چاپ خبر

تاسیس کانون خانه و دانشگاه و اتاق فکر فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد

پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (پیام نورنا) : معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد گفت: طرح بخشنامه تأسیس کانون خانه و دانشگاه، به ایجاد ارتباط میان خانواده ها و دانشگاه می پردازد. در تهران با استفاده از اساتید، یک مرکز مشاوره در دو بخش درمان و پیشگیری طراحی خواهیم کرد تا به راهنمایی و هدایت دانشجویان بپردازد.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد در اولین گردهمایی معاونان دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی مراکز استان های دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این مطلب گفت:یکی دیگر از طرح های ماندگار فرهنگی، تشکیل اتاق فکر فرهنگی و دانشجویی در واحدهاست که با همکاری اعضای هیأت علمی در بحث علوم انسانی فعالیت خواهند کرد.

وی تاکید کرد: این جلسه برای تبیین وظایف معاونان و ارائه تصویری از آنچه که در حوزه فرهنگی و دانشجویی مد نظر است، چه در زمانی که این دو حوزه جدا بودند و چه امروز که ادغام شده اند، تشکیل شده است.

وی با اشاره به سالروز 17 شهریور خاطرنشان کرد: امروز همزمان است با سالروز شهادت تعدادی از هموطنان ما در میدان ژاله تهران. 17 شهریور تذکری است که باعث می شود همه نسل های امروز و آینده به عظمت هایی که در این کشور خلق شده، توجه کنند. یاد این مناسبت ها و توجه به آرمان هایی که در این روزها شکل گرفت، ما را در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی کمک خواهد کرد.

وظیفه حوزه فرهنگی و اجتماعی؛ حفظ و انتقال پیام انقلاب

دکتر طه هاشمی افزود: همه ما نیازمند شناسایی اهداف و آرمان های انقلاب هستیم و به عنوان مسئولان فرهنگی و اجتماعی وظیفه سنگین تری را برعهده داریم. اگر بخواهیم در میان همه بخش های دانشگاه، یک بخش را معرفی کنیم که وظیفه حفاظت و نگهداری و انتقال پیام انقلاب را برعهده دارد، این حوزه است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: دانشگاه به دو دلیل باید به شناسایی آرمان های انقلاب اسلامی توجه ویژه داشته باشد؛ اول اینکه قشری که در آن وجود دارد، فردا در جامعه عهده دار مسئولیت می شود. در همین راستا باید آرمان های انقلاب را بشناسد. دلیل دیگر اینکه دانشجویان و دانشگاهیان، قشر فرهیخته جامعه هستند و با کارهای تکراری و بی محتوا نمی توان این گروه را اغنا کرد.

طه هاشمی با بیان اینکه دانشگاه می تواند بر سایر عرصه ها نیز اثرگذار باشد، گفت: باید در برگزاری مراسم یادبودها و بزرگداشت های مربوط به انقلاب اسلامی از خلاقیت ها حداکثر بهره را ببریم و در جهت برگزاری برنامه های بانشاط و تأثیرگذار حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه تذکر ایام الله و انتقال آن به نسل آینده باعث حفظ دستاوردهای انقلاب می شود، اظهار داشت: در دانشگاه آزاد اسلامی باید با جدیت بیشتری به مناسبت ها و بزرگداشت دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی پردازیم ولی نه به شکلی خسته کننده و تکراری. باید در برگزاری اینگونه مراسم ها از توانایی اساتید و دانشجویان استفاده کنیم.

توجه ویژه ریاست دانشگاه به حوزه فرهنگی

طه هاشمی به تشریح وظایف معاونت دانشجویی و فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: حوزه فرهنگی متشکل از دو اداره کل «امور فرهنگی اجتماعی» و «آموزش های فرهنگی و اسناد» و سه پژوهشکده «قرآن و عترت»، «مطالعات اجتماعی» و «مطالعات میان فرهنگی» به عنوان جریان تولید فکر و اندیشه در معاونت فرهنگی است. حوزه دانشجویی نیز از دو اداره کل «دانشجویی» و «دانش آموختگان» تشکیل شده است.

طه هاشمی با بیان اینکه در دوران مدیریت دکتر میرزاده توجه ویژه ای به حوزه فرهنگی و اجتماعی شده است، اظهار داشت: این حوزه قبلاً متناسب با سایر حوزه ها رشد نکرده بود و از 400 واحد دانشگاه آزاد اسلامی، تنها 15 واحد، معاون فرهنگی داشت. در دوره جدید واژه اجتماعی هم به عنوان این معاونت اضافه شد زیرا دانشگاه باید در مقوله اجتماعی نیز ورود و دانشجویان را یاری کند.

وی افزود: در ابتدای دوره جدید یک بررسی اجمالی از واحدهای سراسر کشور صورت گرفت تا مشخص شود جایگاه برنامه های فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی چگونه است و دیدیم که تا حدود زیادی مهجور است و برنامه و بودجه مشخصی ندارد. حتی برنامه جدی برای فعالیت های فرهنگی اعضای هیأت علمی در نظر گرفته نشده بود.

تثبیت یا تهدید ارزش ها در دست اعضای هیأت علمی است

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بیش از 70درصد تثبیت و یا تهدید ارزش ها در دست اعضای هیأت علمی است، گفت: ارتباط بین خانه و دانشگاه تقریباً در زمان ورود به دانشگاه قطع می شود و به همان میزان که دانشجویان از خانواد ه ها فاصله می گیرند، به اساتید نزدیک می شوند. به همین دلیل این جایگاه، مرجع است و بخش عمده تثبیت و تهدید ارزش ها در دست اعضای هیأت علمی بخش دیگر به برنامه های فرهنگی برمی گردد.

دکتر طه هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: برای اینکه حوزه فرهنگی به سرعت بتواند جایگاه خود را حفظ کند، شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی را راه اندازی کردیم که اولین شورای تشکیل شده در دوران مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی بود و به دلیل اهمیت بالای امور فرهنگی و اجتماعی، دکتر میرزاده شخصاً این شورا را اداره می کند.

طرح های ماندگار فرهنگی

وی در ادامه به تحولات صورت گرفته در حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید اشاره کرد و گفت: منظور از یک طرح ماندگار به طور کلی طرح یا پیشنهادی است که آغازگر یا شتاب بخش تحول یا حرکت با نمایه های مشخص و غیرتکراری باشد. در همین راستا طرح های فرهنگی ماندگار به سه دسته «رخدادگر»، «نهادی» و «کالبدی» تقسیم شده اند.

طه هاشمی در تشریح طرح ماندگار رخدادگر گفت: دانشگاه مرجع است یعنی باید در لایه های مختلف اجتماعی اثرگذار باشد. دانشگاه اگر به درستی وارد این مقوله شود، می تواند بخش قابل توجهی از دغدغه های فرهنگی را برطرف کند.

وی افزود: ازجمله فعالیت های طرح ماندگار نهادی، راه اندازی شوراهای راهبردی، کارگروه توسعه زبان فارسی، کانون ها و نشریات در سطح واحدها است. در گذشته از تشکل های سیاسی فرهنگی و کانون ها و نشریات استقبال خوبی نمی شد، بنابراین اینها را جزو طرح های نهادی آوردیم و در ارزیابی تراز مدیران نیز مد نظر قرار می دهیم. بر همین اساس یکی از شاخص هایی که برای ارتقای مدیران واحدها بررسی می کنیم، میزان تأسیس نهادهای فرهنگی و اجتماعی در داخل دانشگاه است.

طه هاشمی ادامه داد: ما در دانشگاه به دنبال این هستیم که اگر دانشجویی می خواهد فعالیت کند، کار فرهنگی، اجتماعی و سیاست ورزی را یاد بگیرد و توجیه اندیشه های این حوزه ها را اساتید انجام دهند.

معاون دانشجویی و فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه محل تمرین است، اظهار داشت: ما در دانشگاه نباید انتظار کار حرفه ای از دانشجویان داشته باشیم. در واقع دانشگاه محل تمرین است و باید اجازه خطا و اشتباه را به دانشجویان بدهیم.

وی به اهمیت نشاط فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه اشاره کرد و افزود: باید اجازه داد نشاط فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ایجاد شود. دانشگاهی که این نوع فعالیت ها در آن زنده است، توسعه پیدا می کند.

طه هاشمی درخصوص طرح های ماندگار کالبدی گفت: این طرح ها جزو طرح های مشترک عمرانی است که ساختن مساجد، یادبودها، خانه هنر و… را شامل می شود. این ساختمان ها باید در مکان هایی طراحی و ساخته شوند که در حاشیه سایت دانشگاه باشند تا افراد بیرون دانشگاه هم بتوانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: تاکنون113 یادمان شهدا و مساجد در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به بهره برداری رسیده است و حدود 40 مسجد و یادمان شهدا را در دست ساخت داریم. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی بنا دارد که در حداقل 260 واحد دانشگاهی در سراسر کشور یادمان شهدای گمنام و مسجد احداث کند و در اختیار این دانشگاه ها قرار دهد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به برگزاری 20 همایش در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در نظر داریم جشنواره شیخ طبرسی را هردو سال یک بار برگزار کنیم که طی آن، از پایان نامه های برتر که مربوط به مباحث قرآنی بوده، تجلیل به عمل خواهد آمد.

تدوین طرح ملی اخلاق حرفه ای در دانشگاه آزاداسلامی

وی همچنین به تدوین طرح ملی اخلاق حرفه ای در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: کمیته ای متشکل از شخصیت های مطرح علمی و فرهنگی تشکیل داده ایم و در حال بررسی مسائل ضداخلاقی و راه های مقابله با آن در رشته های مختلف هستیم.

طه هاشمی افزود: براساس این طرح، مسائل اخلاقی رشته‌های مختلف بررسی می‌شود. در واقع اول باید بدانیم در رشته هایی مانند مهندسی، ‌پزشکی و… چه مسائلی بحران ایجاد کرده است تا بتوانیم با اتخاذ راهکارهای مناسب از بروز آسیب‌ها جلوگیری کنیم. البته تاکنون هیچ دانشگاهی در جهان اسلام به این کار نپرداخته است.

تجلیل از مفاخر و مشاهیر از برنامه های معاونت فرهنگی و اجتماعی

طه هاشمی با اشاره به معرفی مفاخر و مشاهیر است، توضیح داد: تاکنون حدود 300 واحد دانشگاه آزاد اسلامی مفاخر و مشاهیر علمی، ادبی منطقه خود را معرفی کرده‌اند. در نهایت بیش از 1500 نفر از شخصیت های علمی و ادبی در سطح محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی توسط دانشگاه آزاد اسلامی معرفی می شوند.

معاون دانشجویی و فرهنگی به برگزاری مسابقات قرآن و عترت در واحد بروجرد اشاره کرد و گفت: در این مسابقات طرحی را پیشنهاد کردیم که اساتید حافظ و قاری در رشته های گوناگون حوزه علوم قرآن و عترت، آیات علمی قرآنی را استخراج کنند.

طه هاشمی به فعالیت های حوزه فرهنگیِ معاونت متبوع خود اشاره کرد و افزود: راه اندازی بازار مشترک هنر، جایزه وحدت، جایزه شیخ شلتوت، جایزه آیت الله بروجردی، شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب و نمایشگاه بین المللی قرآن، توجه به فرهنگ نماز، برگزاری اردوها، بخشنامه عفاف و حجاب و طراحی و تدوین پیوست فرهنگی از جمله مهمترین فعالیت های حوزه فرهنگی است.

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، وی افزود: در حوزه دانشجویی نیز فعالیت هایی از قبیل پیگیری وام های دانشجویی، خوابگاهها، سلف سرویس ها، ایجاد کانون های هلال احمر، ایاب و ذهاب، وام ازدواج دانشجویی، امور مربوط به دانش آموختگان و… در حال انجام است.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top