چاپ خبر

حمله به پیام نور برای سوق جوانان به سوی دانشگاه آزاد

پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (پیام نورنا) : عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه آزاد از همان ابتدا نظارتی را بر نتافته است، گفت: پیام‌نور را مورد حمله قرار می‌دهند زیرا دانشگاه آزاد مشتری لازم را ندارد و می‌خواهند جوانان را به سمت این دانشگاه سوق دهند.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : فارس – حسین کچویان ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه «عصرانه» شبکه افق با اشاره به گسترش تحصیلات دانشگاهی در ایران طی سال‌های اخیر اظهار داشت: اینکه کشور به این حجم از دانشجو و تحصیل کرده نیاز دارد یا خیر بستگی به برنامه های کلان ملی دارد.

وی افزود: متغیرهای زیادی در این زمینه وجود دارد و باید به همه آنها توجه داشت؛ به عنوان مثال هندی ها که زمانی پزشکان خود را به سایر کشورها صادر می کردند برنامه های دانشگاهی خود را در همین راستا سامان دهی کردند زیرا ضرورت را در این می دیدند که باید تحصیل کردگان خود را به دیگر کشورها اعزام کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در شرایطی مشابه آنچه ذکر شد، گسترش تحصیلات دانشگاهی و در رشته پزشکی توجیه پذیر بوده است، گفت: البته ممکن است در بعضی مواقع، استدلال‌های بی ربطی مطرح شود، مانند زمانی که بگوئیم یک راننده تاکسی دارای دکتری بهتر از راننده تاکسی بدون دکتری است موجب می شود فجایعی در جامعه رخ دهد.

وی ادامه داد: وقتی از جهات مختلف نگاه کنیم، برخی افراد دارای تخصصی های سطح بالا که زمینه کار را در ایران ندارند مجبور می شوند پس از پایان تحصیلات به خارج از کشور مهاجرت کنند.

کچویان عنوان داشت: برخی فارغ از التحصیلان هم به دلیل زمینه کاری متناسب با رشته آنها وجود ندارد به کارهای غیر مرتبط مشغول می شوند و همچنین بعضی از آنها دارای تخصص با کیفیتی نیستند و بدین صورت شاهد وضع فاجعه بار کنونی خواهیم بود زیرا سیاست مشخصی وجود نداشته و صرفا، افزایش میزان تحصیلات دانشگاهی مد نظر بوده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بر اساس همین منطق بی ربط، تحصیلات دانشگاهی در ایران گسترش یافته و ارتباطی هم میان دانشگاه ها و بازار کار وجود ندارد، گفت: ازدیاد فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون توجه به آثار و تبعات آن که در بهترین حالت در زمینه های غیر تخصصی خود بکار گرفته می شوند، شرایط موجود را رقم زده است.

وی ادامه داد: فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلیل اینکه در بیشتر مواقع بدون کار مناسب می مانند به پدیده ای همانند یک بمب اجتماعی تبدیل می شوند و انسان‌هایی ناراضی هستند و موجب هجمه به سیستم اجتماعی کشور می شوند زیرا بدون هیچ کیفیتی، برخی افراد آموزش داده می شوند و به تبع تحصیلات بیشتر، باید حقوق بیشتری هم دریافت کنند.

کچویان با بیان اینکه بر اساس آمار، یک میلیون و 200 هزار نفر از بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، عنوان داشت: این در بهترین شرایط موجود است زیرا بسیاری از افراد شاغل نیز کاری غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود انجام می دهند و به این ترتیب، بودجه زیادی برای آموزش کسانی صرف شده که شغل شان در ارتباط با آن آموزش ها نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در حالت متعادل، ارتباطی منطقی میان دانشگاه و بازار کار وجود دارد به این ترتیب که مراکز آموزش عالی باید نیازهای تخصصی مختلف جامعه را تامین کنند ولی زمانی که این پیوند قطع می شود، از جهات مختلف شاهد بروز مشکلاتی هستیم.

وی با بیان اینکه علایم و نشانه هایی که به اعتبار آنها آموزش های لازم دانشگاهی به جوانان ارائه شود در کشور دیده نمی شوند، گفت: در نتیجه می بینیم که فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار زیاد می شوند همچنین شاهد انگیزه های غیر طبیعی دیگری نیز هستیم از جمله در دانشگاه آزاد و برخی مراکز آموزش عالی پزشکی، آنقدر دانشجو در یک رشته جذب می شود که هیچ بازار کاری برای آنها وجود ندارد.

کچویان به تاثیر دانشگاه آزاد در افزایش تحصیل کردگان دانشگاهی ایران خاطرنشان کرد: مسئولان دانشگاه آزاد به درستی ادعا می کنند که در حد یک وزارتخانه هستند و حتی گاهی اوقات ابعاد کاری آنها از وزارت علوم و وزارت بهداشت در بخش آموزش هم گسترده تر است؛ در واقع وزارتخانه ای در زمینه آموزش وجود دارد که بدون تمکین از شرایط موجود، به ناگاه هزاران فارغ التحصیل دارای مدرک دکتری روانه جامعه می کند و این امر موجب بروز مشکلات زیادی می شود.

این استاد دانشگاه عنوان داشت: تا پیش از شکل گیری دانشگاه آزاد و تحولات کنونی، تعداد دانشگاه ها محدود بودند که البته باید بیشتر می شدند ولی روند گسترش آنها نیازمند یک سیر منطقی و معقول بود.

وی ادامه داد: در کشورهای غربی وقتی با تخصصی بالا وارد کاری سطح پایین تر می شوند مورد قبول قرار نمی‌گیرند زیرا موجب هزینه های بیشتر برایشان می‌شود ولی این روند در ایران دیده نمی شود و مشخص نیست افراد تحصیل کرده چه مشاغلی را بر می گزینند.

کچویان در مورد موج دوم گسترش تحصیلات دانشگاهی به واسطه توسعه مراکز پیام نور گفت: این قضیه در کشور ما جنبه سیاسی یافته و میلی کاذب در میان مردم برای افزایش تحصیلات دانشگاهی به وجود آمده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز پیام نور را مورد حمله قرار می دهند زیرا دانشگاه آزاد مشتری لازم را ندارد و می خواهند جوانان را به سمت این دانشگاه سوق دهند؛ 8 ماه آقای فرجی دانا وزیر علوم شد و طی همین مدت آقای هاشمی از او تشکر می کند زیرا مجوز جذب 8 هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد را ارائه داده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد از همان ابتدا نظارتی را بر نتافته است، گفت: منطق توسعه آموزش عالی در کشور ما روشن و مشخص نبوده است؛ اخیرا وزارت بهداشت طرح آمایش را مطرح کرده تا دریابد در هر رشته و در هر منطقه، به چه تعداد فارغ التحصیل نیاز دارد که سند آن در حال تدوین است و اگر این اتفاق رخ دهد موجب برطرف شدن بعضی از مشکلات می شود.

کچویان ادامه داد: در دهه 60 میلادی، با رشد علوم انسانی مواجه بودیم ولی از اواخر دهه 70 جوانان به سمت رشته های این چنینی گرایش نداشتند و این تجربه را در ایران هم به گونه ای دیگر شاهد بودیم ولی در غرب، منطقی پشت این ماجرا وجود داشت و بازار کار هم فراهم شده بود ولی در ایران، چنین منطقی را ندیدیم و وضع موجود شکل گرفت.

این استاد دانشگاه بیان کرد: فقدان منطق یکی از اساسی ترین مشکلات ازدیاد فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور ماست؛ گاهی سیاست هایی در سطح کلان تدوین می شود ولی رقابت صحیح شکل نمی گیرد و به عنوان مثال در ازای کاهش پذیرش در دانشگاه های معتبر، دانشگاه آزاد اقدام به جذب دانشجوی بیشتر می کند.

وی با بیان اینکه بهانه این اقدامات آن است که اگر دانشجویان را در داخل جذب نکنیم به دانشگاه های خارجی و بی کیفیت سوق می یابند، گفت: این مطلب اشتباه است زیرا باید گرایشات اجتماعی را نسبت به تحصیلات دانشگاهی مدیریت کرد، به عنوان مثال دکتری مقطعی است که در سطح بین المللی گرایش چندانی به آن وجود ندارد و تنها کسانی که به دنبال تحقیق و پژوهش حرفه ای هستند برای اخذ دکتری به دانشگاه می روند ولی در ایران برای ارتقا مدیریتی و سمت اداری، مدرک دکتری گرفته می شود و این منطق کاملا اشتباه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه میزان افزایش دستمزد برای تحصیلات بالاتر باید آنقدر کم باشد که جبران هزینه های تحصیلاتی همچون دکتری را نکند، خاطرنشان کرد: به این ترتیب و به مرور زمان، گرایش به سمت اخذ مدارک دانشگاهی بالا و غیر مرتبط کاهش می‌یابد.

وی عنوان داشت: اسناد بالادستی در این زمینه باید نهادینه و انسان هایی که این اسناد را اجرایی می‌کنند تربیت شوند؛ افزایش ظرفیت دکتری به صورت ناگهانی در هیچ چارچوبی نمی گنجد و نیازی نیست حتما سندی بالادستی در این زمینه وجود داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: جامعه دارای بخش‌های مختلف است که صنعت، کشاورزی، خدمات و … را شامل می شود، صنعت ما حتی در بعضی بخش‌های سخت افزاری هم به خوبی عمل نمی کند و این امر خود به زمینه تحصیلات دانشگاهی مرتبط است و موجب عقب ماندگی می شود.

وی با بیان اینکه تربیت متخصص در زمینه های دیگر همچون علوم انسانی یا خدماتی موجب کمبود نیروی متخصص در بخش صنعت می شود، گفت: مشکل اصلی به طور کلی این است که فرهنگی بر اساس ساختارهای مدرن در جامعه رشد یافته اند بدون اینکه ما به ازای بیرونی داشته باشند؛ در غرب دانشگاه ها به تدریج و بر اساس نیازهای موجود رشد یافته اند ولی در ایران چنین روندی را شاهد نبوده ایم.

کچویان افزود: دانشگاه های ما بدون توجه به بدنه اجتماع رشد کرده اند و به این ترتیب، هر اتفاقی که در زمینه دانشگاه ها رخ می دهد مشکل آفرین می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانش آموزان ایرانی آموزش های نظری خوبی می بینند و جزو بهترین‌های دانشگاهی هستند ولی وقتی این آموزش ها با عملکرد صحیح همراه نباشد فایده ای هم نخواهد داشت ولی تجربه های خوبی در زمینه صنایع دفاعی و هسته را شاهد بوده ایم که به دلیل وجود بستر عملکردی مناسب، نتیجه خوبی هم به همراه داشته است.

 

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

صفحات نظرات :
  1. نویسنده دیدگاه : پ ن - در تاریخ : 20 آبان 1394

    من از اینکه با زحمت زیاد تو پیام نور لیسانس و فوق خواندم و به معنای واقعی مو سفید کردم, خیلی پشیمانم…

  2. نویسنده دیدگاه : قدیری - در تاریخ : 20 آبان 1394

    تا به امروز فقط به رشته های مهندسی و پزشکی توجه کلانی شده است…پس رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی چه زمان مورد توجه قرار میگیرند…

  3. نویسنده دیدگاه : علی سعیدی راد - مدیر وبلاگ دانشجویان ارشد گرمسار - در تاریخ : 21 آبان 1394

    با سلام
    در آموزش عالی ایران هدف و وسیله با هم جابجا شده است. تحصیلات دانشگاهی یک وسیله است برای اهداف بالاتر (اشتغال، سواد، آگاهی، سطح فکر، فرهنگ عمومی و …)
    اما در چند دهه اخیر دانشگاه یک هدف شده (هم برای مسئولین و هم برای جامعه) و لذا اهداف اصلی فراموش شده است و نتیجه این است که می بینیم: سیل انبوه فارغ التحصیلان بیکار
    نتیجه جابجا شدن هدف و وسیله همین است.

  4. نویسنده دیدگاه : سحر - در تاریخ : 21 آبان 1394

    خدایا شکرت.حالا پیام نورطلبکارهم شده.من4ساله تو پیام نورم.نصف عمرم بربادرفت.هر روز شهریه بالا.یهو شهریه بی دلیل.شهریه خدماتی که وجودنداره.معدل افتضاح.وهزارتا عیب دیگه.مگه کلاسآ اختیاری نیست پس چرا اساتید غیبت درکلاس رو بهانه کم دادن میان ترم میکنن؟!!قوانین بی برنامه پیام نور باعث افسردگی من وخیلی ها شده.هرچی درس میخونیم معدل کلمون بالاتراز 14نمیرسه .دانشگاه آزاد همه بامعدل بالای17فارغ التحصیل میشن باقوانین قابل تایید دانشجو واستاد.برای استخدام میریم میگن چه دانشگاهی بودی؟میگیم پیام نور میگن خداحافظ …شهریه آزاد هم که تفاوت زیادی با ما نداره.شهریه این ترم من 914هزارتومن شده.به دانشجوهای آزادکه میگم برق ازسرشون میپره.انصافه 20واحد اینقد بشه!!اگه من اینقد داشتم که میرفتم آزاد که هم اسمش بهتره هم معدلش هم همه چیزش.حالا طلبکار چی شدین؟شما که قانون وضع میکنین یا من که متحمل قاون شدم؟!!یک بار نه بلکه هزاربار میگم شما هیچ حقی ندارین به آزاد معترض باشین.آقای پشتیبان میدونم خودت هم این حرفا رو قبول داری پس قسمت میدم همشو تایید کن.با اینکه این فریادها به جایی نمیرسه.

  5. نویسنده دیدگاه : رامیز - در تاریخ : 21 آبان 1394

    متاسفم از اینکه دانشجوی پیام نور هستم،کتاب های بیش از خد سنگین و سختگیری های شدید مضحک در تحوه طرح و اصلاح سوالات که باعث میشوند دانشجوهای پیام نور نا امید از شروع زندگی کاری بشوند و دیرتر به جامعه کاری برن و … شما بهتر هست بجای عیب گذاری روی دانشگاه های آزاد نحوه سیستم خودتون را تغییر بدید تا دانشجوها از علاقه ادامه تحصیل نیوفتند و استرسی که در زمان تحصیل دارند کاهش پیدا کند.

  6. نویسنده دیدگاه : متین - در تاریخ : 21 آبان 1394

    باسلام سلام خدمت جناب آقای دکتر رسمتی
    تمام مشکلات زیر سر روسای استانی دانشگاه هست باجذب نیروی های مازاد و …. و کاهش دانشجو در چن سال اخیر نسبت تعداد کارمند به دانشجو با هم سنخیت نداره کارمندا بیشتر از دانشجو ها هستن بیشترشون هم بیکاران روزا . یه سرو سامانی به این نیروی بیکار بدین .بررسی هم بشه متوجه میشین بیشتر کارمندا اقوام درجه1 هستن.

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top