چاپ خبر
معاون وزیر با توجه به تذکرات رهبری مطرح کرد:

جهش رشد علمی از ۲ سال آینده/ اردوهای دانشجویی مختلط ممنوع است

پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (پیام نورنا) : معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه کاهش رشد علم در کشور مربوط به ۴ سال پیش است، گفت: از سال آینده به تدریج شاهد نتیجه بخشی رشد علمی هستیم و از دو سال آینده جهش و رشد علمی را خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : مهر – سید ضیا هاشمی شب گذشته در برنامه «تیتر امشب» با توجه به تذکرات روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه ها دلایل کاهش سرعت علم و وضعیت فرهنگی دانشگاه ها را تشریح کرد.

وی گفت: در هر کشوری به ویژه کشور ما، علم تعیین کننده است. هرگونه تغییر در فرایند پیشرفت کشور، تحت تاثیر تغییر سرعت رشد علم است.

وی ادامه داد: به همین جهت هم مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع دغدغه داشتند. دغدغه ای که رهبر معظم انقلاب همواره مطرح کرده‌اند این است که سرعت رشد علم کاهش نیابد، البته این بدین معنی است که رشد علم همواره تداوم دارد ولی سرعت رشد قدری کاهش یافته است.

اگر سرعت علم کاهش یافته باید به فکر حل آن باشیم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: در سال هایی ما رشد خوبی داشتیم، ولی به طور طبیعی از یک مرحله که بخواهیم گذر کنیم رقابت نزدیک تر و سخت‌تر می شود. این مساله از یک طرف، از طرفی نیز باید مشاهده کنیم که تمهیدات و شرایط برای رشد علم چیست؟ و بعد اگر این سرعت کاهش یافته و کند شده، به فکر حل آن باشیم.

کاهش رشد علم از سال ۹۰ در کشور 

هاشمی خاطرنشان کرد: علم یک محصول دیربازده است و مدیریت علم، مدیریت دیربازدهی است، بدین معنی که ما اگر امسال برای رشد علم برنامه ریزی کنیم، دو تا سه سال دیگر به بار می نشیند. ما آنچه که درباره کاهش رشد علم در کشور می دانیم مربوط به ۴ سال پیش است لذا از سال ۲۰۱۱ مصادف با سال ۱۳۹۰ روند رشد علم در کشور کاهش یافت.

دلایل کاهش رشد علم در ۴ سال گذشته

وی خاطرنشان کرد: بخشی از آن به این دلیل بود که ما زیرساخت لازم را فراهم نکردیم و این وظیفه ماست که در جهت تقویت این زیرساخت‌ها اقدام کنیم و البته بخشی هم به خاطر تحریم‌های ظالمانه‌ای است که در کشور ما رخ داد و باعث شد مراودات علمی و تعاملات دانشمندان کاهش یابد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم افزود: همین مسایل باعث شد حمایت های لازم کم شود بنابراین این دغدغه‌ای که در ۴ سال گذشته وجود دارد باعث شده که در بخشی از شاخص‌ها روند رشد علم کاهش یابد. البته در یک سری دیگر از شاخص‌ها مانند میزان استنادات علمی و سهم تولید علم در دنیا روند رشدی را به ویژه در دو سال اخیر داشته ایم.

آغاز جهش رشد علمی از دو سال آینده

وی درباره جبران این عقب ماندگی و برنامه ریزی در این خصوص گفت: در حوزه‌های علمی، مراکز آزمایشگاهی جامع استان‌ها و دانشگاه‌ها، حمایت از مراودات علمی، تقویت تعامل با مراکز علمی دنیا، تسهیل مراودات بین المللی، در این زمینه‌ها اقداماتی صورت گرفته و ما فکر می کنیم از سال آینده به تدریج شاهد نتیجه بخشی آن خواهیم بود و از دو سال آینده جهش و رشد علمی را خواهیم داشت.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در خصوص اینکه کاهش رشد علمی در چه علوم صورت گرفته است، گفت: مجموعه علوم یک مجموعه به هم پیوسته است به طور کلی وقتی که محدودیت‌هایی بر ما تحمیل شود این در بخش های مختلف خود را نشان می دهد.

محدودیت بیشتر در حوزه های علوم انسانی

وی افزود: به طوریکه در تعامل با مراکز علمی و نشریات جهانی که یکی از شاخص های مهم در ارائه مقالات علمی در حوزه های علوم انسانی است ما با محدودیت هایی بیشتری مواجه بودیم و از نظر حمایت لجستیکی و در تامین تجهیزات مواد مورد نیاز برای کار علمی آزمایشگاه‌ها در علوم محض به ویژه درعلوم پیشرفته، محدودیت هایی داشتیم.

هاشمی درباره اینکه چقدر از اولویت‌های وزارت علوم براساس نیاز سنجی صورت گرفته است افزود: دانشگاه‌ها متولی تولید علم هستند ولی دستگاه‌های رسمی و حوزه‌های غیر دولتی کاربر و بهره بردار هستند در حال حاضر ارتباط  دانشگاه با صنعت و جامعه ارتباط کافی نیست و ما معتقدیم که این پیوسته باید تقویت شود.

وی افزود: به عنوان مثال صنعت خودرو چقدر متکی به دانش است که در دانشگاه ها تولید می شود؟ مطمئناً سطح بالایی نیست، چون اگر این گونه بود وضعیت خودرو بهتر بود و یا در حوزه رسانه ملی، نقدها و ضعف هایی وجود دارد که مطمئناً اگر رسانه ملی متکی به دانش دانشگاه و تولیدات علمی آن باشد می تواند کارآمدی خود را افزایش دهد.

توجه به علم نافع  در سند دانشگاه اسلامی

هاشمی تصریح کرد: بنابراین مقام معظم رهبری بر این مساله تاکید داشتند که علم باید نافع باشد که در سند دانشگاه اسلامی به آن توجه شده است. علمی که به رفع مشکلات جامعه خودمان منتهی شود، نه اینکه علمی که در دنیا مورد استفاده باشد و مسایل دیگران را حل کند. ما در علوم و تحقیقات بنیادی و کاربردی یا باید دنبال مرزهای دانش باشیم، که به نظریه پردازی می پردازد یا اینکه نظرات موجود را در خدمت رفع نیازها قرار دهیم.

وی افزود: در بخش اول مشکل ما کمتر است ولی در بخش دوم مشکلات بیشتری داریم و در همین راستا اقدامات خوب صورت گرفته و تفاهم نامه هایی خوب بین وزارت علوم و صنعت اتفاق افتاده به طوریکه در صنعت خودروسازی چند دانشگاه صنعتی ما متولی همکاری نزدیک با صنعت خودروسازی شدند و صنعت هم قبول کرد.

طی دوره پست دکتری اساتید در صنعت

معاون فرهنگی اجتماعی وزیرعلوم افزود: همچنین در حوزه تحقیقات علمی تفاهم نامه ای منعقد شد که اساتید ما بتوانند دوره‌های پست دکتری خود را در صنعت ملی کنند. فرصت مطالعاتی اساتید در صنایع طی شود. حتی تلاش ما این است این اتفاق در حوزه علوم انسانی هم این اتفاق رخ دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز این خودباوری در حوزه صنعت ایجاد نشده که دانشگاه می‌تواند به صنعت کمک کند و دانشگاه نیز چندان به سمت صنعت نرفته بود ولی طی یک سال گذشته قدم‌های خوب در این زمینه برداشته شده است. همچنین در حوزه صنایع دفاعی و نفت نیز همکاری خوبی صورت گرفته و همه این اقدامات باعث می شود که ما به سمت تحقیقات کاربردی حرکت کنیم.

هاشمی در خصوص برگزاری کنسرت و اردوهای مختلط در دانشگاه گفت: حوزه فرهنگ حوزه پیچیده ای است که نمی شود یک بعدی به آن نگاه کرد، اینکه چه مانعی باعث می شود بین صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار نشود، خود یک مساله فرهنگی است. اگر بتوانیم خودباوری ملی را افزایش دهیم و به سرمایه ملی خود اعتماد کنیم، می توانیم بخشی از این مشکل را حل کنیم.

با ایجاد خودباوری بخشی از مشکلات حل می شود

وی افزود: هرجا ما به دانشمندان خود اعتماد کرده‌ایم نتیجه خوبی نیز گرفته‌ایم ولی هر وقت این فرصت فراهم نشده، چه در زمان قبل انقلاب که مستشاران خارجی بر کارشناسان داخلی ترجیح داده می شدند و چه در سالیان اخیر، که برخی از دانشمندان با ادله واهی مورد بی توجهی و بی اعتنایی قرار گرفته و یا احیاناً با انگ های مختلف این افراد را از گردونه فعالیت خارج می کردند ما از این ناحیه آسیب دیدیم. اگر ما بتوانیم این اعتماد و خودباوری را ایجاد کنیم بخشی از مشکلات حل خواهد شد و دانشمندان ما در خدمت توسعه سریع تر و پیشرفت کشور قرار خواهند گرفت.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم افزود: بخشی دیگر از فرهنگ در حوزه احساس مسئولیت و مسئولیت پذیری در جامعه است، یعنی استاد و دانشجوی ما نسبت به سرنوشت جامعه خود احساس مسئولیت کنند و این مساله زمانی رخ می دهد که هویت ملی دانشجوی ما تقویت شود، اگر دانشجو احساس کند، مورد اعتماد نیست دلسرد می شود. ما معتقدیم اگر این زمینه ها ایجاد شود، دانشجو با دلگرمی بیشتر فعالیت کرده و زمینه برخی عوارض فرهنگی از بین می رود.

کاهش میزان ناهنجاری در دانشگاه نسبت به بیرون از دانشگاه

وی با اشاره به برگزاری کنسرت و اردوی مختلط در دانشگاه گفت: میزان آسیب های اجتماعی و ناهنجاری‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها به مراتب کمتر از بیرون از دانشگاه‌ها است. به هر حال متاسفانه بین جوانان ما بخشی ناهنجاری‌ها وجود دارد در کنار همه برجستگی و توفیقات که ما در نسل جوان داریم، این میزان بین دانشگاه‌ها کمتر از بیرون است.

اردوهای مختلف ممنوع است

هاشمی افزود: در همین جهت برنامه‌ریزی ما این است که ناهنجاری‌ها را به حداقل ممکن رسانده و از بین ببریم. طبق قانون اردوهای مختلط ممنوع است، در بند ۱۱ آئین نامه اردوهای دانشجویی که به دانشگاه ها ابلاغ شده، اردوهای مختلف ممنوع است آن هم نه، به جهت بی اعتمادی به دانشجویان، بلکه به جهت سهولت بیشتر برای دانشجویان.

وی ادامه داد: با وجود همه نظارت‌ها، گاهی ممکن است یک تخلف صورت گیرد یا بی دقتی و غفلت شود در موارد معدودی که این اتفاق رخ می دهد، این اتفاق از نظر ما ایراد است و تذکر می دهیم و مواردی که بوده را تذکر داده ایم.

هاشمی افزود: در عین حال گاهی جمع های دانشجویی خارج از نظارت دانشگاه مسافرت می کنند که این مساله خارج از حوزه دانشگاه است. البته از نظر ما نباید این مساله صورت گیرد، از طرفی هم حوزه اختیارات ما محدود است، ما نمی توانیم همه کنش دانشجویی را تحت نظر بگیریم.

وی ادامه داد: بنابراین دانشجو به عنوان برنامه جمعی که در غالب مجامع رسمی دارد باید زیر نظر دانشگاه باشد ولی بیرون دانشگاه شهروند عادی است. بنابراین اگر جمعی از دانشجویان به عنوان شهروند، برنامه جمعی داشته باشند ضمن اینکه ما توصیه می کنیم که در غالب موجه باشد اما در همه حوزه ها نمی توانیم نظارت کنیم، اگر در حوزه دانشگاه ها این مساله رخ دهد از نظر ما بایستی کنترل شود.

معاون فرهنگی وزیرعلوم درباره حمایت از دانشجویان دکتری نیز گفت: عمده دانشجویان کشور در وزارت علوم هستند و بودجه ها محدود است، اما وزارت علوم در حد توان به سمت حمایت بیشتر حرکت می کند.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top