چاپ خبر
رییس استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران تشریح کرد؛

جزئیات اولین المپیاد علمی دانشجویی مستقل دانشگاهی کشور

پیام نورنا : رییس اداره شناسایی، حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه برای اولین‌بار در سطح دانشگاه‌های کشور المپیاد علمی دانشجویی در این دانشگاه در 18 رشته برگزار می‌شود، گفت:‌ در تلاش هستیم که این المپیاد در یک بازه زمانی سه تا چهار ساله به تمام رشته‌های کارشناسی (57 رشته) گسترش داده شود.

به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : ایسنا – دکتر محمدرضا سیاهپوش در نشست خبری که امروز، چهارشنبه 27 بهمن‌ماه درباره برگزاری اولین المپیاد علمی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، در دفتر معاونت آموزشی این دانشگاه برگزار شد، اهمیت برگزاری این المپیاد را در ایجاد طراوت و حس رقابت میان قشر جوان عنوان و اظهار کرد: در کنار رقابت‌های هنری و ورزشی باید رقابت‌های علمی نیز برای جوانان برگزار شود و به این حوزه نیز بپردازیم، زیرا جوان باید همواره در یک فضای رقابتی باشد که بتواند در مسیر پیشرفت قرار گیرد.

برگزاری المپیاد دانشگاه در 18 رشته در سال اول

وی افزود:‌ باید بهانه‌های این تلاش را ایجاد و فضای دانشجویی را از خمودگی و سکون خارج کنیم؛ برگزاری المپیادهای دانشجویی نیز از برنامه‌های عمده‌ای است که در این راستا طراحی شده‌اند. بر این اساس بیست‌ودومین المپیاد دانشجویی کشور امسال در 19 رشته برگزار می‌شود که المپیاد دانشگاه شهید چمران در 18 رشته خواهد بود.

رییس اداره شناسایی، حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه المپیاد کشوری نواقص و کمبودهایی دارد و یکی از کمبودهای عمده آن محدود بودن به 19 رشته است، گفت: مراجعات مکرری از دانشجویان کارشناسی برای شرکت در المپیاد می‌شود؛ اما این المپیاد تنها به 19 رشته زبان و ادبیات فارسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم اقتصادی، علوم تربیتی، حقوق، شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی، آمار، مهندسی برق، مهندسی عمران،‌ مهندسی مکانیک،‌ مهندسی کامپیوتر، مهندسی کشاورزی، مجموعه علوم جغرافیا، مجموعه علوم زمین، مجموعه مهندسی مواد و متالوژی و مهندسی شیمی محدود شده است.

اهداف برگزاری یک المپیاد مستقل در دانشگاه

وی با بیان اینکه رشته‌های بسیار زیادی در مقطع کارشناسی وجود دارد که در این المپیاد مغفول مانده بود، تصریح کرد: با توجه به مراجعات مکرر و ابراز علاقه و تمایل دانشجویان بر آن شدیم که المپیادی به‌طور مستقل در سطح دانشگاه برگزار کنیم که هم به‌عنوان مقدمه‌ای برای حضور دانشجویان در مرحله نیمه‌نهایی المپیاد کشوری باشد و هم نواقص المپیاد کشوری را نداشته باشد.

رییس اداره شناسایی، حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه در حال حاضر از میان رشته‌های 19 گانه المپیاد کشوری تنها المپیاد رشته مهندسی شیمی در دانشگاه برگزار نمی‌شود، ابراز امیدواری کرد که به‌زودی این رشته مؤثر و مهم صنعتی در دانشگاه راه‌اندازی شود.

وی تاکید کرد:‌ المپیاد دانشگاه شهید چمران مشمول همه رشته‌های کارشناسی، البته در یک بازه زمانی مشخص خواهد بود.

برنامه‌ریزی برای تسری المپیاد به 57 رشته کارشناسی

سیاهپوش تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که این المپیاد را در 57 رشته کارشناسی برقرار کنیم که البته انجام چنین کاری طی یک سال میسر نیست، بنابراین برنامه دانشگاه برای اجرای این هدف طی سه تا چهار سال قرار گرفته است که در نهایت این المپیاد به تمام این رشته‌ها گسترش داده شود.

وی افزود: هدف دومی که با برگزاری این المپیاد دنبال می‌کنیم، با توجه به مأموریت‌ها و رسالت‌های دانشگاه شهید چمران به‌عنوان متولی آموزش عالی استان و منطقه جنوب‌غرب کشور، نگاه به سطح آموزش عالی و ارتقای علمی دانشگاه در سطح منطقه و استان است. بر این اساس برنامه دیگر دانشگاه این است که بتوانیم این المپیاد را در سطح دانشگاه‌های استان برگزار کنیم که حرکتی در راستای ارتقای سطح علمی دانشگاه و استان خواهد بود.

شرکت 260 دانشجو در اولین المپیاد دانشجویی

رییس اداره شناسایی، حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه کارهای اجرایی این المپیاد به‌طور کامل انجام شده و با بسیج مسؤولان کمیته‌ها استقبال خوبی نیز از سوی دانشجویان صورت گرفت، عنوان کرد: برای برگزاری اولین المپیاد علمی دانشجویی که در بهمن‌ماه امسال در 18 رشته برگزار می‌شود، در مجموع 260 داوطلب شامل 143 دانشجوی دختر و 117 دانشجوی پسر ثبت‌نام کردند.

سیاهپوش تصریح کرد: این المپیاد در 2 نوبت صبح و بعدازظهر روزهای پنج شنبه و جمعه (28 و 29 بهمن) در دانشکده اقتصاد برگزار می‌شود و دانشگاه با توجه به شرایط و پتانسیل‌های فعلی سعی کرده است که بسته‌های تشویقی و معنوی گسترده‌ای به‌عنوان جوایز برای برگزیدگان المپیاد در نظر بگیرد؛ بر این اساس به نفرات اول تا پنجم هدایای نقدی ارزنده‌ای اعطا می‌شود.

امتیازات در نظر گرفته‌شده برای برگزیدگان

وی افزود: همچنین نفرات اول این المپیاد به مدت یک سال به عضویت دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه درآمده و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. اعطای لوح تقدیر و مدال المپیاد از دیگر برنامه‌هایی است که برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است؛ نفرات اول تا پنجم المپیاد با هزینه دانشگاه در مرحله نیمه‌نهایی المپیاد دانشجویی کشور شرکت خواهند کرد.

رییس اداره شناسایی، حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه حضور در این المپیاد می‌تواند بستری برای جهش علمی برخی از دانشجویان برای جبران عقب‌افتادگی‌های آن‌ها در طی دوران تحصیل باشد، افزود: همچنین برای دانشجویان راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی و نهایی المپیاد کشوری امتیازات دیگری در نظر گرفته شده است.

سیاهپوش توضیح داد: اهدای یک دستگاه رایانه همراه (لپ‌تاپ) به رتبه اول المپیاد کشوری، اعطای کمک هزینه خرید لپ‌تاپ به رتبه دوم و هدایای نقدی به نفرات بعدی، عدم دریافت شهریه خوابگاه تا رتبه پانزدهم المپیاد کشوری، عضویت در دفتر استعدادهای درخشان تا رتبه پانزدهم و پرداخت تمام هزینه‌ها جهت شرکت در یک کنگره داخلی با مقاله از دیگر امتیازاتی است که به برگزیدگان المپیاد دانشجویی تعلق می‌گیرد.

اعطای بورس دکتری به رتبه‌های اول تا سوم

وی با اشاره به امتیازات سازمان سنجش و وزارت علوم برای این افراد، تصریح کرد: رتبه‌های اول تا پانزدهم المپیاد می‌توانند با معرفی سازمان سنجش به‌صورت پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه‌های دولتی مشغول به تحصیل شوند؛ همچنین رتبه‌های اول تا سوم از سوی سازمان سنجش برای اخذ بورس دکتری خارج کشور به اداره بورس معرفی می‌شوند.

سیاهپوش گفت: تسهیلات خدمت سربازی برای نفرات اول تا سوم از دیگر امتیازاتی است که برای دانشجویان پسر برگزیده در نظر گرفته شده و بر این اساس، این افراد می‌توانند خدمت سربازی خود را با انجام یک پروژه تحقیقاتی در یکی از مراکز تحقیقاتی و آموزشی کشور حتی در طول دوره تحصیل سپری کنند؛ علاوه بر این امتیازاتی نیز برای برگزیدگان جهت پذیرش بدون آزمون در مقطع دکتری تعیین شده است.

رییس اداره شناسایی، حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز درباره سابقه برگزاری چنین المپیادی در دیگر دانشگاه‌های کشور، اظهار کرد: بر اساس اطلاعاتی که دریافت کردیم این المپیاد برای اولین بار در سطح کشور به‌صورت مستقل در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می‌شود و فکر می‌کنم به‌زودی مورد توجه دانشگاه‌های دیگر قرار خواهد گرفت.

معرفی منتخبان المپیاد به مرحله نیمه‌نهایی المپیاد کشور

سیاهپوش افزود: در مرحله نیمه نهایی المپیاد که اردیبهشت ماه 96 برگزار می‌شود، همه دانشگاه‌ها در رشته‌های 19 گانه می‌توانند بر اساس معیارهای خود پنج نفر را معرفی کنند که در دانشگاه شهید چمران 5 نفر برتر این المپیاد در هر رشته در این مرحله نیمه نهایی معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر المپیاد دانشگاه و همچنین المپیاد دانشجویی کشور صرفاً برای دانشجویان سال سوم و چهارم مقطع کارشناسی برگزار می‌شود، درباره شرایط ثبت‌نام دانشجویان گفت: سعی کردیم این فرصت برای همه دانشجویان فراهم شود که هر کس تمایل به شرکت در المپیاد دارد، اجازه حضور داشته باشد؛ به همین دلیل امسال هیچ‌گونه غربالگری یا محدودیتی برای شرکت در المپیاد اعمال نشد.

رییس اداره شناسایی، حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین با اشاره به نتایج برگزاری این المپیاد، تصریح کرد: یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها، دانشجویان نخبه و با استعداد چه در سطح المپیادهای ملی و بین‌المللی یا جشنواره‌ها هستند و یکی از معیارهای ارزیابی دانشگاه‌ها بر اساس آیین‌نامه‌های موجود دانشجویان بااستعداد و نخبه بر اساس نتایج المپیادهای علمی است.

عملکرد دانشگاه در 2 دوره المپیاد دانشجویی

سیاهپوش به عملکرد دانشجویان این دانشگاه در المپیادهای علمی دانشجویی سال‌های 94 و 95 نیز اشاره کرد و گفت: در سال 94 در مجموع 10 نفر از دانشجویان دانشگاه توانستند از مرحله نیمه‌نهایی به مرحله نهایی المپیاد راه یابند و از این تعداد پنج نفر موفق به کسب رتبه‌های برتر در مرحله نهایی المپیاد کشوری شدند.

وی عنوان کرد: کسب رتبه چهارم مهندسی کشاورزی، رتبه هشتم مهندسی کامپیوتر، رتبه هفتم فیزیک، رتبه دهم آمار و رتبه 18 در مجموعه علوم تربیتی نتایج عملکرد دانشجویان دانشگاه در بیستمین المپیاد علمی دانشجویی کشور بوده است؛ در سال 95 نیز 13 نفر از دانشجویان دانشگاه به مرحله نهایی راه یافتند که در این دوره از المپیاد نیز پنج نفر از دانشجویان دانشگاه موفق به کسب رتبه‌های برتر مانند رتبه سوم مهندسی کشاورزی و رتبه سوم زیست‌شناسی شدند.

رییس اداره شناسایی، حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: انتظار می‌رود با حرکتی که آغاز شده، دانشجویان ما بتوانند در سال 96 بهتر از سال‌های قبل در المپیاد حضور یافته و نتایج بهتری را کسب کنند.

وی ادامه داد: البته با توجه به برگزاری مرحله نیمه‌نهایی به صورت قطبی طرح سؤالات و تصحیح اوراق در قطب‌ها صورت می‌گیرد که امیدوارم با حمایت بیشتر از دانشگاه‌های زیرمجموعه قطب‌ها برای مشارکت بیشتر در طرح سؤالات و تصحیح اوراق، شانس دانشجویان هر دانشگاه افزایش یابد؛ البته در تلاش هستیم که دانشگاه شهید چمران در آینده به‌عنوان یک قطب جداگانه مطرح شود.

کیفیت سؤالات و نحوه برگزاری المپیاد

سیاهپوش درباره کیفیت این آزمون، عنوان کرد: سؤالات آزمون کاملاً تشریحی هستند و با توجه به برگزاری آزمون در مواد امتحانی مختلف برگزاری المپیاد طی 2 روز برنامه‌ریزی شده است؛ همچنین نتایج المپیاد تا قبل از 15 اسفندماه اعلام خواهد شد که منتخبان به مرحله نیمه‌نهایی معرفی شوند.

وی تصریح کرد: سؤالات آزمون به‌صورت کاملاً محرمانه توسط اساتید باتجربه و صاحب‌نظر طراحی، نظم‌دهی و تکثیر شده و اکنون در حراست دانشگاه قرنطینه شده است؛ همچنین تصحیح اوراق به همین روال انجام خواهد شد. آزمون در نوبت صبح روز پنج شنبه از ساعت 8 تا 10 صبح برگزار و سپس یک تنفس نیم ساعته به داوطلبان داده می‌شود، پس از آن آزمون از ساعت 10:30 تا 12:30 ادامه می‌یابد.

رییس اداره شناسایی، حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: پس از آزمون نیز داوطلبان برای صرف ناهار مهمان دانشگاه خواهند بود و آزمون در مواد امتحانی دیگر از ساعت 16 روز پنج‌شنبه ادامه خواهد یافت؛ در روز جمعه نیز آزمون نوبت صبح به همین منوال برگزار می‌شود و در نوبت عصر جمعه نیز آزمون در 2 رشته از ساعت 14 تا 16 برگزار خواهد شد.

Share داغ کن - کلوب دات کام 
کلید واژه ها :

نظرات کاربران

  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ رکیک، توهین، شماره تلفن و موبایل، آدرس ایمیل، عقاید سیاسی، نام بردن از مسئولین و امثالهم تایید نمی شود.
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ سبز نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد.
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر پيشرفته سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند

محدودیت زمانی - کد مورد نظر رو دوباره لود کنید



  • قوانين و آيين نامه هاي دانشگاه پيام نور
  • راهنما و آموزش هاي تصويري براي دانشجويان

خبر های ویژه دانشگاه پیام نور

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر : 69173

جزییات ، شرایط و لینک ثبت نام /

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

تمدید مهلت ثبت نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد بهمن 99 (نوبت 21) پیام نور / دفترچه ثبت نام

پیام نورنا : ثبت نام داوطلبان آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد نوبت بیست و یکم سال 1399 دانشگاه پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور تمدید شد / دانلود دفترچه ثبت نام + لینک ثبت نام

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68676

به دلیل وجود ویروس کرونا/

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

اعلام نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا: دستورالعمل اجرایی ارزشیابی امتحانات پایان نیمسال اول دانشگاه پیام نور سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شد / شرایط جدید به دلیل وجود ویروس کرونا

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر : 68513

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : برنامه امتحانات نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از طریق سایت پیام نورنا برای دانشجویان تهیه و قابل دریافت شد.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67659

شرایط و نکات بسیار مهم /

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

آغاز مهلت ثبت و آزمون معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

سایت پیام نورنا : طبق تقویم آموزشی مهلت ثبت انتخاب و ثبت نمره معرفی به استاد نیمسال اول 1400-1399 پیام نور از 16 شهریور ماه 99 آغاز شده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67302

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

دانلود لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور

پیام نورنا : لیست ارائه دروس و منابع درسی نیمسال اول 1400-1399 پیام نور برای دانلود قرار داده شده است/ این لیست به صورت خودکار آپدیت می شود.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر : 67290

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه پیام نور / تاریخ انتخاب واحد و مهمان

پیام نورنا :تقویم آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 برای کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه پیام نور اعلام گردید / مهمترین تاریخ های آموزشی و دانشگاهی دانشگاه پیام نور

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر : 65827

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه / تمامی رشته ها

پیام نورنا: دانلود نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی / برای تمامی رشته های دانشگاه پیام نور

ابزارهای سایت

ارتباط تلفنی: فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات
ارتباط با ما
شماره های اعلام شده فقط جهت ارتباط مراکز پیام نور و سفارش تبلیغات می باشد و به هیچ عنوان جوابگوی سوالات آموزشی شما نیست

تبلیغات متنی

» تبليغات متني شما در پيام نورنا
با بازديد مناســـب و بــازدهي عالي
» بهبود سطح دانشجویان پیام نور
کمک به دانشجویان پیام نور برای رفع مشکلات خود
گپ و گفتگو - خاطرات دانشجویی - دانستنی های پیام نوری و ...
» ترجمه کتاب،ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی
ترجمه فوری کلیه زبان ها در دارالترجمه رسمی پارسیس
» اقدام پژوهی
» گزارش تخصصی
» کارشناسی ارشد بدون کنکور
» رشته های فراگیر پیام نور
» نمونه سوالات دانشگاه پیام نور
به همراه پاسخــــــــنامه
شامل آزمون نیمسال های مختلف دانشگاه پیام نور
تفکیک شده به صورت رشتـــــــــــه ای

Goto Top