چاپ خبر
معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد؛

کاهش 10 درصدی دانشجویان ارشد/ فقر اعتباری مراکز آموزش عالی

پیام نورنا : معاون آموزشی وزارت علوم از ورود بیش از 727 هزار دانشجوی جدید به دانشگاه‌ها در سال تحصیلی 96–97 خبر داد و گفت: تعداد دانشجویان دوره کارشناسی ارشد در سال جاری در مقایسه با سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر مجتبی شریعتی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کمی دانشگاه‌ها گفت: امیدوار هستیم امسال در دانشگاه‌ها سالی پرنشاط، قانون مدار و کیفی را شاهد باشیم، اما در مجموع ۷۲۷ هزار و ۴۰۰ دانشجو در کل کشور وارد دانشگاه‌ها می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: ۳۷۸ هزار دانشجو در دوره کارشناسی، ۳۲۵ هزار در دوره کارشناسی ارشد و ۲۴ هزار و ۴۰۰ دانشجو نیز در دوره دکتری در دانشگاه‌های کشور برای سال جاری پذیرفته شده‌اند که در مقایسه با سال گذشته تفاوت چندانی در تعداد دانشجویان دوره کارشناسی وجود ندارد، اما دانشجویان در دوره ارشد ۱۰ درصد کاهش یافته است، اما در دوره دکتری نیز شاهد کاهش درصد کمی از دانشجویان بودیم.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین تاکید کرد: اعمال سیاست‌های نظام آموزش عالی توسط وزارت علوم بحث بازار کار و نیاز جامعه و همچنین کاهش جمعیت جوان کشور موجب کاهش جمعیت دانشجویی دانشگاه شده است، اما در سال جاری با توجه به توجه ویژه نهاد آموزش عالی با تکیه بر مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در خصوص طرح آمایش آموزش عالی تصور می‌شود وضعیت رقابت سالمی در بخش‌های مختلف آموزش عالی کشور شاهد باشیم.

دکتر شریعتی در خصوص طرح آمایش آموزش عالی در دانشگاه‌ها نیز گفت: از مجموع بندهای ابلاغی این طرح هشت بندی که بندهای تکلیفی است به مباحث مهمی اشاره دارد. یکی از این مباحث هدفمند کردن تحصیل و مقارن سازی کار با بازار کار می‌باشد که دراین زمینه چندین کارگروه تشکیل شده که یکی از این کارگروه‌ها در وزارت علوم یک کارگروه در سازمان برنامه و بودجه شکل گرفته است. خوشبختانه در حال حاضر هماهنگی مناسب بین دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی کشور با دانشگاه‌ها ایجاد شده است. امیدواریم براساس آن ظرفیت‌ها را متناسب با بازار کار تنظیم کنیم که البته این وضعیت در خصوص رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی اجرا و نتیجه خوبی نیز به همراه داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص وضعیت صندلی خالی دانشگاه‌ها نیز گفت: من معتقدم صندلی خالی واژه درستی نیست. باید به کلمه مازاد اشاره کنیم در واقع اگر ماموریت گرایی در دانشگاه‌ها تقویت شود صندلی‌های خالی کاهش می‌یابد.

به گفته وی، در حال حاضر در دانشگاه‌ها پیش زمینه‌ی مطلوبی را فراهم کردیم تا رقابت مناسب بین مراکز مختلف دانشگاهی فراهم شود و این رقابت در سطح‌ بندی دانشگاه‌ها شکل گرفته به طوری که این سطح بندی در مراکز غیردولتی به خوبی اجرا و موجب شد دانشگاه‌ها در بحث کیفیت با یکدیگر رقابت کنند، به طوری که در این زمینه ظرفیت برخی موسسات غیردولتی صفر و برخی نیز به سطح انحلال رسیده است. در مجموع سیاست وزارت علوم این است که بخش‌های غیردولتی آموزش عالی تقویت شود.

دکتر شریعتی قانون مداری را شعار اصلی دانشگاه‌ها در سال جاری دانست و اظهار کرد: ما در بخش اجرای سیاست‌های متناسب با شعار سال یعنی اقتصاد مقاومتی چندین طرح را در اختیار داشتیم که دو مورد آن به معاونت آموزشی وزارت علوم مربوط می‌شد که یکی از این طرح‌ها ماموریت مداری دانشگاه ها و یکی دیگر نیز قرار گرفتن حداقل پنج دانشگاه یا پژوهشگاه کشور در رده ۲۰۰ مرکز برتر دنیاست که خوشبختانه شاخص‌های آن به دانشگاه‌ها ابلاغ و پیشرفت خوبی در این زمینه داشته‌ایم.

معاون آموزشی وزارت علوم که به مناسبت آغاز سال تحصیلی در برنامه تلویزیونی حضور یافته بود، در پایان با تاکید بر این که مراکز آموزش عالی با فقر اعتبار مواجه هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه مراکز آموزش عالی ما بودجه کافی را در اختیار نداشته و امسال نیز از این قضیه مستثنی نیست مسئولان به شدت پیگیر این هستند که اعتبار کافی به این مراکز اختصاص داده شود، اما یکی از سیاست‌های وزارت علوم این است که با خصوصی کردن مراکز آموزش عالی از هزینه‌هایی که سربار دولت هستند کاهش داده شود.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top