چاپ خبر

آمادگی دانشگاه اصفهان برای تقویت همکاری‌ با دانشگاه‌های ارمنستان

پیام نورنا : رییس دانشگاه اصفهان گفت: این دانشگاه برای تقویت ارتباطات علمی، فرهنگی و ادبی در همه ابعاد از جمله تبادل استاد و دانشجو، انتقال تجربیات علمی و انجام تحقیقات علمی مشترک با ارمنستان آمادگی دارد.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – هوشنگ طالبی در دیدار با سفیر جمهوری ارمنستان در ایران، زندگی مسالمت‌آمیز و پر منفعت ایرانیان و ارامنه ساکن ایران در طول قرون گذشته را افتخارآمیز ارزیابی و اظهار کرد: این ارتباط سازنده و تنگاتنگ نه تنها در ارتباط با مراوده مردمان دو کشور بلکه در سطوح علمی و دانشگاهی میان دانشگاه‌های ایران و ارمنستان نیز برقرار بوده است.

وی تأسیس ساختمان ارمینولوژی دانشگاه اصفهان در سال 1349 را اقدامی در جهت گسترش همکاری‌های متقابل علمی میان دو کشور دانست و افزود: با توجه به سابقه حضور ارامنه در اصفهان، رشته زبان و ادبیات ارمنی در سال 1339 در دانشگاه اصفهان راه‌اندازی شد و پس از آن رشته‌های زبان ارمنی و زبان آلمانی یک گروه را تحت عنوان گروه آلمانی-ارمنی تشکیل دادند. ورود رشته زبان و ادبیات ارمنی به دانشگاه اصفهان باعث گسترش روابط علمی میان دانشگاه‌های ایروان و اصفهان شد و نه تنها مراودات دانشگاه را با شورای خلیفه‌گری ارامنه توسعه داد، بلکه زمینه حضور علاقه‌مندان بسیاری را نیز از جامعه اقلیت ارامنه به دانشگاه اصفهان فراهم کرد.

رییس دانشگاه اصفهان گفت: راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات ارمنی و به دنبال آن تحصیل شمار زیادی از ارامنه ایرانی در دانشگاه اصفهان نه یک فعالیت علمی بلکه تعاملی علمی میان دو کشور دوست و همسایه یعنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان است، همچنین تاکنون تفاهم نامه‌های همکاری بسیاری میان دو دانشگاه اصفهان و ایروان به امضا رسیده که یکی از این تفاهم نامه‌ها به بحث مهم تقویت ارتباطات فرهنگی از جمله توسعه زبان و ادبیات ارمنی اختصاص دارد.

طالبی زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری علمی میان دو کشور را بسیار زیاد ارزیابی و تصریح کرد: دانشگاه اصفهان همین جا آمادگی خود را برای تقویت ارتباطات علمی، فرهنگی و ادبی در همه ابعاد از جمله تبادل استاد و دانشجو، انتقال تجربیات علمی و انجام تحقیقات علمی مشترک اعلام می‌کند و امیدوار است سفیر ارمنستان در ایران نیز هر چه زودتر با ابلاغ این پیام به دانشگاه‌های مطرح ارمنستان زمینه مراودات علمی دو سویه میان هر دو کشور را فراهم کند.

وی با تاکید بر جهانی بودن دستاوردهای علمی ایران در بخش آموزش عالی خاطرنشان کرد: پژوهشگران ایرانی در سال گذشته موفق به ثبت تعداد قابل‌توجهی از مقالات خود در سطح ISI شدند و از منظر کمی کشور ترکیه را که تا پیش از این رتبه نخست مقالات ISI را به خود اختصاص داده بود پشت سر گذاشتند. این نشان می‌دهد که دانشگاه‌های ایران و به ویژه اصفهان از ظرفیت‌های علمی و پتانسیل‌های بالایی در سطح رشته‌های مهمی همچون مهندسی و علوم پایه برخوردار است و می‌تواند آنها را با کشورهای دیگری مانند جمهوری ارمنستان به اشتراک بگذارد.

رییس دانشگاه اصفهان به جایگاه دانشگاه اصفهان در رتبه‌بندی موسسه لایدن هلند اشاره و اظهار کرد: بر اساس این رتبه‌بندی دانشگاه اصفهان جزء 14 دانشگاه خاورمیانه است که در میان یک هزار دانشگاه مرجع جهان قرار گرفته است. در هر حال دانشگاه اصفهان این آمادگی را دارد که پذیرای دانشجویان ارمنی در مقاطع تحصیلات تکمیلی از جمله ارشد و دکتری باشد و از این طریق همکاری‌های علمی خود را با کشور دوست و همسایه جمهوری ارمنستان رونق ببخشد.

 راه را برای تبادل مطالب بی‌ارزش علمی خواهم بست

همچنین سفیر ارمنستان در ایران گفت: برخی به جای دغدغه مندی برای پیشبرد علم به دنبال گرفتن تنها یک مدرک دانشگاهی هستند و به همین دلیل نیز برای پروژه‌های علمی در دست اجرای خود هیچ زمان و ارزشی قائل نیستند. بنابراین باید رو به روی این پروژه‌ها ایستاد و من نخستین فردی خواهم بود که راه را برای ورود و تبادل این دست مطالب بی‌ارزش علمی خواهم بست.

 آرتاشس تومانیان با اشاره به تخصص آکادمیک یکی از دستیاران خود در رشته شرق‌شناسی، علاقه مندی مردم کشورش به زبان و ادبیات فارسی را بسیار عمیق ارزیابی و اظهار کرد: فارغ از ارتباط دیرینه و هزاران ساله دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان سابقه روشن و عمیق تاریخی و فرهنگی در کنار یکدیگر، مشترکات موجود می‌تواند زمینه حرکت شتابان علمی، فناوری و فرهنگی میان دو کشور را تعمیق و تسریع بخشد.

وی پیشینه فرهنگی دو کشور ایران و ارمنستان را از ویژگی مشترک دو ملت دانست و افزود: مردم دو کشور ایران و ارمنستان ممکن است در برخی دوره‌های تاریخی با برخی مشکلات رفاهی، خانوادگی و اقتصادی رو به رو بوده باشند، اما هرگز توجه خود به موضوعات فرهنگی را از خانواده‌ها و ملت دریغ نکرده‌اند. زمانی می‌توان از رشد اخلاقیات در جوامع سخن گفت که فرهنگ و سنن در بالاترین سطح ممکن ارج نهاده شود، شاید بهترین مثال برای این موضوع اتفاقی است که قرن‌ها پیش برای ارامنه رخ داد.

سفیر ارمنستان در ایران یادآور شد: بسیاری از ارامنه مجبور به ترک خانه‌ها و اراضی خود شدند، آنها بسیاری از داشته‌های خود را برای همیشه از دست دادند اما کتاب و ادبیات تنها سرمایه‌ای بود که در چمدان‌هایشان با خود به همراه بردند.

تومانیان در عین حال سطح مراودات فرهنگی میان دو کشور ارمنستان و ایران را به ویژه در 25 سال گذشته ضعیف ارزیابی و تصریح کرد: ارتباطات میان دو کشور به ویژه در بخش علم، فرهنگ و آموزش می‌توانست از آنچه امروز هست بسیار بیشتر باشد؛ من خود یک چهره دانشگاهی هستم به مدت 10 سال در بخش‌های مختلف علمی فعالیت کرده و استاد دانشگاه پلی تکنیک ایروان بوده‌ام، بنابراین با زمینه‌های مختلف علوم و فناوری آشنا هستم.

وی با اظهار خرسندی از راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات ارمنی در دانشگاه اصفهان اضافه کرد: مراودات علمی تنها در راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات فارسی در ارمنستان یا زبان و ادبیات ارمنی در ایران خلاصه نمی‌شود؛ دانشجویان و اساتید ارمنی در حوزه‌های مختلف علوم به دستاوردها و ابتکارات خوبی دست یافته‌اند و مانند دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی در المپیادهای مطرح جهانی مانند المپیاد ریاضی خوش درخشیده‌اند، اینها هیچ‌کدام اتفاقی و ناخواسته نبوده است؛ پس چه بهتر که از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل استفاده شده و برای تبادلات علمی در همه زمینه‌ها برنامه ریزی‌های راهبردی صورت گیرد.

سفیر ارمنستان در ایران سطح علوم پایه و پزشکی در دو کشور را خوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: در ایران کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌های مطرح داروسازی را از نزدیک بازدید کرده‌ام که تصور وجود آنها را پیش از این نداشتم، همین طور جمهوری ارمنستان در سال‌های اخیر در رشته‌های مهمی همچون مهندسی و علوم پایه به دستاوردهای چشم‌گیری دست یافته است. 

تومانیان افزود: وظیفه خود می‌دانم تا پس از پایان این جلسه در وقتی مقتضی پیام دانشگاه اصفهان درباره تقویت روابط علمی فیما بین دانشگاه‌های اصفهان و ایروان را به وزارت علوم و آموزش و دولت ارمنستان ابلاغ کنم و زمینه‌های لازم را برای تبادل استاد و دانشجو، انتقال تجربیات علمی و فراهم‌سازی شرایط کار تحقیقاتی مشترک را به سهم خویش میان دو دانشگاه فراهم کنم.

وی در عین حال با هشدار نسبت به مقابله با تبادل پروژه‌های تحقیقاتی غیرعلمی افزود: برخی به جای دغدغه مندی برای پیشبرد علم به دنبال گرفتن تنها یک مدرک دانشگاهی هستند و به همین دلیل نیز برای پروژه‌های علمی در دست اجرای خود هیچ زمان و ارزشی قائل نیستند، باید رو به روی این پروژه‌ها ایستاد و من نخستین فردی خواهم بود که راه را برای ورود و تبادل این دست مطالب بی‌ارزش علمی خواهم بست.

قرار شده در آینده نزدیک مقدمه تأسیس رشته ارمنستان شناسی در دانشگاه اصفهان فراهم شود و رونمایی از این رشته به دعوت از سفیر این کشور در دانشگاه اصفهان صورت پذیرد.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top