چاپ خبر

بایدها و نبایدهای شب کنکور

پیام نورنا : بدون شک موفقیت درهر آزمونی بخصوص در آزمون‌هایی نظیر کنکور که از آن بزرگترین مارتن زندگی هر فرد یاد می شود، استرس و اضطراب، دلشوره و فشار روانی زیادی را به دانش آموزان و خانواده‌های آنان وارد می کند. قطعا اگر این استرس و فشار روانی به درستی مدیریت و کنترل نشود،علاوه بر عوارض جبران ناپذیر جسمی دانش آموزان، عملکرد آنها را در روز امتحان نیز مختل خواهد کرد، بنابراین راهکارهایی وجود دارد که دانش آموزان می توانند با بکارگیری این راهکارها میزان استرس و اضطراب را به حداقل برسانند.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر علی باغبانیان، با اعلام این مطلب اضطراب را مهمترین عارضه هر آزمون بخصوص کنکور دانست و اظهار کرد: اضطراب امتحان بخصوص کنکور که نقش تعیین‌کننده ای در سرنوشت دانش‌آموزان دارد، موضوع مهمی است زیرا بیشتر افراد قبل از آزمون درگیر آن هستند. اگرچه مقدار کم استرس خوب است اما اگر همین استرس از سطح خاصی بالاتر برود سیستم تفکر، تمرکز، رفتار و عملکرد دانش آموزان را دچار اختلال می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: تپش قلب، لرزش دست، خشکی دهان، تکرر ادرار، کم‌خوابی و پرخاشگری از جمله علائم جسمانی و تخریب کننده ناشی از اضطراب و استرس کنکور هستند که جزو اضطراب‌های بد محسوب می‌شوند. بنابراین دانش آموزان در صورت داشتن این علایم باید با مشاوره روانپزشک داروهای ضد اضطراب و آرام‌بخش مصرف کنند چراکه رفع نشدن این علایم، عملکرد دانش‌آموزان را در سر جلسه دچار اختلال خواهد شد.

این روانپزشک اضافه کرد: یکی دیگر از راه‌های عملی کاهش اضطراب و استرس کنکور در دانش‌آموزان این است که آنها قبل از کنکور، به محل برگزاری آزمون مراجعه کرده و محل آزمون را ببینند تا تصورات غلط و نادرست آنها از پدیده کنکور از بین برود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: توصیه می‌شود دانش‌آموزان نیم ساعت قبل از زمان برگزاری کنکور در محل آزمون حاضر شوند چراکه براساس پژوهش انجام شده 50 درصد استرس‌ها از دیر رسیدن در سر جلسه امتحان نشأت می‌گیرد. بنابراین اگر دانش‌آموزان زودتر از زمان مقرر در محل آزمون حاضر شوند استرس‌ها و تصوراتی که از کنکور داشته‌اند کاهش می‌یابد.

وی همچنین “خواندن دعا” و “گوش دادن به موسیقی” را یکی دیگر از راه‌های کاهش اضطراب کنکور در دانش‌آموزان برشمرد و افزود: دعا خواندن و گوش دادن به موسیقی آرام موجب بهبود تفکر دانش‌آموزان و کاهش علائم جسمی اضطراب در آنها خواهد شد.

این روانپزشک به نقش موثر خانواده‌ها در کاهش اضطراب دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: براساس یک پژوهش انجام شده حدود 33 درصد اضطراب دانش آموزان از خانواده آنها بخصوص مادران منتقل می‌شود. خانواده‌ها در روزهای نزدیک به کنکور بخصوص روز آزمون اهداف طولانی‌مدت و کوتاه‌مدت کنکور را در نظر نگیرند فقط به دنبال برگزاری یک آزمون خوب برای دانش‌آموزان باشند و مدام رتبه و رشته موردنظر را به دانش‌آموزان یادآوری نکنند.

دکتر باغبانیان یادآور شد: دانش‌آموزان در سر جلسه امتحان حتماً پاسخ دادن به سوالات سخت را به وقت اضافه موکول کنند و سعی کنند آزمون خود را با پاسخ دادن به سؤالات آسان شروع کنند چرا که این شیوه علاوه بر کاهش اضطراب و استرس آنها، عملکرد داوطلب را نیز بهبود می‌بخشد.

وی همچنین تاکید کرد: نکاتی درسی که شب قبل یا صبح آزمون خوانده شود در حافظه کوتاه مدت آنها ماندگار نخواهد شد و تنها موجب تشدید استرس و اضطراب دانش‌آموزان می‌شود، بنابراین مطالعه دانش‌آموزان کنکوری باید 24 ساعت قبل از آزمون به اتمام برسد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان تصریح کرد: داوطلبانی که از داروهای ضداسترس و تمرکززا استفاده می‌کنند تا روز کنکور داروهای خود را قطع نکنند تا اضطراب و استرس  آنها تشدید نشود. همچنین توصیه می‌شود داوطلب از صحبت‌کردن و همنشینی با افرادی که اضطراب وی را تشدید می‌کند، پرهیز کند.

نکاتی در باب تغذیه داوطلبان کنکور

 دکتر سیدضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه نیز،‌ با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان قبل از کنکور توصیه‌های تغذیه‌ای را جدی بگیرند، اظهار کرد: اولین توصیه این است که افراد شب قبل از کنکور شام سبک، متناسب و متنوع بخورند یعنی از مصرف غذاهایی که با روغن طبخ شده، همچنین فست‌فودها و غذاهای پرحجمی که هضم آن نیاز به فعالیت بیشتر روده و معده دارد، پرهیز کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: دانش‌آموزان باید شام شب قبل از کنکور را سه ساعت قبل از خواب مصرف کنند. همچنین مصرف یک لیوان شیر کم چرب، مخلوطی از آب سیب یا آب کاهو که موجب آرامش زیاد و خواب کافی می‌شود برای دانش آموزان کنکوری ضروری است.

این متخصص تغذیه به نقش موثر مصرف صبحانه در روز کنکور برای افزایش تمرکز دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزانی کنکوری وعده صبحانه را متنوع همراه با منابع غذایی حاوی قندهای مرکب و پروتئین‌ها نظیر کتلت یا کوکوسیب‌زمینی مصرف کنند. همچنینتوصیه می‌شود این دانش‌آموزان در کنار وعده صبحانه از خوردن میوه‌های خشک، شیر مخلوط شده از هفت غلات، فرنی، شیربرنج همراه با خلال بادام غفلت نکنند. همچنین مصرف آب میوه و میوه فصل در وعده صبحانه نیز توصیه می‌شود.

نایب رئیس انجمن چاقی ایران گفت: مصرف درست صبحانه در دانش‌آموزان کنکوری موجب ذخیره انرژی در آنها خواهد شد و به دانش‌آموزان توصیه می‌شود علاوه بر خوردن کامل صبحانه، همراه خود از منابع غذایی نظیر نخودچی کشمش، انواع مغزها، میوه‌های قابل حمل و همچنین بطری آب معدنی مخلوط شده با آب لیمو و پرتقال بر سر جلسه امتحان ببرند.

دکتر مظهری اضافه کرد: دانش‌آموزان کنکوری‌ که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند شب قبل از کنکور با آرامش بخوابند یک لیوان شیر کم‌چرب، دوغ یا ماست مصرف کنند. همچنین مصرف چای سبز و گل‌گاوزبان موجب آرامش دانش‌آموزان و کاهش اضطراب آنها خواهد شد.

این متخصص تغذیه در پایان خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان در سر جلسه ابتدا سؤالات آسان را پاسخ بدهند و مواردی که شک دارند را به وقت اضافه موکول کنند چراکه مواجهه با سؤالات سخت موجب اضطراب بیشتر و ترشح هورمون‌های استرس داوطلب می‌شود در نتیجه عملکرد وی را برای پاسخگویی به سؤالات راحت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top