چاپ خبر

بیکارترین رشته های تحصیلی دانشگاهی کدامند؟

پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (پیام نورنا) : نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد نرخ بیکاری مردان تحصیل کرده 18.9 درصد و بیکاری زنان به 33 درصد رسیده و دولت به شدت نگران اتمام تحصیل 4.5 میلیون دانشجویی است که به‌زودی متقاضی کار خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد نرخ بیکاری مردان تحصیل کرده ۱۸.۹ درصد و بیکاری زنان به ۳۳ درصد رسیده و دولت به شدت نگران اتمام تحصیل ۴.۵ میلیون دانشجویی است که به‌زودی متقاضی کار خواهند شد.

سال‌هاست که گفته می شود فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور در وضعیت بدی از بیکاری به سر می برند و بازار کار، شرایط آنها برای واگذاری تصدی‌های شغلی را نمی پذیرد. علاوه بر آن، کارفرمایان تمایلی به جذب فارغ التحصیلان ندارند و تحصیلات آکادمیک آنها چندان جدی گرفته نمی شود.

کارشناسان بازار کار معتقدند آنچه که امروز در دانشگاه‌ها به جوانان آموزش داده می شود دقیقا منطبق بر نیازهای بازار کار نیست و جوانان در زمان فارغ التحصیلی از آمادگی لازم برای ورود به بازار کار برخوردار نیستند. آنان نیازهای روز این بازار را نمی شناسند و از آن اطلاعی ندارند.

کارجویان درس خوانده همچنین این امکان را ندارند که بتوانند از طریق توانمندی‌های خود، نظر کارفرمایان را جلب کنند. اغلب دانشجویان می‌گویند در بازار کار چیزهایی از آنها خواسته می شود که در دانشگاه‌ها آن را فرا نگرفته اند و یا آموخته ها تفاوت فراوانی با واقعیت بازار کار دارد.

به صورت کلی شرایطی برای کارجویان فارغ التحصیل دانشگاه ها به وجود آمده که بیکاری آنها را میلیونی کرده است. درست برخلاف تصوری که در دهه های گذشته درباره تحصیلات دانشگاهی و فراهم شدن زمینه های مناسب کار در آینده برای خانواده ها پیش آمده بود، امروز جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی، مهمترین گروه بیکار کشور را تشکیل می دهند.

دولت در یکی دو سال اخیر، بر لزوم اشتغال زایی برای جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی تاکیدات فراوانی داشته و در این زمینه برخی تصمیمات را نیز در دستور کار قرار داده که از جمله آن توانمندسازی مهارتی فارغ التحصیلان دانشگاهی از طریق آموزش‌های فنی و حرفه ای است.

نتایج یک تحقیق ارائه شده از سوی وزارت کار نشان می دهد تعداد دانشجویان کشور از ۲ میلیون نفر در دوره زمانی سال‌های ۸۲ و ۸۳ به بیش از ۴ میلیون و ۴۳۵ هزارنفر در سال‌های ۹۱ و ۹۲ رسیده و در واقع ورود به دانشگاه‌ها و میل به تحصیل در فاصله کمتر از ۱۰ سال، بیش از ۲ برابر شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند سهم افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس و همچنین دانشجویانی که در این مقطع تحصیل می کنند، از سایر گروه‌ها بیشتر است. پس از آن بیشترین فارغ التحصیلان و دانشجویان کشور دارای فوق دیپلم هستند.

به صورت کلی، طی یک دهه اخیر تعداد دانشجویان زن و مرد در کشور تقریبا برابر بوده و در هر سال حدود ۱.۱ درصد کل جمعیت کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل داده است. مقامات دولتی می گویند تحصیلات دانشگاهی افراد باعث شده تا آنها نگاه کاملا متفاوتی نسبت به گذشته درباره بازار کار داشته باشند و توقعات جدیدی از اشتغال داشته باشند.

کورش پرند معاون وزیر تعاون، کار و رفاه با ارائه گزارشی جدید از وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور گفت: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در کشور هم اکنون ۱۸.۹ درصد است که ۱۲ درصد به مردان و ۳۳ درصد به زنان اختصاص‌ دارد.

معاون وزیر کار ادامه داد: برای اشتغال زایی در حوزه مشاغل خُرد و خانگی به‌ طور متوسط حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان هزینه می‌ شود و افراد به اشتغال پایدار می‌ رسند. در حال حاضر، بیشترین نرخ بیکاری در رشته‌ های علوم کامپیوتر با ۲۷.۲ درصد و رشته کشاورزی، محیط‌ زیست و شیلات با ۲۷ درصد است.

وی افزود: چهار و نیم میلیون دانشجو در سطح کشور داریم که یک و نیم میلیون فقط در ۲۱ رشته متمرکز هستند که این آمار نشان می‌دهد رشته‌ های دانشگاهی متناسب با نیاز کشور نیست و گروه‌ های آموزشی و نوع دانشگاه دچار مشکل است.

پرند عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم عدم وجود تکنسین حرفه‌ ای است. هدف اصلی تامین نیروی انسانی ماهر مورد نیاز بازار کار است که با طرح تمرکز بر دانشجو و تمرکز بر فارغ‌ التحصیلان انجام می‌ شود.

این مقام مسئول در وزارت کار بیان داشت: یکی از نکات مهم که باید به آن توجه داشته باشیم بحث کارورزی است که باید فارغ‌ التحصیلان بتوانند به صنعت و خدمات کشاورزی کشور وصل شوند. در این زمینه آئین‌ نامه‌ ای طراحی شد و پیش‌ بینی می‌ شود ۶۰ درصد از کسانی که وارد حوزه کارآفرینی می‌ شوند، وارد بازار کار صنعت و کشاورزی شوند.

معاون وزیر کار تاکید کرد: با ایجاد کارآموزی نوین برای دانشجویان طی ۸ ترم، دانشجویان می‌ توانند از امکانات آموزشی فنی و حرفه‌ ای در مراکز دولتی استفاده کنند و آموزش های خاصی را ببینند.

 

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

صفحات نظرات :
  1. نویسنده دیدگاه : کیمیا - در تاریخ : 2 تیر 1394

    خواهشا یه فکری به حاله سایت گلستان بکنید
    مگه چقدر هزینه داره
    مردیم از بس برا کوچکترین کار رفتیم کافی نت

  2. نویسنده دیدگاه : sara - در تاریخ : 2 تیر 1394

    سلام ببخشید 1حداقل معدلی که در کارشناسی باید گرفت چقدره منظورم اینه که برای این که مشروط نشیم معدلمون باید تا چه نمره ایی باشه 2-اگر 2 ترم پشت سر هم نمرات دروس ومعدل پایین و کم باشه آیا میشه تلاش کنیم که با گرفتن نمرات با لا در ترم های بعدی معدل کل رو بالا ببریم لطفا کمکم کنید و حذف نکنید

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 2 تیر 1394 :

    سلام
    1- حداقل 12
    2- بله حتما می شود

  3. نویسنده دیدگاه : يوسف - در تاریخ : 2 تیر 1394

    سلام.
    آزمون ارشد فراگیر پیام نور در سال 1 بار هستش یا 2 بار؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 2 تیر 1394 :

    سلام
    1 بار

  4. نویسنده دیدگاه : ن.گ - در تاریخ : 2 تیر 1394

    سلام، لطفا سامانه گلستان رو ارتقا دهید که با سایر مرورگرها و همچنین موبایل نیز قابل استفاده باشد
    ممنون

  5. نویسنده دیدگاه : ن.گ - در تاریخ : 2 تیر 1394

    با سلام
    نحوه احتساب معدل رو توضیح دهید ممنونم ، مثلا دروس سه واحدی و تک واحدی

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 2 تیر 1394 :

    سلام
    نمره هر درس ضربدر تعداد واحد آن درس. جمع اعداد بدست امده تقسیم بر تعداد واحد کلش

  6. نویسنده دیدگاه : abolfazl - در تاریخ : 2 تیر 1394

    بازار کار رشته اقتصاد(نظری) با توجه به تجربه خودتون و کسانی که دیدین چطوره؟

  7. نویسنده دیدگاه : ستاره - در تاریخ : 2 تیر 1394

    سلام.
    من سر جلسه امتحان نمیخوام برم ،میان ترم هم ندارم…مشکلی که پیش نمیاد؟؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 2 تیر 1394 :

    سلام
    خیر مشکلی ندارد

  8. نویسنده دیدگاه : آئین نامه استعداد درخشان - در تاریخ : 2 تیر 1394

    باسلام و خسته نباشید
    در مورد آئین نامه استعداد درخشان شماره 21/77948 مورخ 5/5/93 آورده شده در ماده 4 نوشته شده است که دانشگاه پیام نور مجاز به استفاده از آئین نامه برای پذیرش استعداد درخشان نیستند
    سپس اصلاحیه ای به شماره 21/114374در تاریخ 3/6/93 درسایت سنجش اعلام شده که مشخص نیست این ماده 4 اصلاح شده یا خیر نوشته که به دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی مجری اجازه داده می شه برای دانشجوهای ورودی 90-91 حداقل100واحد درسی در پایان نیمسال ششم را ملاک قرار دهند که این فکر نکنم به معنی این باشه که ماده 4اصلاح شده حالا پیام نور جزء این آئین نامه نیست؟ به جهت اینکه در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سال 94 برای سهمیه شاگرد اولی نوشته شده است طبق آئین نامه شماره 21/77897 مورخ 5/5/39 که ابلاغ شده پیگیری بشه!! حالا اطلاعاتی در این زمینه می خواستم اگر ممکن است

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 2 تیر 1394 :

    سلام
    در مورد استعدادهای درخشان پیام نور فعلا این موضوع در حاله ای از ابهام هست و معلق هست تقریبا.
    امیدواریم بتوانیم گفتگویی با معاونت آموزشی دانشگاه پیام نور داشته باشیم و موضوع رو پیگیری کنیم

  9. نویسنده دیدگاه : صحاف - در تاریخ : 2 تیر 1394

    سلام اگه امکانش هست به تمامی سوالاتم جواب بدین حتی اگه پاسخ کوتاه هم بدین متقاعد میشم چندورزی هست که ذهنم باین سوالها مشغوله 1اگه تو ازمون فراگیر رتبه اول تا سوم بشیم تخفیف شهریه شامل تمامی ترمها میشه یا فقط ترم اول تخفیف رو اعمال میکنن 2اگه توهر ترم کارشناسی ارشد معدل بالای 17کسب کنیم ایا تخفیف شهریه اعمال میشه چقدر 3 من شنیدم اگه با معدل بالایی درارشد فراگیر فارغ التحصیل بشیم اگه بااون معدل همزمان ازمابقی دانشجوها معدل مان تو اون رشته بیشتر باشه (اول بشیم )یااز لحاظ معدل دوم وسوم بشیم به دانشجو سکه میدن ایا صحت داره 4 ازکجا وکدام سایت باید بفهمییم رتبه ما به لحاظ معدل چقدره 5 ایااین که میگن معدل بالای 17 ارشد بعدا تومصاحبه ازمون سراسری دکتری تاثیر خیلی مثبت داره درسته یانه مرسی ممنون

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 2 تیر 1394 :

    سلام
    1- هیچ تخفیف شهریه ای برای پذیرفته شدگان آزمون فراگیر نیست!!
    2- اگر از نظر معدل ترم نفر اول باشید مراکز استانی می توانند تخفیف شهریه اعمال کنند
    3- خیر ما همچین موضوعی رو نه شنیدم و نه دیدیم!!
    4- هیچ کجا همچین موضوعی اعلام نمی شود
    5- تاثیر دارد

  10. نویسنده دیدگاه : رویا - در تاریخ : 2 تیر 1394

    امروز امتحان مبانی علم اقتصاد رشته حقوق خیلی سخت بود ..میشه اعتراض کرد؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 2 تیر 1394 :

    به سخت بودن امتحان امکان اعتراض نیست!!

  11. نویسنده دیدگاه : صحاف - در تاریخ : 2 تیر 1394

    مرسی ازبابت پاسخگویی سریع فقط یه موضوع رو متوجه نشدم اینکه گفتین ازنظر معدل ترم رتبه اول باشیم میتونن تخفیف شهریه رو اعمال کنن دراین مورد که فراگیر یا رسمی فرقی نمیکنه درسته یانه تشکر

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 2 تیر 1394 :

    خیر تفاوتی ندارد

  12. نویسنده دیدگاه : امید - در تاریخ : 2 تیر 1394

    با سلام.
    خبری را شنیدیم مبنی بر اینکه اگر در درسی مردود شویم(از 10 کمتر بگیریم)،نمره ی آن درس در معدل کل،حساب نمی شود و فقط آخرین نمره ی قبولی آن درس،لحاظ می شود.
    1-من دانشجوی ورودی سال 91 هستم و هم اکنون،دانشجوی ترم ششم هستم.
    موقعی که من دانشجوی ترم یک بودم و دروسی را مردود شدم،چنین قانونی تصویب نشده بود.
    آیا این قانون،شامل سال 91 هم می شود(یعنی دردس مردودی آن موقع را از معدل کل حذف می کنند)؟
    2-اگر چنین است،چه موقع این قانون اجرایی خواهد شد و معدل کل بالا می رود؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 2 تیر 1394 :

    حذف نمرات ردی از معدل کل دانشجویان پیام نور تصویب شد / اصلاح آیین نامه آموزشی

  13. نویسنده دیدگاه : آئین نامه استعداد درخشان - در تاریخ : 2 تیر 1394

    سپاس بله بسیار نیازمند به پیگیری می باشد
    چون اصلا چیزی درست قید نشده است
    مثلا در ماده 4 آئین نامه جدید صراحتا اظهار شده است که پیام نور حائز شرایط نیست
    در صفحه 2دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد تبصره 4 اسمی از پیام نور نیاورده و نوشته شده است مراکز غیر وابسته به وزارت علوم نمی توانند از مزایای آیین نامه استفاده کنند و پیام نور قید نشده و می دانیم که پیام نور زیر نظر وزارت علوم است
    همچنین گفته شده است حتما 8 ترمه ولی برنامه ریزی پیام نور حداقل برای ورودی ما88ها 9ترمه بوده و در تبصره 9 ائین نامه قبلی شماره 22354/و صراحتا قید شده بود که برگزیدگان علمی در رشته هایی که برنامه ریزی درسی آنها طبق شورای عالی برنامه ریزی در دوره های کارشناسی پیوسته برای 9 نیمسال تدوین شده است می توانند از تسهیلات بهره مند شوند
    من ورودی88هستم شاگرد اول هم ورودیهایم اما9ترمه درسم را تمام کردم حائز آئین نامه شماره 22354/و نیز می باشم و تیرسال قبل اسمم جزء استعداد درخشانا بوده
    اما نمی دونم من جزء این سهیمه شاگرد اولی میشم یا نمیشم
    آموزش دانشگاه که اصلا نمی دونست هرچی توضیح می دادم می موند نگام میکرد
    در سایت مرکزی پیام نورقسمت آموزش لینک برنامه ریزی اموزشی وسپس قسمت مدیریت برنامه ریزی اموزشی قسمت اداره برنامه ریزی اموزشی می توان به برنامه ریزی9 ترمه مصوب پیام نور اشاره کرد ومشاهده ومطالعه نمود
    همیشه پیام نور استثنایی داشته اما این آیین نامه جدید پر از ابهامات هست.
    باتشکر اگر پیگیری نمائید

  14. نویسنده دیدگاه : بهار - در تاریخ : 2 تیر 1394

    اینم از شانس ماست! تا نوبت به ما رسید، آیین نامه ی استعداد درخشان پیام نور معلق شد! پس فرق ماهایی که تو این چند سال پوست کندیم و با نمرات بالا واحدامون رو پاس کردیم با بقیه چیه؟؟ چرا حقمون رو ضایع میکنن؟؟؟ خواهش میکنم شما پیگیری کنین!!! این حق طبیعی ماست که از مزایای استعداد درخشان استفاده کنیم ! مگه فرق ما با دانشجویان دولتی چیه؟؟؟ فقط چون تو کنکور یه کم تنبلی و کم کاری کردیم باید اینطوری چوبش رو بخوریم! ماهایی که بدون راهنمایی درست و حسابی از طرف اساتید با تکیه بر خودمون کتابهای حجیم پیام نور رو خوندیم و با نمرات عالی پاسشون کردیم گناهمون چیه ؟؟؟ شاید ما خیلی بیشتر از اونها زحمت و رنج کشیده باشیم!!! خود من برای هر یه واحد و هر یه کتابم خون دل خوردم ! ما که دستمون به جایی بند نیست خواهش میکنم شما از حقمون دفاع کنین!

  15. نویسنده دیدگاه : امید - در تاریخ : 3 تیر 1394

    سلام
    در پاسخ به دوست عزیزم ابولفضل منم اقتصاد میخونم یه همکلاسی دارم میگه سه تا از برادرام کارشناسی اقتصاد دارن سه تاشونم بیکارن اقتصادم مثل بقیه رشته ها مطمئن باش بدون نداشتن بند پ بیکار میمونیم

  16. نویسنده دیدگاه : آروانه - در تاریخ : 3 تیر 1394

    با سلام خدمت دوستان عزیز
    من خودم ازپذیرفته شدگان استعدادهای درخشان هستم زیاد حرص نخورید آش دهن سوزی نیست هیچگونه تخفیف شهریه ای در کار نیست با اینکه جز معدل الف ها بودم .دیگه انگیزه ای برای درس خوندن ندارم.فقط به فکر اینم سریع تموم شه راحت شم از دست این سیستم آموزشی مزخرف

  17. نویسنده دیدگاه : * - در تاریخ : 3 تیر 1394

    خواهش میکنم پیگیر استعداد درخشان باشید

  18. نویسنده دیدگاه : ابوذر - در تاریخ : 3 تیر 1394

    من با پسر داییم همزمان تمو کردیم الان اون سر کار بوسیله اشناهایی که داشته در صورتی که من معدلم بالاتر بود و تو هر ازمون استخدامی هم امتهان میدم میگن قبول نشدی

  19. نویسنده دیدگاه : حسين پور - در تاریخ : 4 تیر 1394

    با سلام ، در جواب دوست خوبمون کیمیا باید بگم سایت گلستان همچین که میگن بد نیست ،‌من خودم تو ویندوز قبلی م کلی مشکل داشتم ولی توی این ویندوز 7 جدید که اینترنت اکسپلورر 10 هم داره بدون هیچ گونه دست کاری و تعقیر در تنظیمات به راحتی وارد سایت گلستان میشم ، در ظمن این ادرس بهترین و سریعترین راه برای دسترسی به منوی ورود هست : http://reg.pnuna.com/

  20. نویسنده دیدگاه : یاشار - در تاریخ : 11 تیر 1394

    سلام.خسته نباشید.من رشتم شمی محضه کل واحدایی که باید پاس کنم 134تاست.من 7واحدم مونده مجبورم ترم تابستان تموم کنم اما از بدشانسی هرجور حسا کنم نمیتونم 7 تارو فیکس بردارم .میخواستم ببینم میشه من تابستون 8واحد پاس کنم؟یعنی یه واحد بیشتر از 134تا.میشه؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 11 تیر 1394 :

    سلام
    بله می توانید مشکلی ندارد

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top