چاپ خبر

حفظ حقوق شهروندی به روایت معاون دانشگاه آزاد اسلامی

سایت پیام نورنا : معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حفاظت و صیانت از حقوق شهروندی از الزامات نظام مردم سالار دینی است.

به گزارش سایت پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – حجت الاسلام دکتر طه هاشمی در اولین همایش ملی حقوق شهروندی و فقه مدنی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه برگزار شد، افزود: البته مفاهیمی که در درون این واژه گنجانده شده، سیر تاریخی مختلفی داشته است.

وی با بیان اینکه عقلانیتی که در حکومت اسلامی حاکم است با عقلانیت سایر حکومت‌ها متفاوت است، اظهار کرد: در سایر نظام‌ها عقلانیت لیبرالیستی حکومت دارد، در حالی که در نظام اسلامی عقلانیت ظرف جمهوری اسلامی است و در کشور حاکم است. شهروندان هم حقوقی بر دولت دارند و هم مکلف بر ادای برخی حقوق هستند.

به گفته وی، از منظر فقه مدنی هم اسلام به عنوان دین خاتم بر خلاف مکاتب مادی و مکاتبی که خدا را حذف کرده‌اند، به گونه‌ای تبیین شده که همواره پاسخگوی نیاز بشر باشد.

وی با تاکید بر اینکه اتکای دین مبین اسلام در پاسخ به نیازهای بشری، قرآن کریم است، اظهار کرد: براساس مفاهیم ما علم 27 حرف دارد و تا زمان ظهور حضرت حجت تنها دو حرف آن مکشوف می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری چنین همایش‌های علمی در محیط‌های دانشجویی را منجر به ارائه تصویر زیبایی از دین دانست که مهم‌ترین تاثیر آن گرفتن زنگار از روی آموزه‌های دینی است.

وی با تاکید بر اینکه دین عالی‌ترین منشور حقوق بشر است، افزود: در دین به رعایت حقوق شهروندی توصیه زیادی شده است و این همایش‌ها گامی جهت معرفی بهتر دین است.

هاشمی با بیان اینکه جامعه دانشگاهی به دنبال زدودن زنگار از تعالیم اسلامی است، اظهار کرد: تعالیم اسلامی است که جامعه را اداره می‌کند و سبک زندگی کارآمد را به مردم نشان می‌دهد.

هاشمی با اشاره به تحرکات جریانات تکفیری و داعش در معرفی نادرست دین مبین اسلام، تاکید کرد: امروزه باید با ترسیم تصویری زیبا از دین اسلام به عنوان برترین ادیان، سبک زندگی معنوی و مدرن که نیاز بشریت امروزی است را معرفی کرد. دانشگاه آزاد اسلامی از مهرماه سال 1392 با مدیریت جدید ضمن برگزاری همایش‌های متعدد دانشگاهی به تبیین مولفه‌های بزرگ زندگی پرداخته است.

به گفته وی بالغ بر 20 همایش با الهام از زندگی اهل بیت (ع) در موضوعات مختلف دینی و مطابق با نیاز جامعه برگزار شده تا بتوان مردم را به اجتهاد اجتماعی رساند.

مجید گندمکار، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه نیز با اشاره به لزوم نهادینه کردن رعایت حقوق شهروندی و استحکام بخشیدن به زوایا و اضلاع این موضوع افزود: از آنجا که تدوین و مراحل قانونی شدن آن در حال طی شدن است و با نظر به تاکید دین مبین اسلام و تبلور آن در سیره نبوی و علوی بر رعایت حداکثری حقوق شهروندی و شفافیت قانون اساسی، لذا اهتمام به تحقق حقوق شهروندی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه بالندگی نظام در پرتو اعتماد عمومی به تحقق حقوق شهروندان است، اظهار کرد: از این رو دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه اقدام به برگزاری اولین همایش ملی حقوق شهروندی و فقه مدنی کرد. امیدواریم این همایش و کنفرانس علمی زمینه ساز همایش‌ها و تحقیقات بیشتری در آینده بوده و هر چه بیشتر بستر رعایت حقوق شهروندی و اهتمام به جوانب آن که قطعا رفاه و امنیت و توسعه پایدار در گرو آن است، محقق شود.

وی با بیان اینکه رشته حقوق در واحد ساوه سه سال قدمت دارد و طی دو سال اخیر نیز در حوزه تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرد، افزود: با تلاش‌هایی که صورت گرفته، رشته حقوق تبدیل به یک برند مناسب و پرافتخار شده است.

اعظم یوسفی، مسئول برگزاری این همایش نیز گفت: مبانی حقوق شهروندی 1400 سال پیش از سوی دین مبین اسلام مطرح شده و اینکار در زمانی انجام شده است که هیچ کس به چنین حقی واقف نبود.

یوسفی با بیان اینکه در قرآن کریم بالغ بر 800 بار از واژه آرامش و امنیت سخن به میان آمده است، اظهار کرد: گفتمان حاکم آموزه‌های دینی در این حوزه ما را بر آن داشت تا اقدام به برگزاری چنین همایش ملی کنیم.

وی پرداختن قانون اساسی در اصول 19، 15 و 47 بر مبانی حقوق شهروندی را از دیگر موضوعات قابل تاملی دانست که نیازمند توجه همگانی است و افزود: حقوق شهروندی همگانی است و تمام امور اجتماعی و روزمرگی انسان را در برمی‌گیرد.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد ساوه در ادامه با اشاره به فراخوان این همایش ملی اظهار کرد: پس از ارسال فراخوان حدود 80 درصد مقالات از سوی دانشجویان و اساتید مرتبط با رشته حقوق و مابقی از بین جامعه دانشگاهی غیرمرتبط با حقوق به دبیرخانه ارسال شد که نشان از فراگیر بودن حقوق شهروندی به لحاظ ارسال مقالات از سوی اساتید و دانشجویان غیر مرتبط با رشته حقوق داشت.

حقوق شهروندی مصداق بارز حق الناس است

حجت‌الاسلام علی عسگری، معاون پارلمانی و امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: حقوق شهروندی از مصادیق بارز حق الناس است.

عسگری در اولین همایش ملی حقوق شهروندی و فقه مدنی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه برگزار شد، افزود: حقوق شهروندی به قدری از اهمیت خاصی برخوردار است که در آموزه های اسلامی حق الناس مقدم بر حق‌الله عنوان شده است.

وی احقاق حقوق شهروندی را از مبانی اسلام برشمرد و با بیان اینکه نبی مکرم اسلام(ص) موسس جامعه مدنی و حقوق شهروندی است، افزود: قبل از پیامبر(ص) اعراب جاهلیت در قالب جمعیت‌های خاص به صورت چادرنشینی زندگی می‌کردند تا اینکه آن بزرگوار با تبیین ارزش‌های اسلام حقوق شهروندی و جامعه مدنی را بنا نهاد.

وی تاثیر نظام ارزشی را از جمله الزامات در حقوق شهروندی دانست و افزود: حق الناس در حقوق شهروندی از اهمیت خاصی برخوردار است و این حق الناس می تواند در هر حوزه اعم از سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد.

معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی، انسان را موجودی اجتماعی توصیف کرد که ناچار از کنش‌ها و واکنش های متفاوتی است و هیچ کس او را انتخابگر آزاد نمی داند و آزادی تکوینی و طبیعی که به آرامش جامعه خللی وارد نکند، حق بشر است.

وی با تاکید بر اینکه آرامشی که به دنبال تهدید و تضعیف باشد با حقوق شهروندی منافات دارد، افزود: در رابطه بین نظام و مردم این طور تبیین شده است که مردم حق دخالت در سرنوشت خویش را دارند، از این رو پرداختن به حقوقی که حق مسلم مردم است، ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه و دانشگاه در حوزه تبیین حقوق کم کاری شده است، تصریح کرد: باید اذعان کرد که در سال های اخیر حقوق شهروندی رشد فزاینده‌ای داشته و مطالبات بشری افزون شده است، اما مطابق با مطالبات شهروندی در حوزه حقوق فعالیت علمی و پژوهشی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به مبانی فقهی حقوق شهروندی تصریح کرد: حفظ کرامت ذاتی شهروندان، اصل مسئولیت پذیری، ظلم ستیزی، حاکمیت اراده و عدالت خواهی از مبانی فقهی حقوق شهروندی و مورد تاکید است.

به گفته وی، حقوق شهروندی به سبب نقش ارزشمندی که در برقراری آرامش و ارتقای امنیت جامعه دارد، همواره مورد توجه اندیشمندان و حقوقدانان قرار گرفته است و وقتی تحقق می یابد که همه افراد جامعه از کلیه حقوق اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مدنی برخوردار باشند.

امام جمعه ساوه نیز گفت: همه پیامبران برای احقاق حق و ایجاد عدالت برگزیده شدند و حرف همه ادیان الهی نیز در احقاق حق و عدالت محوری مشترک است.

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی افزود: در حقوق شهروندی فقط حقوق شهروندان مطرح نیست بلکه تکالیف شهروندی مهمتر از حقوق شهروندی است.

وی تصریح کرد: نمی توان گفت که شهروندان فقط از حقوقی خاص برخوردارند بلکه باید اذعان کرد که علاوه بر برخورداری از حقوق، از یک سری تکالیف و مسئولیت ها نیز برخوردارند.

به گفته وی مسئولیت و تکلیف یک شهروند حمایت و دفاع از قانون اساسی است و اینکه نسبت به مسائل پیرامون جامعه خود مطلع و آگاه باشد.

وی با تاکید بر اینکه دین مبین اسلام حقوق شهروندی را مقدم بر تکالیف دانسته است، افزود: برگزاری چنین همایش های علمی منجر به تقویت حس مسئولیت پذیری انسان نسبت به تکالیف خود خواهد شد.

امام جمعه ساوه خواستار تداوم جریانات علمی با محوریت حقوق شهروندی شد و افزود: رشته حقوق از جمله رشته هایی است که گسترده بوده و در خصوص حقوق شهروندی نیز چه در آموزه های دینی و چه در قانون بدان تاکید شده است.

دبیر علمی همایش نیز با بیان اینکه قانون اساسی برگرفته از فقه سیاست است، افزود: در فصل سوم قانون اساسی به خوبی به حقوق شهروندی پرداخته شده است.

حجت الاسلام محمود قیوم زاده افزود: در حوزه حقوق شهروندی به لحاظ جامعیت قانون هیچ مشکلی وجود ندارد، بلکه نحوه اجرا محل اشکال است. از این رو پرداختن به حقوق شهروندی در فضاهای دانشگاهی می تواند به اجرای صحیح آن کمک کند.

به گفته وی، بر این اساس دانشگاه آزاد اسلامی زمینه ساز چنین حرکتی شد تا حقوق شهروندی را به عنوان یک اصل مورد تاکید اسلام و قانون اساسی، مورد تحقیق و پژوهش قرار دهد.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top