چاپ خبر
معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد؛

پایان اعتباربخشی آموزشی بیمارستان‌های آموزشی؛ بستر ارتقاء کیفیت آموزش بالینی

پیام نورنا : در نشست کمیسیون ملی اعتبار بخشی، گزارش اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی و همچنین اعتباربخشی موسسه ای دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شد.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و رئیس کمیسیون ملی اعتباربخشی در نشست کمیسیون ملی اعتباربخشی هدف از اعتباربخشی بیمارستان‌ها و موسسات آموزشی را ارتقای کیفیت و همسویی این مراکز با استانداردهای ملی و بین المللی ذکر کرد و گفت: با ترجمان نتایج اعتباربخشی در دانشگاهها به سمت ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی پیش خواهیم رفت.

لاریجانی گفت: باید از نتایج اعتباربخشی استفاده شود تا موسسات و بیمارستان‌هایی که تلاش های وسیعی انجام داده اند مورد حمایت قرار گیرند تا مسیر خود را با جدیت بیشتر طی کنند و موسساتی که مشکلاتی در این زمینه داشته اند باید با سرعت در فاصله زمانی مشخصی شرایط خود را ارتقاء دهند.

رئیس کمیسیون ملی اعتباربخشی هدف از برگزاری این نشست را بررسی روند اعتباربخشی موسسه ای دانشگاههای علوم پزشکی و همچنین بررسی روند اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی ذکر کرد و گفت: این دو فرایند به عنوان ماموریت ویژه در قالب بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و ایران سپرده شده که به خوبی هم این دو دانشگاه در این زمینه تلاش کرده اند.

در ادامه این نشست دکتر دکتر مرضیه مولوی نجومی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران به بیان گزارش فرایند اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی کشور که به عنوان ماموریت به این دانشگاه محول شده بود پرداخت.

دکتر نجومی به تشکیل کمیته اعتباربخشی با مشارکت رئیس و معاون آموزشی دانشگاه، مدیر EDC، رئیس دانشکده مدیریت، روسای گروه‌های تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران در آغاز فرایند کار اشاره کرد و گفت: در ابتدای کار سامانه ای برای اعتباربخشی آماده شد تا اطلاعات دانشگاه‌ها را بتوانیم به صورت آنلاین جمع آوری کنیم.

وی افزود: هر دانشگاه یک رابط برای اعتباربخشی به ما معرفی کرد و از دانشگاه‌ها خواستیم افراد با سابقه را در زمینه اعتباربخشی برای همکاری به عنوان ارزیاب به ما معرفی کنند. در واقع می خواستیم ارزیابان افرادی باشند که در ارزیابی تجربه داشته باشند و به همین دلیل رزومه افراد مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در ادامه کار اطلاعات پایه بیمارستان‌ها جمع آوری شد تا تعداد افراد کافی برای اعتباربخشی بیمارستان ها تعیین شود، گفت: در مرداد ماه کارگاهی تشکیل دادیم که بسیاری از ابهامات دست اندرکاران در این کارگاه برطرف شد و باتوجه به اینکه سوالات زیادی وجود داشت یک سمینار کشوری اعتباربخشی برگزار شد برای اینکه بتوانیم هرچه بیشتر توجیه این برنامه را داشته باشیم که مشارکت بسیار خوبی هم افراد در سمینارها داشتند.

وی بیان کرد: برای افرادی که قرار بود اعتباربخشی بیرونی انجام دهند شیوه نامه اجرای کار و ارائه گزارش را طراحی کردیم، تاریخ‌های بازدید تعیین و در نهایت ارزیابان معرفی و هماهنگی های لازم در این خصوص انجام شد.

دکتر نجومی گفت: ارزیابان از متخصصین بالینی بودند و افرادی که با EDC , EDO دانشکده‌ها همکاری داشتند و افراد متخصص در آموزش علوم پزشکی نیز جزو ارزیابان بودند.

وی از تدوین کتاب اعتباربخشی خبر داد که مراحل پایانی ویرایش را می گذراند و گفت: 10 حیطه برای اعتباربخشی بیمارستانی در 91 سنجه وجود داشت که سنجه ها به 3 بخش کاملا ضروری، ضروری و توصیه ای تقسیم شدند. 44 سنجه کاملا ضروری وجود داشت یعنی آنهایی که دانشگاه‌ها حتما ضروری بود که در این زمینه‌ها حداقل امکانات را داشته باشند. 31 سنجه ضروری و 16 سنجه به صورت توصیه ای در نظر گرفته شد.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه جلسات متعددی با خبرگان حوزه آموزش برای پیگیری این کار برگزار شده، گفت: برای هر سنجه بر حسب ضرورت وزن تعیین شد و در واقع جمع کل امتیاز دانشگاه از کل سنجه‌ها شامل 533 امتیاز می شد. تمام حیطه‌ها و سنجه‌ها وارد سامانه شد و دانشگاه‌ها برای کار با سامانه آموزش دیدند.

نجومی گفت: در طی فرایند اعتباربخشی بازخوردهای خوبی از محیط دریافت می کردیم و دست اندرکاران آموزش در دانشگاه‌ها از اینکه به حوزه آموزش توجه ویژه می شود ابراز رضایت می کردند.

وی افزود: فرایند اعتباربخشی آموزشی بیمارستان‌ها در دانشگاه‌ها به صورت جدی پیگیری شد. 51 دانشگاه و 229 مرکز آموزشی و درمانی در سامانه اعتباربخشی ثبت شده بودند که 215 مرکز را ارزیابی بیرونی انجام دادیم و سایر مراکز نیز به دلیل مسائل داخلی در آینده اعتباربخشی خواهند شد.

دکتر طاهره چنگیز دبیر کمیسیون ملی اعتباربخشی نیز با اشاره به روند اعتباربخشی موسسه ای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: اعتباربخشی بیمارستان‌های آموزشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی با هماهنگی دو دانشگاه اصفهان و ایران به صورت همزمان پیش رفت و شکل فرایند و ملاحظات انجام کار دقیقا در هر دو فرایند به صورت یک شکل پیش رفت.

دکتر چنگیز گفت: 44 سنجه الزامی و 22 سنجه ترجیحی در اعتباربخشی موسسه ای دانشگاه‌ها داشتیم که دانشگاه‌ها براساس این سنجه ها طی فرایندی منظم اعتباربخشی شدند.

وی افزود: اعتباربخشی موسسه ای در چند سطح و توسط مناطق آمایشی انجام شده و تیم ارزیابی دانشگاه اصفهان هم مجددا مستندات را بررسی کرد و فرایند ارزیابی فروردین 96 اتمام یافت.

دبیر کمیسیون ملی اعتباربخشی با بیان اینکه پیش رای ها به دانشگاه‌ها رفت گفت: هفت دانشگاه را به عنوان تایید دو ساله اعلام کردیم و مابقی دانشگاه‌ها هم با شرایطی فرصت یافتند تا فرایندهای خود را ارتقا دهند.

وی خاطرنشان کرد: برخی دانشگاهها هم مستندات تکمیلی مربوط به زمان قبل از ارزیابی فرستادند که این مستندات بررسی شد و شرایط تعداد اندکی از دانشگاه‌ها تغییر کرد.

دکتر چنگیز با تاکید بر اینکه به زودی رای کامل هر دانشگاه با نظر معاون آموزشی وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد گفت: طبق تصمیمی که با نظر کمیسیون گرفته شده دانشگاههایی که وضعیت مشروط دارند پس از ارتقای فرایندهای خود چنانچه اعلام آمادگی نمایند شش ماه دیگر مجددا ارزیابی می شوند و نتایج اعلام خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، وی در پایان بر لزوم بازنگری استانداردهای اعتباربخشی موسسه ای بر اساس تحلیل نتایج دور اول و تجارب ارزیابان درونی و بیرونی تاکید کرد و گفت: در حال بررسی اقدامات و مداخلات مدیریتی برای رفع اشکالات با کمک دانشگاه‌ها هستیم و به زودی مستنداتی برای دانشگاه‌ها به منظور آشنایی بیشترمسئولان با فرایند اعتباربخشی ارسال خواهد شد.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top