چاپ خبر
رییس دانشگاه آزاد اسلامی:

استانداردهای آموزش عالی باید در تمام دانشگاه‌ها رعایت شود

پیام نورنا : رییس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هم اندیشی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه ما معتقدیم باید استانداردهای آموزش عالی در تمام دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه های علمی کاربردی، پیام نور و غیرانتفاعی رعایت شود، گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می کنم تا از همه دانشگاه‌های ایران بخواهند که استانداردهای آموزش عالی را رعایت کنند.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر میرزاده در این جلسه ضمن تشکر از حضور نمایندگان مردم استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی، پیشاپیش فرا رسیدن اربعین حسینی (ع) را تسلیت گفت.

میرزاده با بیان اینکه ما در دانشگاه آزاد اسلامی با هیچ دانشگاه رقیب مخالف نیستیم، گفت: ما معتقدیم باید استانداردهای آموزش عالی در تمام دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه های علمی کاربردی، پیام نور و غیرانتفاعی رعایت شود و به همان میزان که روی دانشگاه آزاد اسلامی از طرف مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی حساسیت وجود دارد، برای سایر دانشگاه ها نیز همین گونه باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی خواست تا از همه دانشگاه های ایران بخواهند که استانداردهای آموزش عالی را رعایت کنند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با 20 میلیون مترمربع فضای آموزشی، 68هزار عضو هیات علمی تمام وقت، نیمه وقت و مدعو و 11هزار کارگاه و آزمایشگاه در قالب طرح ساها، استانداردهای آموزش عالی را رعایت کرده و معتقدیم استانداردهای دانشگاه آزاد اسلامی اگر از برخی دانشگاه های دولتی بالاتر نباشد، به هیچ عنوان کمتر نیست.

دکتر میرزاده با بیان اینکه در حال حاضر 12هزار و500 نفر دکتری تمام وقت با رتبه علمی استادیار، دانشیار و استاد تمام واجد شرایط برای راهنمائی دانشجویان دکتری خود دارد که در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: بر این اساس و طبق استانداردهای آموزش عالی، می توانستیم به ازای هر عضو هیات علمی 5 دانشجوی دکتری جذب کنیم. یعنی می توانستیم در حال حاضر 60هزار دانشجوی دکتری داشته باشیم اما در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی به ازای هر استاد، کمتر از 3 دانشجوی PhD جذب شده است. یعنی جذب دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در ترم جاری کمتر از 11هزار نفر هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: با وجود اینکه براساس استانداردهای آموزش عالی می توانستیم دوبرابر تعداد موجود، دانشجوی دکتری جذب کنیم اما به دلیل اینکه هنوز جامعه علمی، قانون گذاری و اجرایی کشور شناخت کافی از توانایی های این دانشگاه را ندارند، این کار صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه در سال جاری 114هزار متقاضی دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت، گفت: از این تعداد کمتر از 10 درصد پذیرش شده ند.

میرزاده با بیان اینکه تا به حال دو بار از دانشگاه آزاد اسلامی تحقیق و تقحص صورت گرفته، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا فعالیت های 2300 رقیب دانشگاه آزاد اسلامی مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد و امکانات آنها از نظر استانداردهای آموزشی بررسی شود.

وی در خصوص فعالیت های اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: باید سازوکارهای دانشگاه به گونه ای باشد که اگر کسی خواست وارد فعالیت های اقتصادی با دانشگاه شود، بتواند به راحتی از امکانات دانشگاه برای تولید محصولات دانش بنیان استفاده کند و شرایط این مشارکت کاملاً روشن باشد.

دکتر میرزاده با اشاره به روند انتصابات در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دوره های گذشته انتصاب روسای واحدها وسط رئیس دانشگاه صورت می گرفت اما در دوره جدید با نوشتن یک آیین نامه جدید، این اختیار از شخص رئیس دانشگاه سلب شد و به عقل جمعی سپرده شد. از آنجا که خرد جمعی ایجاب می کند هم آیین نامه وجود داشته باشد و هم یک کمیسیون جمعی؛ از این رو کمیته انتصابات دانشگاه متشکل از مدیران ذیربط تشکیل شد و براساس آن اشخاص واجد شرایط مورد بررسی قرار می گیرند.

عزل و انتصاب در دانشگاه آزاد اسلامی براساس آیین نامه مشخص و مدون است

وی با تاکید بر اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی هیچ عزلی انجام نمی شود مگر آنکه حجت شرعی و قانونی لازم را داشته باشد، گفت: انتصابات نیز در این دانشگاه با توجه به شایستگی افراد صورت می گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: فرمول عزل و انتصابات در دانشگاه آزاد اسلامی براساس آیین نامه مشخص و مدون است.

مشی مدیریتی در دانشگاه آزاد اسلامی در چارچوب قوانین و مقررات مصوب مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت و مقررات هیات امنای مرکزی دانشگاه است

میرزاده با بیان اینکه مشی مدیریتی در دانشگاه آزاد اسلامی ضمن اینکه براساس تعامل و احترام به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: کار ما در چارچوب قوانین و مقررات مصوب مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت و مقررات هیات امنای مرکزی دانشگاه است و ما براساس این قوانین در جهت صرفه و صلاح دانشگاه و حفظ منافع واحدهای استان ها گام بر می داریم.

وی با بیان اینکه رشته های پزشکی، دندانپزشکی و پرستاری در حال حاضر نیاز کشور است، تاکید کرد: راه اندازی رشته های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و داروسازی برای هر دانشگاهی یک اعتبار است. در حال حاضر کشور نیاز به 200هزار پرستار بیشتر دارد و ما باید در حوزه پزشکی بسیار کار کنیم.

دکتر میرزاده با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر 11 بیمارستان فعال دارد، ابراز امیدواری کرد بیمارستان های دانشگاه در تبریز، اردبیل، کازرون و بیمارستان فرهیختگان تهران با همت دکتر ابطحی و همکاران معاونت پزشکی، به زودی افتتاح شود.

تحصیلات عالیه باعث کاهش هزینه های ملی می شود

میرزاده با بیان اینکه همه ما مدیون پیشرفت علمی بعد از انقلاب اسلامی در زمینه آموزش عالی هستیم، تاکید کرد: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته بیش از 50درصد جمعیت مردم، تحصیلات عالیه دارند. این در حالی است که در کشور ما تنها ١۴.۴ درصد جمعیت دارای تحصیلات عالیه هستند. تحصیلات عالیه یعنی فرهیختگی و کاهش ناهنجاری های اجتماعی که این موضوع باعث کاهش هزینه های ملی می شود. بنابراین ما باید در توسعه تحصیلات تکمیلی تمام تلاش خود را به کار گیریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه آموزش عالی برای ایجاد اشتغال طراحی نشده است، گفت: وظیفه دانشگاه ها این است که برای اشتغال زمینه سازی و برنامه ریزی لازم را انجام دهند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: باید بگذاریم آموزش عالی در کشور ایران توسعه پیدا کند تا فرهیختگی این جامعه افزایش یابد.

ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاه با استفاده از ظرفیت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر میرزاده با بیان اینکه در حال حاضر اشتغال فارغ التحصیلان یک چالش بزرگ کشور است، اظهار داشت: هرچند در این زمینه دانشگاه ها مسئول ایجاد اشتغال نیستند اما دانشگاه آزاد اسلامی تمام کوشش خود را به کار برده که فارغ التحصیلان تا حد امکان بتوانند از طریق امکانات دانشگاهی ازجمله شرکت های دانش بنیان، استقرار مراکز رشد و شهرک های فناوری، ایده های خود را به محصول تبدیل کرده و با بخش صنعت و خدمات ارتباط برقرار کنند.

میرزاده با بیان اینکه البته مسئله اصلی اشتغال در کشور با این راه حل ها رفع نمی شود، گفت: این خدمات دانشگاه موثر است اما به هیچ عنوان کافی نیست. زمانی معضل اشتغال حل می شود که سرمایه گذاری های لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به قانون اساسی و هزینه هایی که دولت در زمینه بهداشت و درمان، رفاه، آموزش و پرورش و… دارد، اعتبار لازم برای سرمایه گذاری در بخش اشتغال وجود ندارد و برای ایجاد اشتغال باید سرمایه گذاری خارجی انجام شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه منابع داخلی ایران برای رشد 8درصدی تولید ناخالص ملی کافی نیست، تصریح کرد: باید طبق برنامه پنج ساله ششم کشور؛ تولید ناخالص ملی 8درصد رشد داشته باشد تا بتوانیم مسئله رکود، اشتغال و تورم را حل کرده و رونق اقتصادی و رفاه داشته باشیم. تنها راه حل این قضیه، جذب سرمایه گذاری خارجی است.

میرزاده در ادامه با اشاره به مهاجرت جوانان ایران برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به کشورهای آسیای میانه، گفت: متاسفانه دانشگاه های کشورهای آسیای میانه از امکانات، تجهیزات و اساتید لازم برای توسعه آموزش برخوردار نیستند. سالانه هزاران نفر از متقاضیان مقاطع تحصیلات تکمیلی به دانشگاه های درجه 2 و 3 این منطقه می روند و با پول خانواده های ایرانی این دانشگاه ها آباد می شود.

وی افزود: این اتفاق در حالی صورت گرفته که می شد با پول این دانشجویان، دانشگاه های کشور خودمان آباد شود. باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر فضاسازی و برنامه ریزی های لازم برای جذب این تعداد متقاضی در کشور صورت نگیرد، این متقاضیان به راحتی به کشورهای آسیای میانه مهاجرت می کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر بین 50 تا 80هزار نفر دانشجوی ایرانی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشورهای خارجی تحصیل می کنند، گفت: بسیاری از این دانشگاه ها از کیفیت لازم برخوردار نیستند و از آنجا که مردم ما دوست دارند فرزندانشان تحصیلات عالی داشته باشند، باید این وضعیت را در کشور خودمان ایجاد کنیم.

دکتر میرزاده خاطرنشان کرد: در کشور ما بحث اشتغال، فرع بر بحث منزلت اجتماعی است. یعنی علم اندوزی رسالتی است که هر فردی برای خود قائل است.

دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقای علمی کشور برنامه ریزی دارد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، وی با بیان اینکه در حال حاضر از هر 3 خانواده ایرانی، یکی از طریق دانشجویی، کارمندی، فارغ التحصیلی و یا هیات علمی ، وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار داشت: این موضوع نشان دهنده این است که این دانشگاه برای ارتقای علمی کشور و فرزندان این مرز و بوم برنامه ریزی دارد و مردم نیز دوست دارند ارتقای علمی داشته باشند.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top