چاپ خبر
توسط کمیته تخلفات پژوهشی اعلام شد؛

آمار تخلفات علمی اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت

پیام نورنا : در کمیته بررسی تخلفات پژوهشی دانشگاه علم و صنعت، تخلفات پژوهشی اساتید متخلف و دانشجویان مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : مهر – دکتر تورج محمدی، رئیس کمیته بررسی تخلفات پژوهشی دانشگاه علم و صنعت گفت: این کمیته مهمترین و اصلی ترین وظیفه خود را  فرهنگ سازی و اطلاع رسانی محتوای آیین نامه و مصادیق تخلف علمی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی می داند .

وی گفت: نقش کمیته بررسی تخلفات پژوهشی نقش مدعی العموم و دادستان است که احیانا اگر تخلفاتی را که در حوزه پژوهش صورت می گیرند را پیگیری کند.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: از زمان تاسیس کمیته، دو جلسه تشکیل شد که سه مورد تخلف ارجاعی را با حضور اساتید برتر و خبره از داخل و خارج دانشگاه بررسی کرده که دو تخلف در حوزه دانشجویی و یک مورد در حوزه اعضای هیات علمی محرز شدند.

۲ دانشجوی دکتری تخلف علمی مرتکب شدند

رئیس کمیته بررسی تخلفات پژوهشی دانشگاه گفت: ما برای این تخلفات پیشنهادات خود را به مراجع تصمیم گیر که در حوزه دانشجویی کمیته انضباطی دانشجویان و در حوزه اعضای هیات علمی به کمیته انتظامی اعضای هیات علمی اعلام کردیم .با بررسی پرونده‌ها در کمیته اخلاق مشخص شد که دو دانشجوی دکتری تخلف علمی مرتکب شدند.

وی بیان داشت: در ‌نهایت کمیته به این جمع بندی رسید که پیشنهاد اخراج این دو دانشجو به کمیته انضباطی دانشگاه ارجاع شود.

ارجاع پرونده یک استاد به هیأت انتظامی

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه هنوز کمیته انضباطی درباره اخراج این دانشجویان تصمیمی اتخاذ نکرده است، افزود: درباره تخلفات علمی مربوط به اساتید نیز یکی از اساتید پرونده‌ای داشته که مستندات به هیات انتظامی اساتید ارجاع شده و منتظر هستیم که این هیات تصمیم نهایی را بگیرد.

 محمدی گفت: با بیان اینکه در ارتباط با تخلفات علمی که توسط دانشجویان انجام می‌شود، متناسب با تخلفاتی که انجام دادند، حداکثر تا اخراج پیش‌بینی کرده‌ایم، ادامه داد: درباره اساتید متناسب با تخلف نیز پیشنهادات مختلفی می‌تواند، مطرح شد؛ به طور مثال عضو هیات علمی از گرفتن دانشجوی تحصیلات تکمیلی برای مدتی محروم شود یا سقف دانشجویانش پایین بیاید.

وی گفت: ما برای حفظ حیثیت علمی دانشگاه و مهم تر از آن کشور وظیفه داریم فعالیت های پژوهشی دانشگاه را رصد کنیم و زیر ذره بین قرار دهیم.

محمدی ریشه تخلفات پژوهشی در کشور را ناشی از عدم تناسب بین امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور و تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی  تخصیص داده شده به آن دانشگاه دانست و افزود: خوشبختانه در دانشگاههای سطح یک کشور به علت اینکه این تناسب وجود دارد و اعضای هیات علمی این دانشگاهها به صورت تمام وقت در دانشگاه فعالیت می کنند، بروز چنین تخلفاتی خیلی نادر مشاهده می شود.

وی اظهار داشت: در دانشگاههای سطح دو و سه و دانشگاههای غیر دولتی و غیر انتفاعی و خصوصا در مراکز خارج از تهران که از امکانات کم تحقیقاتی رنج می برند و امکانات کافی برای کارهای تحقیقاتی ندارند و ظرفیت نامتناسب تحصیلات تکمیلی که آنجا وجود دارد این مشکلات  و تخلفات را افزون می کند.

رئیس کمیته تخلفات پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: متاسفانه در این دانشگاهها(سطح دو و سه)، دانشجو امکانات تحقیقاتی ندارد در عین حال هم، دانشگاه از عضو هیات علمی  انتظار مقاله دارد و عضو هیات علمی هم از دانشجوی خود چنین انتظاری را دارد و در واقع این مشکلات پیش می آید و باعث بروز برخی از این تخلفات می شود که ناشی از عدم تناسب امکانات است.

محمدی در پایان صحبت های خود راهکارهای حل این معضل را در بازنگری تخصیص ظرفیت تحصیلات تکمیلی به مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانست و در ادامه گفت: راهکار دیگر این مساله بازنگری در معیار ارزیابی اعضای هیات علمی پژوهشگاههاست. کارکرد پژوهشگاه با کارکرد با دانشگاه فرق می کند پس عضو هیات علمی آن هم باید به طور جدی عملکردش متفاوت باشد و اگر استاد  در دانشگاه با مقالاتش ارزیابی می شود، یک استاد در پژوهشگاه باید با اثرش با طرحهای صنعتی، با تجاری سازی یا انتقال فناوری که انجام داده است؛ ارزیابی شود و اصولا پژوهشگاهها نباید در عرصه آموزش و تحصیلات تکمیلی وارد شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران یکی دیگر از راهکارهای این موضوع را در جهت گیری توزیع بسته های حمایتی از پژوهش دانست و گفت: ما می توانیم از دانشگاهها و مراکز پژوهشی حمایت بکنیم تا از دانشجویان؛ چرا که گاها این دانشجویان مجبورند برای به دست آوردن این حمایت، روز به روز بر تعداد مقالاتشان بیافزایند و طبیعتا برای دست یابی به این هدف ممکن است در مسیر های غیر اخلاقی هم قرار بگیرند.

به گفته وی، به همین دلیل توصیه می کنیم که به جای مواردی همچون کسر خدمت سربازی در ازای چاپ مقالات، سرمایه گزاری بر روی زیر ساخت ها در دانشگاهها باشد.

در ادامه دکتر منصور سلطانیه، دبیر کمیته بررسی تخلفات پژوهشی افزود: در راستای فرهنگ سازی در سال جاری آیین نامه بررسی تخلفات پژوهشی به کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی ورودی جدید اطلاع رسانی شد و این آیین نامه در اختیار آنان قرار گرفت.

وی بیان کرد: اگر موارد تخلف در ارتقای عمودی  و یا تبدیل وضعیت عضو هیات علمی نقش داشته، پرونده اش مجددا مورد برررسی قرار خواهد گرفت. فرضا اگر آن اثر تالیفی در ارتقای عمودی یا پایه سالیانه عضو هیات علمی تاثیر داشته باشد؛ می توانند ارتقا آن فرد را برگردانند.

سلطانیه در خصوص مراجعی که تخلف پژوهشی را به کمیته بررسی تخلفات ارجاع می دهند گفت: دو مورد از این تخلفات توسط سردبیران دو تا از مجلات معتبر بین المللی به دانشگاه ارجاع شده و معمولا این مجلات بعد از مشاهده تخلف ساکت نیستند و آن تخلف را از طریق وزیر علوم یا معاون وزیر و رئیس دانشگاه مربوطه پیگیری خواهند کرد.

وی افزود : یک مورد تخلف را هم خودمان متوجه شدیم و آن مورد هم با همان حساسیتی که در  دو مورد قبلی پیگیری کردیم، انجام دادیم.

دبیر کمیته پیگیری تخلفات پژوهشی نیز در خصوص نوع تخلف گفت:  این تخلف ها هیچ کدام راجع به پایان نامه نبوده و فقط راجع به مقاله بوده است. مضاف برآن فقط در سال ۹۴ بیش از ۱۳۰۰ مقاله توسط این دانشگاه در مجلات معتبر چاپ شده که بعضی از این تخلفات به حدود دو سال گذشته دانشگاه برمی گردد. یعنی اینکه در حدود ۴ هزار مقاله ممکن است کمتر از تعداد انگشتان دو دست تخلفی یا مشکلی وجود داشته باشد.

وی در توضیح صحبت های خود گفت: هر چند تعداد تخلفات زیاد نیست ولی درعین حال برخوردما برخورد خیلی قاطعی است. یعنی همانطور که ما تعداد دو دانشجو تحصیلات تکمیلی را با حدود هفت هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت می سنجیم ، تعداد کم مقالات تخلف صورت گرفته را با کل مقالات ظرف ۲ سال بررسی می کنیم.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top