چاپ خبر
از احتمال تعطیلی تا موافقت مشروط!

سرانجام ماجرای حذف رشته های دانشگاه علمی کاربردی

پیام نورنا : حذف برخی کدرشته‌ها از دانشگاه جامع علمی کاربردی، یکی از مباحثی بود که واکنش‌های زیادی را از سوی جامعه دانشگاهی مخصوصا مسئولان مراکز خصوصی این دانشگاه درپی داشت.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – حدود یک ماه از زمانی که برخی مسئولان مراکز خصوصی دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به حذف اکثر رشته ها از این دانشگاه اعتراض کردند گذشته است. مخالفین حذف کدرشته‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی درمورد احتمال تعطیلی 50 درصدی مراکز این دانشگاه هشدار دادند و خواستار بازنگری مجدد ارائه کدرشته ها به دانشگاه جامع علمی کاربردی توسط وزارت علوم بودند. آن‌ها همچنین عقیده داشتند حذف رشته‌ها از دانشگاه جامع علمی کاربردی باعث بیکار شدن جمع کثیری از کارکنان مراکز این دانشگاه می شود. اعتراضی که در نهایت، محمدحسین امید، سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با ارائه آمار و اخباری به آن خاتمه داد.

احتمال تعطیلی 50 درصد مراکز دانشگاه علمی کاربردی

جواد علیزاده، رییس انجمن صنفی مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی، یکی از افرادی بود که اعتراض خود را نسبت به حذف کدرشته‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام کرد و گفت: با توجه به نتایج آخرین جلسه شورای گسترش دانشگاه جامع علمی کاربردی که با حضور نمایندگان وزارت علوم تشکیل شد، اکثر رشته‌ها از دانشگاه جامع علمی‌کاربردی حذف می‌شوند که این امر ممکن است باعث تعطیلی 50 درصد مراکز این دانشگاه شود.

وی به برنامه ششم اشاره کرد و افزود: آنچه که قرار است در برنامه ششم توسعه رخ دهد رسیدن به ظرفیت 60 درصد دانشجویان در حوزه مهارتی است. آمار سال 95 نشان از وجود 17 درصد دانشجویان در مراکز علمی کاربردی و دو درصد آنها در مراکزی نظیر دانشگاه‌های کارآفرین و غیره است و در این میان حداکثر 19 درصد دانشجویان مهارتی هستند. بنابراین رساندن 19 درصد دانشجویان به سقف 60 درصد طی 5 سال نیاز به عزم جدی در توجه به حوزه‌های مهارتی دارد و حوزه علمی کاربردی از جمله توانمندترین این حوزه‌ها است.

راه‌اندازی بیش از 65درصد مراکز دانشگاه علمی‌کاربردی توسط بخش خصوصی

رییس انجمن صنفی مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این که ایجاد 1100 مرکز دانشگاهی طی کمتر از دو سال و جذب دانشجو تا سقف 450 هزار نفر بدون استفاده از بودجه دولت یکی از شاهکارهای بعد از انقلاب است، افزود: بیش از 65 درصد مراکز دانشگاهی این دانشگاه توسط بخش خصوصی ایجاد شده‌اند.

علیزاده با اشاره به هزینه تحصیلی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: هزینه تحصیلی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقایسه با دانشگاه‌هایی نظیر پیام نور، آزاد و غیرانتفاعی به مراتب کمتر است به طوری که از کمترین آنها نیز 70درصد پایین‌تر است. یک دانشجو علمی کاربردی در طول ترم حدود 500 تا 600 هزار تومان هزینه دارد در صورتی که دانشجویان در دانشگاه آزاد حدود دو میلیون تومان باید برای ثبت‌نام هزینه پرداخت کنند.

عواقب تعطیلی مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی

رییس انجمن صنفی مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه اظهار کرد: غیر از این که 70 هزار مدرس ، 50 هزار کارمند، بودجه‌های سرمایه‌گذاری شده در بخش خصوصی، آکادمی از بین می‌رود رشته‌های مهارتی، کارآفرین و شغل‌آفرینی که طی این سال‌ها ایجاد شده نیز به کام نابودی کشیده خواهد شد.

رییس انجمن صنفی مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان تاکید کرد: خسارت‌های این بی‌توجهی و استفاده از مدیران ناآشنا به وظایف و اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی میلیاردها تومان ضرر در پی خواهد داشت و صدها میلیارد تومان هزینه را بر دوش دولت تحمیل خواهد کرد. برای جلوگیری از این ضرر و هزینه‌های دولت در آینده؛ دولت و مجلس باید هر چه سریعتر  وارد عمل شوند.

نبود دیدگاه مثبت به ثبات دانشگاه علمی کاربردی

 محمد سلطانی‌فر، رییس موسسه آموزش عالی علمی – کاربردی فرهنگ و هنر نیز با بیان اینکه حدود 60 تا 70 درصد مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی متعلق به بخش خصوصی هستند و با سرمایه بخش خصوصی راه اندازی شده‌اند، اظهار کرد: این مراکز نه تنها بر بودجه‌های دولت تحمیل نمی‌شوند بلکه درآمدهای هنگفتی نیز برای دولت دارند اما بقای آن‌ها منوط به داشتن رشته‌های متعدد و جذب دانشجو است. تفکری که در وزرات علوم درمورد این مراکز شکل گرفته این است که این مراکز نتوانستند جایگاه اصلی خود را پیدا کنند  و به دلیل تغییرات پیاپی مدیریتی دیدگاه خوبی نسبت به ثبات در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارند.

وی از احتمال تعطیلی مراکز خصوصی دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد و افزود: چنانچه رشته‌های مورد نیاز مراکز به آن‌ها داده نشود و مراکز موفق به جذب دانشجو نشوند ادامه حیات آن‌ها غیرموجه  به نظر می رسد. مکررا از مسئولین دانشگاه و وزارت علوم درخواست کردیم در راستای اصل 44 مبنی بر واگذاری فعالیت‌های دولتی به بخش خصوصی که مقام معظم رهبری  به آن اشاره کردند به مراکز خصوصی دانشگاه جامع علمی کاربردی توجه کنند.

رییس موسسه آموزش عالی علمی – کاربردی فرهنگ و هنر ادامه داد: هر دانشجوی دوره روزانه برای دولت سالانه 20 میلیون تومان هزینه دارد. این در حالی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی به ازای هر ثبت نام 15 درصد درآمد برای دولت دارد. از طرف دیگر تعطیلی مراکز علمی کاربردی باعث بیکار شدن تعداد زیادی از کارکنان و اساتید این دانشگاه خواهد شد.

سلطانی‌فر با انتقاد از حذف برخی رشته‌ها از دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: برخی از رشته‌های جذاب در حوزه‌های مختلف  در دانشگاه هستند که متقاضی هم دارند اما دیدگاه دولتی حاکم بر مدیران دانشگاه قصد دارد این رشته‌ها را از سیر خود خارج کند و به بهانه اینکه این رشته‌ها نظری هستند آنها را حذف کند.

بررسی مجدد رشته‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی

در نهایت محمدحسین امید، سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی در یک نشست خبری توضیحاتی درمورد حذف رشته‌ها از این دانشگاه ارائه کرد و گفت: نگرانی‌ها درمورد حذف رشته‌ها از دانشگاه جامع علمی کاربردی باعث شد با هماهنگی‌هایی که با شورای گسترش وزارت علوم صورت گرفت، رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی مجدداً مورد بررسی قرار گیرند و در نهایت پس از بررسی‌های به عمل آمده، در حال حاضر حدود 15 درصد از کدرشته‌ محل‌ها حذف شده‌اند.

وی از برگزاری جلسه‌ای در وزارت علوم برای بررسی مجدد کدرشته‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد و افزود: در مجموع تقاضاهایی که برای کدرشته‌محل‌ها برای سال تحصیلی 96-95 وجود داشت، 12681 کدرشته محل بود که نزدیک به 50 درصد این کدرشته‌ محل‌ها در بررسی اول و قبل از حضور من در دانشگاه از دانشگاه حذف شده بود؛ زیرا برخی از مراکز از سیاست‌های کلان دانشگاه دور شده بودند و کیفیت‌ لازم را نداشتند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: قرار است در یک دوره‌ زمانی مناسب فرصت کافی به مراکز داده شود تا بتوانند حداقل‌ها را رعایت کنند. در حال حاضر حدود 15 درصد کدرشته‌ محل‌ها حذف شد که این میزان منطقی است. در واقع برای سال تحصیلی 96-95 حداقل سخت‌گیری صورت گرفت و ظرفیت پذیرش دانشگاه جامع علمی کاربردی برای مهرماه 800هزار نفر است که بخشی از این میزان توسط شاغلین و بخش دیگر این پذیرش توسط افرادی که شاغل نیستند، پُر می‌شود.

موافقت وزارت علوم با 85 درصد رشته‌های پیشنهادی علمی کاربردی

سرانجام سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی در این رابطه اعلام کرد: دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم با پذیرش دانشجو در بیش از 85 درصد از رشته های مهارتی پیشنهادی دانشگاه جامع علمی کاربردی با ظرفیتی بیش از 700 هزار دانشجو موافقت کرد.

همانطور که ذکر شد، بیش از 65درصد مراکز دانشگاه علمی‌کاربردی توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده‌اند و چنانچه رشته‌های این دانشگاه حذف شوند، این مراکز بیش از هر امری در معرض خطر هستند، اکنون سوال قابل تامل این است که آیا موافقت موقتی وزارت علوم با 85 درصد رشته‌های این دانشگاه نگرانی صاحبان مراکز خصوصی این دانشگاه را برطرف می‌کند و باعث ارتقای مراکز این دانشگاه برای اخذ مجوز رشته‌های بیشتر در سال های آینده می‌شود یا خیر؟

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top