چاپ خبر
معاون نهاد رهبری در دانشگاهها خبر داد؛

تدوین دروس معارف متناسب با رشته های تخصصی/ ایجاد ویکی معارف

پیام نورنا : معاون آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: معتقد هستیم تمام دروس معارف ما باید متناسب با رشته های تخصصی نوشته شود.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : مهر – حجت الاسلام داوود رنجبران در نشست معاونین آموزشی و مدیران آموزشی، تحصیلات تکمیلی و گروه های معارف اسلامی دانشگاه های علوم پزشکی در روز پنجشنبه ۱۸ آذر ۹۵ در محل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها اشاره کرد. 

وی گفت: از زمان دوره جدید معاونت آموزشی وزارت بهداشت بسیاری از بارهایی که بر دوش گروه های معارف قرار داشت با همکاری این معاونت و معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی سبک تر شده و راه برای استفاده از فرصتی که نظام در اختیار ما قرار داده بیشتر شده است.

معاون آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها خاطرنشان کرد: بخش های مهمی از موضوع آمایش سرزمین آموزش پزشکی با ماموریت گروه های معارف در دانشگاهها مرتبط است. ما اگر بخواهیم به قله رفیعی که در آموزش معارف مدنظر مان است برسیم باید از  ظرفیت آمایش استفاده کنیم.

رنجبران افزود: ما معتقد هستیم نسبت به گروه های معارف در دانشگاهها انتظار زیادی وجود دارد و این انتظار درستی است. انتظاراتی که از ما وجود دارد هم انتظارات تبلیغی و فرهنگی است و هم انتظارات آموزشی. اما این انتظار مطابق با امکاناتی که در اختیار گروه های معارف قرار می گیرد نیست . ابزاری در اختیار ما ابزار آموزشی است و نه ابزار فرهنگی.

وی با اشاره به گزارشی در زمینه فضا و شکل ارائه دروس معارف در دانشگاهها گفت: تدریس دروس معارف بسیار سخت است چون انتظار زیادی از این درس در کارهای فرهنگی دانشگاه می رود.

وی درباره مشکلات گروه های معارف در دانشگاهها گفت: ۷ هزار استاد معارف در دانشگاهها تدریس می کنند که این افراد از میان ۱۸ هزار استاد بر اساس شاخص های بسیار سختگیرانه گزینش شده اند. از ۷ هزار نفر مدرس تنها یک هزار و ۲۰۰ نفر عضو هیات علمی هستند و سهم وزارت بهداشت از این ۷ هزار نفر کمتر از ۲۰۰ نفر استاد معارف در دانشگاه های علوم پزشکی است. 

معاون آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: این در حالی است که واحدهای دروس معارف در دانشگاههای علوم پزشکی از سوی اساتیدی ارائه می شود که هیچگونه تعهد استخدامی به دانشگاهها ندارند. نمی توان به این اساتید اجبار کرد چرا که عمده این افراد استاد مدعو هستند.

وی گفت: طی صحبتی که با وزیر بهداشت صورت گرفت پیشنهاد کردیم که در یک دوره پنج ساله و بر اساس استاندارد آموزشی یک به ۵۰، مشکل جذب استاد معارف در دانشگاههای علوم پزشکی حل شود. از معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز می خواهیم که جذب استاد معارف را در فراخوان های جذب هیات علمی به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.

رنجبران یادآور شد: ما متوجه اولویت دروس تخصصی در دانشگاهها هستیم اما حوزه معارف در دانشگاهها نیاز به تحول داریم.

وی با اشاره به چهار رکن تحولی در دروس معارف دانشگاهها گفت: استاد، دانشجو، محتوای دروس معارف و ساختار گروه های معارف در دانشگاهها این چهار رکن هستند. در بخش اساتید پس از هر فراخوان، آزمون کتبی می گذرانند و هر استاد معارفی که معرفی می شود ضمن اینکه باید مدرک حوزوی کامل داشته باشد، از فیلتر مصاحبه علمی، گزینش عمومی و مهارت سنجی می گذرند.

معاون آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: از ۴ هزار نفری که در فراخوان استاد معارف شرکت می کنند با توجه به فرآیند گزینش های متعدد، در نهایت ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر مورد تایید قرار می گیرند. به این معنی که استانداردهای لازم نهاد را دارند. با توجه به این سختگیری انتظار این است که فضای جذب این افراد در دانشگاه فراهم شود که خوشبختانه این فضا اکنون در دانشگاه آزاد ایجاد شد و ۵۰۰ نفر استخدام شدند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که از فیلتر گزینش های نهاد رهبری در دانشگاهها عبور می کنند مجوز موقت تدریس معارف دریافت می کنند و پس از مجوز موقت نیز، ارزشیابی می شوند و اگر استادی در ارزشیابی حضوری موفق نباشد از گردونه تدریس خارج می شوند. از ۴۷۸ استاد معارف دانشگاههای علوم پزشکی، عمده این افراد ارزشیابی موفق داشتند.

رنجبران با اشاره به لزوم آموزش به استادان معارف در حین تدریس خاطرنشان کرد: ما دوره های آموزش را برای استادان معارف تعریف کردیم و بسیار استقبال شد. در حیطه های شیوه های نوین آموزش، بحث های دانشی، محتوای دروس، مسائل بینشی را به استادان ارائه می دهیم.

وی با اشاره به بررسی آسیب های دانشجویان گفت: بر اساس یک نظرسنجی که از دانشگاه های کشور صورت گرفته، در موج اول ۳۰ هزار نفر و در موج دوم ۸۵ هزار نفر بررسی شدند. بهترین  دانشگاههای کشور از نظر میزان کم بودن آسیب های اجتماعی دانشگاه های علوم پزشکی هستند. این نشان می دهد که انسجام مدیریتی اجازه بروز مشکلات را نمی دهد. بیشترین آسیب ها در میان واحدهای علمی کاربردی و دانشگاه های غیرانتفاعی دیده شده است.

معاون آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: این مسائل در نگاه ما موثر است و استاد معارف باید با این گونه مسائل آشنا باشد و در جریان وضعیت دانشگاه قرار گیرد. در کارگاه های متعددی استادان را با این مسائل آشنا می کنیم.

وی درباره آموزش مجازی به استادان معارف گفت: آموزش مجازی در کنار سایر دروس معارف قرار داده ایم و استقبال هم خوب بوده است. ما آمادگی داریم دروس تکمیلی معارف را با همکاری معاونان آموزشی دانشگاهها به صورت مجازی ارائه دهیم. به طور مثال یک دانشجو دروس را به صورت مجازی پیگیری می کند و پس از گذراندن امتحان، نمره آن را به استاد ارائه می دهد.

رنجبران از الزام گذراندن دوره های مجازی برای استادان معارف در واحدهای علمی کاربردی خبر داد و گفت: استادان هم حوزه های دانشی و بینشی را به صورت مجازی باید بگذرانند. ۶۷ هزار استاد و دانشجو دوره های مجازی را گذرانند. از اکنون به بعد معاونان آموزشی دانشگاهها باید برای این آموزش های مجازی برنامه داشته باشند.

وی از ایجاد هسته های پژوهشی برای استادان معارف خبر داد و گفت: در مناطق ۱۰ گانه این هسته ها ایجاد شده اند و دبیرخانه آن در مشهد مستقر شده است.

معاون آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها از تهیه ۱۵۰ جلد کتاب درسی و کمک درسی برای دروس معارف خبر داد و گفت: همانطور که در تحول آموزش پزشکی موضوع بومی سازی متون آموزشی پزشکی مدنظر است . ما نیز معتقد هستیم تمام دروس معارف ما باید متناسب با رشته های تخصصی نوشته شود. در پزشکی لازم است متن های آموزشی متناسب با فضای ذهنی دانشجویان علوم پزشکی نوشته خواهد شد.

وی از تولیدات رسانه ای در حوزه دروس معارف به عنوان فعالیت های جدید در این حوزه نام برد و گفت: ما اکنون ربات دروس معارف را راه اندازی کردیم اگر هر کس عضو این ربات می شود در روز چندین فیش درسی برایش ارسال می شود. در این فضا استاد و دانشجو مهمترین مطالبی را که باید ببیند را به صورت فیش برداری شده در اختیار دارد.

رنجبران اظهار داشت: برای اساتید معارف کانال های تلگرامی آموزشی راه اندازی شده است. ویکی معارف به زودی راه اندازی می شود. استادان و دانشجویان به عنوان تحقیقات کلاسی این ویکی معارف را تکمیل می کنند. فصلنامه آموزشی و پژوهشی نیز در این بخش داریم.

وی همچنین از پاتوق کتاب، تولید نرم افزارهای آموزشی، مجموعه پرسمان به عنوان بخشی از تولیدات معاونت آموزشی نهاد رهبری دانشگاهها نام برد و گفت: دانشگاهها می توانند مجموعه پرسمان را به صورت سایت پاسخگویی راه اندازی کنند. از این سایت تاکنون ۶۵ جلد کتاب سئوال دانشجویان چاپ شده است.

معاون آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها از تهیه اینفوگرافی دروس معارف برای دانشجویان و ماهنامه پرسمان و محتوای آموزشی برای دانشجویان خبر داد و گفت: ما در بخش معارف آمادگی داریم ارائه دروس معارف را به صورت تکمیلی ارائه کنیم.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top