چاپ خبر
با دستاورد جدید دو محقق دانشگاه پیام نور فارس امکان پذیر شد؛

افزایش 100 درصدی تولید محصولات ارگانیک کشاورزی برای اولین بار درجهان

پیام نورنا : تلاش دو پژوهشگر دانشگاه پیام نور برای تحقق اقتصاد مقاومتی و ورود ایران به فاز جدیدی از صنعت کشاورزی جهان با خلق ایده افزایش 100درصدی تولید محصولات کشاورزی بدون استفاده از کودهای شیمیایی و مصنوعی، به ثمر نشست.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : دکتر صادق رحمتی استادیار شیمی آلی و دکتر وحید توللی استادیار مهندسی کشاورزی دانشگاه پیام نور فارس پس از دو سال بررسی در حوزه نانو برای اولین بار در جهان، موفق به ساخت انواع نانو کودهای کمپلکسی حاوی ریز مغذی های آهن و روی بر اساس اصول شیمی سبز شدند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان فارس، حاصل تلاش این دو محقق شیرازی که مراحل ثبت بین المللی اختراع در اداره ثبت اختراعات آمریکا (US Patent) در حال انجام است، تولید نانو کودی ارگانیک است که بدون استفاده از هرگونه مواد شیمایی موجب باروری گیاه شده و رشد و تکامل آن را چند برابر می کند.

این ابداع نه تنها موجب افزایش 100درصدی راندمان تولید محصولات کشاورزی شده بلکه گیاه را نیز در برابر تنش هایی همچون شوری، سرما، گرما و آفات نیز مقاوم خواهد کرد.

دکتر توللی یکی از محققین دانشگاه پیام نور در این خصوص گفت: اگر چه کشاورزان کشورمان سالهاست که برای غنی شدن خاک و تامین مواد ریز مغذی برای گیاهان از کود استفاده می کنند اما برخی از ترکیبات این کلات ها به لحاظ زیست محیطی بسیار مضر هستند و سبب آلودگی آب های زیر زمینی و نیز آب رودخانه ها می گردند. به شکلی که مصرف برخی از انواع آن ها در کشورهای اروپایی ممنوع اعلام شده است.

وی افزود: در بحث استفاده از کودهای شیمیایی سنتتیک موجود در مصارف محلول پاشی نتایج چندان درخشانی از خود به جای نگذاشته است و در بهترین حالت صرفاً موجب افزایش محتوای کلروفیل برگ شده است و هیچ یک از این ترکیبات، قابلیت مصرف همزمان به شکل محلول پاشی و خاکی با اثر دهی یکسان را ندارند.

این استاد دانشگاه به یکی از مزیت های خاص این ابداع جدید اشاره کرد و در این خصوص اظهار داشت: بر اساس تحقیقات انجام شده تاکنون هیچ روشی (حتی متدهای پیشرفته ی مهندسی ژنتیک) نتوانسته است به طور همزمان اثرات افزاینده بر “کیفیت” و “کمیت” بر محصولات کشاورزی داشته باشد.

توللی افزود: با توجه به وسعت زمین های زیر کشت در کشور به میزان 16 میلیون هکتار و از طرفی روند روز افزون خشکسالی و وجود خاک های شور، قلیایی و سدیمی افزایش چشمگیر نیاز به ریز مغذی ها وجود دارد. یکی از مزیت های تولید این نوع کود، کنترل واردات ترکیبات غذایی گیاهی که عمدتاً نامرغوب هم هستند، می باشد. همچنین چون این محصول به صورت نانو است در حجم کمتری و با کارایی کامل مورد مصرف قرار می گیرند که منجر به صرفه جویی در هزینه ها شده و قیمت تمام شده محصول را پایین می آورد. از طرفی قیمت پایین محصولات سنتز شده در این روش نسبت به نمونه های خارجی علاوه بر صرفه جویی بسیار زیاد ارزی می تواند اقبال کشاورزان نسبت به استفاده از این محصولات به همراه داشته باشد. به این شکل می توان گام بسیار موثری از تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد شیمی کشاورزی برداشت.

دکتر رحمتی، محقق دیگر این طرح نیز گفت: ما به دنبال دسترسی به ساختارهایی بوده ایم که بتواند معضلات کلات های موجود (از جمله ساختار هورمونی آنها، محدود بودن قدرت کلات کنندگی، محدودیت در نوع استفاده از آنها و درصد خلوص کلات) را مرتفع نماید که تکنولوژی نانو کلات می تواند این معضلات را به طور قابل توجهی حل کند.

وی افزود: این بهبود در ساختار نانو کودها، ناشی از روش بکارگیری مواد و سنتز ویژه این ترکیبات می باشد. برتری های عملکردی نانوکودهای کلاته که ناشی از تکنولوژی منحصر به فرد به کار رفته در سنتز آنها می باشد موجب شده است که آرزوی دیرینه ی “همزمانی افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی” محقق گردد.

وی خاطرنشان کرد: در روش ابداع شده، نانو ذرات آهن و روی توسط لیگاندهای متنوعی که اغلب جزو ترکیبات بیولوژیکی و ارگانیک می باشند به صورت فشرده در آمده و بواسطه این لیگاند به درون گیاه کشیده شده و با آزاد کردن آهن و روی در بافت های مورد نظر ضمن رفع کمبود این عناصر در گیاه باعث بهبود تشکیل کلروفیل در گیاه می گردد و تحمل گیاهان را به تنش هایی مانند تنش خشکی، شوری و سرما افزایش می دهد. لازم به ذکر است که لیگاندهای استفاده شده در این روش پس از رها سازی عناصر، خود توسط گیاه جذب شده و همزمان گیاه از ویژگی های منحصر بفرد این ترکیبات هم بهره مند می گردد و از طرفی هیچ گونه ماده شیمیایی و سمی به محیط زیست اضافه نمی شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: با توجه به پیشرفتهای اخیر در زمینه نانو تکنولوژی و نیاز جهانی به کاهش هزینه ها و از همه مهمتر کاهش آلاینده های زیست محیطی، ابداع روش های جدید و پرکاربرد در جهت سنتز کودهای مورد استفاده در بخش کشاورزی بیش از پیش احساس می شود. استفاده از اصول شیمی سبز و حذف حلال های سمی و آلاینده یکی از مهمترین ضروریات جامعه امروزی می باشد که در این اختراع بسیار بر روی آن پافشاری شده است.

رحمتی خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای این روش استفاده از آب به عنوان حلال در تهیه این دسته از نانو کمپلکس ها می باشد که بعنوان یک حلال کاملا سبز برای محیط زیست هیچ گونه ضرری ندارد. از طرفی کودهایی که در بازار وجود دارند باعث رسوب عناصر در خاک و گیاه شده که این امر جذب ریز مغذی ها را بسیار کاهش داده در حالیکه کمپلکس طراحی شده در این روش این عیب را مرتفع کرده است.

استفاده از فناوری نانو در تهیه این کودها باعث افزایش قدرت و اثربخشی بیشتر و حاصلخیزی خاک، پیشگیری از شیوع بیماری های مختلف، کاهش آلودگی های محیط زیست، افزایش کیفیت و کمیت محصولات تولید شده، افزایش استحکام بخش های مختلف گیاه از جمله ریشه، ساقه و افزایش مقاومت نسبت به آفات و بیماری ها شده است.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top