چاپ خبر
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی خبر داد؛

آیین نامه آموزش مجازی تدوین می‌شود/ طراحی سیستم‌ موکس ملی در آموزش پزشکی

پیام نورنا : سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی از طراحی اساسنامه آموزش مجازی در علوم پزشکی خبر داد و گفت: این سیستم در مراحل نهایی طراحی قرار دارد. بر اساس این آیین‌نامه هر گروه یا رشته آموزشی که علاقه‌مند باشند، می‌توانند از آموزش مجازی استفاده کنند.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر سیدناصر استاد، با اعلام این مطلب با اشاره به تصمیم وزارت بهداشت برای توسعه آموزش مجازی، افزود: دانشگاه علوم پزشکی مجازی با این هدف تشکیل شد که سایر دانشگاه‌ها با کمک آن بتوانند زیرساخت‌های لازم برای استفاده از فضای دیجیتال را برای خود فراهم کنند. ضمن اینکه یکسری اهداف خاص با راه‌اندازی این دانشگاه پیگیری می‌شود؛ اما مساله این است که بتوانیم در کنار آموزش تئوری برخی رشته‌ها، از آموزش مجازی آن نیز بهره ببریم.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر ذهن همه دانشجویان و دانشگاهیان به این سمت متمایل شده که در آموزش‌های خود به جای فضای سنتی از فضای دیجیتال استفاده کنند. ضمن اینکه راه‌اندازی آموزش مجازی می‌تواند به عدالت اجتماعی کمک کند؛ چراکه در برخی از پروژه‌ها مثل پزشکی خانواده و رشته‌های مشابه امکان اینکه دانشجویان بتوانند در جایی مشخص مستقر باشند، وجود نداشت. بنابراین در آموزش‌های مجازی مساله مسافت وجود ندارد.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی، در دنیای امروز به دلیل اینکه توسعه فضای فیزیکی همانند سابق امکان‌پذیر نیست، دانشگاه‌های معتبر دنیا به فضای مجازی روی آوردند و این فضا امکان این را به وجود می‌آورد که از امکانات جدید مولتی مدیا برای آموزش استفاده کنند و می‌توانیم استانداردهای بهتری را برای آموزش در نظر بگیریم که این استانداردها در کلاس کوچک چند ساعته فراهم نیست. به همین دلیل ما عملا دانشگاه مجازی را در وزارت بهداشت تشکیل دادیم که بتواند به مجموعه دانشگاه‌های کشور در توسعه آموزش کمک کند.

دکتر استاد خاطرنشان کرد: هدف دیگر از راه‌اندازی دانشگاه مجازی این است که بتوان امکاناتی را فراهم کرد که بر اساس آن آموزش‌های مجازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توسعه یابد. اینکه هر دانشگاهی به تنهایی نرم‌افزار و سخت‌افزار این آموزش‌ها را تهیه کند، بسیار هزینه‌بر است. چراکه برای ایجاد یک سرور و نرم‌افزار مجازی‌سازی در هر دانشگاه باید حدود یک میلیارد تومان بودجه هزینه کرد و مثلا اگر ۲۰ دانشگاه بخواهند این کار را انجام دهند، باید ۲۰ میلیارد هزینه کنند؛ در صورتی‌که با ایجاد مرکز این امکانات و استفاده از شبکه اینترنت این هزینه یک بیستم خواهد بود. البته برخی از دانشگاه‌ها در گذشته سابقه دوره‌های آموزش مجازی را داشته‌اند؛ اما دانشگاه‌هایی که هنوز این آموزش‌ها را شروع نکرده‌اند می‌توانند از بستر فراهم شده استفاده کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی با تاکید بر اینکه این دانشگاه ساختمان فیزیکی مجزایی خواهد داشت، گفت: قرار است ساختمان فیزیکی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مجازی قرار داده شود و در سالن‌های این ساختمان بتوانیم تولید محتوا داشته باشیم، اما نکته مهمتر عمدتا فراهم کردن زیرساخت‌های دانشگاه مجازی است و تلاش داریم نیروهای انسانی‌ را در زمینه آموزش مجازی تربیت کنیم تا بتوانیم در این زمینه به توسعه زیرساختهای آموزش مجازی در دانشگاه‌ها کمک کنیم.

دکتر استاد ادامه داد: محتوای علمی آموزش مجازی در دانشگاه‌ها توسط بوردها و اعضای هیات علمی حاضر در دانشگاه‌ها تولید می‌شود و این طور نیست که اطلاعات علمی را توسط افراد غیردانشگاهی تولید کنیم. چراکه هدف اصلی ما کمک به مجازی‌سازی آموزش در دانشگاه‌ها است. اما از ملزومات این کار توانمندسازی اساتید دانشگاه‌ها بعنوان e-teacher و آموزش نحوه استفاده از فضای مجازی است که خود یک علم محسوب می‌شود. نگرش بسیاری از افراد در مورد آموزش مجازی منحصر به ضبط فیلم و یا رپورت برخط است که در حقیقت اینطور نیست و آموزش مجازی بسیار فراتر از این موضوع‌هاست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قسمتی از رشته‌های پزشکی این قابلیت را ندارند به طور تمام و کامل مجازی ارائه شوند؛ اما می‌تواند بخشی از آموزش تئوری آنها از این طریق صورت گیرد. اصولا محل اجرای این آموزش‌های مجازی همان دانشگاه‌هایی هستند که در حال حاضر این آموزش‌ها را ارائه می‌دهند. با راه‌اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی فقط روند مجازی‌سازی آموزش تقویت می‌شود. ضمن اینکه اساتید این حوزه نیز آموزش می‌بینند و محتواهای الکترونیکی در این دانشگاه تدوین خواهد شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی با تاکید بر اینکه آموزش مجازی در علوم پزشکی آیین‌نامه مشخصی ندارد، گفت: ما اخیراً اساسنامه‌ای را تهیه و به شورای گسترش وزارت بهداشت ارسال کردیم که در صورت تصویب تحت عنوان این اساسنامه، هر گروه یا رشته آموزشی که علاقه‌مند باشند می‌توانند از آموزش مجازی استفاده کنند. در حال حاضر این آیین‌نامه در مرحله تصویب قرار دارد و نهایی شدن آن چند ماهی طول خواهد کشید.

دکتر استاد یادآور شد: بر اساس مدل‌های مجازی‌سازی آموزش علوم پزشکی، دانشجویان می‌توانند مباحث کلاسی دروس خود را که در آن حضور نداشتند (چهار جلسه حق غیبت)، به شیوه الکترونیکی آموزش ببینند. وی در ادامه اظهار کرد: یکی از برنامه‌ها در زمینه مجازی‌کردن آموزش علوم پزشکی این است که لاک‌بوک دانشجویان پزشکی دیجیتال شود و بر این اساس دانشجویان بتوانند به صورت اینترنتی بیمار ببینند. ایجاد راند مجازی و تبادل اطلاعات بین آزمایشگاه‌ها، رادیولوژی و پاراکلینیک همراه با برگزاری گزارش‌های صبحگاهی مشترک دانشجویان انترن و رزیدنت بیمارستان‌ها با مراکز بیمارستانی مشهور و معتبر داخلی و خارجی از اهداف دیگر این دانشگاه است. همچنین در آموزش ضمن خدمت مدیران حوزه‌های بهداشتی وارد خواهیم شد و این برنامه‌ها در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود.

دکتر استاد با اشاره به اتصال ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی به فضای آموزشی مجازی دانشگاه گفت: در حال حاضر ۱۲ دانشگاه در حوزه مجازی فعال هستند و تا بهمن‌ماه امسال نیز ۲۰ تا ۲۵ دانشگاه به شبکه آموزش مجازی متصل خواهند شد. در واقع عملاً در فرآیند کوتاهی اکثریت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به شبکه آموزش مجازی متصل شدند. در واقع ۲۵ درصد دروس رشته‌های پزشکی می‌توانند به صورت مجازی ارائه شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی در پایان از طراحی سیستم آموزشی موکس ملی در آموزش پزشکی خبر داد و گفت: بر اساس این طرح دروس و اطلاعات بسیاری را در عرصه رشته‌های مختلف پزشکی به صورت ماژول‌های آموزشی در این فضای دیجیتال قرار می‌دهیم؛ افرادی که تمایل داشته باشند می‌توانند به صورت رایگان از این اطلاعات استفاده کنند، اما اگر بخواهند گواهی یا مدرکی دریافت کنند باید در این دوره‌های آموزشی شرکت کرده و به صورت حضوری آزمون بدهند.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top