیدگاه : احسان - در تاریخ : 11 مرداد 1395

    سلام من شهریه ترم نیم سال دوم94-95 رو هنوز واریز نکردم که بلغش281000 تومان هستش و در ضمن ترم تابستان هم(تابستان 95) انتخاب واحد نکردم -شهریه من که الا نگاه کردم شده 343000 تومان-باید چیکار کنم

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 12 مرداد 1395 :

    سلام
    شهریه ثابت ترم تابستان هم به ان اضافه شده. اگر ترم تابستان نداشتید مشکلی ندارد و واریز کنید از شهریه نیمسال بعدی شما کسر می شود

  8. نویسنده دیدگاه : مسعود مطبوخي - در تاریخ : 12 مرداد 1395

    سلام
    بنده ۶ واحد ترم تابستانی برداشتم
    (دروس افتاده ارشد فراگیر )
    در ضمن موقع انتخاب واحد شهریه ثابت رو هم پرداخت کرده ام که
    گویا در تابستان نصف مبلغ کل محاسبه می شود حدود ٣۵٠٠٠٠ تومان
    امروز دوباره ۶٠٠٠٠٠ تومان برای بنده بدهی محسوب شده
    به حساب بنده می بایست ٢۴٠٠٠٠ تومان می بود
    اگه راهنمایی بفرمائید که این مبلغ برای چیست ممنون می شم

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 12 مرداد 1395 :

    سلام
    احتمالا مربوط به شهریه دانشپذیری باشد و یا مربوط به شهریه ثابت نیمسال بعدی باشد

  9. نویسنده دیدگاه : مسعود مطبوخي - در تاریخ : 12 مرداد 1395

    ممنون از راهنمایی
    لطفا بفرمائید چکار کنم
    به حساب بریزم ؟
    چون بنده ایران زندگی نمی کنم تنها مرجع بنده شما هستید
    وامکان تماس با دانشگاه را ندارم
    لطفا راهنمایی بفرمائید

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 12 مرداد 1395 :

    سلام
    بهرحال باید هر مبلغی در فرم واریز شهریه ذکر شده واریز کنید

  10. نویسنده دیدگاه : ناشناس - در تاریخ : 12 مرداد 1395

    سلام نمرات این ترم کی تایید می شود؟

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 12 مرداد 1395 :

    سلام
    تایید نمرات دست خود مراکز می باشد.

  11. نویسنده دیدگاه : علی - در تاریخ : 12 مرداد 1395

    با عرض سلام و خسته نباشید
    یه سوال داشتم.اینکه دانشگاه پیام نور محدودیت حداقل ترم داره؟یعنی به عنوان مثال دانشگاه اجازه تمام کردن درس رو 6 ترم(سه سال)رو خواهد داد یا محدودیت داره؟

  12. نویسنده دیدگاه : علی - در تاریخ : 13 مرداد 1395

    سلام و خسته نباشید دوباره
    سوالی که قبلا کردم در مورد حداقل ترم در دانشگاه پیام نور.ولی لینکی که داده شد حداکثر سنوات تحصیلی رو نوشته و حداقل رو ذکر نکرده.ممنون میشم اگه لطف کنید راهنمایی کنید که دانشگاه مشکلی با زودتر تموم کردن( به عنوان مثال 6 ترمه) تحصیل نداره

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 13 مرداد 1395 :

    سلام
    حداقلی ندارد. هر موقع به اتمام رساندید

  13. نویسنده دیدگاه : zohre.7618 - در تاریخ : 13 مرداد 1395

    سلام,ببخشید زمان تکمیل ظرفیت پیام نور چه تاریخیه؟؟

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 13 مرداد 1395 :

    سلام
    چیزی به نام تکمیل ظرفیت نداریم!!! اگر منظورتان بدون آزمون هست که هنوز اعلام نشده و باید سازمان سنجش اعلام کند. احتمالا همزمان با انتشار دفترچه انتخاب رشته ازمون سراسری باشد

  14. نویسنده دیدگاه : رحیمی - در تاریخ : 13 مرداد 1395

    سلام.
    من 1ترم دارم تا درسم تموم بشه اگه مدرک فوق دیپلم بخوام بهم میدن؟اخه من شنیدم ک بایدانصراف بدم ولی من میخام اگه بشه هم ادامه بدم هم فوقم روبگیرم.ممنون میشم راهنماییم کنید.

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 14 مرداد 1395 :

    سلام
    باید انصراف دهید تا مدرک کاردانی به شما داده شود.

  15. نویسنده دیدگاه : مهرداد - در تاریخ : 14 مرداد 1395

    با سلام یک سوال داشتم . بنده سال دوم و سوم و پیش دانشگاهی را در تهران خواندم . اکنون ساکن کرمانشاه هستم و در کرمانشاه متولد شدم و قصد ثبت نام پیام نور بدون آزمون در کرمانشاه را دارم . سهمیه منطقه که در ثبت نام وجود دارد چیست ؟ آیا بنده با مشمول این بند هستم ؟ با این تفاصیل این بند را علامت گذاری کنم یا نه . ممنون میشم جواب بنده را بدهید .

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 14 مرداد 1395 :

    سلام
    مشکلی ندارد و شما در هر استانی و برای هر استانی می توانید ثبت نام رو انجام دهید

  16. نویسنده دیدگاه : Shahin - در تاریخ : 14 مرداد 1395

    سلام.خسته نباشید
    من ورودی پارسال مهر هستم و ترم اول انتخاب واحد کردم و امتحان نرفتم و درسام حذف شد و ترم دوم مرخصی رفتم
    حالا امسال میخوام کنکور شرکت کنم اگه ترم اول انتخاب واحد کنم و بازم غیبت و ترم دوم برم مرخصی اشکالی نداره یعنی اخراج نمیشم؟
    ممنون اگر راهنماییم کنید

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 15 مرداد 1395 :

    سلام
    خیر مشکلی ندارد. ولی باید مرخصی بگیرید

  17. نویسنده دیدگاه : رحیمی - در تاریخ : 14 مرداد 1395

    ببخشید. دوباره سوال میکنم.اگه انصراف بدم. دوباره میتونم ادامه بدم؟شرایطش چجوریه؟

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 14 مرداد 1395 :

    باید در پذیرش جدید شرکت کنید

  18. نویسنده دیدگاه : مهرداد - در تاریخ : 14 مرداد 1395

    دفترچه بدون ازمون سال 94 را مطالعه کردم در گروه آزمایشی تجربی مدیریت دولتی با ظرفیت 30 نفر و در گروه آزمایشی انسانی مدیریت دولتی با ظرفیت 10 نفر با یک کد رشته محل یکسان . میشه راهنمایی کنید چه تفاوتی با هم دارند ؟

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 15 مرداد 1395 :

    بستگی به درخواست و تقاضای مراکز دارد دوست عزیز

  19. نویسنده دیدگاه : مهرداد - در تاریخ : 14 مرداد 1395

    ببخشید دوباره مزاحم شدم ” بعنی با وجود متفاوت بودن استانی که تحصیل کردم با استانی که میخوام ثبت نام دانشگاه پیام نور کنم باید بند 15 در ثبت نام اینترنتی که سهمیه مناطق است را علامت گذاری کنم یا خالی بگذارم . ممنون میشم صریح جواب بدید

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 15 مرداد 1395 :

    خیر دیگه سهمیه مناطق شامل نمی شود و باید تیک نزنید

  20. نویسنده دیدگاه : Shahin - در تاریخ : 15 مرداد 1395

    سلام دوباره!
    در جواب سوال قبلم که گفتم انتخاب واحد کنم و بعد غیبت شما گفتید مرخصی بگیرم.خب من فقط یک ترم میتونم مرخصی بگیرم چون سال قبل یک ترم مرخصی گرفتم.حالا اون ترم بعد رو چه کار کنم؟

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 15 مرداد 1395 :

    سلام
    مشکلی ندارد می توانید انتخاب واحد کنید و در امتحانات شرکت نکنید

  21. نویسنده دیدگاه : حسین - در تاریخ : 16 مرداد 1395

    سلام
    من دانشجوی ارشد رشته مهندسی مکانیک م .
    میخواستم بدونم طبق قوانین دانشگاه پیام نور میتونم الان تو پذیرش بدون کنکور کارشناسی رشته ی مترجمی شرکت کنم و به طور همزمان در دو رشته تحصیل کنم ؟

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 16 مرداد 1395 :

    سلام
    بله می توانید

  22. نویسنده دیدگاه : محمد - در تاریخ : 16 مرداد 1395

    انهایی که انتخابی جز انسانی براشون نمیمونه عزمشونو براوکیل شدن جزم میکنند؟وکلا جزو با هوشترین اقشارند که بهترین سوابق تحصیلی رو دارن.درسته که مطلب مال باشگاه خبرنگارانه ولی ازشما هم انتظار میره هرمطلبی رو نزارین.

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 16 مرداد 1395 :

    فقط نشر اخبار هست و خبر فوق هم معمولا بر اساس آمار شرکت های خارجی ارائه می شود

  23. نویسنده دیدگاه : جواد - در تاریخ : 16 مرداد 1395

    سلام من تا دیروز با همین یوزر و پسورد وارد گلستان میشدم الان میگه غلطه چه کنم؟؟؟
    ممنون

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 16 مرداد 1395 :

    سلام
    به مرکزتان مراجعه کنید و درخواست رمز جدید کنید

  24. نویسنده دیدگاه : zz - در تاریخ : 17 مرداد 1395

    سلام میشه نمونه سوالای نیمسالای جدید بذارین؟؟؟/

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 17 مرداد 1395 :

    سلام
    چشم سعی میکنیم قرار دهیم

  25. نویسنده دیدگاه : z - در تاریخ : 18 مرداد 1395

    سلام ی سوال من مدرک دوره پیش دانشگاهیم محل تولدم اشتباه زده جایی ک صادر شده را زده ولی واسه دیپلمم درست زده ک کرجه.حالا من برام مشکل پیش میاد این مدارک کپی ب دانشگا دادم اصلامتوجه نشده بودم تا الان.بنظرتون مشکل برام پیش میاد.چکارکنم؟

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 18 مرداد 1395 :

    سلام
    بعید هست مشکلی پیش بیاد ولی خوب پیگیری کنید بهتر است

  26. نویسنده دیدگاه : zz - در تاریخ : 19 مرداد 1395

    کجا پیگیری کنم؟؟؟به دانشگاه بگم؟؟؟یا اموزش پرورش؟؟

    پاسخ دپارتمان پشتیبانی در تاريخ 19 مرداد 1395 :

    دانشگاه

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top