چاپ خبر
معاون آموزشی وزارت علوم:

سند 2030 نشان از اقتدار ایران در تدوین برنامه های فراملی دارد

پیام نورنا : معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از 25 برابر شدن تعداد دانشجویان کشور از ابتدای انقلاب تاکنون خبرداد و گفت: امروز توجه نکردن دانشگاه‌ها به ماموریت گرایی و فاصله گرفتن مراکز آموزشی از استانداردهای آموزشی دو مقوله‌ای هستند که موجب به وجود آمدن صندلی‌های خالی در مراکز آموزش عالی شده‌اند.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – مجتبی شریعتی نیاسر امروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران در دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: امروز در بخش آموزش دانشگاهی در دنیا حرف برای گفتن داریم و افتخار می‌کنیم که در این زمینه پیشرفت خوبی داشته‌ایم و می‌توانیم بگوئیم نیاز نیست دانشجویانمان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کنند.

وی با اشاره به حضور خود در نشست معاونین منطقه 6 دانشگاهی کشور گفت: منطقه 6 دانشگاهی کشور مشتمل بر استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری است که در این نشست مشکلات بررسی و ابهام زدایی برای معاونین این دانشگاه‌ها انجام و مشکلات آنها نیز شنیده و برای رفع آن تلاش می‌شود.

در منطقه 6 دانشگاهی کشور 430 هزار دانشجو وجود دارد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: منطقه شش دانشگاهی کشور از جهت هیات علمی در جایگاه سوم و از نظر تعداد دانشجو در جایگاه پنجم کشور قرار دارد. در واقع 9 هزار عضو هیات علمی که 11 درصد هیات علمی کل کشور محسوب می‌شود و 430 هزار دانشجو که 9.8 درصد دانشجویان کل کشور است از این میزان دانشجو در منطقه شش دانشگاهی 70 درصد جمعیت دانشجویی آن متعلق به استان اصفهان، 19 درصد استان یزد و 11 درصد به استان چهارمحال و بختیاری تعلق دارد.

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه میانگین مقطع دکترای تخصصی منطقه شش از میانگین کشوری بالاتر است،  گفت: در کل کشور میانگین تحصیل در مقطع دکتری 1.96 است این در حالی است که این میزان در منطقه شش 3 درصد است و باید اعلام کرد که در این منطقه 23 درصد دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند.

96 درصد دانشجویان، رشته غیر پزشکی و 3.5 درصد پزشکی هستند

وی تاکید کرد: 76 درصد دانشجویان دانشگاه‌های این سه استان در دو حوزه علوم انسانی و فنی و مهندسی تحصیل می‌کنند که 45 درصد از آنها در دانشگاه‌های دولتی مشغول به دانش افزایی هستند. در کل کشور نیز 96 درصد دانشجویان غیر پزشکی و 3.5 درصد در پزشکی تحصیل می کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تعداد دانشجویان فعلی دانشگاه‌ها نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی، افزود: تعداد دانشجویان فعلی دانشگاه های کشور نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی 25 برابر شده است و 5 برابر از میانگین جهانی نیز بالاتر است که این موضوع نشان می دهد پس از انقلاب یک رویکرد جدی برابر آموزش به وجود آمده است که جمعیت دانشجویان کشور از 175 هزار نفر در سال 1357 به چهار میلیون و 350 هزار نفر در سال 95 رسیده است.

شریعتی نیاسر به بررسی افزایش تعداد اعضای هیات علمی نیز بین سال های 57 تا 95 پرداخت و گفت: در سال 1357 هفت هزار و 230 عضو هیات علمی در سراسر کشور داشته‌ایم که این میزان در سال جاری به 80 هزار نفر رسیده است. در واقع تعداد اعضای هیات علمی 11 برابر شده است. تعداد مراکز آموزش عالی نیز از 232 در سال 1357 به دو هزار 800 مرکز آموزش عالی در سال جاری رسیده است که در این مهم هم تعداد مراکز آموزشی 12 برابر شده است.

امروز 55 درصد دانشجویان دختر هستند

وی با تاکید بر این موضوع که رشد بسیار زیادی در همه زمینه های علمی، آموزشی و دانشگاهی پس از انقلاب رخ داده است، گفت: امروز همه رشته های مطرح دنیا در کشور ما نیز دکتری تخصصی دارند، این در حالی است که در ابتدای انقلاب اسلامی بسیاری از دختران به آموزش عالی فکر نمی کردند، اما امروز 55 درصد آموزش عالی را دختران تشکیل می دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه جمعیت دانشجویی امروز نسبت به سال 92 کاهش 5 درصدی پیدا کرده است، افزود: در سیاست های آموزش عالی در مقطع کارشناسی ارشد نسبت به سال 92 رشد 25 درصدی داشته است. همچنین در مقطع دکتری تخصصی نیز نزدیک به 40 درصد رشد را داریم و در کل در مقطع کارشناسی ارشد در سال جاری نسبت به سال 92 رشد 37 درصدی داشته‌ایم.

شریعتی نیاسر در خصوص جلوگیری از رشد بی رویه رشته ها گفت: برای این منظور در مراکز دولتی وابسته 60 درصد، در مراکز غیرانتفاعی6.4 درصد در مراکز پیام نور 27 درصد و در مراکز آموزشی وابسته به سایر دستگاه‌ها 95 درصد رشته‌ها را کاهش داده‌ایم تا در این زمینه ساماندهی انجام بگیرد.

8 نکته کلیدی طرح آمایش آموزش عالی

وی به طرح آمایش آموزش عالی اشاره و اظهار کرد: منطقه بندی نظام آموزش عالی، مدیریت منطقه ای، ماموریت گرایی دانشگاه‌ها، ارتقا کیفیت مراکز آموزش عالی، ایجاد نظام یکپارچه آموزش مهارتی، نظام یکپارچه سنخیت و پذیرش، ساماندهی مراکز آموزشی و ایجاد رابطه بین اشتغال و تحصیل از جمله مهمترین مباحثی است که باید در این طرح آمایش به آن برسیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تشریح برخی از این مباحث پرداخت و افزود: برای مثال در بخش ماموریت گرایی دانشگاه ها، دانشگاه پیام نور باید بر ماموریت خود که غیر حضوری است فعالیت داشته باشد و تا اطلاع ثانوی این دانشگاه باید از ورود به دوره های تجربی خودداری کند و از ورود به دوره های تخصصی بپرهیزد.

شریعتی نیاسر به دانشگاه های جامع علمی کاربردی و غیرانتفاعی هم اشاره کرد و گفت: علمی کاربردی و غیرانتفاعی نباید وارد مباحث غیر کاربردی و غیر مهارتی شوند و دانشگاه ها باید ورودی‌های خود را بر اساس آنچه ماموریت یافته‌اند پایه گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح آمایش آموزش عالی طی 10 سال استقرار می یابد، ادامه داد: سامانه HES.MSRT.ir سامانه یکپارچه سازی آموزش عالی است که برای کل کشور تعریف شده است که بر اساس آن رشته ها، فضاهای آموزشی، اطلاعات و آمار دقیق مراکز آموزشی در آن قرار گرفته است که با 18 هزار رمز عبور برای مراکز مختلف می‌تواند تحول را در اصلاح و بازنگری برنامه‌های درسی کل کشور ایجاد کند.

رویکرد وزارت علوم به روز کردن بحث آموزش است

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: رویکرد وزارتخانه بروز کردن برنامه‌های کارورزی، مهارت و کاربردی شدن دروس است. به همین منظور مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی برنامه‌های درسی مراکز آموزش عالی هر 5 سال بررسی خواهد شد، چرا که متاسفانه برخی از برنامه‌های درسی با عمری بیش از 10 سال حتی برخی دیگر دارای برنامه‌های 30 ساله هستند که باید بروز شوند.

چرا در دانشگاه ها صندلی خالی داریم؟

شریعتی نیاسر به بحث صندلی های خالی اشاره کرد و افزود: آنچه در عرف می گویند که چند صدهزار صندلی خالی وجود دارد در این زمینه پیش از آنکه اعداد و ارقام مهم باشد باید معنی و مفهوم صندلی خالی روشن شود. اینکه سه عامل وجود دارد که صندلی خالی برای آموزش عالی به وجود می آید که دو عامل بسیار مهم و اساسی هستند.

وی به دو عامل مهم و اساسی ایجاد صندلی خالی در مراکز آموزشی اشاره کرد و گفت: عدم توجه دانشگاه ها به ماموریت گرایی و فاصله گرفتن مراکز آموزشی از استانداردهای آموزشی دو مقوله ای هستند که امروز موجب به وجود آمدن صندلی های خالی شده‌اند. ما برای رفع این مشکل باید استانداردهای خود را اصلاح و به ماموریت های دانشگاهی توجه کنیم. اگر این دو موضوع به نحو احسنت انجام شود خود به خود مشکل صندلی خالی دانشگاه ها حل می شود. البته درست است که کاهش دانشجو عامل سوم ایجاد صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود، اما دو عنصر ماموریت گرایی و استانداردسازی بسیار نقش مهم و اساسی‌تری را ایفا می کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص ایجاد برخی پژوهشگاه‌ها در دانشگاه به خصوص پژوهشگاه شاخص پژوه در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: کمیسیون ماده 9 وظیفه اش رسیدگی به مراکز غیردولتی است که تخلف کرده‌اند. یکی از راه کارهای مبارزه با تخلفات نظام سطح بندی مراکز غیردولتی و تعریف سطح عملکردی آنها است که از 5 تا یک سطح بندی شده‌اند که با این تعریف تاکنون 28 مرکز غیر دولتی به علت عملکرد خوب به دانشگاه ارتقا پیدا کرده‌اند.

130 دانشجوی شاخص پژوه واجد شرایط و مابقی خارج ضوابط تحصیل کردند

شریعتی نیاسر ادامه داد: از طرف دیگر برخی از این مراکز صدها دانشجوی غیرقانونی پذیرش کرده‌اند که با آنها به شدت برخورد خواهد شد و قطعا دستگاه‌های ستادی هم پیگری موضوع را انجام و هم نسبت به لغو فعالیت چنین مراکزی اقدام خواهند کرد، اما در خصوص پژوهشگاه شاخص پژوه باید گفت نزدیک به 130 دانشجو واجد شرایط اعلام شده‌اند، اما مابقی دانشجویان این پژوهشگاه خارج از ضوابط هستند. آنهایی که واجد شرایط هستند شرایط ادامه تحصیل خواهند داشت و بقیه هم به صورت موردی رسیدگی خواهند شد.

وی اضافه کرد: در بحث پژوهشگاه شاخص پژوه همچنان پرونده در حال بررسی و رسیدگی قرار دارد و هنوز نظر قطعی صادر نشده، اما سعی ما این است که در این مجموعه تر و خشک با یکدیگر نسوزند و باید حقوق افراد را رعایت کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بحث سند 2030 و برخی صحبت‌های مطرح شده پیرامون آن اشاره و اظهار کرد: این سند یک پیش نویس است که برای فراگیر کردن آموزش برای تمام اقشار در نظر گرفته شده و صرفا یک پیش نویس بیشتر نیست و هیچ مقام عالی هم آن را امضا نکرده است. این پیش نویس توسط یونسکو در تهران تدوین شده است و می تواند مود نقد و بررسی هم قرار بگیرد.

شریعتی نیاسر اضافه کرد: تدوین پیش نویس سند 2030 نشان از اقتدار ایران در تدوین برنامه‌های فراملی دارد.

وی به بحث رابطه بین اشتغال و تحصیل اشاره کرد و گفت: ما در حال بررسی برنامه‌های آموزشی خود با مرکز آمار و وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی  هستیم تا دو رویکرد مهم را به دست آوریم ابتدا اینکه دقیق مشخص شود چه تعداد فارغ التحصیل بیکار داریم و دوم اینکه ضریب تمرکز مکانی آموزش را به دست بیاوریم چرا که متاسفانه وضعیت برنامه‌ریزی در گذشته به خصوص در بخش آموزش ضعیف بوده است و برنامه ریزی‌ها بدون توجه به ابعاد مختلف تدوین شده‌اند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: به افق آینده آموزشی ایران بسیار امیدوار هستم چرا که احساس می‌کنم مسئولان به بحث برنامه ریزی بیشتر توجه می کنند و قطعا در چند سال آینده ماحصل برنامه ریزی‌های امروز را خواهیم دید.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top