چاپ خبر
رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی کشور:

مراکز علمی کاربردی تهدید کاهش دانشجو را به فرصت تبدیل کنند/ 50 هزار دکترای PHD در کشور بیکارند

پیام نورنا : رئیس دانشگاه جامع علمی‌-کاربردی گفت: دانشگاه‌های علمی-کاربردی با کیفی‌سازی آموزش، تهدید کاهش دانشجو را به فرصت تبدیل کنند.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر محمد حسین امید در آئین افتتاح دانشگاه جامع‌علمی-کاربردی واحد خراسان‌‎ شمالی با بیان اینکه امروز به ازای هر متقاضی ورود به دانشگاه، سه صندلی خالی وجود دارد، اظهار کرد: امسال از ظرفیت یک میلیون و 800 هزار نفری دانشگاهها فقط حدود 550 الی 600 هزار دانشجو جذب شد و دانشگاه‌های علمی کاربردی، آزاد و پیام نور با افت شدید کاهش دانشجو مواجه شده‌اند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی کشور، این روزها حال خوبی ندارند، ادامه داد: اگر جمعیت متقاضی ثبت‌نام شده در میان مراکز علمی-کاربردی تقسیم شود سهم هر دانشگاه، 80 دانشجو می‌شود که این تعداد بسیار کم است.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری کاهش دانشجو را تهدیدی برای مراکز علمی-کاربردی عنوان کرد و یادآور شد: این کاهش دانشجو از سال گذشته آغاز شده و طبق بررسی کارشناسان تا پایان برنامه هفتم توسعه ادامه خواهد داشت.

دکتر امید تربیت نیروی انسانی برای بازار کار را تنها راهکار تبدیل این تهدید به فرصت عنوان کرد و گفت: امروز خانواده‌ها از نظر مدارک تحصیلی اشباع شده‌اند و جوانان ترجیح می‌دهند به دنبال اشتغال باشند تا آینده‌شان تامین باشد.

وی اضافه کرد: باید دانشجوی شغل محور تربیت کرد و در این دوره 10 ساله کاهش متقاضی تحصیل، دانشگاه علمی-کاربردی باید با پیشرفت، ارتقای کار و تضمین کیفیت، به بازار کار ورود یابد و رشته‌هایی بیاورد که نیاز بازار کار است.

50 هزار دکترای PHD در کشور بیکارند

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: امروز 50 هزار دکترای phd در کشور بیکارند و 30 هزار فارغ التحصیل سال آینده به این جمعیت اضافه می‌شود در حالیکه جذب پارک‌های علم و فناوری کمتر از چهار هزار نفر در یکسال است.

امید از تشکیل شورای مرکزی در وزارت علوم با حضور هشت وزارتخانه از جمله وزارت صنعت و معدن، آموزش و پرورش، جهادکشاورزی، بهداشت و درمان و غیره خبر داد و افزود: حضور نمایندگان این وزارتخانه‌ها در وزارت علوم سبب شناخت آن‌ها از اهمیت رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های علمی-کاربردی و پذیرش مدرک این دانشگاه جهت استخدام فارغ التحصیلان می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون قوه قضائیه و دو دستگاه اجرایی دیگر فارغ التحصیلان با مدرک دانشگاه علمی-کاربردی را استخدام می‌کنند.

وی یکی از دلایل این معضل را معطوف شدن توجه دانشگاه‌های علمی‌-کاربردی در سال‌های گذشته به پذیرش تعداد بیشتر دانشجو، ذکر کرد و یادآور شد: در سال‌های گذشته معضل توجه به کمیت دامن‌گیر دانشگاه‌های علمی-کاربردی شد و در برخی مراکز از کیفیت آموزش غفلت شد که این امر اعتبار مدرک این دانشگاه را زیر سوال برد.

امید ادامه داد: البته امروز کیفی‌سازی آموزش در دستور کار قرار گرفته و دانشگاه‌ها باید به فکر ارائه ایده‌های نو و سنخیت رشته‌های دانشگاه علمی-کاربردی با بازار کار باشند.

وی اضافه کرد: امروز 15 هزار شغل در سراسر دنیا شناسایی شده که فقط سه هزار شغل از این تعداد در ایران وجود دارد و باید 12 هزار شغل باقی مانده شناسایی و در دانشگاه‌ها تعریف شوند تا فرصت شغل‌های جدید و کارآفرینی در کشور ایجاد شود.

وی در ادامه سخنان خود وضعیت دانشگاه‌های علمی-کاربردی خراسان‌شمالی را نسبت به سایر مراکز کشور بهتر توصیف کرد و گفت: با این وجود این استان از نظر آموزش عالی محروم‌ترین استان کشور بوده و نیازمند مساعدت و توجه خاص است.

امید با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی-کاربردی این استان و مراکز آموزش عالی خراسان‌ شمالی جزو اولویت‌های کاری وزارت علوم است، تصریح کرد: اگر دانشگاهیان تلاش کرده و این اطمینان را بدهند که آموزش‌ها طبق استاندارد و با کیفیت ارائه می‌شود، این وزارتخانه متعهد می‌شود تا در ارائه کد رشته‌های جدید در کمترین زمان، افزایش شعب مراکز علمی-کاربردی و صدور مجوز و غیره همکاری لازم را داشته باشد.

رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی کشور با بیان اینکه تلاش بر این شد تا نخستین خوابگاه توسط خیران در دانشگاه دولتی بجنورد ساخته شود، افزود: با توجه به پتانسیل استان و اجحاف در حق خراسان‌شمالی طی سال‌های گذشته، موافقت با طرح‌ها، تخصیص اعتبارات و ارائه کد رشته‌ها بدون محدودیت در اولویت کاری وزارتخانه قرار دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی کشور در ادامه سخنان خود از تخصیص اعتبارات تکمیلی تا دو ماه آینده به دانشگاه جامع علمی-کاربردی جهت محوطه‌سازی و تکمیل پروژه خبر داد و یادآور شد: طی دو ماه آینده سفری به این استان خواهم داشت و موارد مطرح شده و مشکلات موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های خراسان‌شمالی را بررسی مجدد و پیگیری می‌کنم.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌-کاربردی خراسان‌شمالی نیز در این آئین اظهار کرد: واحد استانی دانشگاه علمی-کاربردی از سال 86 با جذب 379 دانشجو فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون با پنج هزار دانشجو در 108 کد رشته، 14 درصد از جمعیت دانشجویی خراسان‌شمالی را به خود اختصاص داده است.

دکتر امین جودت اضافه کرد: از مطالبات جدی دانشگاه‌های علمی-کاربردی این استان، ورود به رشته‌های شغل محور است و باید رشته‌های تحصیلی مطابق با نیاز استان دایر شوند.

وی در خصوص مشخصات فیزیکی دانشگاه جامع علمی-کاربردی نیز یادآور شد: این مرکز در زمینی به مساحت سه هزار و 400 متر مربع با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال در کمتر از دو سال احداث شد و به بهره‌برداری رسید.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top