چاپ خبر

طرح مطالعاتی بین المللی شدن دانشگاه ها تکمیل شد

پیام نورنا : پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، نخستین اولویت پژوهشی مطالعاتی خود با عنوان «بین المللی شدن دانشگاه ها» را به اتمام رساند.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : مهر – به نقل از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، نتایج این طرح مطالعاتی در قالب یک سمینار، پنج طرح و چهار جلد کتاب ارائه شد.

دکتر رضا ماحوزی، مدیر طرح «بین المللی شدن دانشگاه ها» با اعلام پایان یافتن این پروژه گفت: در این طرح با همکاری چهار نفر از همکاران توانستیم تحقیقات و مطالعات خود را به گونه ­ای ارائه کنیم که تصویری از وضعیت بین المللی شدن دانشگاه ها در ایران و آسیا ارائه کنیم.

وی به بیان کار تحقیقاتی خود درباره دانشگاه بین المللی شیراز در دوره ۱۵ ساله قبل از انقلاب اسلامی پرداخت و تاکید کرد:  دانشگاه پهلوی در ابتدا، یعنی از سال ۱۳۲۵ با دانشکده بهداشت به عنوان نخستین دانشکده کار خود را آغاز و سپس با تغییر نام و رویه رسماً تاسیس شد.

ماحوزی افزود: موسسان آن دانشگاه می خواستند که در آن دانشگاه جدی، ترکیبی از دانش روز جهان و فرهنگ ایرانی- اسلامی را با همکاری دانشگاه پنسیوانیا ارائه دهند تا در عین رعایت قوانین وزارت علوم، به صورت مستقل و بدون دخالت آن کار کند.

وی با اشاره به ساختار سازمان دانشگاه شیراز در آن زمان افزود: تعداد واحدها و محتوای درسی رشته های آن دانشگاه بر اساس مواد درسی دانشگاه پنسیلوانیا بوده و کادر آموزشی و قوانین آن نیز بر اساس استانداردهای آن دانشگاه لحاظ می شد.

مدیر طرح «بین المللی شدن دانشگاه ها» خاطرنشان کرد: در بعد بین المللی بسیاری از کسانی که در منطقه شرق دریای مدیترانه و در خاورمیانه از سوی سازمان بهداشت جهانی و یونسکو معرفی می شدند با عنوان کارهای آموزشی و بهداشت قرار بود کار کنند، در دانشگاه شیراز آموزش می­ دیدند.

وی افزود: استقلال دانشگاه، معضلات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه از زبان دانشجویان و عدم تطابق فرهنگی دانشگاه با عرف جامعه، سیاست نادرست تلاش برای هم­سوسازی دانشگاه با سیاست های دربار پهلوی در قالب تاسیس دفتر حزب رستاخیز در دانشگاه و حمایت از انقلاب سفید، از زمره داده های این پژوهش است که می تواند به عنوان درس هایی برای بین المللی سازی آموزش عالی حال و آینده ایران مورد استفاده قرار گیرد.

در این برنامه همچنین دکتر سیدعبدالامیر نبوی، در سخنانی درباره وضعیت دانشگاه های حوزه خاورمیانه عربی، شامل چهار کشور لبنان، مصر، عربستان و قطر گفت: در جریان این مطالعه و بررسی مشخص شد که سرمایه گذاری قطر و عربستان در حوزه آموزش عالی با توجه به نیازهای موجود در این کشورها و نیز منطقه اندیشیده شده است، ضمن آنکه لبنان و مصر نیز از پیشینه ای طولانی در این حوزه برخوردارند و میزبان چند واحد دانشگاهی قدیمی، برجسته و مشهورند.

وی افزود: برنامه های دانشگاه های برتر هر چهار کشور بر اساس استانداردهای بین المللی طراحی شده است و در آنها اولین گام توجه به محتوای دروس و تطبیق محتوا با نیازهای جامعه و روند جهانی دانش و آخرین گام جذب دانشجوی خارجی است.

نبوی یافته های خود را در دو نکته خلاصه و بیان کرد: بر اساس این مطالعه، اولا، نمی توان پیشرفت های اخیر آموزش عالی در جهان عرب را دست کم گرفت. ثانیا، با توجه به برنامه ای جاری و فعالیت های در دست انجام به نظر می رسد آموزش عالی در دو کشور عربستان و قطر به نسبت دو کشور دیگر (لبنان و مصر) شاهد پیشرفت های جدی تر و گسترده تر نیز خواهد بود.

در ادامه این جلسه، دکتر رضا مهدی با عنوان «سیاست های آموزش عالی بین المللی در کشورهای شمال غربی ایران (ترکیه، آذربایجان و ارمنستان) نتایج پژوهش تطبیقی خود را ارائه و بیان کرد: برای ارزیابی دانشگاه ها مدل تحرک علمی را مبنا قرار دادم و بر اساس چهار مولفه؛ تحرک دانشجویان، اعضای هیات علمی، برنامه های علمی و پردیس ها و واحدهای دانشگاهی تحلیل شده است. بر این اساس این سه کشور مقایسه شده اند.

وی افزود: در جهان تنها تحرک دانشجویان دو درصد کل دانشجویان را شامل می شود و رقبا هم دراین امر بسیار زیادند. از این میان ۴۶ درصد را دانشگاه های اروپایی و ۲۷ درصد را دانشگاه های امریکایی جذب می کنند. تحرک دانشجویان باید امری دو طرفه باشد و کشورهای مقصد و مبدا هم زمان به تبادل بپردازند. تحرک هیات علمی باید از تحرک دانشجویان مهم تر و جدی تر بررسی شود زیرا وزنه سنگین تری در آموزش عالی است.

مهدی به تحرک برنامه های علمی دانشگاه ها پرداخت و گفت: امکان تحصیل و شرکت در کلاس های دانشگاهی در کشورهای دیگر به صورت آموزش از راه دور امر مهم و قابل توجهی است که در کشوری مانند ترکیه بسیار جدی گرفته شده است.

وی با اشاره به اهمیت تحرک واحدها و پردیس های دانشگاهی به اهمیت این موضوع اشاره و بیان کرد: متاسفانه ما در نظام آموزش عالی خود در تمرکز واحدها و پردیس ها کار زیادی نکرده ایم. در سیاست گذاری ها، در این سه کشور مانعی برای بین المللی شدن دانشگاه ها وجود ندارد. ما می توانیم حداقل در این برنامه های بین المللی نظریه پروسه بولونیا شرکت کنیم و به عنوان عضو ناظر حاضر باشیم تا سطح خود را بالاتر ببریم.

مهدی خاطر نشان کرد: لازم به یادآوری است که آموزش عالی ایران در بعد داخلی و در درون مرزها توانمندی و قدرت قابل توجهی ندارد ولی در بعد بین المللی ظرفیت آن بالفعل نشده است.

سخنران دیگر این نشست دکتر ناصرالدین علی تقویان، با عنوان «سیاست‌ها و برنامه‌های ناظر به آموزش عالی بین‌المللی در کشورهای شمال شرق ایران: افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان» صحبت و بیان کرد: پرسش اصلی در این پژوهش این بوده است که نظام تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی آموزش عالی این کشورها در بعد تعاملات بین‌المللی علمی و آکادمیک واجد چه خصوصیاتی است و با روش کیفی و از نوع مطالعات توصیفی انجام شد.

وی سطح این پژوهش را بررسی در سطح ملی خواند و موانع فرهنگی و اجتماعی بین‌المللی شدن آموزش عالی را در این کشورها ذکر کرد و گفت: در افغانستان، نبود استانداردهای آموزشی، زیرساخت ضعیف، وابستگی به کمک‌های خارجی، تمرکزگرایی، جنبه‌های ایدئولوژیک، سنت‌ها و هنجارهای بومی، نگرانی‌های امنیتی و نبود ثبات سیاسی از جمله این گونه موانع هستند.

تقویان چهار مولفه جامعه سنتی، تفاوت های فرهنگی، تمرکزگرایی دولتی و نابرابری در توزیع امکانات را موانع بین المللی شدن در تاجیکستان برشمرد و تاکید کرد: تمرکزگرایی دولتی، نابرابری در توزیع امکانات، زیرساخت های ضعیف و نبود استاندارد و وجود رویکردهای جانبدارانه و قومیتی از موانع فرهنگی و اجتماعی بین المللی شدن دانشگاه ها در ترکمنستان هستند.

وی اظهار داشت: هر سه این کشورها در امر بین المللی شدن دانشگاه ها پیشرفتی نداشته اند و از ایران نیز عقب تر مانده اند.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top