چاپ خبر

توصیه‌های سفیر ایران در بلاروس به دانشجویان متقاضی تحصیل در این کشور

پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (پیام نورنا) : تحصیل در خارج از کشور ، شاید در نیم قرن اخیر همواره از موضوعات مورد بحث و بررسی در میان جوانان و خانواده های ایرانی بوده است . همه ساله با وجود امکانات وسیع آموزش عالی در کشور تعداد نسبتاً زیادی از جوانان که امکان ورود به رشته های مطلوب خود به ویژه رشته های پزشکی و دندانپزشکی را در داخل پیدا نمی کنند با اقدام شخصی یا با واسطه شرکت های اعزام دانشجو راهی ممالک دور و نزدیک می شوند. در این میان کشورهای اروپای شرقی و مشترک المنافع (حوزه شوروی سابق) در دو دهه گذشته مورد توجه جوانان کشورمان بوده‌اند .

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : ایسنا – برای کسب اطلاعات معتبر درباره شرایط تحصیل در بلاروس با محمدرضا صبوری سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوی اسلامی ایران در جمهوری بلاروس گفت‌وگو کردیم که متن کامل آن به شرح زیر است:

لطفا در ابتدا درباره وضعیت همکاری های علمی بین ایران و بلاروس توضیحاتی ارائه کنید ؟

طی دو دهه گذشته همکاری در زمینه های علمی ، فناوری و آموزش دانشجویان بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس وجود داشته که در قالب تبادل هیأت های دانشگاهی ، بازدیدهای متقابل مسئولان دانشگاهی دو کشور ، برگزاری کارگاه های آموزشی و کنفرانس های علمی و همچنین پذیرش تعداد نسبتاً زیادی دانشجوی ایرانی در دانشگاه های این کشور که تحصیل خود را به پایان رسانده یا در حال تحصیل هستند، بوده است . تعدادی دانشجوی بلاروسی نیز علاقمند به فراگیری زبان فارسی یا سایر رشته ها در ایران بوده اند که اعزام شده اند. دانشگاه آزاد اسلامی در دوره ای 4 – 5 ساله با اعزام تعدادی از اعضای هیأت علمی که در رتبه مربی بوده اند برای مقطع دکترا همکاری و ارتباطات خوبی را با دانشگاه های بلاروس شکل داده است . ضمن آنکه وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز در مقاطعی با توجه به روابط دوستانه دو کشور، بلاروس را برای برخی رشته ها به عنوان یکی از کشورهای دارای اولویت برای اعزام مطرح نموده است .

در همین راستا رایزن علمی جهت مساعدت ، راهنمایی و هدایت دانشجویان در سفارت مستقر شده است .

در مجموع با در نظر گرفتن آنکه روابط ما با بلاروس دردو دهه اخیر پس از استقلال این جمهوری شکل گرفته ، در مقایسه با بسیاری کشورهای جهان از جمله اروپای غربی که گاه حدود دو قرن سابقه اعزام دانشجو داشته ایم ، سطح همکاری های آموزشی موجود را می توان قابل توجه ارزیابی کرد .

در زمینه رشته‌های پزشکی چه وضعیتی داریم ؟

در این رشته‌ها مسائل خاص و مهمی وجود دارد . همه می دانیم که رشته های پزشکی به ویژه دندانپزشکی و پزشکی در کشورمان مورد توجه و علاقه بسیاری از خانواده ها و جوانان است. طبیعتاً ظرفیت دانشگاه ها و نیز کشور کمتر از تقاضای داوطلبان است . بنابر این بسیاری موقعیت تحصیل دراین رشته ها را متناسب با سطح آمادگی علمی خود ، توانایی در زبان خارجه و توان مالی در خارج از ایران جستجو می کنند.

نظام آموزشی در کشورهای شوروی سابق با نظام جاری در کشورمان متفاوت است ، لذا وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، دانشگاه های انگشت شماری را در بلاروس بصورت مشروط مورد پذیرش قرار می دهد . بنابر این تأیید مدارک کسب شده در رشته های پزشکی از بلاروس ، همچنین انتقال حین تحصیل به داخل ایران همواره سختی ها و مشکلات و گاه ناکامی های خاص خود را دارد .

آیا سفارت جمهوری اسلامی ایران در مینسک خدماتی را برای حل مشکل این دسته از دانشجویان ارائه می دهد ؟

البته ، بنده به عنوان نماینده کشورمان در بلاروس شخصاً ، رایزنی علمی مستقر در کنار بخش کنسولی سفارت ، همه مراجعات و مشکلات دانشجویان را با حساسیت و توجه ویژه ای دنبال کرده ، راه حلهای احتمالی را جستجو می کنیم اما طبیعی است که بسیاری از مشکلات را که ریشه آنها در بی اطلاعی داوطلبان ، کم توجهی آنها به مقررات آموزشی ایران و بلاروس ، عدم مطالعه شرایط قبل از عزیمت یا نداشتن آمادگی تحصیلی و علمی است را ما نمی توانیم حل یا رفع کنیم .

شما تحصیل در چه رشته هایی را در بلاروس برای داوطلبان ایرانی توصیه می کنید ؟

مسلماً با در نظر گرفتن سطح ممتاز علمی و دانشگاهی کشورمان در منطقه و جهان اولویت و توصیه اول من تحصیل در داخل است . برای مقطع دکترا در برخی رشته ها به ویژه زبان و ادبیات روسی و تعدادی از رشته های علوم پایه و مهندسی در صورتی که دانشجو علاقه و آمادگی فراگیری زبان روسی را داشته باشد بلاروس می تواند محل قابل بررسی باشد . البته دوره هایی به زبان انگلیسی نیز در مقطع دکترا دایر هستند .

در پایان به عنوان فردی که آشنایی کامل با شرایط و مسائل دانشجویی در بلاروس دارد ، آیا یادآوری یا مطلب خاصی برای علاقمندان تحصیل در بلاروس دارید ؟

بله ، توصیه اکید من به خانواده ها و جوانان عزیز علاقمند به تحصیل رشته های پزشکی در بلاروس آن است که در کنار تبلیغات و اطلاعات دریافتی از منابع متفرقه و شرکت های اعزام دانشجو، حتماً وضعیت ارزشیابی و انتقال مدارک تحصیلی را با مراجعه به سایت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در بخش مرکز خدمات آموزشی مطالعه کنند و توجه داشته باشند که ظرفیت دانشگاه دولتی پزشکی بلاروس به عنوان تنها دانشگاه مورد قبول مشروط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشورمان برای پذیرش دانشجوی خارجی محدود است و در صورت ورود تعداد زیادی داوطلب برای دوره آمادگی و زبان ، بی تردید بخش قابل توجهی در پایان سال اول از آزمون ورودی نمی توانند عبور کنند و ناگزیر از بازگشت به کشور یا تکرار دوره پیش دانشگاهی خواهند بود که هزینه های اضافی را به خانواده ها تحمیل می کند . متأسفانه عده ای سودجو در قالب افراد مطلع و یا شرکتها و مؤسسات اعزام دانشجو نیز از همین بی اطلاعی علاقمندان به تحصیل سوء استفاده کرده و با ارائه اطلاعات غلط و دادن وعده و وعید بی اساس و با شگردهای مختلف مبالغ هنگفتی را از خانواده ها اخذ می کنند که در نهایت بدون هیچگونه مسئولیتی و پاسخگو بودن دانشجویان را به حال خود رها می نمایند که در حال حاضر درخواست کمک این نوع مراجعین ، یکی از عمده معضلات بخش کنسولی و رایزن علمی سفارت است . به همین دلیل تقاضا داریم علاقمندان به تحصیل در بلاروس بویژه خانواده های آنها با توجه و حساسیت بیشتری به موضوع نگاه کرده و حتما قبل از هرگونه اقدامی با بخش کنسولی و رایزن علمی سفارت هماهنگی نمایند تا انشاءالله بتوانند راه درست و صحیحی را انتخاب نمایند.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top