چاپ خبر
معاون آموزشی وزارت بهداشت:

تغییر نحوه ارزیابی دانشگاه های خارجی/ حذف شرط سنی از دستیاری

پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (پیام نورنا) : معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: به زودی روش جدیدی را برای ارزیابی دانشگاه‌های دنیا در رشته‌های علوم پزشکی اعمال می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : مهر – باقر لاریجانی امروز در نشست خبری برنامه‌های آموزشی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت تغییرات آیین‌نامه ارزشیابی دانشگاه‌های خارج از کشور، افزود: از این پس دانشگاه‌های خارجی بر اساس رتبه‌بندی بین‌المللی ارزشیابی می‌شوند.

وی یادآور شد: تعداد زیادی از افراد علاقه‌مند به تحصیل در رشته پزشکی هستند و بعضا پس از عدم موفقیت در کنکورهای داخل کشور، برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند. از سویی دیگر ما برای انتقال این افراد به داخل کشور با کمبود ظرفیت مواجه هستیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر با توجه به اعمال قانون ۳۰ درصد بومی برای پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی، دانشگاه‌های داخل کشور با کمبود ظرفیت مواجه هستند، البته ما تدبیری برای این موضوع انجام دادیم تا به ظرفیت آزاد لطمه‌ای نخورد، اما افرادی که مایل به ادامه تحصیل در داخل کشور باشند، می‌توانند در ظرفیت آزاد دانشگاه‌ها به صورت شهریه‌پرداز تحصیل کنند.

وی تاکید کرد: این میزان ظرفیت محدود است و ما سعی کرده‌ایم با صحبت با دانشگاه‌ها بخشی از این ظرفیت را آزاد کنیم، اما در مقابل استعدادهای درخشان در داخل کشور هم مسئول هستیم.

لاریجانی گفت: در حال حاضر بر اساس مصوبات شورای ارزشیابی در سالهای گذشته دانش‌آموختگان خارج از کشور در آزمون‌های ملی شرکت می‌کنند و نمرات آنها نیز بر روی نمودار رفته تا به آنها کمکی کرده باشیم.

۱۲ محور تحول آموزش پزشکی به دانشگاهها اعلام شد

وی درباره برنامه‌های آموزشی وزارت بهداشت در گام چهارم طرح تحول سلامت، گفت: ۱۲ محور تحول آموزش پزشکی به دانشگاه‌ها اعلام شده است و از این پس دانشگاه‌ها ماموریت‌های خاص را در مناطق آمایشی خود بر اساس حیطه‌ها و نیازها انجام می‌دهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: ما در دنیا در زمینه پرورش نیروی انسانی رتبه ۱۰ را داریم اما در نوآوری جایگاه مناسبی را نداریم لذا می‌خواهیم این وضعیت را ارتقا دهیم.

لاریجانی یادآور شد: برای بهبود وضعیت نیروی انسانی در دو حیطه پرستاری و پزشک خانواده دو برنامه طراحی شده است که در بازه زمانی ۲ تا ۳ سال حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار پرستار تربیت می‌شوند و متخصص پزشک خانواده نیز در سه دانشگاه علوم پزشکی و چند دانشگاه مناطق آمایشی این سه دانشگاه تربیت خواهند شد.

برنامه آموزشی پزشک خانواده

وی با اشاره به برنامه آموزشی پزشک خانواده افزود: در این برنامه یک امتحان ویژه برگزار می کنیم. برای دوره اول فارغ التحصیلان نخبه جذب می شوند تا این افراد در دوره های بعدی استاد این رشته شوند. البته ظرفیت این تعداد بسیار محدود است و فارغ‌التحصیلان این تخصص به عنوان استاد برای تربیت سایر دوره‌ها به کار گرفته می‌شوند.

46 درصد آموزش عالی در تهران متمرکز است

لاریجانی با اشاره به آمایش سرزمین در حوزه سلامت خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی به ۱۰ منطقه آمایشی تقسیم شده‌اند و هر کدام از دانشگاه‌ها به صورت ماموریت‌گرا تمامی زمینه‌های علمی و سلامت استان خود را پیگیری می‌کنند. متاسفانه ۴۶ درصد آموزش عالی در تهران متمرکز است که بنای ما این است که با آمایش این زمینه در سطح کشور گسترش پیدا کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از نیازهای کشور در مقاطع کاردانی و کارشناسی می‌تواند در شهرهای کوچک سامان یابد و نیازهای استانی را برطرف کرده و نیروی انسانی آن منطقه برای همان جا تربیت شود.

وی از تشکیل شورای عالی اخلاق حرفه‌ای در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: این شورا دستورالعملهایی را برای دانشگاه‌ها در زمینه اخلاق سازمانی در واحدهای درمانی و همچنین حرفه‌ای‌گری در پزشکی تهیه می‌کند.

سایت بین المللی سازی پزشکی مهرماه رونمایی می شود

لاریجانی با اشاره به بین المللی سازی در پزشکی گفت: آموزش پزشکی ایران ظرفیت این را دارد که به عنوان مرکزیت آموزش پزشکی منطقه انتخاب شود. ما در کشور دارای تمام تخصص‌ها در زمینه پزشکی هستیم و از همین رو سایت بین‌المللی سازی پزشکی را در مهرماه رونمایی خواهیم کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در همین زمینه دانشگاه‌ها ماموریت‌های بین‌المللی خواهند داشت و در این ماموریت‌های بین‌المللی نیز امکان فارغ‌التحصیلی مشترک با چند دانشگاه دیده شده است.

راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی

وی درباره آموزش مجازی و توسعه آن از راه‌اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی خبر داد و گفت: این دانشگاه تمامی مراکز پراکنده آموزش مجازی را در کنار هم قرار می‌دهد و اساتید دانشگاه به صورت مجازی آموزش‌های لازم را می‌بینند.

لاریجانی در زمینه آزمون‌های مختلف در وزارت بهداشت گفت: ما قصد داریم مراکز آزمون استاندارد را به زودی راه‌اندازی کنیم و در روزهای آینده نیز نتایج آزمون‌های بورد و جامع علوم پایه و پره‌ انترنی اعلام می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره اعتبار بخشی موسسات دانشگاهی در علوم پزشکی یادآور شد: این اعتباربخشی تاکنون به صورت منسجم انجام نمی‌شده است اما در گام اول ابتدا بیمارستان‌های آموزشی اعتباربخشی می‌شوند و پس از آن مراکز آموزش عالی کل کشور در حیطه پزشکی مورد اعتباربخشی قرار می‌گیرند. همچنین ۱۰ دانشگاه کشور نیز اعتباربخشی بین‌المللی می‌شوند.

وی از گسترش زیرساخت‌های آموزش پزشکی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: به دلیل افزایش ظرفیت در مقطع کارشناسی‌ارشد، دستورالعمل‌هایی برای گسترش زیرساخت‌ها تهیه شده که به زودی به دانشگاهها ابلاغ می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره وضعیت قبولی‌ها در آزمون‌های گواهینامه و دانشنامه پزشکی، گفت: تعداد قبولی آزمون گواهینامه ۹۴ درصد است و در واقع شرکت‌کنندگان این آزمون پس از قبولی به عنوان متخصص وارد جامعه می‌شوند.

وی افزود: اما در مورد آزمون دانشنامه افرادی که قبول می‌شوند به عنوان استاد و عضو هیات علمی وارد دانشگاه می‌شوند، بنابراین ما مایلیم که از درجه آکادمیک بالایی برخوردار باشند. تصمیم‌گیری در این رابطه برعهده بوردهای تخصصی است و در مجموع همه رشته‌ها حدود ۶۰ درصد قبولی داریم.

لاریجانی از تدوین دستورالعملی برای آموزش حرفه‌ای در علوم پزشکی خبر داد و گفت: تمامی رشته‌هایی که به درجه دانشگاهی ختم شوند باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرند، اما برای آموزش‌های حرفه‌ای که منجر به مدرک نمی‌شود، دستورالعملی تهیه شده که به زودی به مراکز مجری این آموزش‌ها ابلاغ می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در مورد چالش‌های وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد، گفت: آموزش پزشکی در بخش غیردولتی نیز چارچوب‌های خود را از وزارت بهداشت دریافت می‌کند. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمایش توسعه علوم پزشکی در دانشگاه آزاد باید با توافق وزارت بهداشت صورت بگیرد.

توقف مرکز پزشکی قشم دانشگاه آزاد از سوی وزارت بهداشت

وی افزود: سال گذشته تمامی مراکز دانشگاه آزاد در حیطه پزشکی مورد ارزیابی قرار گرفت و با مذاکراتی که با این دانشگاه شده، تعداد دانشجویان پزشکی این دانشگاه هم به صورت جدی کاهش یافته است، البته مرکز قشم دانشگاه آزاد از سوی وزارت بهداشت متوقف شده است.

لاریجانی درباره تحصیل دانشجویان افغانستانی در رشته‌های علوم پزشکی در ایران، گفت: یک برنامه راهبردی برای تحصیل این دسته از دانشجویان با همکاری افغانستان تهیه شده است که بر اساس آن ۵۰۰ دانشجوی افغانی در ایران آموزش می‌بینند. ۳۰ درصد آنها به صورت بورسیه و ۷۰ درصد به صورت پرداخت شهریه هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر ۴۰۰ دانشجوی افغانی در ایران تحصیل می‌کنند که دانشگاه‌ها می‌توانند با مصوبه هیات امنا برای بخش شهریه آنها تسهیلاتی فراهم کنند البته دانشجویان افغانستانی که متولد ایران هستند، در برنامه راهبردی مورد توجه قرار دارند.

توقف شرط سنی برای ورود به دستیاری

وی درباره مصوبه ایجاد شرط سنی برای رشته‌های دستیاری از توقف اجرای این مصوبه خبر داد و گفت: شورای آموزش پزشکی و تخصصی بالاترین مرجع تصمیم‌گیری برای رشته‌های دستیاری است. در این شورا یک مصوبه مبنی بر ایجاد شرط سنی برای ورود به دوره دستیاری تصویب شده است که مذاکراتی برای توقف اجرای آن انجام داده‌ایم.

لاریجانی یادآور شد: با نظر دفتر حقوقی و مذاکراتی که با وزیر بهداشت داشته‌ایم و با توجه به اینکه بسیاری از داوطلبان خود را برای آزمون‌های دو سال آینده آماده کرده‌اند، قرار شد این مصوبه دوباره در شورای آموزش پزشکی مورد بررسی قرار گیرد و حداقل تا اطلاع ثانوی پس از تصمیم نهایی شورا اجرایی نخواهد شد.

معاون وزیر بهداشت درباره فعالیت مشترک دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی یادآور شد: همکاری این دو دسته از دانشگاه‌ها در گذشته چندان موفقیت‌آمیز نبوده، اما در زمینه آمایش به دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم که با صنایع و دانشگاه‌های وزارت علوم در منطقه خودشان همکاری داشته باشند. در حال حاضر ۳۰ درصد تولیدات علمی کشور در پزشکی است، اما منابع انسانی ما ۱۲ درصد از کل مجموعه تولیدکنندگان علمی است.

واگذاری رشته مهندسی بیمارستان به وزارت علوم

وی درباره رشته‌های مشترک با وزارت علوم، اظهار داشت: شورای مشترک با وزارت علوم در این باره تشکیل شده و ما در گام اول رشته مهندسی بیمارستان را به وزارت علوم واگذار کردیم اما هنوز در مورد رشته روانشناسی بالینی جلسات مشترک ادامه دارد و تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

لاریجانی از تدوین برنامه استراتژیک کاری برای تامین نیروی انسانی دو کشور تاجیکستان و افغانستان خبر داد و گفت: طبق توافقی که با این دو کشور داشته‌ایم در زمینه تبادل استاد و دانشجو و تربیت ۵۰۰ دانشجو از هر کدام از این دو کشور، توافق کرده‌ایم که البته پیشنهاد ایجاد شعب دانشگاهی در این کشورها نیز به آنها ارائه شده است.

معاون وزیر بهداشت درباره قرارداد همکاری با دانشگاه‌های دنیا از سفر وزیر علوم ایتالیا به ایران خبر داد و گفت: طراحی رشته‌های مشترک و همکاری دانشگاهی با کشورهای مختلف در برنامه‌های وزارت بهداشت قرار دارد و قراردادهای همکاری که پیش از این طولانی بودند را نیز مورد بازنگری قرار می‌دهیم.

وی از تدوین برنامه‌ای برای محاسبه نیروی انسانی مورد نیاز کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر میزان نیروی انسانی موردنیاز همانند سایر کشورهاست اما باید محاسباتی در این زمینه داشته باشیم. یک تیم در حال کار بر روی این موضوع است.

لاریجانی درباره بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه آزاد گفت: وزارت بهداشت بیمارستان‌های زیادی دارد که نیمه‌تمام مانده‌اند و برای اتمام آنها منابع زیادی وجود ندارد. ما به دانشگاه آزاد پیشنهاد کرده‌ایم که می‌تواند برخی از آنها را تکمیل کند. در مورد تعرفه ارائه خدمات نیز در حال طراحی مدلی هستیم که با تعرفه‌ای میان آزاد و دولتی اداره شوند.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top