چاپ خبر

آمادگی دانشگاه شهید چمران برای راه اندازی رشته های خاص مورد نیاز راه آهن

پیام نورنا : نشست مشترک اعضای هیات‌رییسه دانشگاه شهید چمران اهواز با معاونان و اعضای هیات‌مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با موضوع توسعه همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های طرفین در پیشبرد اهداف توسعه علمی و صنعتی، به میزبانی دانشگاه شهید چمران برگزار شد.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر غلامحسین خواجه رییس دانشگاه شهید چمران اهواز در این نشست که در سالن جلسات حوزه ریاست این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه شهید چمران از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور با نام قدیمی جندی‌شاپور است که از سال ۱۳۳۴ شروع به کار کرد و اکنون به‌عنوان یک دانشگاه جامع در تمام زمینه‌های علمی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه این دانشگاه در دوران جنگ آسیب‌های زیادی دید، افزود: پس از جنگ اقدامات خوبی انجام شد و دانشگاه در زمینه‌های مختلف رشد کرد و اکنون بیش از ۱۷ هزار دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در آن تحصیل می‌کنند. در گذشته پنج دانشگاه از دانشگاه جندی‌شاپور منشعب می‌شدند که شاخه شمالی دانشگاه کنونی لرستان٬ شاخه جنوبی دانشگاه علوم دریایی خرمشهر و شاخه‌های دیگر آن، دانشگاه‌های خاتم‌الانبیاء بهبهان و کشاورزی رامین خوزستان هستند؛ آخرین شاخه نیز دانشگاه صنعتی شهدای هویزه است که البته بنیان خوبی در آن‌جا گذاشته نشد.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به وجود نزدیک به ۶۰۰ عضو هیات‌علمی در این دانشگاه، ادامه داد: حدود پنج هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که یک هزار و ۵۰۰ نفر در مقطع دکتری و سه هزار و ۵۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد هستند. این منطقه از نظر سیاسی، فرهنگی٬ امنیتی و … منطقه حساسی است، به همین دلیل دانشگاه شهید چمران می‌تواند جایگاه بسیار مهمی در حوزه‌های مختلف داشته باشد.

خواجه ظرفیت‌های دانشگاه را بسیار بالا دانست و افزود: انتظار می‌رفت این دانشگاه در زمینه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، زودتر از این فعالیت خود را آغاز کند، اما در هرحال اکنون فعالیت‌ها در خصوص تاسیس دانشکده‌های نفت٬ پتروشیمی و مهندسی علوم زمین و مراکز تحقیقات نفت و پتروشیمی آغاز شده و پروژه‌های آن‌ها در دست احداث است. در مجموع دانشگاه ظرفیت و توانایی بالایی برای همکاری با صنایع مختلف دارد.

وی با بیان اینکه خوزستان در زمینه‌های مختلف دارای گسترگی و ظرفیت بالایی است، عنوان کرد: آموزش عالی در سطح استان به نسبت ظرفیت‌های موجود در آن چندان گسترش و توسعه پیدا نکرده است. دانشگاه شهیدچمران به‌عنوان دانشگاه محور و معین منطقه است؛ استان خوزستان، تنها استانی است که فقط دانشگاه‌های خود استان، یک منطقه آمایش آموزش عالی را در سطح کشور تشکیل می‌دهند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این آمادگی را داریم که با راه‌آهن و وزارت راه همکاری داشته باشیم که خوشبختانه این همکاری‌ها آغاز شده و امیدواریم که با توجه به نیاز آن‌ها این همکاری‌ را گسترش دهیم و هم از توانایی دانشگاه در قالب پروژه‌های مورد نیاز سازمان‌ها استفاده شود و هم دانشگاه از امکانات این سازمان‌ها استفاده کند.

همچنین در این نشست، دکتر ابراهیم حاجی‌دولو معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: در تفاهم‌نامه اسفندماه ۹۶ هشت محور به‌عنوان اولویت اساتید دانشگاه برای اعلام پورپوزال مشخص شد که عبارت از استراتژی‌های بازاریابی٬ مدیریت دانش٬ ترک در ریل٬ بینایی‌سنجی٬ مطالعات حمل‌ونقل حومه‌ای٬ سیستم‌های هشدار٬ پایدارسازی خط و روش‌های جدید جوش هستند که اطلاع‌رسانی خوبی در این خصوص انجام شد.

وی ادامه داد: تعداد زیاد صنایع در خوزستان موجب افزایش فشار آموزشی و پژوهشی روی اساتید می‌شود، با این وجود در این زمینه ۱۵ پروپوزال مشخص و ارسال شد و یکی از پوروزال‌هایی که از طرف کارگروه پژوهش استان هم مورد توجه قرار گرفته، مستندسازی بخش راه‌آهن در دوران دفاع مقدس است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه کارهای پژوهشی آرام پیش می‌روند، گفت: اگر اراده طرفین وجود داشته باشد اساتید از انجام پروپوزال‌ها استقبال خواهند کرد. ما احتیاج به تزریق الگوهای جدیدتری داریم که همکاری‌ها را بیشتر کند؛ در حال حاضر یکی از مهارت‌های دانشگاه کارآفرین، اشتغال‌یابی و تقاضامحوری است.

حاجی‌دولو توضیح داد: در این زمینه با الگوبرداری از دانشگاه‌های خارجی، با همکاری وزارت علوم الگویی را دنبال می‌کنیم که دانشجوی کارشناسی ارشد در سال اول موظف به کارآموزی در یک صنعت شود و در سال دوم در همان زمینه پروپوزال خود را تعریف کند تا در هنگام فارغ‌التحصیلی با صنعت آشنا شده باشد.

وی با اشاره به برنامه کاروزی دولت، تصریح کرد: بر این اساس فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در یک شرکت کار کرده و دولت به آن‌ها حق‌الزحمه پرداخت می‌کند تا یا به استخدام همان شرکت در بیایند و یا با استفاده از تجربه خود جای دیگری مشغول به‌کار شوند؛ ما می‌توانیم این طرح را به دوران تحصیل دانشجویان منتقل کنیم تا هم نیازسنجی شده و هم نقش دانشگاه در اشتغال‌زایی بیشتر شود. انجام این کار از طرف دانشگاه و شرکت نیاز به تفاهم‌نامه دارد که به‌طور مشخص با سازمان‌های هدف در استان تعریف شود.

همچنین دکتر عبدالله پارسا معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، در این نشست عنوان کرد: در دانشگاه رشته‌های متعددی وجود دارد که علاوه بر کارهای پژوهشی، در حوزه ‌آموزش قادر به ارائه آموزش به مجموعه کارکنان دانشگاه هستند؛ بنابراین گروه‌های آموزشی ما می‌توانند خدمات مستمر و زودبازده ارائه دهند و آمادگی ارائه دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت به کارکنان راه‌اهن را دارند.

وی تصریح کرد: در برنامه پنج‌ساله دانشگاه آمادگی داریم که رشته‌های خاص مورد نیاز راه‌آهن را راه‌اندازی کرده و درآن‌ها هیات‌علمی جذب کنیم؛ از برنامه‌هایی که در حوزه مهارت‌آموزی ‌شروع کردیم ساماندهی فعالیت‌های کارآموزی است و فکر می‌کنم راه‌آهن در بسیاری از رشته‌ها می‌تواند پذیرنده کارورز و کارآموز باشد٬ علاوه بر آن جابه‌جایی کارورزها و گردش‌های علمی در طول سال موضوع دیگری است که راه‌آهن می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

همچنین در این نشست سعید رسولی مدیر برنامه‌ریزی و عضو هیات‌مدیره راه‌آهن ایران، اظهار کرد: در نشست‌های پیشین در خصوص علاقه‌مندی‌های همکاری‌های دوطرفه دانشگاه صحبت کردیم و تفاهم‌نامه‌ای در اسفندماه ۹۵ با دانشگاه شهیدچمران منعقد شد و در این فاصله عملیات اجرایی دو قرارداد را آغاز کردیم.

وی افزود: ما در حوزه مسافری و پتانسیل‌های حمل بار در استان و در زمینه‌هایی که می‌تواند به حوزه حمل‌ و نقل ریلی یا استفاده بیشتر از آن در استان کمک کند آمادگی همکاری با دانشگاه را داریم. امیدواریم تفاهم‌نامه موجود بستری در راستای دستیابی به شرایط بهتر در زمینه حمل ‌و نقل ریلی در جنوب باشد و از این الگو در سایر نقاط کشور هم استفاده خواهد شد.

مدیر برنامه‌ریزی راه‌آهن ایران با اشاره به تمرکز همکاری‌ها با دانشگاه‌های سطح تهران، گفت: موضوع تمرکززدایی در این زمینه در دستور کار جدی راه‌آهن و شرایط نیز مهیا است. تمام کارهایی که اکنون در جریان هستند قابل تبدیل به موضوع همکاری با دانشگاه هستند.

همچنین، محمدرضا نصرت‌نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی راه‌آهن ایران، گفت: آهنگ مدرنیته در کشور با ساز راه‌آهن نواخته شده است و شرکت راه‌آهن نماد صنعتی شدن کشور را دارد. خرسندیم که ارتباط راه‌آهن با دانشگاه شهید چمران بیشتر شده است و مفتخریم که راه‌آهن زمینه‌ساز توسعه فعالیت‌های علمی در دانشگاه شود و تجارب شرکت راه‌آهن به دانشگاه انتقال یابد.

ابراهیم محمدی معاون بهره‌برداری سیر و حرکت راه آهن ایران، نیز در این نشست با اشاره به همکاری این شرکت با سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه ریل بندر اظهار داشت: مطلوب است با همکاری دانشگاه شهید چمران همایشی با این محور در تهران یا دانشگاه برگزار شود.

وی افزود: دانشگاه در حوزه انتقال بار به ریل می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد؛ در اتحادیه اروپا در ازای هر تن باری که از جاده به ریل منتقل می‌شود معادل ۸۶۳ ریال به اقتصاد ملی آن‌ها کمک می‌شود. ما با اجرای طرحی مشابه در ایران متوجه شدیم که به ازای هر تن بار ۸۱۰ ریال به اقتصاد کشور کمک می‌شود. اگر در چنین حوزه‌هایی دانشگاه ما را درک کند، کمک کلانی به اقتصاد کشور خواهد شد.

همچنین نورالله بیرانوند معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن ایران، در این نشست اظهار کرد: به نظر من نفس این اجتماع  و اندیشیدن در حوزه مشکلات ریلی است و ادامه این هم‌فکری و تفکر، اهمیت زیادی دارد. از سیاست‌هایی که ما دنبال می‌کنیم عدم تمرکز و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای است که این استان هم، سیاست‌های مورد نیاز ما در حوزه ‌آموزش و تحقیقات را دارد و به همین دلیل نقطه هدف سیاست‌های راه‌آهن همین منطقه است.

وی در خصوص زمینه‌هایی که دانشگاه می‌تواند برای راه‌آهن کمک کننده باشد، عنوان کرد: یکی از این حوزه‌ها POD است که در این زمینه پروژه‌های خوبی نیز تعریف شده است. ما مدل اقتصادی ایستگاه اهواز را بر اساس همین مطالعات تعریف می‌کنیم٬ قصد ما این است که تحقیقات را عملیاتی کرده و در استان ارزش افزوده ایجاد کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن ایران ادامه داد: همچنین بحث لجستیک استان مطرح است که لازم می‌دانیم مطالعات سفر و بار در یک گستره کامل طراحی شده و تعریف جایگاه ریل در آن مشخص شود. در خصوص قطارهای حومه‌ای نیز از امسال با شتاب بیشتری به آن خواهیم پرداخت که در این زمینه نیاز به انجام مطالعه وجود دارد؛ در حوزه بار نیز اگرچه اطلاعات به صورت پراکنده وجود دارد نیاز به یک مطالعه جامع در آن احساس می‌شود.

بیرانوند با بیان اینکه خروجی تحقیقات پایان‌نامه‌ای کمتر برای صنایع قابل استفاده هستند، افزود: باید به جای اینکه نیازهای صنایع به‌عنوان پایان‌نامه بین اساتید توزیع شود٬ نهادی تعریف شود که در آن تجمیع دانش صورت بگیرد و به‌عنوان یک قطب علمی رشد کند.

مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن ایران، نیز در این نشست گفت: در چند سال اخیر با دانشگاه‌ها به‌ویژه در تهران قراردادهایی بستیم و تمام مجموعه راه‌آهن به این نتیجه رسید که این قراردادها خروجی دارند. ما جلسات دیگری برگزار خواهیم کرد تا تنها بر دانشگاه‌های تهران تمرکز نکنیم و از توان و ظرفیت دانشگاه‌های شهرستان‌ها نیز استفاده شود.

همچنین میرحسن موسوی معاون مسافربری راه‌آهن ایران، در این جلسه بیان داشت: در بخش مسافری با توجه به برنامه ششم و توجه جدی دولت نیازمند آن هستیم که در همه استان‌ها مطالعه تقاضای سفر انجام شود که در جنوب می‌توان از ظرفیت دانشگاه شهید چمران برای مطالعه تقاضای سفر قطارهای حومه‌ای٬ بین شهری و دوربرد استفاده کرد.

وی با اشاره به فعالیت ۱۱ شرکت مسافربری متولی حمل‌ونقل ریلی مسافر در کشور، گفت: برای مسیرهای طولانی مانند اهواز – تهران در حال مذاکره هستیم که در طول سال تحصیلی درصد مشخصی تخفیف برای کل دانشجویان در نظر گرفته شود که موافقت کلی این کار از شرکت‌ها گرفته شده است. برای مسیرهای بین‌شهری نیز در حال پیگیری هستیم که با مطالعه تقاضای مسافری، تخفیف‌ها مشخص می‌شوند.

عبدالکریم درویش‌زاده مدیرکل راه‌آهن جنوب، نیز در این نشست اظهار کرد: بررسی راه‌های افزایش مسافر و بار٬ بررسی مشکلات در خصوص زیرسازی و روسازی و پل‌ها و همچنین بررسی راه‌های افزایش سرعت در مسیرهای ریلی جنوب – که در حال حاضر این سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است – و رساندن آن به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، زمینه‌های مناسبی برای همکاری با دانشگاه است.

وی ادامه داد: در حال بررسی هستیم که دوره‌های آموزشی مصوب خود را از طریق دانشگاه برگزار کنیم. از سوی دیگر نیز پیشرفته‌ترین سیستم سیگنالینگ و مرکز کنترل جنوب که سال گذشته افتتاح شد و کارخانه تولید تراورس‌های بتنی پیش‌زمینه در شهرستان اندیمشک می‌توانند موارد مناسبی برای بازدید استادان و دانشجویان باشند که برای این کار آمادگی همکاری داریم.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top