چاپ خبر

شب‌های قدر قرآن سر بگیریم یا کتاب امتحان؟

پیام نورنا :برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها درست در ایام قدر، صدای اعتراض دانشجویان را بلند کرده که نه تنها نمی توانند از فرصت‌های استثنایی این شب بهره بگیرند بلکه تمرکز کافی برای شرکت در امتحان را ندارند.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : باشگاه خبرنگاران جوان – برنامه ریزی و برنامه‌های روزهای امتحان از زمان مدرسه گرفته تا دانشجویی برای هر فردی وجود دارد و نمی شود تاریخ امتحان را دید و صدای عده‌ای معترض را نشنید؛ بالاخره هستن افرادی که از امتحانات پشت هم، بخصوص اگر درسهای سختی باشند، گله نکنند و در این میان تنها از کسانی که با برنامه پیش رفته و خود را با شرایط وفق داداه‌اند، هیچ صدایی به گوش نمی رسد.

شب‌های قدر قرآن سر بگیریم یا کتاب امتحان؟/ دانشگاه ها کلاه خود را قاضی کنند!

در حقیقت این موضوع شاید برای شما یا حداقل دوستان و اطرافیانتان اتفاق افتاده که با یک برنامه امتحانی فشرده و در موارد خیلی حاد، چند امتحان دریک روز مواجه شده باشید تا جایی که حتی اگر دانشجو در طول ترم درسهایش را بخواند اما بازهم شب امتحان فرصتی برای مرور ندارد.

حال فرض کنید این فشردگی ترم و ایام امتحانات، با ماه رمضان هم همزمان شود؛ آن وقت است که صدای اعتراض تمام دانشجویان بلند شده و مسئولان هم تنها در فکر صرفا برگزاری امتحانات، از کنار ماجرا به سادگی رد می شوند.

این موضوع تا آنجا پیشرفته که امتحانات ترم جاری دانشگاه‌ها بعد ایام شب‌های قدر به پایان می رسد و جامعه متعهد و متدین دانشگاهی را با مشکل روبه‌رو ساخته است. دانشجویان که شب‌های قدر را با دعا و ثنا به صبح می رسانند درست در همان صبح، باید سرجلسه امتحان حاضر شوند.

از دید مسئولان وزارتی و دانشگاهی این موضوع آنچنان مسئله مهمی نیست و با انداختن توپ درزمین دانشگاه ها خود را کنار می کشند، درواقع معتقدند برنامه‌ریزی‌ها در این رابطه با خود دانشگاه‌ها است؛ از طرفی هم دانشگاه‌ها شروع ترم تابستان و تداخل آن با امتحانات را، بهانه‌ای برای برگزاری امتحان در ایام قدر می دانند.

توپ از زمین دانشگاه‌ها به زمین دانشکده‌ها افتاد

جزیره‌ای رفتار کردن دانشگاه‌ها به جایی رسیده که وقتی این موضوع را با آنها در میان می گذاریم، از پاسخ درست طفره رفته و ما را به دانشکده‌های خود ارجاع می دهند.

حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: به علت همزمانی امتحانات پایان ترم نیم سال اول سال تحصیلی 97-96 دانشگاه‌ها با شب‌های معنوی قدر، دستورالعملی برای تغییر ساعت امتحانات دانشگاه‌ها اعمال نشده و تمامی امتحانات طبق برنامه قبلی برگزار می شود.

وی با توجه به اینکه برگزاری آزمون برخی از دانشکده‌ها زیر نظر آموزش خود آنها است و دانشکده‌ها مجاز به تغییر ساعت در ایام شب های قدر هستند، ادامه داد: تمامی امتحانات صبح راس ساعت اعلام شده و زیر نظر تقویم آموزشی برگزار می شود و هنوز هیچ تصمیمی در خصوص تغییر ساعت‌ها اعلام نشده است.

ترم تابستان بهانه‌ای در دست مسئولان

اما از طرفی برخی دانشگاه‌های دیگر، فشردگی و برگزاری امتحان در روزهای قدر را با بهانه تداخل پیدا کردن ترم تابستان و امتحانات ترم جاری مطرح می کنند و معتقدند که برای اینکه دانشجو مجبور به دادن چند امتحان در یک روز نشود، این ایام، امتحان برپا می شود. هرچند که امتحان در روزهای قدر بهتر از دادن چند امتحان در یک روز است اما این موضوع برای دانشجویان انتخاب بین بد و بدتر است و دردی از آنها دوا نمی کند.

علی آهون منش رییس اتحادیه دانشگاه غیرانتفاعی و موسسات غیردولتی اظهار داشت: امتحانات پایانی ترم بهار این دانشگاه به دلیل فشردگی و نزدیکی اش با شروع ترم تابستان ( که از اول تیرماه آغاز می شود)، در روزهای قدر تنها با تاخیری سه ساعته برگزار می شود .

وی ادامه داد: در بعضی از دانشگاه‌ها به دلیل برنامه امتحانی فشرده ناچارا در ایام قدر امتحان انجام می شود زیرا دانشجویان آمادگی برگزاری دو امتحان در یک روز دیگر را ندارند.

این وضع در دانشگاه‌هایی مثل صنعتی شریف نیز به همین روال است و به گفته اکرم امیری رییس اداره خدمات آموزشی این دانشگاه، در ماه رمضان امتحانات در ساعت 9 صبح  و 13:30 بعد از ظهر برگزار و در ایام قدر هم زمان امتحانات از یک تا یک و نیم ساعت با تاخیر برگزار می شود (مثلا زمان امتحان ساعت 9 صبح به 10:30 تغییر می کند).

او همچنین اعلام کرد که به دلیل ماه رمضان است که امتحانات این ترم یک ماه به طول می انجامد و ترم‌های بهار گذشته در مدت حداکثر 14 روز امتحانات به پایان می رسید.

سرایت بی تفاوتی از وزارت علوم به دانشگاه‌ها

در دیگر دانشگاه‌ها نیز هرچند که ترم تابستان درنیمه دوم تیر آغاز می شود اما آنها هم برای روز قدر امتحان گذاشته‌اند و مقارن بودن آخرین امتحان با اولین روز قدر( 19 ماه رمضان) همچنان وجود دارد؛ درصورتی که امتحان این روز (بعنوان آخرین امتحان) می توانست با اندکی جابجایی در روز دیگری برگزار شود و آنقدرها که به نظر می رسد فرقی بین برگزاری امتحان در روز پنجم یا ششم تیرماه (20 ماه رمضان) نیست.

وقتی این موضوع را با مسئولان دانشگاه علمی و کاربردی در میان گذاشتیم؛ عباس علایی نوین معاون سنجش و ارزیابی این دانشگاه گفت: امتحانات ترم بهار تا پنجم تیر ادامه دارد و از آنجا که وزارت علوم هیچ دستورالعملی مبنی بر تعطیلی امتحانات در این ایام را نداده، زمان برگزاری ایام امتحانات در ایام لیالی قدر تنها با دو ساعت تاخیر انجام می شود .

وی ادامه داد: ثبت نام ترم تابستان این دانشگاه در روزهای 18 و19 تیر ماه صورت می گیرد و آغاز کلاس های درس از 31 این ماه است.

درباره این مسئله، بهتر است مسئولان علمی کاربردی کلاه خود را قاضی کرده و حال که معتقدند هیچ دستورالعملی در این باره از وزارت علوم دریافت نکرده‌اند، لااقل خود با رعایت بیشتر حال دانشجو برنامه امتحانات را به‌گونه‌ای دیگر بچینند.

برنامه‌هایی که هنوز فکری برایشان نیست

محسن کلانتر معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت ایران درباره برنامه ریزی برای امسال و سال های آتی به منظور زمان امتحانات در ماه رمضان اظهار داشت: اگر جابه جایی ها در حد یک هفته باشد می توان ترم را یک هفته زودتر شروع کرد ولی با توجه به اینکه در سال آینده هم مدت طولانی از امتحانات در ماه رمضان است، فعلاً بنایی بر جابه جایی و تغییرآنها نداریم.

درواقع دانشگاه‌هایی مثل علم و صنعت نه تنها برای ماه رمضان امسال و همزمانی آن با امتحانات بلکه برای تشکیل یک برنامه متناسب با این ایام درسالهای آتی (که امتحانات بیشتری در ماه رمضان برگزار می شود) هم قصد گرفتن تصمیمی تازه را ندارند.

از حق نباید گذشت

در عین حال برخی دیگر از دانشگاه‌ها هستند که  از سر رعایت حال دانشجو یا از سر هدفمندی و برنامه ریزی مشخص، قبل شروع ایام قدر امتحاناتشان را به پایان می برند و از این نظر دانشگاهیان با یک آرامش و اطمینان خاطر به برگزاری مراسم این ایام می پردازند البته باید دید آیا در سالهای دیگر که بیشتر ماه رمضان در خردادماه است آیا همچنان این رعایت مسائل را دارند یا اینکه به درد کمال همنشینی با دیگر دانشگاه‎‌ها مبتلا شده و به جرگه آنها می پیوندند.

مجید ابراهیمی مدیر کل سنجش و ارزیابی دانشگاه پیام نور گفت: امتحانات ترم بهار این دانشگاه تا دوم تیرماه(قبل از شروع شبهای قدر) است.

یا حمیدرضا مقامی مدیر خدمات امور دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرده که در 22 خردادماه آخرین امتحان دانشجویان برگزار شده و این دانشگاه از نظر تداخل امتحانات با ایام شبهای قدر مشکلی ندارد.

بنابراین بهتر است مسئولان دانشگاهی و در مقامی بالاتر وزارت علوم برای این چند سالی که ماه مبارک رمضان با ایام پایان امتحانات ترم مقارن می شود فکر و در صورت لزوم بخشنامه‌ای موقت حداقل برای عدم برگزاری امتحان در شبهای قدر ابلاغ کنند.

در نگاهی عمیق تر به این موضوع و شیوه، نه تنها دانشگاهیان امتحانات خود را با ذهنی بازتر و فرصتی بیشتر می گذرانند بلکه آنها برای انجام اعمال ماه‌هایی همچون رمضان که سراسر خیر و برکت است جا نمی مانند یا حتی برخی دانشجویان به بهانه امتحان، از گرفتن روزه سرباز نمی زنند.

باشد که مسئولان در فکر اندیشه‌ای نو، سال آینده ماه رمضانی پربارتر و فرصتی مناسب‌تر برای امتحانات دانشجویان مهیا کنند.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

صفحات نظرات :
  1. نویسنده دیدگاه : javad - در تاریخ : 24 خرداد 1395

    اصلا پیام نور داستان امتحاناتش فرق میکنه!!!
    تا قبل شبهای قدر تمام میشه دستشون درد نکنه اما چرا درسی که تا ترم پیش تستی تشریحی بود الان شده کامل تشریحی…
    یا چرا کتاب رو عوض کردند بجای بهتر شدن به نوعی بدتر شده!!!
    جمله بندی از نظر من داغونه در برخی جاهاش….
    خلاصه نمیخواید بگید نریم پیام نور چرا اینطوری میکنید!!!!

  2. نویسنده دیدگاه : مهدی - در تاریخ : 24 خرداد 1395

    سلام خسته نباشید ببخشید می خواستم بدونم آیا سیستم گلستان پیام نور همینطور که ۹/۵۰را ۱۰ می دهد نمره نوزده و نیم ۱۹/۵۰را به بیست تبدیل می کند یا خیر؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 24 خرداد 1395 :

    سلام
    خیر

  3. نویسنده دیدگاه : مهدی - در تاریخ : 25 خرداد 1395

    باسلام من ازگرگان هستم میخوام رشته روزنامه نگاری پیام نورثبت نام کنم ولی دراستان مارشته روزنامه نگاری نیست آیامیتونم درنزدیکترین شهریعنی ساری که رشته روزنامه نگاری داردثبت نام کنم؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 25 خرداد 1395 :

    سلام
    بله می توانید.باید در پذیرش بعدی دانشگاه شرکت کنید

  4. نویسنده دیدگاه : مهدی - در تاریخ : 25 خرداد 1395

    باسلام ایاتمامی دروس روزنامه نگاری الکترونیکی هست؟یه سوال دیگه اینکه باتوجه به اینکه من از گرگان هستم ودانشگاه درساری هست می توانم امتحانات خود رادرگرگان بدهم؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 25 خرداد 1395 :

    سلام
    دوست عزیز در هر ترمی و در هر مرکزی متفاوت است و یک چیز مشخص و همیشگی نیست.

  5. نویسنده دیدگاه : ناشناس - در تاریخ : 25 خرداد 1395

    سلام.آیا برای اینکه 24 واحد انتخاب کنی حتما باید معدلت 17 به بالا باشه یا میشه با کارشناس رشته صحبت کرد تا اجازه بدن 24 واحد برداریم؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 25 خرداد 1395 :

    سلام
    بله باید حتما معدلتون بالای 17 باشد

  6. نویسنده دیدگاه : نگار - در تاریخ : 25 خرداد 1395

    سلام یه سوال داشتم.اینکه نمره نهایی چه موقع وارد قسمت گزارش جامع میشه؟ایا استاد میتونه نمره رو تغییر بده؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 25 خرداد 1395 :

    سلام
    بعد از تایید مراکز.
    تستی که خیر ولی تشریحی رو بله

  7. نویسنده دیدگاه : آرمین - در تاریخ : 25 خرداد 1395

    ببخشید یه سوال داشتم
    استاد بعد از ثبت نمره میانترم چقد طول میکشه بیاد تو سیستم؟؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 26 خرداد 1395 :

    همونجا که ثبت کنه همونجا هم قابل مشاهده برای دانشجو هست

  8. نویسنده دیدگاه : یاس - در تاریخ : 26 خرداد 1395

    سلام.
    توی مدرک کارشناسی ارشد پیام نور معدل زده میشه؟فراگیر چطور؟
    دانشگاه های دیگه رو اطلاع ندارین؟!

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 26 خرداد 1395 :

    سلام
    دوست عزیز تمام دانشگاه ها در مدرک معدل ذکر می شود

  9. نویسنده دیدگاه : ناشناس - در تاریخ : 26 خرداد 1395

    سلام وقتتون بخیر
    سیستم 9.50 رو 10 میده؟؟؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 26 خرداد 1395 :

    سلام
    بله

  10. نویسنده دیدگاه : مهدی - در تاریخ : 26 خرداد 1395

    سلام .عزیز یه سوال داشتم از شما !
    من دانشجو کارشناسی نرم افزارم ! چند ترم اول و نتونستم به دلیل کارم زیاد بیام دانشگاه و واحد هایه زیادی هم نتونستم پاس کنم !
    سوال اینه اگه 12 ترمه نتونستم مدرکم و بگیرم و فقط و فقط مثلا 15 واحد یا کمتر از اون مونده بشه دانشگاه اجازه این و داره که یه فرصت یه ترمه دیگه هم بده یا نه ! چون شنیدم بعد 12 ترم دیپورت میکنن دانشجو رو و باید الزاما خدمت سربازی برم ! نگرانم به خاطر چند واحد کم بهم مدرک مو ندن !
    خیلی ممنون میشم اگه جواب بدین

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 27 خرداد 1395 :

    سلام
    باید درخواست افزایش سنوات بدید تا شورای آموزشی دانشگاه بررسی و تصمیم گیری کند.
    معمولا تا 2 نیمسال موافقت میکنند

  11. نویسنده دیدگاه : Alireza23 - در تاریخ : 26 خرداد 1395

    سلام.خسته نباشید
    اگه واسه ترم تابستون اصلا انتخاب رشته نکنم اخراج میشم؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 26 خرداد 1395 :

    سلام
    ترم تابستان اختیاری می باشد دوست عزیز

  12. نویسنده دیدگاه : فرهاد - در تاریخ : 29 خرداد 1395

    با سلام.
    آیا شرکت در کلاسهای ارشد پیام نور اجباری هست؟؟در دانشگاههای غیر انتفاعی و شبانه چطور؟آیا هر ترم با درخواست تعیین محل آزمون موافقت میکنن؟؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 29 خرداد 1395 :

    سلام
    حضور در کلاسهای پیام نور اختیاری می باشد. بجز دروسی که واحد عملی دارد و دروسی که فاقد منبع می باشد
    بله موافقت می شود

  13. نویسنده دیدگاه : jaafary - در تاریخ : 1 تیر 1395

    درخواست تعیین محل آزمون برای ترم تابستان هست یا نه؟
    الطفا پیگیریکنید موافقت کنند بتونیم انتخاب واحد کنیم؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 1 تیر 1395 :

    مشخص نیست.فعلا که چیزی اعلام نشده

  14. نویسنده دیدگاه : فرهاد - در تاریخ : 1 تیر 1395

    با سلام
    بنده بدون اینکه مبلغ9200 رو واسه انتخاب رشته های شبانه و غیرانتفاعی و پیام نور در آزمون کارشناسی ارشد پرداخت کنم انتخاب رشته رو انجام دادم
    این جریانش چیه؟
    مشکلی واسم پیش نمیاد؟؟
    در ضمن بنده قبلا در هنگام ثبت نام آزمون ورودی کارت شرکت در دوره های غیرانتفاعی و پیام نور و …رو خریداری کردم
    آیا مجددا باید کارت اعتباری خریداری کنم؟؟
    ممنون

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 1 تیر 1395 :

    سلام
    اگر کارت مربوط به پیام نور و غیرانتفاعی رو خریداری نکرده باشید اون انتخاب های مربوط به پیام نور و غیرانتفاعیتون ترتیب اثر داده نمی شود
    اگر از قبل خریداری کردید (در زمان ثبت نام) مشکلی ندارد.

  15. نویسنده دیدگاه : مــحمـد - در تاریخ : 2 تیر 1395

    سلام پشتیبان.
    چرا صدور دانشنامه چند سال طول میکشه؟
    ایا فقط دانشگاه پیام نور اینجوریه؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 2 تیر 1395 :

    سلام
    دیگه اینو باید از سازمان مرکزی بپرسید.

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top