چاپ خبر
مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت:

سلامت روان دانشجویان پزشکی پایش می‌شود

پیام نورنا : مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت،با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به سلامت‌روان دانشجویان آسیب جدی به جامعه دانشگاهی وارد می‌کند، گفت: سلامت روانی دانشگاه‌های علوم پزشکی باید مورد بررسی قرار بگیرد که حضور همتایاران سلامت در دانشگاه‌ها این امکان را فراهم می‌آورد.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر جلال نژاد جواد مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت در «نخستین نشست آموزشی و توجیهی همتیاران سلامت‌روان دانشجویان» که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، به  تشریح برنامه‌های عملیاتی و فعالیت‌های ادارات مشاوره دانشجویی این وزارتخانه پرداخت و گفت: در حال حاضر سلامت روان و مشاوره دانشجویان یکی از حوزه‌های مهم کاری دانشگاه‌ها است . در واقع کار در حوزه روان و مشاوره سلامت دانشجویان بسیار دشوار است و توجه به این مساله قطعا آینده بهتری را برای جامعه دانشگاهی کشور به همراه دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: بی توجهی به بحث سلامت روان و مشاوره از سوی دانشگاه‌ها آسیب جدی به جامعه دانشگاهی کشور وارد می کند. خوشبختانه مدتی است که مسؤولان دانشگاه به این نتیجه رسیده‌اند که به بحث مشاوره و سلامت روان دانشجویان توجه بیشتری داشته باشند، چرا که اگر هر یک از مشاوران، مسؤولان و همتایاران سلامت،  حتی یک نفر را از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی خارج کنند و به جامعه برگردانند کار بسیار بزرگی انجام داده اند.

دکتر نژادجواد تاکید کرد: اگر همتایاران سلامت بتوانند با مشاوره درست دانشجویی را که مستعد اعتیاد یا دچار افت تحصیلی شده به جامعه و مسیر اصلی خود بازگرداند، قطعا کار ارزشمندی انجام داده است.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیماران حوزه سلامت روان در دانشگاه‌ها به نحوی دچار ضایعه هستند، خاطرنشان کرد: اگر به بیماران جامعه دانشگاهی این‌گونه نگاه شود که آنها از نخبگان کشور هستند و دلسوزانه مشکلات آنها را با ارائه آموزش‌های لازم درخصوص مهارت‌های زندگی مرتفع کنیم، قطعا انگیزه و تلاش همتایاران سلامت در دانشگاه‌ها برای ادامه کار بیشتر می‌شود.

وی همچنین دانشگاه سالم را لازمه یک جامعه پویا دانست و افزود: اگر جامعه دانشگاهی سالم‌تری داشته باشیم، قطعا کشوری پویا و سالم‌تر  با حداقل آسیب‌های اجتماعی خواهیم داشت و این مهم با تلاش مشاوران و همتایاران سلامت محقق خواهد شد.

دکتر نژادجواد در ادامه پایش سلامت روان دانشجویان را یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت در سال گذشته عنوان کرد وگفت: بخش مهمی از پایش سلامت روان دانشجویان در دانشگاه‌ها توسط خود آنها انجام شده و خوشبختانه بر اساس دستورالعمل‌های مختلف، بحث پایش سلامت سال گذشته بر مبنای سی. ای .کیو انجام شده و تا این لحظه به نتایج قابل قبولی رسیده است.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، “مشاوره فعال” را  یکی از مهم‌ترین وظایف و اقدامات همتایاران سلامت در دانشگاه‌ها دانست و گفت: باید در سال‌های ۹۵- ۹۶  موضوع “مشاوره فعال” را در دانشگاه توسعه دهیم و بگذاریم حرکتی نوین به سمت مشاوره فعال در دانشگاه‌ها آغاز شود.

به گفته وی، همتایاران سلامت و مشاوران دانشگاه‌ها در برنامه‌های سال ۹۵ خود بحث “مشاوره فعال” را با جدیت دنبال کنند و خطرات آسیب‌های اجتماعی متعدد را به همراه آمار دانشجویان بیمار که در دانشگاه‌ مختلف خدمت می کنند همواره در جلوی دیدگان خود قرارداده و مورد نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه جای مشاوره فعال در دانشگاه‌های علوم پزشکی خالی است،‌ خاطرنشان کرد: اگر آمار و لیست دقیقی از تعداد دانشجویان و آسیب های گریبان‌گیر آنها داشته باشیم به راحتی می‌توانیم برای رفع مشکلات آنها با کمک افراد متخصص، اساتید و غیراساتید به نتایج قابل قبولی دست یابیم. بنابراین همتایاران سلامت و مشاوران در دانشگاه‌های علوم پزشکی باید پلی بین دانشجویان و افرادی که آنها را در مشاوره‌ها راهنمایی می‌کنند، باشند.

دکتر نژاد جواد یکی از مشکلات مراجعه نکردن دانشجویان به دفاتر مشاوره را ترس و نگرانی عنوان کرد و افزود: باید دانشجویان محل امنی برای صحبت کردن با مشاوران داشته باشند و بسترهایی فراهم شودکه دانشجویان بدون هیج نگرانی واسترسی به دفاتر مشاوره بیایند و مشکلات خود را مطرح کنند. متاسفانه  دانشجویان از ترس اینکه ممکن است اسمش به دلیل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی وارد لیست دانشگاه شود، از رفتن به دفاتر مشاوره خودداری می کنند که باید روی این موضوع نیز در جلسات مختلف کار کارشناسی انجام شود.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، با بیان اینکه در راستای ایجاد آرامش در میان دانشجویان و تعامل دوسویه بین دانشجویان و همتایاران، مشاوره جدی و رسمی ضرورت ندارد، افزود: اینکه دانشجو احساس کند یک نفر در دفتر مشاوره دانشگاه یا خارج از آن، مسائل و مشکلات مربوط به وی را پیگیری و مرتفع می‌کند خود می تواند بهترین بستر برای ایجاد تعامل باشد.

دکتر نژاد جواد خاطرنشان کرد: برنامه و خواست ما این است که در شش ماه یا یک سال آینده به نقطه‌ای برسیم که دانشجویان دفاتر مشاوره و همتایاران سلامت را محل امن وامین خود بدانند.

به گفته وی، ایجاد هماهنگی، همدلی‏، همفکری و تعامل میان مشاوران‏‎ْ، همتایاران سلامت و روسای ادارات، همچنین تشکیل جلسات در راستای رسیدن به اهدف مورد نظر را از دیگر برنامه‌های مهم وزارت بهداشت در حوزه مشاوره است و این نوع برنامه‌ها از برگزاری جلسات آموزشی نیز مهم‌تر هستند.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت با ابراز تأسف از وجود آسیب‌های متعدد اجتماعی در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: متاسفانه هر ساله میزان بروز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها بیشتر می‌شود از این رو باید با ایجاد تعامل بین دانشجویان و همتایاران‏، در راستای حل مشکلات اقدامی اساسی به عمل آید.

وی همچنین گفت: طی پنج ماه نخست امسال تعداد ۱۱۸۱۰  نفر دانشجو به دفاتر مشاوره برای حل مشکلاتشان مراجعه کرده‌اند که قطعا این آمار در نیمه دوم سال بیشتر می‌شود از این رو مشاوران و همتایاران سلامت باید متوجه رسالت خطیری در راستای حل مسائل دانشجویان باشند.

دکتر نژاد جواد ادامه داد: همتایاران سلامت این توان را دارند که اجازه ندهند حتی یک نفر در  محیط دانشگاه به خاطر مشکلات دست به خودکشی بزند و ما باید ا قدام به خودکشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را  به روش‌های مختلف و سرکشی‌ها و انجام مشاوره‌های فعال به مرز صفر برسانیم.

وی با ارائه آماری از شیوع اضطراب ، افسردگی و مشکلات تحصیلی دانشجویان وگفت: در سال ۹۲ تعداد کل مراجعین به دفاتر مشاوره 17 هزار و 523 نفر بود که این رقم در سال جاری به 11 هزار و 810 نفر افزایش یافته است.

نژاد جواد اضافه کرد: بیشترین مشکلات تحصیلی به ترتیب در بین دانشجویان رشته‌های پزشکی، داروسازی، پرستاری، بهداشت محیط و دندانپزشکی بروز می کند.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت در پایان گفت:  بر اساس آماری که سال ۹۲ از بین دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی بدست آمده است حدود ۳۶ نفر فکر خودکشی، ۲۶ مورد اقدام به خودکشی و ۴ مورد خودکشی منجر به فوت داشت که این آما در سال ۹۵ به ۲۲ مورد فکر خودکشی و ۹ مورد اقدام به خودکشی کاهش یافت و هیچ موردی درخصوص اقدام به خودکشی منجر به فوت نداشته‌ایم و این نشان از فعالیت مثبت مشاوران و همتایاران سلامت در محیط دانشگاهی است.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top