چاپ خبر
وزیر علوم خبر داد:

برخورد با مسببان ظلم به بورسیه‌ها/ زمان تعیین تکلیف سرپرستان

پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (پیام نورنا) : وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هفته آینده جلسه کمیته تعیین روسای دانشگاه برگزار می‌شود و تعداد کمی از روسا که تعیین تکلیف نشده‌اند، در این جلسه تعیین تکلیف می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : مهر – دکتر محمد فرهادی صبح امروز شنبه در اولین نشست مطبوعاتی خود که در محل این وزارتخانه برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهید صارمی و روز خبرنگار، گزارش عملکردی از وضعیت آموزشی و علمی وزارت علوم طی ۶ سال اخیر ارائه داد.

تعیین تکلیف سرپرستان دانشگاهها

وی در ادامه درباره نتیجه کمیته روسای دانشگاه‌ها گفت: این کمیته همچنان برگزار می‌شود و دلیل نداشتن جلسه آن به خاطر تعطیلات تابستانی بوده و هفته آینده جلسه آن برگزار می‌شود و تعداد کمی از روسا که تعیین تکلیف نشده‌اند، در این جلسه تعیین تکلیف می‌شوند.

فرهادی در ادامه در خصوص شفاف‌سازی بورسیه‌ها، گفت: دانشجویان بورسیه به همین ۳ هزار دانشجو ختم نمی‌شوند. ۶ هزار دانشجوی بورسیه دیگر نیز داشته‌ایم که ۵ هزار نفر آنها در دولت قبل بورس شده و همچنان بدون مشکل به تحصیل خود ادامه‌ می‌دهند و تنها یکهزار نفر از این بورسیه‌ها مربوط به دولت فعلی هستند.

وزیر علوم یادآور شد: ۳ هزار بورسیه‌ای که مطرح شدند، وضعیت خاص داشتند و در مورد آنها چند نوع تصمیم‌گیری شد.

آخرین وضعیت بورسیه ها

وی افزود: عده‌ای از آنها بدون امتحان پذیرش شده بودند، تعدادی حکم بورس نداشتند که باید تعیین تکلیف و عده دیگر باید جایابی می‌شدند. تلاش های لازم برای بورسیه‌هایی که باید جایابی می‌شدند، صورت گرفت. اگر عده‌ای جایابی نشدند، وزارت علوم رأسا پیگیری کرد تا این افراد جایابی شوند.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای از این بورسیه‌ها مربی رسمی و عده ای دیگر مربی پیمانی هستند که مربی‌های رسمی مشکلی نداشته و مشغول تحصیل هستند ولی مربیانی که پیمانی هستند باید مصوبه هیات امنای دانشگاه را کسب کنند.

فرهادی با بیان اینکه حدود ۱۵۰ نفر از این افراد مصوبه هیات امنای دانشگاهها را کسب کرده‌اند، افزود: عده دیگری نیز باقی مانده‌اند که هر چه سریعتر به وضعیت آنها رسیدگی می شود.

وزیر علوم ادامه داد: برخی از بورسیه ها کارمند هستند و بورس نیز شده‌اند لذا از دو جا حقوق میگیرند که از آنها خواسته‌ایم یا کارمند شوند و دیگر بورس نباشند یا بورس بوده و کارمند نباشند.

وی ادامه داد: بورسیه‌های ایثارگر نیز تعیین تکلیف شدند و با هماهنگی بنیاد شهید مقرر شد هزینه تحصیلی این افراد پرداخت شود و مشکلی نداشته باشند. بورسیه‌هایی که در خارج از کشور نیز تحصیل می‌کنند بر اساس ضوابط به تحصیل خود ادامه می‌دهند.

فرهادی در ادامه به بورسیه‌هایی اشاره کرد که در معدل و سن مشکل داشتند، گفت: در خصوص این افراد نیز با ضوابط همان موقع که بورس شده بودند، تصمیم‌گیری شد و با ارفاق‌هایی که صورت گرفت برخی پذیرفته شدند، برخی نیز مقرر شد با هزینه شخصی تحصیل کنند.

وی در خصوص اینکه عده‌ای با مطرح کردن بحث بورسیه‌ها به این افراد ظلم کردند و چه برخوردی با آنها خواهد شد، گفت: ما نیز معتقدیم باید با افرادی که به حیثیت افراد بورسیه آسیب رسانده‌اند و در حق آنها ظلم کرده‌اند، برخورد شود.

وزیر علوم گفت: بحث بورسیه‌ها از سال ۹۰ مطرح و ۱۹۴ بار از سال ۹۰ تاکنون در رسانه‌ها مطرح شد. خود وزارت علوم از ۱۹۴ باری که مسئله بورسیه‌ها در رسانه‌ها مطرح شد، تنها۱۰ خبر و گزارش‌ رسانه‌ای داشته و فعالیتش در این زمینه بسیار محدود بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه ما اسمی از بورسیه‌ها به رسانه‌ها ندادیم، گفت: افرادی که اسامی را منتشر کردند باید پاسخگو باشند.

حل مشکل رشته های بدون مجوز دانشگاه آزاد

فرهادی در خصوص رشته محلهای بدون مجوز دانشگاه آزاد نیز گفت: برای این موضوع کمیته ای مشترک از سوی وزارت علوم و دانشگاه آزاد تشکیل شد که به صورت هفتگی جلساتی را برگزار کرده و مشکل تعداد زیادی از رشته های بدون مجوز این دانشگاه حل شد.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان اردیبهشت ماه دانشگاه آزاد در  کمیته مشترک خود با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رشته های بدون مجوز خود را ارائه کرد و شرایط تعداد زیادی از این رشته ها مشخص شد. باقیمانده باید پس از کسب شرایط لازم و تامین زیرساخت ها مجددا به شورای گسترش آموزش عالی ارسال شوند تا شرایط آنها نیز بررسی و در صورت وجود استانداردهای لازم و شاخص ها به این رشته ها نیز مجوز اعطا شود.

وی در خصوص وضعیت دانشگاه های غیرانتفاعی نیز افزود: ما استقبال می کنیم که بخش خصوصی به حوزه آموزش عالی کشور وارد شود، اما بر روی فعالیت موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی نظارت جدی داریم زیرا این موسسات باید شاخص های لازم را برای ادامه فعالیت داشته باشند.

وزیر علوم تاکید کرد: در سال ۸۴، ۱۱۲ موسسه غیرانتفاعی در کشور وجود داشت که تعداد این موسسات در سال ۹۳ به ۳۵۸ موسسه رسید. برخی از این موسسات زیرساختهای لازم مانند ساختمان و اعضای هیات علمی را نداشتند. بنابراین موضوع ارزیابی موسسات در وزارت علوم دنبال شد و به موسساتی که در سطح بندی در رتبه های پایین قرار دارند اخطار داده شد که وضعیت خود را بهبود بخشند.

ساماندهی رشته ها و مراکز آموزش عالی

فرهادی در خصوص ساماندهی رشته ها و مراکز آموزش عالی نیز گفت: این ساماندهی هم‌راستا با آمایش آموزش عالی در حال اجرا است و برنامه داریم ساماندهی مراکز آموزش عالی را به سرانجام برسانیم که در این راستا ممکن است موضوع توسعه، ادغام و یا تجمیع مطرح باشد.

وی اضافه کرد: آمایش آموزش عالی در یکسال اخیر سرعت گرفته است و ما از فعالیت‌هایی که طی سال های گذشته در این زمینه انجام شده نیز استفاده می کنیم و برنامه داریم تا پایان تابستان امسال سند آمایش آموزش عالی را برای بررسی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنیم.

فرهادی با اشاره به استقلال دانشگاه ها تصریح کرد: تصمیم گیری هیات امنا برای دانشگاه ها به معنای استقلال است و عملکرد، توسعه، استخدام، جذب و بسیاری از موارد مورد نیاز دانشگاه ها در حال حاضر توسط هیات امناها بررسی و تصویب می‌شود.

وزیر علوم تاکید کرد: برخی از مقررات کلان آموزش عالی نیز از سوی وزارت علوم به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

فرهادی افزود: موضوع تفکیک جنسیتی مطرح نبوده و مصوبه و قانونی در این زمینه نداشته ایم.

برنامه های وزارت علوم برای پساتحریم

وزیر علوم در خصوص شرایط پساتحریم نیز عنوان کرد: ما در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده ایم و توسعه همکاری های علمی بین المللی، تبادل استاد و دانشجو و تحقیقات مشترک از برنامه های مهم وزارت علوم بعد از دوران پساتحریم است.

وی افزود: به سایر دستگاه ها نیز اعلام کردیم تا فعالیت های بین المللی آنها پیوند علمی و فرهنگی نیز داشته باشند و در حوزه توسعه آموزش و انتقال تکنولوژی نیز با وزارت علوم هماهنگی صورت گیرد.

فرهادی در خصوص موضوع شتاب علمی نیز گفت: طی سال های گذشته مقام معظم رهبری بیشترین، بهترین و جامع ترین حمایت ها را در حوزه علم و فناوری داشتند و باید این نوع حمایت ها را قدر بدانیم.

وزیر علوم با بیان اینکه در برنامه های رئیس جمهور نیز بر موضوع رشد و توسعه علم و فناوری تاکید شده است، خاطرنشان کرد: رشد علم و فناوری نیازمند تامین امکانات آموزشی، تاسیس رشته های جدید، تامین و دسترسی به منابع علمی است که بخشی از اینها به دلیل تحریم ها با اختلالاتی مواجه شده بود و برنامه داریم در دوران پساتحریم این موضوعات را تقویت کنیم.

وی اضافه کرد: شرکت اساتید در نشست ها و کنگره های بین المللی طی سال های گذشته کم شده بود که امیدواریم پس از تحریم این وضعیت تقویت شود.

فرهادی تولید مقاله های مشترک را یکی از شاخص های تولید علم عنوان کرد و گفت: طی چند سال اخیر در این حوزه فعالیت دانشمندان کم شده بود بنابراین این موضوع مورد بازبینی قرار گرفته تا روند تولید مقالات علمی مشترک تقویت شود.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top