چاپ خبر

120 دانشجوی ایرانی، چشم انتظار دیپلماسی ظریف در هند

پیام نورنا : دانشجویان ایرانی رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه‌های هند که با رای دیوان عالی هند به دلیل عدم شرکت در آزمون «نیت» neet، از ادامه تحصیل در این کشور منع شده اند، هم اکنون چشم انتظار دیپلماسی دولت تدبیر و امید برای حل این مشکل هستند.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – حدود 120 نفر از دانشجویان کشورمان که برای ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی از طریق موسسات مجاز مورد تایید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و پس از طی مراحل قانونی در دانشگاه های کشور هند در سال تحصیلی 2017-2016 ثبت نام نموده بودند، با رای دیوان عدالت دانشگاهی هند به دلیل عدم شرکت در آزمون «نیت» neet از ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور محروم شده اند.

یکی از این دانشجویان، اظهار داشت: در سال 94  از طریق موسسات مجاز مورد تایید وزارتخانه های علوم و بهداشت، اقدامات لازم برای حضور در دانشگاه های هند را در رشته دندانپزشکی انجام داده و پذیرش دانشگاه “ام جی ار” در ایالت چنای را که مورد تایید وزارت بهداشت در سال 2016 بود، اخذ کردیم.

وی ادامه داد: در اردییهشت ماه سال 95، که زمان برگزاری امتحان «نیت» در کشور هند بود، از سوی رایزن علمی ایران در هند به ما اعلام شد که این امتحان تنها مختص دانشجویان هندی می باشد و دانشجویان ایرانی نباید در این امتحان شرکت کنند و ما نیز در پی این اعلام، در این امتحان شرکت نکرده و در مهرماه سال جاری با پرداخت هزینه های سنگین به کشور هند عزیمت کرده و مشغول به تحصیل شدیم.

این دانشجوی ایرانی ادامه داد: پس از حضور در کلاسات، در آبانماه از طر ف دانشگاه به ایرانی ها اعلام گردید که  به دلیل رای دیوان عدالت دانشگاهی هند، به دلیل عدم حضور در امتحان نیت، مجوز ادامه تحصیل در دانشگاه های هند را نداریم در حالی که رایزن علمی ایران در هند به ما اعلام کرده بود، که نباید در این امتحان شرکت می کردیم و هم اکنون در بلا تکلیفی محض قرار داریم و معتقدیم با سرنوشت ما بازی شده است.

وی ادامه داد: جمعیت 120 نفره دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی هم اکنون در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برند، این در حالیست که مبلغ قابل توجهی به کالج ها پرداخت شده و پذیرش‌ها ماهها پیش صادر شده اند و تمامی کالج ها کلاس‌های درس را آغاز کرده اند و دکتر خلیلی رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره هند، نیز ماه ها پیش NOC تمامی دانشجویان را صادر نموده اند و ما دانشجویان پرونده خود را در سایت رایزنی علمی تشکیل دادیم.

وی افزود: حال ما دانشجویان یک سال از عمر خود را بیهوده در این کشور گذرانده ایم و مبلغ هنگفتی از دارایی های خانواده هایمان خارج شده است به این امید که جوانان در رشته های پزشکی و دندانپزشکی تحصیل کنند و بتوانند به وطن خود بازگردند و خدمت کنند.

در این رابطه دکتر “محمدرضا خلیلی ” رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره هند، در خصوص اخراج دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی ایرانی در هند و آخرین وضعیت این دانشجویان گفت: کنسولی ایران در حال پیگیری رفع مشکل این دانشجویان می باشد، اما تا کنون هیچ نتیجه ای از مذاکرات اخذ نشده است.

وی با تاکید براینکه، دولت هند تا کنون به مذاکرات ما جوابی نداده است، اظهار کرد: سه ماه قبل به دانشجویان اعلام نمودیم که وضعیت آنها اینگونه شده است و دیوان عدالت دانشگاهی هند رای مبنی بر اخراج آنها را صادر نموده است.

رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره هند با اشاره به مشکلات قانون پذیرش دانشجویان خارجی در هند گفت: بر این اساس در سال جاری هیچ دانشجوی خارجی در دانشگاه های خود ثبت نام نکرده است.  تا کنون مذاکرات ما در سطح دولتی بوده است، به گونه‌ای که از اردیبهشت ماه با تمام مقامات هندی نامه نگاری انجام شده اما تا حال جوابی در این باره دریافت ننموده ایم.

“شهباز حسن پور” نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره می گوید: به عنوان نماینده مردم پیگیر این موضوع می باشم و به رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات و رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، همچنین با وزارت خارجه و وزارت بهداشت مکاتباتی برای رفع این مشکل نموده ام.

وی به پیگیری های خود از وزارت خارجه اشاره و عنوان کرد: وزارت خارجه به سفیر ایران در هند ماموریت داده است که این موضوع را بطور جد پیگیری نماید و اگر مشکلی در روند مذاکرات بوجود آید، مقرر گردیده که هیئتی از وزارت خارجه به همراه نماینده ای از مجلس شورای اسلامی به هند سفر کرده و موضوع را بررسی و حل و فصل نمایند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این موضوع توسط معاون پارلمانی وزیر خارجه در حال پیگیری می باشد.

“حسن قشقاوی” معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه در این رابطه می‌گوید: در حال پیگیری موضوع هستیم تا بتوانیم این مشکل را حل و فصل کنیم.در این راستا ماموریت پیگیری این مشکل را به دکتر نوریان -سر کنسول وزارت خارجه-  و سفیر ایران در هند دکتر انصاری سپرده‌ایم و آنها به صورت لحظه ای این موضوع را پیگیری می کنند.

معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه ادامه داد: همچنین دکتر ظریف که اخیرا در هند حضور داشتند نیز این مشکل را با نخست وزیر هند مطرح کردند، اما تا کنون به نتیجه ای دست نیافته ایم.

دکتر “محمدمهدی زاهدی” رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز، در خصوص ماده 12 از فصل پنجم آیین نامه نقل و انتقالات ایرانی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور به دانشگاه ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات درمانی داخل کشور می گوید: ادامه تحصیل براساس این قانون مختص دانشجویان سیاسی می باشد و این قانون شامل دانشجویان علوم پزشکی نمی شود.

وی افزود: مشکل این دانشجویان بر اساس اظهاراتشان براثر سهل انگاری رایزن علمی ایران در هند اتفاق افتاده است، بطوریکه ایشان به این دانشجویان اعلام نموده که نیاز به شرکت در امتحان «نیت» نمی‌باشد و در پی عدم شرکت دانشجویان ایرانی در این امتحان، دیوان عدالت دانشگاهی هند رای بر اخراج این دانشجویان داده است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری های مربوط به مشکل این دانشجویان اخراجی، گفت: دکتر قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه قول داده اند که پیگیر این موضوع باشند.

وی با تاکید بر اینکه منتظر اقدامات دیپلماتیک وزارت خارجه هستیم، ادامه داد: معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه مرتبا با سفیر ایران در هند و رایزن علمی ایران در حال تبادل نظر می باشند، تا از طریق دیپلماتیک بتوانند راه حلی برای رفع این مشکل پیدا کنند.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top