چاپ خبر
معاون وزارت بهداشت عنوان کرد؛

ایجاد گفتمان بین رشته ای لازمه تحول در آموزش علوم پزشکی

سایت پیام نورنا : معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم توسعه علوم بین رشته ای و ایجاد زیرساخت های آن به منظور تحول در علوم پزشکی تاکید کرد.

به گزارش سایت پیام نورنا (PNUNA.COM) : مهر – دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در همایش «انسان، جامعه و سلامت» روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در دانشگاه قم، توسعه علوم بین رشته ای را از محورهای مهم برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و یکی از برنامه های معاونت آموزشی وزارت بهداشت ذکر کرد.

لاریجانی توسعه آموزش را از مولفه های توسعه منابع انسانی و دستیابی به توسعه یافتگی در کشورها ذکر کرد و گفت: باتوجه به اهمیت آموزش بسیاری از کشورهای توسعه یافته، بیشترین سرمایه گذاری را برای این امر در نظر می گیرند.

وی با اشاره به اهمیت توسعه آموزش عالی در جوامع مختلف، افزود:  نتایج مطالعات نشان می دهد که توسعه آموزش عالی در برخی کشورها، عامل ارتقای شاخصهای توسعه یافتگی در آنها بوده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت توسعه رشته های میان رشته ای را  از مهمترین راهبردهای  توسعه آموزش عالی برشمرد و اظهار داشت: از جمله رسالت های مهم حوزه آموزش را پاسخگویی به نیازهای جامعه است و رشته مقاطع موجود قابلیت پاسخگویی لازم را ندارد و ضروری است تا با از میان برداشتن مرزهای دانش، زمینه لازم برای گسترش دامنه های دانش در حیطه های میان رشته ای فراهم شود.

دکتر لاریجانی به تجربیات کشورهای توسعه یافته در زمینه گسترش علوم بین رشته ای اشاره کرد و گفت: بسیاری از دانشگاههای جهان دانشکده‌های میان رشته‌ای راه‌اندازی کرده‌اند، در حالی که در ایران در این زمینه دانشکده فعال راه‌اندازی نشده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: موضوع اصلی در رشته های علوم پزشکی انسان است و بی شک نمی توان با نگاه تک بعدی در این حوزه گام برداشت. مسائل علوم پزشکی با علوم انسانی و جامعه شناسی عجین است و در این حیطه باید با رویکردی جامع و توجه ویژه به انسان شناسی و معرفت نفس حرکت کرد.

وی بر لزوم توجه به حیطه های میان رشته ای برای توسعه آموزش عالی در حیطه سلامت تاکید کرد و بیان داشت: حوزه آموزش وزارت بهداشت، در دوره جدید مدیریت به مقوله توسعه میان رشته ای ها، با جدیت پرداخته و یکی از ۱۲ سیاست کلی برنامه جامع آموزش عالی سلامت در دولت تدبیر و امید به این امر مهم اختصاص یافته است.

لاریجانی با اشاره به لزوم وجود نقشه راهی روشن برای توسعه آموزش علوم پزشکی کشور گفت: در راستای اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی که مبنای کار آموزش علوم پزشکی کشور در این دوره است، ۴۷ مأموریت ویژه به دانشگاهها و مناطق آمایشی مختلف واسپاری شده که از این تعداد بیش از ۳۰ مأموریت، مرتبط با حیطه های میان رشته ای است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از دو مطالعه آینده نگاری شناسایی و توسعه رشته مقاطع جدید در وزارت بهداشت سخن گفت و اظهار داشت: در این دو مطالعه حدود ۳۵۰ رشته مقطع جدید شناسایی شده که بیش از ۸۰ درصد آنها رویکردی میان رشته ای دارند.

وی از تاثیر و تاثر مسائل اجتماعی و سلامت گفت و افزود: شیوه زندگی و مسائل مبتلا به جوامع نیز به سمتی پیش می روند که به نظر می رسد مسیر توسعه علوم پزشکی در آینده، مسیر میان رشته ای است و حرکت هایی که در این حوزه صورت گرفته از جمله طب اورژانس و پزشکی خانواده نشان دهنده توجه ویژه به مسائل اجتماعی در سلامت است.

لاریجانی از مهمترین حیطه ها در علوم میان رشته ای را سلامت و علوم انسانی ذکر کرد و اظهار داشت: برخی مسائل نظام سلامت فراتر از حیطه علوم پزشکی است و به منظور توانمندسازی سرمایه انسانی این حوزه ضروری است به مباحث علوم انسانی و ترجمان آن در ارائه خدمات توجه ویژه شود.

وی گفت: باوجود اهمیت توسعه رشته های میان رشته ای باید توجه شود که این توسعه برمبنای مطالعات علمی و مبتنی بر شواهد صورت پذیرد. به عبارت دیگر نباید اجازه داد تا هر مسأله و مفهومی به نام میان رشته ای، وارد دایره دانش شود و این مقوله از مجرای جهاد علمی و توجه به اصول اساسی پژوهش و تحقیق امکان پذیر است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: توجه به انسان با ابعاد مختلف و جامعه مسائل مهمی است که باید با وسعت نظر در حوزه علوم پزشکی به آن توجه نمود و نگاه بین رشته ای در این امر نقش مهمی دارد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از رشته های موجود مانند بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و اخلاق پزشکی و فلسفه پزشکی نگاه بین رشته ای نهفته است گفت: باید با نگاهی عمیق تر گسترش این رشته ها را تضمین کنیم.

لاریجانی بر لزوم رویکرد جامع و در عین حال توجه به رشته های تخصصی و فوق تخصصی در علوم پزشکی تاکید و تصریح کرد: باید با تلفیقی از رویکرد جامع و رویکرد بین رشته ای دیدی وسیع تر در حوزه علوم پزشکی ایجاد شود و این موضوع همزمان با گسترش تخصص های مختلف در این حیطه پیش رود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، آمادگی دارد در راستای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از توسعه حیطه های میان رشته ای با رعایت اصول علمی حمایت کند.

وی تسهیل در بررسی و تصویب برنامه های درسی مرتبط، جذب و به کارگیری اعضای هیات علمی متخصص، صدور مجوز راه اندازی دانشکده و مرکز تحقیقاتی مرتبط و تأمین منابع علمی را از جمله این حمایت ها برشمرد و ابراز امیدواری کرد از طریق همکاری مشترک جوامع دانشگاهی در رشته های مختلف شاهد توسعه علوم بین رشته ای با رویکرد ویژه به انسان و کرامت انسانی در نظام سلامت باشیم.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top