چاپ خبر
وزیر بهداشت در پیامی تاکید کرد:

لزوم ارتقای اعتبارات حوزه آموزش پزشکی/ تحول آموزش مستندسازی شود

پیام نورنا : وزیر بهداشت تحول آموزش را رکن اساسی تحول در سلامت دانست و گفت: اعتبارات حوزه آموزش نیازمند ارتقا است تا تکافوی برنامه های تحولی را داشته باشد.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : مهر – دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرائت شد بر اجرای طرح تحول در آموزش تاکید کرد.

در بخشی از این پیام وزیر بهداشت با تشکر از مدیران، دست اندرکاران، اساتید و همکاران حوزه آموزش پزشکی یادآور شده است: «در ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید و شروع برنامه تحول سلامت، نگاه اصلی و اولویت دار در نظام سلامت، عمدتاً معطوف به حیطه درمان و سپس بهداشت بود. چرا که به نظر می رسید نتایج آن برای عموم جامعه ملموس تر بوده و مشکلات موجود در این دو حوزه نیازمند اقدام عاجل بود.»

«اما با گذشت حدود یک سال از تحولات بهداشت و درمان و استقرار تیم جدید مدیریتی حوزه آموزش، حوزه آموزش عالی سلامت در مرکز توجه وزارت بهداشت به منظور تحول قرار گرفت. چرا که تحول دراین بخش، رکن اساسی در ارتقای پاسخگویی حوزه های بهداشت و درمان خواهد بود.»

«در این راستا مأموریت مهمی بر عهده مدیران حوزه آموزش قرار گرفت که انصافاً مجموعه مدیریتی این حوزه در فاصله زمانی کوتاهی موفق به تدوین یک برنامه تحول قابل اجرا و عملیاتی در دانشگاههای علوم پزشکی شدند. از آن زمان به بعد تقریباً همه توان حوزه معاونت آموزشی و همچنین حمایتهای سایر حوزه ها، صرف این شد که این برنامه تحول به خوبی در محیط پیش برود.»

هاشمی با اشاره به گذشت دو سال از ابلاغ از طرح تحول آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: «امروز که حدود دو سال از ابلاغ این برنامه می گذرد شاهد دستاوردها و برکات این برنامه تحول در دانشگاهها هستیم که مهمترین آن، ایجاد گفتمان تحول در آموزش است. استقرار این گفتمان یکی از مهمترین این دستاوردها است که می تواند اجرای آن را در سالهای آتی نیز ضمانت کند.«

«خوشبختانه تدوین این برنامه تحولی، مقارن با تصویب سند آمایش سرزمینی آموزش علوم پزشکی شد و این تقارن کمک کرد تا از ظرفیتهای بومی و منطقه ای برای پیشبرد اهداف این برنامه تحولی حداکثر استفاده بشود.»

«اجرای سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت در همین زمان کوتاه اجرا تا حدی موفق بود که در گزارش اخیر به شورای عالی انقلاب فرهنگی تحسین همگان و از جمله شخص رئیس جمهمور را برانگیخت و به عنوان یک مدل قابل تعمیم برای وزارت علوم نیز مورد استفاده قرار گرفت ، تا آنجا که امروز شاهدیم شاکله اصلی سند آمایش آموزش عالی کشور، برگرفته از سند آمایش وزارت بهداشت است.» 

«البته باید پذیرفت که استقرار چنین برنامه تحولی در عرصه ملی، همواره با چالشهایی همراه است.»

وزیر بهداشت با اشاره به چالشهای زیرساختی و اعتباری به عنوان مهمترین چالشهای طرح تحول آموزش یادآور شد: «فاصله نسبت استاد به دانشجو در کشور ما هر چند نسبت به سند چشم انداز جلو است، اما با دانشگاههای مطرح دنیا فاصله دارد. لذا به نظر میرسد ۱۸ هزار عضو هیأت علمی برای تحقق این برنامه های تحولی در دانشگاهها تعداد زیادی نیست بلکه باید آن را ارتقا داد.»

«اعتبارات حوزه آموزش نیازمند ارتقا است تا تکافوی برنامه های تحولی را داشته باشد.بخش قابل توجهی از تجهیزات و فضای آموزشی در حوزه وزارت بهداشت، فرسوده است که نیازمند ارتقا است. ۶۷ درصد تختهای بیمارستانی کشور فرسوده اند که ۱۶ هزار تخت از این میزان، عمر بالاتر از ۵۰ سال دارند. بخش عمده این تختهای بیمارستانی، آموزشی هستند که نیاز به نوسازی دارند.»

«هنوز ظرفیت های کشور برای حضور اساتید و دانشجویان بین المللی به طور کامل شکوفا نشده است که لازم است در این خصوص با سرعت بیشتری پیش برویم. خوشبختانه مجموعه وزارت بهداشت، امروز حمایت ویژه ای را از برنامه تحول در آموزش دارد که امید است با رایزنی ها و هماهنگی های فرابخشی، بتوانیم حمایتهای بیشتری را برای ارتقای این بخش فراهم کنیم.»

«اما جنبه مهم دیگری که در سال آخر دولت باید مورد توجه قرار گیرد، مقوله ارزیابی و مستندسازی برنامه ها به منظور ماندگاری در حافظه سازمانی نظام سلامت است. ما تجربیات ارزشمندی را در حوزه های مختلف داشته ایم که چون ارزیابی دقیقی از اثربخشی آنها به عمل نیامده، قابلیت تعمیم در دوره های دیگر را نداشته اند.»

«ضروری است در این مدت باقیمانده از فرصت دولت حتماً ارزیابی دقیقی از اثربخشی برنامه ها در حوزه های مختلف داشته باشید. البته باید به این نکته توجه کافی مبذول داشت که ارزیابی برنامه ها هم وظیفه ستادی است و هم وظیفه محیطی.»

«لذا مقتضی است دانشگاههای علوم پزشکی و کلان مناطق آمایشی در یک برنامه منسجم نسبت به ارزیابی روند اجرای برنامه تحول آموزش اقدام کنند. هچنین مناسب است نتایج این ارزیابی ها پس از تأیید از سوی حوزه معاونت آموزشی، با زبانی قابل فهم به مردم و اقشار مختلف جامعه نیز منعکس گردد تا کشور نتیجه زحمات مسئولان این حوزه را ببیند.»

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top