چاپ خبر

تحصیل در کدام یک از دانشگاه های ایران به صرفه تر است؟

پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (پیام نورنا) : شهریه ثابت و متغیر دانشگاه های مختلف را بررسی کرده ایم / بررسی شهریه دانشگاه های شبانه – پیام نور – آزاد و غیرانتقاعی

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : روزهای ثبت نام دانشگاه هاست. ممکن است شما هم جزو آن بچه مدرسه های دیروزی باشید که امروز مانده اند در رشته هایی که قبول شده اند کدام یک را انتخاب کنند. پسر و دخترهای 19-18 ساله زیادی هستند که هم در دانشگاه های دولتی قبول شده اند و هم در دانشگاه آزاد و پیام نور. آنها معمولا دانشگاه دولتی شهر خودشان یا کلانشهرهای نزدیک را انتخاب می کنند و اما جمعیت زیادی از آنها کسانی هستند که بین دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی نوبت شبانه مانده اند کدام یک را انتخاب کنند.

همه اینها هزینه دارند اما در سطوح مختلف. آنها بین هزینه حدودا یک میلیون تومان هر ترم دانشگاه آزاد و 600-500 هزار تومانی دانشگاه های شبانه مانده اند. آنها حتی به گزینه دانشگاه غیرانتفاعی هم فکر می کنند که هزینه 700-600 هزار تومانی دارد.

 

افزایش 15 درصدی شهریه دانشگاه پیام نور
دانشجویان که امسال در دانشگاه های پیام نور پذیرفته می شوند باید نسبت به سال تحصیلی گذشته 15 درصد بیشتر شهریه بدهند. کسانی که به شیوه نیمه حضوری در شهرهای نواحی یک و دو در دانشگاه های پیام نور قبول شده اند در هر سه گروه آموزشی انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه باید مبلغ 126 هزار و 960 تومان شهریه ثابت بدهند.

آنها اگر در نواحی 3، 4 و 5 قبول شده باشند باید به عنوان شهریه ثابت مبلغی برابر 101 هزار و 832 تومان پرداخت کنند. در هر سه گروه و در نواحی یک و دو باید 14 هزار و 589 تومان برای دروس پایه نظری و 19 هزار تومان برای هر واحد دروس اصلی و تخصصی خرج کنند اما در نواحی 3، 4 و 5 باید مبلغ 13 هزار و 225 تومان بابت هر واحد دروس عمومی، 16 هزار تومان برای هر واحد نظری و 17 هزار و 500 تومان برای هر واحد دروس اصلی و تخصصی پرداخت کنید.

اوضاع برای دروس عملی متفاوت است. مثلا برای دروس عملی کم هزینه فرقی نمی کند، چه در نواحی یک و دو و چه در نواحی سه، چهار و پنج باید حدود 43 هزار و 900 تومان خرج کرد.

برای دروس عملی پر هزینه هم این رقم 58 هزار تومان خواهد بود. برای پایان نامه ها در هر سه گروه آموزشی و در هر نوع ناحیه تحصیلی، باید 146 هزار تومان به ازای هر واحد هزینه کرد.

 

شهریه دانشگاه آزاد 15 درصد گران می شود
همین 20 روز پیش بود که رییس دانشگاه آزاد افزایش شهریه سال تحصیلی 95-94 برای رشته های غیر پزشکی تمام مقاطع از کاردانی تا دکتری تخصصی را ابلاغ کرد. دانشجویان سال های گذشته، یعنی آنهایی که در سال 93 و قبل از آن در دانشگاه آزاد ثبت نام کرده اند، همان شهریه ثابت سال های گذشته خود را پرداخت می کنند. شهریه متغیر آنها 15 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر می شود اما دانشجوهایی که امسال می خواهند ثبت نام کنند باید 15 درصد بیشتر از دانشجوهای سال های گذشته، شهریه ثابت پرداخت کنند.

در دانشگاه آزاد بدون لحاظ 15 درصد افزایش، اگر بخواهید در دوره کارشناسی رشته ای مثل پرستاری تحصیل کنید و در ترم اول 18 واحد نظری انتخاب کنید، باید با احتساب 283 هزار تومان شهریه ثابت، جمعا 730 هزار تومان هزینه کنید. اینها بدون احتساب 15 درصد افزایشی است که قرار است امسال اضافه شود.

فرض کنید در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد در رشته کارشناسی زبان و ادبیات فارسی قبول شده باشید. شما در ازای 18 واحد نظری در ترم اول خود باید با وجود 15 درصد افزایش امسال، جمعا 773 هزار تومان پرداخت کنید.

برای رشته مثل کارشناسی مهندسی کامپیوتر، گرایش سخت افزار، باید در ترم اول سال تحصیلی 95-94 چیزی حدود یک میلیون و 10 هزار تومان هزینه کنید. شهریه ثابت اینگونه رشته های مهندسی مانند کارشناسی مهندسی کامپیوتر، شامل گرایش های سخت ازار، نرم افزار و علوم کامپیوتر، مهندسی برق کنترل شامل گرایش های قدرت، الکترونیک و مخابرات، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی مواد شامل گرایش های صنعتی و استخراجی، هوافضا، منابع طبیعی، رباتیک، خط و سازه های ریلی اپتیک و لیزر چیزی حدود 563 هزار و 500 تومان است.

اما اگر بخواهید در رشته های دکتری حرفه ای پزشکی در ترم اول 18 واحد نظری انتخاب کنید، باید دو میلیون و 838 تومان فقط هزینه شهریه ثابت پرداخت کنید اما شهریه ثابت به علاوه شهریه متغیر سه میلیون و 352 هزار تومان خرج روی دست شما خواهد گذاشت.

 

شهریه دانشگاه های غیرانتفاعی چقدر است؟
شهریه ثابت هر نیمسال دانشجویانی که در یکی از رشته های گروه علوم انسانی در یک دانشگاه غیرانتفاعی تحصیل می کنند، 359 هزار و 375 تومان است. دانشجویان این گروه آموزشی باید برای هر واحد درس عمومی 17 هزار و 250 تومان، برای هر واحد درس نظری 25 هزار و 875 تومان و برای هر واحد دروس تخصصی 27 هزار و 312 تومان هزینه کنند اما ورودی های سال تحصیلی 95-94 در رشته های فنی – مهندسی مانند مهندسی عمران، کامپیوتر و امثال اینها باید 452 هزار تومان برای شهریه ثابت هر ترم پرداخت کنند اما آنها برای هر واحد دروس عمومی باید 17 هزار و 250 تومان، برای هر واحد دروس نظری باید 25 هزار و 875 تومان و برای هر واحد دروس تخصصی 31 هزار و 625 تومان پرداخت کنند. آنها در هر دانشگاه غیر دولتی که بخواهند ثبت نام کنند باید حداقل 500 هزار تومان را همان روز اول پرداخت کنند تا دانشگاه به آنها اجازه ثبت نام بدهد.

 

چقدر برای شهریه دانشگاه های شبانه هزینه کنیم؟
دانشگاه معتبر دولتی در دوره های شبانه خود هزینه ای بیشتر از دانشگاه های کم نام و نشان تر دریافت می کنند. دانشگاه هایی مثل اصفهان، تربیت مدرس، خوارزمی، بهشتی و مانند اینها در سال گذشته 187 هزار و 500 تومان بابت تحصیل دانشجویان دوره کارشناسی در گروه علوم انسانی دریافت می کردند. آنها برای هر واحد دروس عمومی رشته هایی مانند حقوق، روانشناسی، حسابداری و … مبلغ 13 هزار و 750 تومان دریافت می کردند.

این دانشجوها باید 21 هزار و 250 تومان بابت هر واحد دروس پایه نظری و 31 هزار و 250 تومان برای هر واحد دروس تخصصی هزینه می کردند. اما بقیه گروه های آموزشی در چنین دانشگاه هایی باید ترمی 212 هزار و 500 تومان بابت شهریه ثابت پرداخت می کردند.

این دسته از دانشجویان در سال گذشته برای هر وحد دروس عمومی 13 هزار و 750 تومان، بابت هر واحد دروس پایه نظری مبلغ 22 هزار و 500 تومان و 37 هزار و 250 تومان هم بابت هر واحد دروس تخصصی، پرداخت کردند. این دانشگاه های تراز اول که می توان صنعتی شریف، فردوسی، علم و صنعت و خواجه نصیرالدین طوسی را هم به آنها اضافه کرد در سال تحصیلی 94-93 از دانشجوهای دوره شبانه خود در مقطع کارشناسی و آنهایی که دروس فنی مهندسی و بعضی رشته های تجربی را می خوانند، مبلغ 22 هزار و 500 تومان برای هر واحد دروس کارگاهی و آزمایشگاهی دریافت کرده اند.

اما دانشگاه هایی که در رتبه های بعدی قرار می گیرند، در سال گذشته از دانشجوهای رشته علوم انسانی 137 هزار و 500 تومان بابت شهریه ثابت، 12 هزار و 500 تومان برای دروس عمومی، 18 هزار و 750 بابت دروس نظری و 22 هزار و 500 تومان برای هر واحد دروس اصلی و تخصصی دریافت می کردند.

چنین دانشگاه هایی برای بقیه رشته ها مبلغ 156 هزار تومان به عنوان شهریه ثابت در نظر گرفته بودند. این دانشگاه ها مانند دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه بوعلی همدان، دانشگاه شیراز و مانند اینها برای دانشجوهای رشته های فنی و مهندسی و بعضی رشته های تجربی مبلغ 12 هزار و 500 توماخن برای هر واحد دروس عمومی، 20 هزار و 625 تومان برای دروس پایه نظری و 25 هزار تومان برای هر واحد دروس تخصصی دریافت می کردند.

مبلغ تحصیل در هر واحد از دروس آزمایشگاهی و کارگاهی این دانشگاه ها برای رشته های فنی و مهندسی و بعضی گرایش های تجربی مبلغی برابر 18 هزار و 750 تومان است.

 

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

صفحات نظرات :
  1. نویسنده دیدگاه : علیرضا - در تاریخ : 27 شهریور 1394

    باسلام
    من در اموزشگاه عالی سراوان سیستان و بلوچستان در رشته مهندسی برق دوره دوم(شبانه) قبول شدم ولی ثبت نام نکردم و بنا به دلیل دوری از محل زندگیم که بوشهر است تصمیم گرفتم که با استفاده از کارنامه نهایی به دانشگاه پیام نور مرکز بوشهر در رشته مهندسی برق تغییر محل قبولی بدم. کارنامه نهایی را هم که گرفتم در آخرین انتخاب رشته ام پیام نور بوشهر را قبول شده ام. برای ثبت نام به این دانشگاه هم رفتم که گفتند مشخصات من برای آنها ارسال نشده و باید به سازمان سنجش اطلاع بدم که مشخصات من را برای آنها بفرستند که بتوانم ثبت نام کنم. تلفنی که در سایت سازمان سنجش درج شده دائما اشغال است اما از طریق سیستم پاسخ دهی اقدام به ساختن یک اکانت کردم و مشکلم خودم را پرسیدم..با این وجود باز هم از درستی کارم مطمئن نیستم.لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 27 شهریور 1394 :

    سلام
    دوست عزیز نمی توانید و فقط در رشته ای می توانید ثبت نام کنید که قبول شده اید. باید در پذیرش بعدی پیام نور شرکت کنید

  2. نویسنده دیدگاه : ف۳۱۳ - در تاریخ : 27 شهریور 1394

    سلام در ترم تابستان درس زبان عمومی که سه واحد دارد شهریه اش چقدر میشود در دانشگاه پیام نور…

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 27 شهریور 1394 :

    سلام
    در ترم تابستان شهریه دروس نصف می شود

  3. نویسنده دیدگاه : ali interist - در تاریخ : 27 شهریور 1394

    سلام.
    ما دانشجوی رشته جغرافیای پیام نور مرکز کرمانشاهیم.
    نسبت به الکترونیکی شدن کلاسامون اعتراض کردیم .مسئولان دانشگاه قبول کردن مثه سابق برامون کلاس بذارن.
    حالا هم مسئول برنامه ریزی کلاسامون برای همه درسا مرکز ارائه کرمانشاه(ارائه به صورت عادی) رو به سیستم گلستان اضافه کرده.

    همه دانشجو ها هم موقع ثبت نام مجبور شدیم قطب اصفهان رو انتخاب کنیم .
    1- اما حالا که مرکز کرمانشاه به سیستم اضافه شده باید همین درسایی که برداشتیم مرکز کرمانشاهشو برداریم ؟؟؟؟

    2-اگه کسی این کار رو نکنه چه اتفاقی میفته ایا دیگه تو لیست اساتید نخواهد بود؟؟؟

    3-درضمن سیستم گلستان هنوز بازه.نمیدونین تا کی بازه؟؟؟

    ببخشید خیلی طولانی شد♥♥♥

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 27 شهریور 1394 :

    سلام
    1- کلا باید دروس قلبی که الکترونیکی بوده رو حذف کنید و دروس جدید عادی رو اخذ کنید.
    2- بله دیگه درسش به صورت الکترونیکی خواهد بود و استاد هم مربوط به استادی هست که قطب مشخص می کند
    3- فعلا باز هست و تمدید شده انتخاب واحد

  4. نویسنده دیدگاه : ماریا - در تاریخ : 27 شهریور 1394

    سلام . لیست اسامی استعدادهای درخشان هنوز منتشر نشده ؟!

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 27 شهریور 1394 :

    سلام
    فعلا معلق می باشد

  5. نویسنده دیدگاه : حسین - در تاریخ : 27 شهریور 1394

    سلام خسته نباشید
    جناب این انتخاب واحد تاکی فرصت داره
    باسپاس وتشکر از سایت خوبتون

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 27 شهریور 1394 :

    سلام
    فعلا بازه و احتمالا تا 5 مهر باز باشد

  6. نویسنده دیدگاه : حسن - در تاریخ : 27 شهریور 1394

    سلام خسته نباشید خدمت مدیر عزیز
    یک سوال مهم
    ایا رشته های کشاورزی مثل اقتصاد کشاورزی ترویج و مدیریت ابادانی روستا ها از دانشگاه پیام نور حذف شدن
    لطفا منو راهنمای کنید با سپاس وتشکر از سایت خوب شما

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 27 شهریور 1394 :

    سلام
    بله مدیریت ابادانی روستا – اب و خاک – و … حذف شدن.

  7. نویسنده دیدگاه : آرش - در تاریخ : 27 شهریور 1394

    سلام.ببخشین به علت تراکم نظرات در بخش های دیگه سوالمو اینجا مطرح می کنم.
    من ارشد ترم اول اولم.درسام الکترونیکین.اگه از کلاسای اینترنتی استفاده نکنم و خودم خودخوان درسا را بخونم مشکل واسه م پیش میاد یا نه؟به طور کلی منظورم اینه که استفاده می تونیم از اینترنت استفاده نکنیم و بی خیال کلاس شیم؟

  8. نویسنده دیدگاه : حسن - در تاریخ : 28 شهریور 1394

    سلام خدمت مدیر عزیز در مورد سوال قبل یه سوال دیگه هم داشتم ایا رشته اقتصاد کشاورزی هم از دانشگاه پیام نور حذف شده باسپاس از سایت همیشه فعال شما

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 28 شهریور 1394 :

    سلام
    خیر اقتصاد کشاورزی هست

  9. نویسنده دیدگاه : ماری - در تاریخ : 28 شهریور 1394

    با سلام.میخواستم ببینم شما از روند ساخت ساختمان جدید دانشگاه بیام نور واحد نوشهر خبری دارین؟تو هیچ سایتی مطلبی در این مورد نمیزارن..ممنون میشم اگه بگین بروژه در چه مرحله اییه؟

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 28 شهریور 1394 :

    سلام
    خیر اطلاعی نداریم

  10. نویسنده دیدگاه : ساناز - در تاریخ : 29 شهریور 1394

    سلام خسته نباشید من امسال در پیام نور پذیرفته شدم لرای ثبت نام غیر حضوری و انتخاب واحد لازمه که برای لیست ثروسی که باید برداریم حضوری مراجعه کنیم؟اخه من مترجمی زبان قبول شدم ولی تو لیست اراهه دروس زده کارشناسی ناپیوسته

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 29 شهریور 1394 :

    سلام
    خیر نیاز به مراجعه حضوری نیست. اگر کمی دقت کنید برای کارشناسی هم در لیست ارائه دروس و منابع درس هست

  11. نویسنده دیدگاه : حمیدرضا - در تاریخ : 29 شهریور 1394

    سلام دوستان.من 2 سال پیش از دانشگا انصراف ددم و مدرک فوق دیپلم گرفتم و اومدم خدمت…الان سربازم…میخواستم بدونم حین خدمت میتونم ادامه واحدامو بخونم و مدرک لیسانس بگیرم

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 29 شهریور 1394 :

    سلام
    تحصیل همزمان با سربازی از طرف نظام وظیفه ممنوع می باشد

  12. نویسنده دیدگاه : الهه - در تاریخ : 1 مهر 1394

    سلام
    خسته نباشید با توجه به اطلاعاتتون بنظرتون مدرک پیام نور بهتره یا غیر انتفاعی از نظر اعتبار تو جامعه کاری!!!

    پاسخ پشتیبان در تاريخ 1 مهر 1394 :

    سلام
    100 درصد پیام نور

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top