چاپ خبر
وزیر علوم تاکید کرد؛

ارتقای آموزش ایران در جامعه بین المللی، هدف اصلی سند ملی آموزش 2030

پیام نورنا : وزیر علوم و رئیس کمیسیون ملی یونسکو گفت: هدف اصلی از تدوین سند ملی آموزش2030، ارتقای حضور جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین‌المللی در حوزه آموزش و ارتقای مرجعیت علمی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران در آسیا و اقیانوسیه و جهان است.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر فرهادی در نشست عالی رتبه مشورتی در زمینه آموزش 2030 و رونمایی از سند ملی آموزش2030 اظهار داشت: تهیه سند ملی آموزش  2030 نشانه حرکت هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران مطابق با آخرین مصوبات و دستورالعمل‌های بین‌المللی است.

رئیس کمیسیون ملی یونسکو گفت: آموزش 2030  که عنوان آن “به سوی آموزش و یادگیری مادام‌العمر، باکیفیت، برابر و فراگیر برای همه” تعیین شده است برنامه کار دولت‌ها را در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های آموزشی از آموزش پایه و سوادآموزی گرفته تا آموزش عالی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های مهارتی، آموزش بهداشت و سلامت و نیز آموزش شهروندان برای دستیابی به جوامع یادگیرنده، پایدار و دانش‌بنیان ترسیم می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه آموزش 2030 با اهداف دیگر توسعه پایدار2030 سازمان ملل متحد ارتباط بسیار نزدیکی دارد، نیازمند تعهد و حمایت بلندپایه سیاسی دولت‌ها در یک رویکرد فرابخشی است که علاوه بر درگیرسازی همه عاملان و ذینفعان آموزشی در سطوح رسمی و غیر رسمی، دولتی وخصوصی، زمینه مشارکت بخش‌های مختلف جامعه مدنی را نیز در حمایت و تامین اعتبار فعالیت‌های آموزشی فراهم  سازد.

وزیر علوم اظهار داشت:  دستورکار2030 توسعه پایدار سازمان ملل متحد در اجلاس عالی‌رتبه سران ملل متحد در سپتامبر 2015 در نیویورک تصویب شد و رهبران کشورها متعهد شدند از اول ژانویه 2016، برنامه‌ریزی لازم را جهت تحقق اهداف این دستورکار، و ادغام آن‌ها در سیاست‌ها و برنامه‌های ملی انجام دهند.

دکتر فرهادی گفت:  این دستورکار که نقشه‌راه دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی را در زمینه توسعۀ پایدار تا 15 سال آینده ترسیم می‌کند، بر اساس دو محور اصلی شکل گرفته است: حذف فقر و توسعۀ پایدار که در قالب 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه به مقابله با چالش‌های مشترک در سطوح محلی و جهانی، در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می‌پردازد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه آموزش، بزرگراه دسترسی به “پیشرفت مبتنی بر دانایی” در جوامع مختلف بشری و سرمایه اصلی تلاش‌ها برای نیل به صلح، عدالت اجتماعی و تعالی انسانی است گفت: درکشور ما، سابقه آموزش و فعالیت‌های علمی به قرن‌ها پیش باز میگردد که دانشمندان آن مانند ابن سینا، فارابی و ذکریای رازی، سهم بسزائی در تولید و گسترش جهانی دانش و تبدیل علم به میراث جهانی داشته‌اند. البته نقش تعالی بخش تعالیم دین اسلام و تلفیق مبارک تمدن ایرانی و تدین اسلامی و پیوند دین و دانش را در تعمیق بینش علمی ایرانیان مسلمان، نباید نادیده انگاشت.

وی تاکید کرد: آموزه‌های دینی ما نیز هر یک به نحوی بر اهمیت آموزش و یادگیری مادام‌العمر دلالت دارند که بیانگر نفی محدودیت زمان و مکان و همگانی بودن دانش و فراگیر بودن فرایند تعلیم و تعلم در دین مبین اسلام است.

دکتر فرهادی گفت: هدف فراگیری که در چارچوب عمل آموزش2030 مورد تاکید قرار گرفته است: تضمین آموزش باکیفیت، برابر و فراگیر و ترویج فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه است. بر این اساس، دولت‌ها مکلف شده‌اند تا از تمامی ابزارها برای تحقق این هدف استفاده کنند.

وی افزود: مقررات آموزشی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم‌سو با راهبرد دسترسی همگان به آموزش، وضع گردیده است و مسئولان کشور مؤظف به ایجاد شرایط لازم برای گسترش و تعلیم آموزش در همه سطوح اعم از ابتدایی، متوسطه و عالی می‌باشند.

رئیس کمیسیون ملی یونسکو تاکید کرد: اهداف آموزش 2030 در اسناد کلان بالادستی کشورمان مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علم و فناوری کشور و برنامه‌های پنجم و ششم توسعه نیز ملحوظ شده‌اند.

وزیر علوم اظهار داشت:  براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دسترسی همه افراد واجب‌الشرایط، فارغ از جنسیت، دین و قومیت برای ورود به آموزش عالی بلامانع است. بر همین اساس، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ما شاهد گسترش دسترسی، برابری و کیفیت در آموزش عالی بوده‌ایم.

وی افزود: همگانی‌ساختن و ایجاد فرصت‌های برابر در دسترسی به آموزش عالی: ظرفیت جمعیت دانشجوئی ما ظرف سی و هشت سال پس از انقلاب به رشد قابل توجهی رسیده است: تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در مراکز آموزشی کشور ما از 175,675 نفر در سال تحصیلی 1358-1357، به تعداد 4,802,721 نفر در سال تحصیلی 1395-1394رسیده است.     

وزیر علوم با اشاره برابرسازی فرصت‌های آموزشی برای دختران و پسران  پس از استقرار  جمهوری اسلامی ایران گفت:  اکنون در کشور ما تعداد دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تقریبا مساوی است. حضور دختران در کلیه رشته‌های علمی  بیانگر عدم تبعیض جنسیتی در ورود به دانشگاه می‌باشد. تعداد دانشجویان دختر نه تنها در دوره‌های کاردانی و کارشناسی در تمام رشته‌ها افزایش داشته است، بلکه این حضور در دوره‌های تحصیلات تکمیلی قابل توجه است.

وی افزود: ارتقای کیفیت: یکی ازسیاست‌های مهم آموزش عالی ایران طی چند سال گذشته ارتقای کیفیت آموزشی و هدفمندسازی آموزش بوده است و از سال 1392، چندین برنامه راهبردی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این ارتباط تدوین شده است که طرح آمایش آموزش عالی، طرح منشور کیفیت، نظام جامع تضمین کیفیت و نظارت. بر این اساس، اقداماتی در جهت بازنگری برنامه‌های درسی، کاهش تصویب دوره‌های کارشناسی و کاردانی و افزایش تصویب دوره‌های تحصیلات تکمیلی در سال 1394 از جمله این اقدامات است.

رئیس کمیسیون ملی یونسکو گفت: اسناد کلان بالادستی و برنامه ششم توسعه  کشور بر هدفمند بودن، موثر بودن و پاسخگو بودن آموزش به نیازهای نظام اجتماعی تاکید دارند،  نظام‌ آموزشی کشور ما، باید به بازارهای کار متحول و تبعات ناشی از پیشرفت‌های فناوری، شهرنشینی، مهاجرت، بی‌ثباتی سیاسی، تخریب زیست‌محیطی، رقابت برای منابع طبیعی، چالش‌های جمعیتی، رشد بیکاری جوانان، فقر مداوم، گسترش نابرابری و تهدیدهائی که بر صلح و امنیت جوامع خدشه وارد می‌سازد، پاسخگو باشند و دانش‌آموزان و دانشجویان را برای زندگی در جوامعی که به‌طور مداوم در معرض تحولات شتابان فناوری است، آماده سازند و شهروندان مسئول و پاسخگوی جهانی مطابق با نظام ارزشی و اعتقادی کشور، تربیت کنند.

وی افزود: کمیسیون ملی یونسکو در ایران، اقدام هوشمندانه‌ای در ارتباط با بومی‌سازی چارچوب عمل جهانی آموزش 2030 انجام داده است و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در دستگاه‌هایی که عهده‌دار مسئولیت در حوزه‌های متنوعی از آموزش هستند، اقدام به تدوین سند ملی آموزش 2030 نموده است.

وزیر علوم تاکید کرد:  اجرای موفق سند ملی آموزش2030 به جلب مشارکت گسترده و نظام‌مند و ایجاد هماهنگی در میان بخش‌های متعدد و طیف گسترده‌ای از عاملان و ذینفعان بستگی دارد. برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف آموزش2030 می‌بایست برمبنای رویکردی فرابخشی باشد که براساس همکاری موثر، تمرکز بر نتایج، گسترش شراکت، شفافیت، مسئولیت مشترک و وحدت عمل همه عاملان شکل گرفته است.

دکتر فرهادی افزود : هیئت دولت نیز به این نکته توجه داشته است و کارگروه ملی اجرای آموزش 2030 را  با ریاست وزارت آموزش و پرورش و مشارکت هیجده نهاد و وزارتخانه دیگر تشکیل داده است که برنامه اجرائی و نظارتی تحقق کامل آموزش 2030 را در سطوح ملی و استانی با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های اجرائی مرتبط و هم‌سو با اهداف و برنامه‌های توسعه کشور، اسناد راهبردی توسعه، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه اهداف توسعه پایدار تهیه کند. این کارگروه ملی موظف است گزارش پیشرفت کار و نحوه همکاری دستگاه‌های ذیربط را سالانه به هیئت وزیران ارائه دهد و گزارش نهائی را به کمیسیون ملی یونسکو جهت ارسال به مراجع بین‌المللی ارائه دهد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، سند ملی آموزش2030 در مراسمی با حضور وزیر علوم،وزیر آموزش و پرورش ،معاون امور زنان و خانواده ، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و جمعی از محققان  در مجموعه فرهتگی تلاش وزارت کار رونمایی شد.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top