چاپ خبر

نامه مدیران نشریات دانشجویی به وزرای علوم و بهداشت

پیام نورنا : مدیران مسئول نشریات علمی دانشجویی در خصوص مشکلات نشریات علمی به وزرای علوم، بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد نامه ای نوشتند.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : مهر – نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی در خصوص مشکلات نشریات علمی نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نوشتند.

در متن این نامه آمده است؛

«احتراما اینجانبان به عنوان نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی در شوراهای مرکزی ناظر بر نشریات دستگاه های آموزش عالی و خانه نشریات وزارت بهداشت، با توجه به نقش مهم و اثرگذار نشریات علمی دانشجویی در مسیر تولید علم و دانش افزایی و پیشرفت علمی دانشگاه و کشور از سویی و بی توجهی جدی و گسترده مسئولین نظام آموزش عالی به این نشریات از سوی دیگر، بر آن شدیم تا ضمن بیان مسائل و مشکلات این نشریات، مراتب نگرانی و انتقاد خود را نسبت به وضعیت نامطلوب موجود اعلام کنیم.

نشریات علمی دانشجویی در سطح کشور از محدودیت ها و مشکلات بسیاری رنج می برند که مهم ترین آنها، مسأله مالی است؛ مسأله ای که در تمامی مراحل فرآیند تهیه و تولید و طراحی و انتشار و توزیع این نشریات، آنچنان نقش گسترده و اثرگذاری دارد که بسیاری از دست اندرکاران این نشریات را از انتشار شماره های بعدی نشریه بازداشته و یا کلا دانشجویان را از فعالیت در این عرصه منصرف می کند.

وجود محدودیت های غیرقانونی بلاوجه برای انتشار آگهی و جذب اسپانسر، نبود مدیریت مالی صحیح در مسئولین مربوطه در دانشگاه ها، ناهماهنگی های بسیار در روند حمایت مالی و عدم حمایت مالی متناسب از نشریات علمی و روند بوروکراتیک فرسایشی موجود برای تخصیص همین حمایت مالی ناچیز، همه و همه از عوامل ایجاد این مشکل است.

نشریات علمی دانشجویی غالبا دارای محتوای علمی و مفاهیم تخصصی هستند و از این رو انتشار آنها نیازمند طراحی و کیفیت چاپی است که با نشریات غیرعلمی متفاوت است؛ لزوم چاپ به صورت تمام رنگی به دلیل استفاده از تصاویر و یا نمودارها و اشکال در مطالب (که به فهم محتوا کمک شایانی می کند) و همچنین ضرورت بهره مندی از طراحی جذاب و تخصصی، موجب افزایش هزینه های این نشریات نسبت به میانگین هزینه های دیگر نشریات دانشجویی می شود.

حمایت مالی یکسان و ناچیز از نشریات دانشجویی در برخی دانشگاه ها، بدون توجه به کمیت و کیفیت انتشار اساسا متفاوت نشریات علمی، ناشی از عدم شناخت مسئولین دانشگاهی نسبت به تفاوت ها و گوناگونی های موجود در نشریات دانشجویی است. الزام نشریات دانشجویی به انتشار در چاپخانه یکسان و مشخصی که دانشگاه تعیین می کند در بعضی دانشگاه های دیگر، از نشانه های عدم اطلاع مسئولین آموزش عالی از اقتضائات حاکم بر نشریات علمی دانشجویی است.

کیفیت چاپ بسیار نازل و غیرقابل استفاده برای نشریات علمی و یا اختصاص سهمیه انتشار به میزان بسیار محدود (که در برخی موارد حتی به تعداد اعضای فعال در نشریه هم نمی رسد) و یا نظارت های غیرقانونی سختگیرانه قبل از ارسال نشریه به چاپخانه و یا ناهماهنگی ها و مشکلات بسیار در روند انتشار (که به کرات موجب تأخیر های طولانی مدت در انتشار این نشریات در چاپخانه طرف قرارداد دانشگاه شده است)، توان و وقت زیادی از دست اندرکاران نشریات علمی دانشجویی را درگیر خود می کند.

جالب اینجاست که در برخی دانشگاه ها، نه تنها تلاشی در بهبود وضع مذکور صورت نمی گیرد، بلکه عدم انتشار نشریات علمی به دلیل وجود این قبیل مشکلات، بهانه ای می شود که مسئولین امر امتیاز انتشار این نشریات را به علت عدم رعایت ترتیب انتشار لغو کنند.

وضعیت پیش گفته شرایطی را ایجاد کرده که در آن هرچند نشریات علمی متعلق به اشخاص حقوقی (مانند انجمن های علمی) به سختی و با استفاده از دیگر بودجه هایشان منتشر می شود، اما عملا امکان فعالیت علمی در قالب نشریات دانشجویی مستقل از دانشجویان گرفته شده است. حال آنکه این میزان مضیقه مالی، خصوصا با توجه به پتانسیل های موجود در دیگر بخش ها مانند معاونت های پژوهشی دانشگاه ها و دستگاه های آموزش عالی و یا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و …، قابل درک نیست

درنظر گرفتن امتیازات پژوهشی و یا برخی مزایای آموزشی برای نشریات علمی دانشجویی و دست اندرکاران آنها، از دیگر موارد مهمی است که مورد تقاضای دانشجویان فعال در این عرصه می باشد. فضای نسبتا بسته و رانتی حاکم بر نشریات علمی پژوهشی، مسیر تولید علم در دانشگاه های کشور را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

در چنین فضایی، تدبیر سازوکارهای حمایت معنوی از نشریات علمی دانشجویی که تکثر، تنوع و آزادی بیان از جمله اقتضائات ذاتی آنها می باشد، قطعا به شکست فضای بسته، آلوده و رانتی حاکم بر پژوهش در دانشگاه ها کمک شایانی می کند

محدودسازی توزیع نشریات علمی دانشجویی تنها در فضای فیزیکی همان دانشگاه (که فقط به چند ده نفر دانشجو و استاد موجود در آن زمینه تخصصی آموزشی منحصر می شود)، از دیگر محدودیت های بلاتوجیهی است که برای نشریات علمی وجود دارد. حال آنکه شکوفایی علمی در کشور، از طریق تولید و انتشار مطالب علمی در میان اهالی فن و متخصصین و صاحب نظران و دانشگاهیان و امکان ارائه نظرات و گفتگوی علمی در قالب نشریات دانشگاهی حاصل می شود.

لذا محدود کردن دامنه توزیع این نشریات به چارچوب فیزیکی یک دانشگاه، اساسا امکان تبادل نظر و بحث و انتقال مفاهیم علمی و در نتیجه ایجاد فضای بالنده و پویای علمی در دانشگاه ها را از بین می برد. حذف چنین محدودیت هایی و امکان انتشار آزادانه نشریات دانشجویی و همچنین نقش آفرینی دانشگاه در معرفی نشریات علمی خود به دیگر دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و دستگاه های اداری و یا نهادهای علمی مرتبط و برگزاری جشنواره های تخصصی ویژه نشریات علمی، همه و همه می تواند تأثیر بسزایی در ارتقای سطح اثرگذاری و جایگاه و کیفیت نشریات علمی دانشجویی داشته باشد.

همچنین فرصت بهره گیری از تکنولوژی های روز و امکانات گسترده موجود در نشر الکترونیک (که ذاتا از نظر زمانی و مکانی قابل محدودیت گذاری نیست و هزینه های به مراتب پایین تر و به صرفه تری دارد و عرصه مناسبی برای شکوفایی خلاقیت های دانشجویی است)، مسأله مهم دیگری است که در سالیان اخیر آنچنان که باید و شاید مورد توجه و حمایت مسئولین دانشگاه ها و دستگاه های آموزش عالی قرار نگرفته است.

وجود نظارت ها و سانسورهای قبل از انتشار غیرقانونی و بلاتوجیه و یا الزام نشریات علمی به درج مطالب یا تصاویری خاص، تعیین و اعمال پیش شرط هایی مانند نظارت و مشورت اجباری با برخی اشخاص پیش از انتشار (که منجر به تحمیل نظرات این افراد بر نشریه می شود)، برخوردهای سختگیرانه و غیرقانونی با برخی نشریات علمی در بعضی دانشگاه ها، صدور احکام توقیف و یا برخوردهای غیرقابل قبول با پاره ای از نشریات علمی (خصوصا نشریات فعال در رشته های علوم انسانی) و یا دست اندرکاران آنها، ایجاد محدودیت های غیرواقع بینانه در انتخاب زمینه های انتشار برای نشریات متعلق به انجمن های علمی و یا اعمال برخی ضوابط سختگیرانه در خصوص رعایت زمینه انتشار علمی توسط نشریات علمی، وجود نگاه های تنگ نظرانه و اعمال ممنوعیت های بلاتوجیه در انتخاب نام و زبان نشریه که منجر به ایجاد مشکلات متعدد برای چاپ و انتشار نشریات چند زبانه و یا غیرفارسی شده است و عدم اهتمام کافی به آموزش دست اندرکاران نشریات دانشجویی، از دیگر مشکلاتی است که روند انتشار و توسعه نشریات علمی دانشجویی در کشور را دچار وقفه و اخلال کرده است

حال با توجه به اینکه لزوم اهتمام بیشتر دانشگاه به نقش اساسی خود (که همان تولید علم است) بارها مورد تأکید تمامی مسئولین و صاحب نظران و اساتید قرار گرفته و نقش مثبت و اثرگذار دانشجویان در این خصوص غیرقابل انکار است، انتظار می رود که شما به عنوان مسئولین دستگاه های آموزش عالی کشور، بیش از پیش به رفع مشکلات موجود توجه کرده و زمینه های فعالیت دانشجویان در این عرصه را مهیا سازید؛ چرا که توجه بیش از پیش به نشریات علمی دانشجویی، امکان مشارکت آزادانه و برابر تمامی دانشگاهیان در روند تولید و گسترش علم را فراهم می کند.

نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی در شوراهای مرکزی ناظر بر نشریات دستگاه های آموزش عالی و خانه نشریات وزارت بهداشت:

  • زهرا نعمتی (دبیر خانه نشریات دانشجویی وزارت بهداشت)
  • علیرضا وحدانی (نماینده مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاه آزاد اسلامی)
  • کوروش دستپاک (نماینده مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)
  • آناهیتا سمریان (عضو شورای مرکزی خانه نشریات دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)
  • امیر پویا پیشخوان (نماینده مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاه آزاد اسلامی)
  • عارف عباس نژاد (عضو شورای مرکزی خانه نشریات دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)
  • امین اله ریگی (عضو شورای مرکزی خانه نشریات دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)
  • محمدامین کاشانی (نماینده مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاه آزاد اسلامی)
  • محمدعلی کامفیروزی (نماینده مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
  • امیر پورپژمان (عضو شورای مرکزی خانه نشریات دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)
  • احسان فیض آبادی (نماینده مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
  • علی مشکوری (عضو شورای مرکزی خانه نشریات دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)
  • محمد رسول تقوی (نماینده مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)
  • محمد حاج زاده (نماینده مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)
Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top