چاپ خبر

حلقه مفقوده جلب مشارکت خیرین در آموزش عالی

پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (پیام نورنا) : کمک به هم نوع از طرق مختلف ،همواره یکی از آموز‌ه های دین و فرهنگ ایران زمین بوده است.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : ایسنا – یادمان نمی‌رود سال های پس از جنگ را که جمعی از مردم خیّر و خیرخواه، دوش به دوش دولت وارد عرصه‌های مختلف شده و برای آبادسازی این مرز و بوم تلاش کردند. سالهاست از همت و کمک رسانی افرادی می شنویم که اموال و دارایی خود را در روزگاری که حتی یک مدرسه،مسجد یا درمانگاه در شهرهای کشور موجود نبود و دولت توان جبران این کمبودها را نداشت تا کنون،در کمال اخلاص با ساختن مسجد،مدرسه،درمانگاه و… در اختیار تعداد کثیری از افرادی قرار داده اند تا این افراد به دلیل مشکلات مالی یا نبود امکانات از به جا آوردن فرایض دینی،تحصیل،سلامت و… محروم نشوند.

از میان حوزه های مختلف،آموزش و پرورش و مدرسه سازی، همواره یکی از حوزه‌های مورد توجه خیّرین بوده است،به طوری که چندی پیش رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور از وجود 600 هزار خیر مدرسه‌ساز در کشور خبر دادو گفت: این آمار طی شش ماه رشد 50 هزار نفری داشته و تعداد خیرین مدرسه ساز طی شش ماه از 550 هزار نفر به 600 هزار نفر رسیده است.

به راستی که نباید حسن نیت و ارج و قرب عزیزان مدرسه ساز را نادیده گرفت و همت والای آنان را زیر سوال برد، اما نکته ای که کمتر به آن توجه شده این است که با گذشت زمان و تغییر هرم سنی کشور،خیل عظیم جمعیتی که روزگاری به مدرسه نیاز داشته‌اند به سمت آموزش عالی آمده و حالا این آموزش عالی است که همت والای این عزیزان را می‌طلبد.

البته بر همگان واضح است که آموزش عالی از نظر کمی در دو دولت گذشته رشد بی رویه‌ای داشته و مسلما حضور خیرین در آموزش عالی به معنای توسعه کمی نیست.بلکه آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد رشد کیفی آموزش عالی در زمینه خوابگاه ها،تجهیزآزمایشگاه‌ها،نوسازی و بازسازی ساختمان‌های دانشگاه های اصیل و بزرگ کشور،تحت پوشش قرار دادن نخبگان کم بضاعت،مسائل پژوهشی و…. است.

باید توجه داشت آموزش عالی اکنون میعادگاه آینده سازان کشور بوده و جبهه آبادسازی و حمایت از کشور از پشت سنگرها اکنون به پشت میز و صندلی های دانشگاه منتقل شده است.بنابراین برای هرچه بهتر شدن این سنگر جدید همه باید همت کنند.

وجود موانع قانونی برای احداث خوابگاه های دولتی

شاید از میان موارد ذکر شده،آنچه بیش از همه مهم‌تر و ملموس‌تر باشد،وضعیت نابسامان خوابگاه ها است.خوابگاه های بسیاری از دانشگاه‌های کشور،چه دانشگاه‌های بزرگ و نامی و چه دانشگاه ها کوچک دارای شرایط نامطلوب بوده و بسیاری از فرزندان این سرزمین که به نوعی نخبگان کشور نیز محسوب می‌شوند،مجبور هستند روزگار خود را در اتاقی بگذرانند که نه تنها پاسخگوی تعداد ساکنان آن است،بلکه کمترین امکانات زندگی را نیز ندارد.

برای اثبات این موضوع، حتی احتیاج نیست از پایتخت دور شد،کافی است پای درد دل ساکنان خوابگاه های همین دانشگاه های بزرگ شهر تهران نشست تا متوجه شد چطور هشت نفر در یک اتاق چهار نفره زندگی می کنند یا از امکانات ساده ای مانند کمد مناسب و درخور، تخت خواب با تشک مناسب و حتی سقفی که باران از آن چکه نکند و… محروم هستند.

البته این بهترین حالت ممکن است، زیرا هنوز دانشگاه هایی وجود دارند که توان ارائه خوابگاه کافی به دانشجویان خود را ندارند و برخی از دانشجویان جدیدالورود این دانشگاه‌ها باید تا یافتن مکان مناسب روزگار خود را در نمازخانه دانشگاه سپری کنند.

از طرف دیگر برخی دانشگاه ها اذعان دارند،درآمدهای اختصاصی آن ها برای ساخت و تجهیز خوابگاه ها کافی نیست، برای مثال چندی پیش معاون دانشجوئی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر که از مهم ترین دانشگاه های کشور محسوب می شود به ایسنا گفت دانشگاه خواجه نصیر امسال به دلیل شرایط و مشکلات فضای فیزیکی هیچ تعهدی نسبت به واگذاری خوابگاه به دانشجویان جدیدالورود ندارد. اما اگر وزارت علوم، صندوق رفاه دانشجویان و خیرین در زمینه ساخت خوابگاه برنامه خاصی داشته باشند استقبال می‌کنیم. زیرا درآمد اختصاصی دانشگاه به قدری پایین است که کفاف اموری مانند تعمیرات و ساخت وساز خوابگاه‌های موجود را نمی‌دهد.

در شرایطی که خوابگاه ها در وضعیت نه چندان مطلوبی قرار دارند،چندی پیش مدیر کل امور دانشجویی وزارت علوم از وجود موانع قانونی برای احداث خوابگاه‌های دولتی خبر داده و گفته بود: هیچ بودجه‌ای برای ساخت خوابگاه‌های دولتی تخصیص داده نمی‌شود و برای ساخت یا نوسازی خوابگاه‌ها باید از توان بخش خصوصی و خیرین بهره برد.

اتمام طرح های و پروژه های ناتمام در گرو تامین بودجه

از طرف دیگر بسیاری از پروژه های ناتمام دانشگاهی هستند که تنها مشکل اتمام آن ها کسری بودجه است.

در همین راستا دکتر نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران تنها مشکل اجرای طرح توسعه این دانشگاه را کسری بودجه بیان کرده و گفته شورای شهر،شهرداری و دولت کاملا پشتیبان این طرح هستند و این طرح راه بازگشت ندارد.طرح اکنون آماده است و تنها مشکلی که دارد بودجه است.اکنون طرح در فضاهایی که تملک شده در حال اجرا است.مهم ترین بحث طرح این است که کل فضاهایی که باید تملک کنیم خریداری شود.

همینطور دکتر امید معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در دانشگاه محقق اردبیلی، به پروژه های نیمه تمام قابل توجه وزارت علوم اشاره کرده و گفته بود: در حال حاضر 2.5 میلیون متر مربع پروژه کلنگ خورده با پیشرفت 5 تا 80 درصد داریم که برای تکمیل آن اعتباری بالغ بر 50 هزار میلیارد ریال لازم است واین در حالی است که اعتبار تخصیصی در سال پنج هزار میلیارد ریال است و اگر تورم را در نظر نگیریم 10 سال و اگر در نظر بگیریم 30 سال زمان نیاز است تا پروژه ها به اتمام برسد.

دکتر امید همچنین در نشست هیات مدیره بنیاد خیرین حامی دانشگاه حضرت معصومه(س) بر ورود هرچه بیشتر خیرین در حوزه آموزش عالی و ساخت دانشگاه ها و مراکز مختلف آموزشی تاکید کرده بود و گفته بود در حوزه های آموزش و پرورش و سلامت، شاهد ورود خیلی خوب خیرین بوده ایم و در حوزه آموزش عالی نیز این کار باید هر چه بیشتر و بهتر گسترش یابد.

لزوم اعلام نیاز آموزش عالی به حضور خیرین

ساداتی نژاد،مدیر عامل بنیاد حامیان دانشگاه تهران با اشاره به حضور خیرین در عرصه‌های مختلف اجتماعی گفت: خیرین در عرصه‌های مختلف حضور دارند و آموزه های دینی ما همواره برای وقف و خیّر اهمیت زیادی قائل است. اما باید گفت فعالیت خیرین در برخی از حوزه‌ها برای مثال مدرسه سازی،پررنگ‌تر بود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل مهم حضور بیشتر خیرین در حوزه‌ای اعلام نیاز بخش‌های مربوطه است، افزود: برای مثال در حوزه مدرسه‌سازی این اعلام نیاز به خیرین منتقل شده است و خیرین انگیزه کافی برای فعالیت در این بخش را دارند، اما استقبال آموزش عالی از خیرین خیلی مطرح نبوده است.

مدیر عامل بنیاد حامیان دانشگاه تهران افزود: بنابراین برای پررنگ کردن حضور خیرین در آموزش عالی باید این اعلام نیاز به خیرین داده شود، زیرا آموزش عالی در حوزه اسکان دانشجویان به خصوص دانشجویان خانم، احداث دانشکده، حمایت دانشجویان نیازمند، حمایت از طرح‌های پژوهشی، احداث کتابخانه، حمایت از زیرساخت‌های پژوهشی و آموزشی، تجهیز آزمایشگاه‌ها و… نیازمند حمایت خیرین است.

ساداتی نژاد با اشاره به تشکیل کمیته خیرین آموزش‌ عالی در سال 89 در وزارت علوم گفت: این کمیته اکنون به صورت چشمگیر و خوبی در حال فعالیت است و فرهنگ‌سازی خوبی در این زمینه شده از طرف دیگر در مجلس و لوایح بودجه‌ای نگاه ویژه‌ای به خیرین می‌شود.

در پایان باید گفت با وجود نیازمندی آموزش عالی به حضور و مشارکت خیرین و گام هایی‌ که در این زمینه برداشته شده، همچنان جای خالی حضور خیرین در این عرصه بسیار احساس می‌شود و شاید این خلاء به دلیل عدم آگاهی خیرین به نیاز دانشگاه‌ها، حلقه مفقوده مشارکت آن‌ها باشد.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top