چاپ خبر
حداد عادل:

تحول علوم انسانی نیازمند تألیف چند هزار کتاب درسی دانشگاهی است

پیام نورنا : رئیس شورای تحول علوم انسانی گفت: تحول علوم انسانی مقتضی تدوین چند هزار کتاب درسی دانشگاهی در رشته‌های مختلف است.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : مهر – مراسم رونمایی از نخستین جلد کتاب «اصول و مبانی روابط بین الملل» اثر دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، در محل سازمان سمت برگزار شد.

حدادعادل با اشاره به گذشت حدود ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، مقطع فعلی را مقطع بلوغ شخصیتی انقلاب توصیف کرد و گفت: تحول علوم انسانی در دهه نخست انقلاب میسر نبود و باید نیروها آماده و استادانی تربیت می‌شدند و مسائل شناخته می‌شد تا بتوان ورودی جدی به این موضوع داشت و امروز شاهد هستیم که تا چه حد فرصت فراهم شده که عمقی‌تر بیندیشیم.

وی تحول علوم انسانی را یکی از کارهای ضروری در انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: برای من مثل روز روشن است که ما نمی توانیم قصد رسیدن به تمدن اسلامی کنیم بدون این که فرهنگی مستقل داشته باشیم که نرم افزار تمدن اسلامی است و دستیابی به فرهنگ اسلامی نیز بدون داشتن علوم انسانی اسلامی ممکن نیست.

رئیس شورای تحول علوم انسانی ادامه داد: این مطلب بدیهی منطقی است که شما نمی توانید علوم انسانی را به نحو تجربی محض از تمدن دیگری که چندصد سال است از آسمان و وحی اعراض کرده اقتباس و به دانشگاه ها وارد کنید و کشور را به دست مدیرانی که در این دانشگاه‌ها تربیت می شوند بسپارید و بعد به این خیال باشید که می خواهید به تمدن اسلامی برسید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به گام هایی که پیش از این نیز در مسیر تحول علوم انسانی برداشته شده، گفت: مقام معظم رهبری در سال ۸۸ خواهان تقویت و اهتمام بیشتری در این موضوع شدند و متعاقب آن بود که آیین نامه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و این شورا کار خود را آغاز کرد.

حداد عادل با اشاره به برخی آمار و ارقام مربوط به شورای تحول از عضویت ۲۰ شخصیت حقیقی و حقوقی، برگزاری ۱۲۹ جلسه شورا، فعالیت بیش از ۳۵۰ نفر از استادان دانشگاه و حوزه در ۱۵ کارگروه دانشگاهی و یک کارگروه مربوط به تحول علوم انسانی دبیرستان و برگزاری بیش از ۲ هزار جلسه کارگروه‌های مختلف اصلی و فرعی یاد کرد.

وی با اشاره به چهار خوشه اقدامات تعیین شده برای شورای تحول تحت عنوان محتوا و مفاهیم، استادان، دانشجویان و پایان‌نامه‌ها و مجلات، گفت: فعالیت های ما در سال های گذشته بیشتر متوجه بخش نخست، یعنی برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، تدوین سرفصل‌ها و حرکت به سمت تدوین کتاب بوده است و ماحصل آن تصویب نزدیک به ۵۰ برنامه آموزشی و درسی جدید بوده است.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به وجود ۱۵ کارگروه مربوط به رشته های دانشگاهی که هر کدام در سه مقطع کارشناسی کارشناسی ارشد و دکتری اقدام به برنامه ریزی خواهند کرد، گفت: اگر ما برای هر کارگروه، با توجه به گرایش‌های آنها، در هر مقطع به طور متوسط پنج بخش یا برنامه در نظر بگیریم، می توان گفت که به طور تقریبی ۲۵۰ برنامه و بسته آموزشی بایستی تدوین شود.

حداد عادل با اشاره به حجم کتاب های مورد نیاز برای این تعداد از برنامه های درسی، گفت: اگر فرض کنیم هر برنامه اقتضاء ۱۰ کتاب درسی جدید را داشته باشد، به شکل حداقلی نیازمند نگارش ۲۵۰۰ کتاب جدید خواهیم بود و بر این اساس سخن گزافی نخواهد بود که بگوییم تحول علوم انسانی مقتضی تدوین چند هزار کتاب درسی دانشگاهی در رشته‌های مختلف است.

وی به منظور یادآوری اهمیت این موضوع از تشکیل معاونت تألیف در دبیرخانه شورای تحول یاد کرد و با اشاره به آیین نامه های تدوین شده در شورای تحول در موضوع تدوین کتاب، گفت: به این منظور که سرفصل های تعیین شده به نحو صحیحی در کتاب ها گنجانده شود مقرر شده که یک کارگروه سه نفره متشکل از نماینده کارگروه مربوطه، نماینده دبیرخانه شورای تحول و نماینده سازمان سمت بر سیر تألیف و بررسی هر کتاب نظارت کنند.

حداد عادل با بیان این مطلب که برخی نمی دانند تحول علوم انسانی به چه معناست، اظهار کرد: کسانی مرتباً به ما می گویند پس از گذشت چند سال از تشکیل شورای تحول شما چه کاری انجام داده اید، و در حالی که گاه بر سر موضوع یک درس چندین جلسه بحث صورت می گیرد، نمی توان یک کار علمی اساسی دوران ساز را همچون تدوین و چاپ روزنامه در نظر آورد که صبح چاپ و منتشر می شود و فردای آن به فراموشی سپرده شده است.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به توافق صورت گرفته با سازمان سمت، از کتاب اصول و مبانی روابط بین الملل اثر دکتر دهقانی فیروزآبادی به عنوان اولین ثمره درختی یاد کرد که باید آن را یاری و آبیاری کرد تا پس از آن سالها از میوه های آن برخوردار شد.

حداد عادل با اشاره به روندی که پیش از این وجود داشته و متفکران و محققان و مترجمان خود اقدام به نگارش و تألیف و ترجمه کتاب می کرده و سازمان سمت نیز با نظارت فنی و محتوایی آن را به چاپ می رسانده است، افزود: در همان روزی که سازمان سمت تأسیس شد باید لشکر و مرکزی با انضباط و با ساز و کاری مشخص پشت سر این سازمان فراهم می آمد تا محتوا و کتاب برای انتشار تهیه کند و این اتفاقی است که هر چند با تأخیر امروز افتاده است و لشکری از اساتید فراهم آمده که می توانند محتوا برای سازمان سمت تهیه کنند.

وی با اشاره به حضور صاحب نظران از سازمان سمت در همه کارگروه های شورای تحول به منظور هماهنگی بیشتر ضوابط و طرح مسائل در ضمن بررسی های اولیه و تسهیل مسیر تدوین و تألیف کتاب ها، گفت: با آغاز ثمردهی کارهای انجام شده در سال های گذشته و رسیدن به مرحله تألیف کتاب یک چشم انداز گسترده و نوینی برای سازمان سمت پدید آمده است که امیدواریم با همفکری، همدلی، همراهی و همکاری امر تألیف کتاب های علوم انسانی که یکی از ارکان اصلی تحول است به نتیجه مطلوب برسد.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top