چاپ خبر
معاون آموزشی وزیر علوم:

آمار بیکاری فارغ التحصیلان 18 درصد است/ برای رسیدن به اهدافمان دروغ نگوییم

پیام نورنا : معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به گفته یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری مبنی بر اینکه 35 درصد از فارغ التحصیلان کشور بیکار هستند، گفت: این آمار غلط است. آمار بیکاری در سطح جامعه نزدیک به 12 درصد و در دانشجویان نزدیک به 18 درصد است، چرا برای رسیدن به اهدافمان از دروغ استفاده می کنیم؟

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – مجتبی شریعتی نیاسر در روز بزرگداشت معلم در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: دانشگاه اصفهان یکی از دانشگاه های سرآمد آموزش عالی است. استان اصفهان سهم قابل توجهی در آموزش عالی کشور دارد به طوریکه این استان نزدیک به سیصد هزار دانشجو و 6400 نفر هیئت علمی دارد و بعد از تهران در رتبه دوم است.

وی افزود: تقریبا 22 درصد دانشجویان اصفهان در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند. دانشگاه اصفهان با 15 هزار دانشجو و نزدیک به 700 عضو هیئت علمی سهم بسیار موثری در استان و حتی منطقه دارد.

شریعتی نیاسر با تاکید بر اهمیت رشته های علوم پایه گفت: 77 در صد دانشجویان در حوزه علوم انسانی و مهندسی هستند، 23 درصد در سایر کارگروه ها توزیع شده اند. یکی از این حوزه ها علوم پایه است که فقط 5 درصد دانشجویان را به خود اختصاص می دهد.

اتوبانی که رشته ها در آن حرکت می کنند

وی افزود: به اعتقاد من علوم پایه مانند اتوبانی است که مابقی رشته ها باید در آن حرکت کنند؛ علوم پایه یکی از مهم ترین حوزه هایی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. بخش آموزش عالی در برنامه ششم توجه جدی به علوم پایه داشته و امیدواریم سهم علوم پایه که اکنون بین دانشجویان ۵ درصد است تا پایان این برنامه به 9 درصد برسد.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به دلایل عدم ورود دانشجویان به این رشته ها تصریح کرد: باید برای این حوزه شاخص های تشویقی ایجاد کنیم تا جوانان این تصور را نداشته باشند که اگر لیسانس فیزیک بگیرند یک لیسانسه بیکار هستند، ولی اگر در رشته مهندسی مدرک بگیرند مهندس هستند و می توانند لیسانس فیزیک، ریاضی آمار و ادبیات بگیرند. باید این اثرهای روانی را بین دانشجویان با قرار دادن امتیازات، راهکار ها و فراهم کردن سازو کار ورود جوانان به این علوم افزایش دهیم.

شریعتی نیاسر در خصوص چالش های وزارت علوم گفت:  اوایل انقلاب چیزی حدود 157 هزار دانشجو  داشتیم و امروز 4 میلیون و 340 هزار دانشجو داریم یعنی جمعیت دانشجویی نزدیک به 25 برابر افزایش پیدا کرده است. در سال 1384 جمعیت دانشجویی دومیلیون و 200 هزار نفر بود که در سال 1392 و ظرف 8 سال به چهار میلیون و 800 هزار نفر تغییر پیدا کرد و چیزی در حدود 120 درصد افزایش دانشجو داشته ایم.

شریعتی نیاسر گفت: تعداد موسسات مراکز آموزش عالی در سال 1384 تقریبا 920 آموزشگاه بود که در سال 1392 بالغ بر 2800 موسسه در کشور افزایش یافته است که این ارقام با جمعیت 80 میلیونی کشورمان عدد بسیار بزرگی نسبت به کشورهای دیگر است. برای مثال کشور چین با جمعیت میلیاردی، کمتر از 2800 دانشگاه دارد.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: برای نمونه دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدا قرار بود به عنوان دانشگاهی عمل کند که به صورت غیر حضوری دانشجو بگیرد، اما به دلایل مختلف و خارج از کنترل به حرکت خود ادامه داد. اکنون چیزی در حدود35 درصد جمعیت دانشجویی را به خود اختصاص می دهد و عملکردش مانند دانشگاه های تمام حضوری است.

امروز  صرفا  شاهد مهار وضعیتی  هستیم که بعد از سال 92  داشته ایم

شریعتی نیاسر افزود: دانشگاه پیام نور که قرار بود و هست که غیر حضوری عمل کند داشت به همان مسیر می رفت که آن را کنترل کرده ایم. یا فلسفه وجودی دانشگاه فنی حرفه ای این است که نیاز فارغ التحصیلان هنرستان ها و مدارسی از این نوع را تامین کند.

وی با اشاره به عملکرد وزارت علوم در چهار سال اخیر گفت: اکنون که چهار سال از زمان آغاز خدمت ما می گذرد راهکارهایی را برای بهبود این وضعیت ارایه دادیم که نخستین کاری که انجام شد مهار این وضعیت بود. البته تفاوت تولید صنعتی با تولید نیروی انسانی در این است که زمانی که محصولی را بیشتر از حد تولید بی رویه داشته باشیم نهایتا سال بعد کنترل می کنیم اما در تولید نیروی انسانی این گونه نیست.

وی گفت: مگر می شود  یک نسل جوان را وارد دانشگاه کنید و سال بعد با عذر خواهی آنها را بیرون کنید؟ شما مکلف هستید که 4 سال یا 10 سال به حمایت از این دانشجو بپردازید.اساسا اتخاذ روش های غلط ممکن است در مدت زمان کوتاه پاسخگو باشد، اما درست کردن این تصمیم، کوتاه مدت نیست.آنچه که امروز شاهد هستید صرفا مهار وضعیتی است که  بعد از سال 92 داشته ایم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به راهکارهای ارایه شده برای تصحیح وضعیت  مراکز آموزش عالی کشور تصریح کرد: به هیچ وجه در این چهار سال مجوز جدید موسسات داده نشده است. دانشگاه هایی که طبق اساسنامه دارای ماموریت خاصی بودند، بر اجرای آن ماموریت ها اصرار ورزیدیم و اجازه توسعه بی رویه به آنها ندادیم. به هیچ وجه به دانشگاه پیام نور مجوز دوره های حضوری داده نشده  و از بخش غیر حضوری آن به شدت استقبال کرده ایم.

شریعتی نیاسر با اشاره به مبحث آمایش آموزش عالی گفت: آمایش آموزش عالی یکی از بحث هایی است که در سنوات گذشته به دفعات مطرح شده است، اما هیچ گاه به طور جدی روی این بحث کار نشده است. تحقیقاتی که روی این طرح انجام داده ایم در اسفند ماه 94 به تصویب آموزش عالی رسید که یکی از گام های تحولی در نحوه آموزش است.

وی با اشاره به این که وزارت علوم مکلف به ساماندهی آموزه های مهارتی از اهداف اصلی این طرح است، گفت: از دیگر اهداف این طرح می توان به سازمان دهی موسسات آموزش عالی، یکپارچه سازی نظام سنجش، مدیریت منطقه ای، سطح بندی مراکز آموزش عالی و رابطه هدفمند بین اشتغال و تحصیل اشاره کرد که اینها از نقاط ضعف و چالش هایی است که در آموزش عالی مشاهده می شود.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: گام هایی در این رابطه برداشته شده است، برای مثال طرح ریزی مدیریت منطقه ای انجام شده و آموزش عالی  به 10 منطقه تقسیم شده است و طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی نیز ریخته شده است.

صدور هفته ای 4 مجوز غیر انتفاعی در دولت قبل 

شریعتی نیاسر گفت: درسال 1384حدود 75 موسسه غیر انتفاعی داشتیم که در سال 1392 به 350 موسسه افزایش یافت. کدام عقل سلیمی می تواند بپذیرد که فرایند صدور مجوز در این سالها یک فرایند عقلانی و استدلالی بوده است؟ در این فاصله 8 ساله به صورت میانگین هفته ای 4 مجوز صادر شده است و این خطای بزرگی است که غیرکارشناسانه و صرفا از روی احساس و عجله صورت گرفته است.

وی در خصوص راهکارهای ارایه شده توسط وزارت علوم تصریح کرد: سطح بندی مراکز آموزش عالی در بخش غیر دولتی به صورت کامل انجام شده است و در بخش دولتی فاز آزمایشی انجام شده و تا شهریور ماه نتایج کامل آن اعلام می شود. البته ساماندهی دانشگاه های سراسر کشور نیز طرح ریزی شده که ظرف چند ماه آینده عملی می شود. 

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: همواره دغدغه های دانشجویان و اساتید این بوده است که برای تحقیق کجا بروند و چه کنند؟ در چند سال گذشته افزایش 40 درصدی فرصت تحقیقاتی را برای مقاطع دکترا داشته ایم. همچنین وام ویژه دکترا که تنظیم آیین نامه اش حدودا شش ماه زمان برد و تدوین شد نهایتا با تنفیذ وزیر علوم اجراشد.

شریعتی نیاسر با اشاره به لزوم کاهش رشته و گرایش هایی که غیر ضروری ایجاد شده بود، گفت: بسیاری از گرایش های ایجاد شده با فشار مسئولان مختلف بود که ضرورتی برای ایجاد این رشته گرایش ها نبود. با قاطعیت این رشته و گرایش ها را مورد برسی قرار دادیم و 64 درصد از رشته و گرایش های غیر ضروری از نظام آموزشی حذف شد.

وی افزود: در بخش غیر دولتی نزدیک به 7 درصد، در بخش پیام نور نزدیک به 27 درصد و در بخش دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی نزدیک به 95 درصد از رشته و گرایش های غیر ضروری را حذف کردیم. البته شاید اثر این حذف ها امروز مشهود نباشد اما مطمئنا به زودی محسوس می شود.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: آنچه که در برنامه ششم آمده است تقسیم دانشگاه های کشور در سطح های فراملی، ملی، منطقه ای و محلی است. دلیلی ندارد دانشگاه هایی که در سطح محلی قرار می گیرند در همه موارد ورود پیدا کنند. این مراکز باید مهار شوند و بر روند عملکرد آنها کنترل داشته باشیم.

مدیران اهل تحول ریسک پذیر باشند

وی گفت: ایجاد تحول و اعتلای آموزش عالی مشکلات خودش را دارد و کار بسیار دشواری است. مدیرانی که اهل تحول هستند باید ریسک پذیر باشند. اگر می خواهیم شاهد اعتلای آموزش عالی باشیم باید با دید جدیدی به مشکلات نگاه کنیم. این گونه نیست که برای ترس از اعتراض دیگران دست به کاری نزنیم. اگر واقعا استدلال و منطق با شماست باید بایستید.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: به طور قطع می گویم که در چند سال اخیر خرد ورزی در نظام آموزش عالی کشور محسوس بوده است. معتقدم که دستگاه آموزش عالی باید از عرصه اجرا فاصله بگیرد و به سمت فاز نظارت پیش رود. به همین دلیل نظارت ما به خصوص در بخش های غیر دولتی در چند سال اخیر بسیار جدی شده است.

وی در همین خصوص افزود: تعداد قابل توجهی از موسسات را منحل کردیم که نمونه ای از آن هم در اصفهان بوده است. چرا باید به راحتی یک موسسه خارج از ضابطه دستگاه آموزش عالی و بدون هماهنگی با سازمان سنجش افراد را به عنوان دانشجو بپذیرد؟ با کدام مجوز؟ با کدام منطق؟چگونه می شود مدیری زمین و عرصه دولتی را با اختیار خودش به بخش خصوصی منتقل کند؟ با کدام منطق یا مجوز شرعی و قانونی؟ مگر مدیران دستگاه دولتی مختار به انجام هرکاری هستیم؟ این اعمال باید جایی کنترل شود.

وی افزود: نگران هستم که بعضی از تفکرات غیر کارشناسانه و احساس گونه گذشته در دولت آینده حاکم شود به همین دلیل است که زمانی که بحث انتخابات می شود، ضمن این که به شدت توصیه می کنم که حضور فعال و پررنگی در انتخابات داشته باشید از جامعه دانشگاهی می خواهم کاملا هوشیار باشند. توجه کنند که آمار اطلاعاتی که می دهند واقعی و از مراجع موثق باشد. همین اخیرا از یکی از کاندیداها شنیدم که 35 درصد از فارغ التحصیلان ما بیکار هستند، این آمار غلط است. آمار بیکاری ما در سطح عمومی نزدیک به 12 درصد و در دانشجویان نزدیک به 18 درصد است. چرا برای رسیدن به اهدافمان از دروغ استفاده می کنیم؟

شریعتی نیاسر گفت: آیین نامه های درسی و بازنگری تقویم دانشگاه ها و ایجاد دوره های مشترک با  دانشگاه های خارجی به دانشگاه ها واگذار شد. دانشگاه های سطح 1 و 2 مجاز هستند بدون هماهنگی با دانشگاه های خارجی دوره های مشترک برگزار کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح اقتصاد مقاومتی یکی از طرح های بسیار ارزشمند است که مقام معظم رهبری با درایت به موضوع ورود پیدا کرده اند، گفت: اقتصاد مقاومتی باید مورد برسی و فکر قرار گیرد. دو سال است که این بحث مطرح می شود و در سال گذشته 15 طرح کلان اقتصاد مقاومتی مطرح شده که چهار طرح به وزارت علوم تحویل داده شده که دو طرح از 4 طرح در حوزه آموزش بوده است.

شریعتی نیاسر افزود: یکی از این طرح ها راهکارهای پیاده سازی طرح های آموزش عالی و دیگری رساندن پنج دانشگاه کشور به تراز بین المللی است. تراز بین المللی از دید ما دانشگاه هایی است که جزو 200 دانشگاه برتر دنیا باشند.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: امروز پس از تلاش هایی که در دهه های گذشته شده است تراز دانشگاه های ما بین 400 تا 500 است. تا سال 1404 می توانیم دانشگاه هایمان را حداقل به تراز مورد نظر برسانیم که دانشگاه اصفهان یکی از دانشگاه هایی است که انتخاب شده تا در این طرح قرار بگیرد.

امروز در دنیا حرف اول را علم می زند نه سلاح و پول

شریعتی نیاسر با بیان این که توانمندی ما در جامعه دانشگاهی بسیار بالا است، گفت: امروز در دنیا حرف اول را علم می زند نه سلاح و پول. کشورهایی که به لحاظ علمی پیشرفت کردند و تدبیر حاکمیت داشته اند در دنیا حرف های زیادی برای گفتن دارند و قدرتمندند.

وی با اشاره دستاوردهای برجام گفت: در بخش برجام نیز تیم مذاکره کننده بسیار خوب به موضوع ورود پیدا کرد، اما پشتیبان این موفقیت توان علمی ما بوده است. اگر توان علمی نداشتیم این مذاکرات به این میزان قدرتمند پیش نمی رفت. به همین دلیل است که بسیاری از گرایش های بین رشته ای در اولویت های ما قرار دارند.

شریعتی نیاسر گفت: در سه سال گذشته در حوزه بین رشته ای 71 مجوز از وزارت علوم صادر شده است و باورمان این است که دانشجویان با هم افزایی و هم فکری توفیقات بسیار خوبی را در عرصه آموزش عالی باید کسب کنند.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top